2015 legjobban várt játékai: szerepjátékok

Akció a középkorban

Kingdom Come: Deliverance

Igen szerény, cseppet sem hősies kezdetek, az európai középkort idéző világ, teljes cselekvési szabadság – de nem, még nem az új Gothic készülőben. A cseh fejlesztőknél készülő Kingdom Come ugyanis egyszerre jóval több, és egy tekintetben kevesebb is lesz annál a sorozatnál. Ez ugyanis az igazi középkor-szimulátor, így aztán nincs tűzgolyó, nincs varázskard, nincsenek szörnyetegek - csak a rögvalóság. Persze mágia híján sem fogunk szűkölködni a lehetőségekben, minden küldetésnek sokféle megoldása lesz, sokszor a vérontást is elkerülhetjük, ha karizmatikusak vagy épp félelmetesek vagyunk, esetleg jól értünk az osonáshoz.

Noha a Warhorse stúdiónak ez lesz az első játéka, az alapítók igen rutinosak, a Bohemia Interactive és a 2K Czech korábbi vezető munkatársai voltak. Ezért és csak ezért nem hitetlenkedünk azonnal a millió-millió ígéret hallatán – merthogy a játékban lesz minden, amit csak ebben a környezetben el tudunk képzelni. Általunk befolyásolható gazdaság, belső nézetet használó, temérdek fegyvert felvonultató realisztikus harcrendszer, hatalmas ütközetek, lovagi tornák és ostromok, szabadon alakítható történet, kovácsolás és horgászat, lovaglás és alkímia, napi rutinnal rendelkező NPC-k, összetett fejlődési rendszer, és mindez a CryEngine 3 hatására elképesztő megvalósításban. Az év végére ígért, a Kickstarteres támogatók számára néha már most is játszható Kingdom Come elsősorban PC-re készül, de a PS4-et és az Xbox One-t is igen sűrűn emlegetik a fejlesztők.

Mount & Blade 2: Bannerlord

Kezdjük rögtön a rossz hírrel: az, hogy a 2015-ös játékok közt emlékszünk meg róla, inkább a mi optimizmusunknak köszönhető, és nem a Taleworlds fejlesztőcsapat ígéreteinek – merthogy ilyenek nem léteznek. Mindenesetre hátha összekapják magukat a srácok, akik az első rész, illetve annak két kiegészítője által aratott váratlan sikernek köszönhetően kiléptek a Paradox kiadó égisze alól, és egymaguk próbálják ismét sikerre vinni a sorozatot.

A játék lényege nem változik sokat: csak rajtunk múlik, hogy e fiktív, de továbbra is az európai kora-középkort idéző, háborúval teli világban mihez kezdünk az általunk megalkotott karakterrel. Megannyi – ezúttal kidolgozottabb, több küldetéssel és háttérsztorival rendelkező – frakcióhoz csatlakozhatunk, és innen indulhatunk neki felfedezni az elképesztően hatalmas világot, gyalogosan avagy lóháton. Több ezer fős csaták, komplex várostromok, vagy szimpla orgyilkosság valamelyik faluban – csak rajtunk múlik, hogy a nélkülünk is élő, működő és persze háborúzó világ menetébe miként avatkozunk be. A látványvilág sokat javult, bár a képek alapján azért még lenne hová fejlődni ezen a téren; igaz, ez a játékosok által is elvégezhető lesz, hiszen továbbra is teljesen szabadon modolható lesz a program. Sőt, az elődhöz készült, a diplomáciát megalkotó mod szerepelni fog a Bannerlordban, aminél nagyobb elismerést játékos nemigen kaphat. A játék csak PC-re készül.

Fable Legends

Először is szögezzük le, hogy a Fable Legends játékmenetét illetően nem egy Fable-játék. Bár Albionban járunk, és ismerős varázslatokat, fegyvereket és szörnyeket fogunk látni, a Legends egy színtiszta akciójáték, és hogy még jobban kiakassza a sorozat irányt rajongókat, az egyre népszerűbbé váló 4 vs. 1 multiplayer felállásra épül, mint mondjuk az Evolve vagy a Shadow Realms. Bár a bétatesztnek már tavaly ősszel el kellett volna indulnia, ez nem történet meg; hogy szimplán a fejlesztők csúsztak meg, vagy az egyöntetű negatív reakciók miatt kicsit átalakítják a játékot, azt még nem tudjuk, de elvileg a 2015-ös megjelenési dátum még aktuális.

No de lássuk, hogy miért a sok negatív reakció! Először is, nincs igazi kampánymód a játékban, nincs gyermekkorától irányítható, kedvelhető hős, emlékezetes események, nagy bejárható világ – itt előre generált karakterek közül választhatunk csak, akivel arénáról arénára ugrálunk. Van persze valamicske háttérsztori, de az kimerül a „verd el a gonoszt, szedd el tőle a varázstárgyat” klisében. A másik igen negatív húzás, hogy a Fable-széria sosem igazán kiemelkedő harcrendszerét úgy vették át, hogy az csak visszafejlődött: karaktereink négy képességgel rendelkeznek, és bár azok tudnak fejlődni, újakat az eddigi információk alapján nem szerezhetnek. Bár akár egyedül is végig lehet játszani a játékot, ekkor is velünk lesz három gépi irányítású pajtás. Az ötödik játékos a gonoszok vezetője, aki egy stratégiai játékra emlékeztető módon tudja megidézni és irányítani a trollokat és hobbe-okat – ez, ha lehet, még unalmasabb feladat, mind csépelni e lényeket a szűkös képességekkel. Az E3-as demó az utóbbi évek egyik legnagyobb csalódása volt számomra, nagyon remélem, hogy a Lionhead kitalálja, hogy ebből miként lehet igazi, élvezetes játékot készíteni. Nekem ötletem sincs…

Azóta történt

Előzmények