Új hozzászólás Aktív témák
-
dabadab
titán
válasz envagyok #343 üzenetére
"Hallom a különbséget"
Ez ennél azért ennél egy kicsivel bonyolultabb dolog. Amíg nem próbálod meg az ABX-et, addig nem tudhatod, hogy tényleg hallod-e vagy csak azt hiszed. Nagyon jól dokumentált az a jelenség, amikor emberek úgy vélnek hallani különbséget, hogy valójában nincs, ha azt hiszed, hogy veled ez nem fordulhat elő, akkor tényleg csak magadat csapod be.
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Nyilván annyit hozzátennék, hogy Heisenberg óta köztudott, a mérést végző személy maga is része a mérésnek....ugye...befolyásolja azt személyével..."
Nem.
Ez a kvantummechanikai ezoterikus bölcsészfélremagyarázása azoktól, akik nem értik, hogy valójában miről beszélt Heisenberg.
DRM is theft
-
dabadab
titán
Bocs, de ez pont olyan, mintha a "Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity" c. cikket idéznéd.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz envagyok #370 üzenetére
"honnan a búsból tudnám hogy a torzítás mondjuk szándékosan benne volt, és az mp3 kisimítja jobbnak tűnővé, vagy nem volt benne, és az MP3 konvertálás tette bele?"
Nem kell tudnod. Azt kell tudnod, hogy van-e különbség az mp3 meg a flac között. Azt nem kell megmondani, hogy melyik volt az eredeti, melyik tetszik jobban, akármi, csak azt, hogy meg tudod-e különböztetni a kettőt.
Egyébként milyen gyorsan átalakult az "egyértelműen kihallom" arra, hogy "így érzem" meg "fáraszt a hasonlítgatás"
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz unclefucka #395 üzenetére
"Minél hosszabb úton kell a hangnak áthaladni annál több nem kívánatos dolgot fog magára szedni. Mindig a legrövidebb út a legjobb. És ez ugyanúgy igaz arra az útra is, amit a hang digitális úton tesz meg"
Azt nem lehetne, hogy az ilyen nyilvánvaló marhaságokat mellőzzük?
A kerekítési hibákról lehet beszélni, de az ilyen analóg világból kritika meg minden nélkül átvett "hosszú az útja" az marhaság.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz unclefucka #395 üzenetére
"Ha az mp3 annyira tökéletes, akkor miért fektetnek időt, energiát, pénzt olyan algoritmusok fejlesztésébe, amik a veszteséges tömörítéssel kódolt hanganyagot jobbá, hallgathatóbbá teszik? (De legalábbis próbálják)"
Nem tudom, hogy mire gondolsz, a linkelt Audioquest lejátszónál nem láttam egyetlen szót sem ilyesmiről, a Crystalizer meg gyakorlatilag egy loudness effekt, ami a "jól dübögjön a basszus" típusú hallgatókat hivatott kiszolgálni.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #415 üzenetére
"A cikk tárgya egy vinil lemezre vágott felvétel, de helyzet igaz akkor is, ha a masterből CD-t készítenek "
Most komolyan ki akarod írni a homlokodra, hogy "nem értek a lemezkiadás technikai oldalához, de meg akarom mondani benne a frankót"?
A nyolcvanas évek (meg a bakelitnél* úgy általában) a masterelés nem állt meg a master szalag (vagy manapság ennek digitális változatának) elkészítésénél, a mesterlemez vágása is annak a része, az meg nyilvánvalóan különbözött itt a kiadásoknál (konkrétan mérhető is volt a jelszintek különbsége). Az viszont érdekelne, hogy szerinted egy CD esetén mi a fene történik még a masterrel mielőtt megalkotnák belőle a nyomóformát és az milyen hangzásbeli különbségeket okoz.*: igen, tudom
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz szazbolha #422 üzenetére
A kultúrált vitának vannak bizonyos szabályai, ami nélkül nem tud működni. Ezek nem önkényes szabáyok, hanem nagyon is praktikus okokból alakultak ki.
"Leírta amit gondolt a témáról. Ennyi.
Te meg vagy elfogadod vagy nem előképzettséged és tapasztalataid alapján."Csak hát ebből nem lesz értelmes eszmecsere.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #429 üzenetére
A CD-nél master alatt a 16/44.1-es wavot értjük, amit kiraknak rá. Ha még szalagon van vagy más formátumban, akkor az még nem a végleges master.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz szazbolha #433 üzenetére
"Azt gondolom az emberi érzékelés nem tartozik az objektíven megítélhető jelenségek közé"
Az, hogy egyáltalán hall-e két dolog közt különbséget, az pont egy konkrétan objektívan mérhető dolog, erre való az ABX teszt. A dolog melyik részét nem érted?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz muszurkefal #470 üzenetére
"Minap például két Lightning-Micro USB kábel között is hallottam különbséget."
Az semmi. Van, aki egy kábel között is hall különbséget
DRM is theft
-
dabadab
titán
"1x CD olvasóknál audio CD-nél tényleg nincs újraolvasás, ha elsőre nem sikerül, hisz nem jut idő rá, a zenének mennie kell. A CD-lejátszó ezért interpolációval próbálja elfedni a hibát."
Az interpoláció előtt azért még ott van a Reed-Solomon hibajavítás is és csak akkor interpolál, ha az se segít.
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Szóval a SACD-nek kicsit jobb a dinamikája."
Ami magyarul azt jelenti, hogy kisebb a zaja.
Tegye fel a kezét az, aki CD-n hallja az alapzajt olyan hangerőnél, aminél a hangos részek még nem okoznak halláskárosodást (és az tényleg a CD alapzaja, nem az erősítőé vagy egyéb komponensé).DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz envagyok #537 üzenetére
Aki ezt az ábrát készítette, az alapvetően félreértette, hogy hogyan működik ez az egész dolog.
Shannon-Nyquist, meg ilyenek, a CD is teljesen akkurátusan írja le a hallható hangokat.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Mondjuk én egy teszkós DVD játékos mechanikájától is elvárnám, hogy ennyivel megküzdjön, ők meg elvileg mindenféle nagyonfasza lejátszókat használtak.
Egyébként amikor ennek még volt bármi értelme, megmértem, hogy egy olcsó teszkós (tényleg ott vettem) DVD lejátszó egy tök sima, alsópolcos 75 ohmos (sárga RCA-s kompozit videó) kábellel rákötve a legolcsóbb CMI8738 chipet használó hangkártya coax bemenetére kötve mennyi bithibát produkál egy tök közönséges, átlagosan megviselt CD lejátszásakor.
Igen, jól gondolod: semennyit.
Innen kezdve rettenetesen cinikus lettem mindenféle olyan audiofil elmélettel szemben, amik a lejátszási láncnak ezen az elemein (CD mechanika, SPDIF interconnect) rugóztak.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz envagyok #700 üzenetére
"Mindenki, értem, csak akkor azt nem fogom fel, miért nem hallják meg, hogy ront az MP3 a zenén?"
Mert nem hallják. Továbbra is erősen szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy te tényleg meghallod-e, főleg azután, hogy milyen ámokfutást rendeztél itt, aminek a során többször demonstráltad, hogy mennyire nem vagy képben azzal kapcsolatban, amiről beszélsz és ennek kapcsán tettél egyértelműen hamis állítást is.
"Megvan az egész sorozat hangkariból, SB16-tól kezdve awe32, awe64 gold, gravis ultrasound, audigy-k x-fik"
Ezek leginkább régi idők szutyok hangkártyái.
Egyébként nagyon érdekelne, hogy szerinted mondjuk egy Neumann KH 120 (nálam ezek vannak "PC-s hangfal" szerepében) az milyen viszonyban van a "kiemelik a 100hz környékét, hogy teltebbnek tűnjön a mély, és 5khz környékén" állításoddal.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Hieronymus #770 üzenetére
Erősen meg lennék lepve, ha broadcastnél VBR-t használnának. Amit eddig láttam, ott mindenhol CBR volt, ami érthető is, mivel ott a bitrate fix, nem nagyon lehet vele játszani.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
-
dabadab
titán
A SID (többek között) azért tudott olyan jól szólni, mert a DAC-ok (csatornánként egy, szóval összesen három) nem vacak 44 kHz-en, hanem 1 MHz-en mentek, ami gyakorlatilag elintézte az aliasing zajt még úgy is, hogy csak 8 bites felbontása volt (aztán ezeket még opcionálisan át lehetett küldeni az analóg rezonáns filteren, amiból sajnos csak egy volt).
DRM is theft
-
dabadab
titán
Bambano tátot szájjal berohan
Nem, egyáltalán nem FM szinti volt (elolvastad egyáltalán a linkelt cikket?), olyannyira nem, hogy színusz hullámformát egyáltalán nem tud generálni.
A három csatorna lelkét egy-egy 24 bites számlálóregiszter adja, annak a felső bitjei vannak rádrótozva a hullámgenerátorra, ami szintén digitális, 8 bites kimenettel. (Az eredeti elképzelés az volt, hogy valami hangszermemóriát fognak címezni, de a memória drágának bizonyult, így egyszerű aritmetikai logika került oda - az eredeti elképzelést meg már az Ensoniq-nál ültette át a gyakorlatba Bob Yannes - a Mirage-ban sample-k, az ESQ1-ben wavetable-k formájában). Ezt a 8 bites kimenetet alakítja át analóg feszültséggé a csatornánkénti DAC, ami ~1 MHz-en működik a SID összes digitális részével (meg úgy általában a C64 nagy részével, mert egyetlen órajelkristály vezérli az egészet) együtt. A burkológörbék, a filter meg a hangerőállítás az már tényleg analóg volt (digitális vezérléssel).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Mondjuk a SID az tényszerűen nem volt "átlag". Korának kb. egyetlen home computeres hangchipje volt, amit olyasvalaki tervezett, akinek lövése volt a szintetizátorokhoz, ezért például nem azzal a szutyok frekvenciaosztással állítja elő a hangmagásságot, ami miatt a kortársaiból egészen egyszerűen nem lehet nem hamis hangokat előcsalni. De a filtere is teljesen korrekt darab volt, magának a burkológörbének a léte és hogy annak az értékei zenéhez voltak igazítva, nem mondjuk valami lineáris szutyok.
Tényleg fasza volt, az Ensoniq ESQ-1 meg demonstrálja, hogy milyen lett volna, ha nem rohamtempóban, tegnapra kell összerakni.DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz bbattila92 #870 üzenetére
"Hát erre még hogy nem jött rá senki! A házistúdiómban is miért is rögzítek és dolgozom WAV-van, csak a helyet pazarolom!"
Azért, mert ott a feldolgozásnál mindenképpen információvesztés lesz, tehát ott nem a hallásra kell méretezni, hanem a feldolgozási veszteség + hallásra.
"Azaz ugyanazzal az ujjlenyomattal két totálisan különböző audiót is alkothatunk!"
Nem teljesen értem, hogy mit értesz "ujjlenyomat" alatt, de szerintem félreérted a Fourier-transzformációt.
"Ha megfelelő (nem is méregdrága, csak okosan) komponenseket választunk, hamar ki fog jönni a különbség MP3 és FLAC között."
Kitalálom: soha nem csináltál ABX tesztet, mert úgyis tudod a végét.
"Amúgy meg miért 96KHz. Pszichoakusztika. Lehet, hogy a legtöbbünk nem hall 18-20 KHz fölött, de a testünk érzékeli a hangokat"
Nem, a pszichoakusztika nem ezt jelenti (bizonyos értelemben pont az ellenkezőjét: vagyis hogy olyan hangokat se érzékel az agy, amit a fül amúgy fizikailag igen). Az ultrahangok érzékelése meg megint olyan dolog, amit szintén le mernék fogadni, hogy nem teszteltél dupla vak teszten.
"A világcsúcs Senn füles, az HE-1 vajon miért is dolgozik vígan 110KHz-ig (180-ig -10dB) +-3 dB ingással?"
Mert fizikai képtelenség olyan fülest csinálni, ami 20-20k-ig működik.
"Az audio interface-em normális fülhallgató-erősítőjén meghallgatva is van különbség MP3 és FLAC között."
És ABX teszten?
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz bbattila92 #880 üzenetére
"Egy hullámformán kívül azért több mindenből áll egy hangfájl."
És mi ez a "több minden"? Oké, sztereónál két hullámforma, meg van valami kis header, de ezen túl?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #938 üzenetére
"Mi a 100 % a te referencia rendszeredben?"
Nyilván a transzparens hang, amikor már nincs hallható hibája.
"Egy otthoni analóg rendszer hangja pedig 30 - 101 %-ig terjedhet "
Nyilván neked a gépedben is lemezjátszó van hdd/sdd helyett, mert az sokkal jobb adattáróló Ne hülyítsük már egymást, az analóg cuccok mellett már rég elment a technika.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #940 üzenetére
"Azt elfogadom, hogy egy nívós analóg lemezjátszó (futómű, hangkar, hangszedő) drágább, mint egy jó SACD lejátszó, de minőségben lényegében egyenértékűek."
Pedig elég egyszerűen látszik, hogy ez nem így van, sok sikert ahhoz, hogy 5 GB-ot ráírj egy bakelitre úgy, hogy az tényleg túl is élje a lejátszást.
Valójában a CAV lejátszás miatt az átlagbakelitnek már a hallható frekvenciákkal is komoly problémái vannak a lemez belseje felé és arra nem képes, hogy egy CD egy nagyságrenddel alacsonyabb információtartalmát eltárolja.Azt meg feltételezem, hogy csak úgy csinálsz, mintha a szövegkörnyezetből ne lett volna számodra is egyértelmű, hogy analóg (és digitális) adatrögzítésről van szó.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #947 üzenetére
"Mivel az eredeti hsz-ben ott volt az "ingyenes webes felület, spotify", meg az otthoni analóg dolgok is a skálázott módszerek között, így egyértelmű, hogy"
...mindenhol a forrásról volt szó, vagyis az adatrögítésről.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #950 üzenetére
"Dobálózol az 5 GB adattal, pedig az pont egy vinyl nagylemez 192/24-es felbontásban elkészített RIP-jének felel meg"
Csak hát annyi adat valójában egyáltalán nincs a bakeliten, annak a 90+ %-a sima zaj.
Ahogy mondtam, azzal a híres bakelittel már azt se lehet megcsinálni, hogy egy CD-nyi adatot rögzítesz arra és azt visszanyered úgy, ahogy volt.DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #953 üzenetére
Viszont van egy csomó jól mérhető és számszerüsíthető része, ott meg pillanatok alatt kibukik a bullshit. Márpedig most pont egy ilyen részen jársz.
DRM is theft
-
dabadab
titán
"valahogy nehéz placebonak venni azt, amikor egy klasszikus DSD-t a foobarban először meghallgatva úgy éreztem, hogy mentem lefosom a bokámat, annyira életszerű volt a hangzás, térérzet, minden. FLAC-ban pl. a közönség tapsolása sem volt ennyire élethű"
Ezt nemhogy nehéz placebónak venni, hanem kifejezetten annak látszik (vagy esetleg a masterrel mókoltak valamit).
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #959 üzenetére
"Analóg módon nem lehet olyan másolatot készíteni, ami 100 %-ban megfelel az eredetinek."
Nem is volt ilyen kérdés. Olyat viszont lehet, ahol a rögzítés hibája nem nagyobb, mint egy digitális forrás felbontása - tulajdonképpen ezt csinálja az összes mágneses meg optikai "digitális" adathordozó, ahol tulajdonképpen analóg módon van rögzítve minden, csak elég pontosan ahhoz, hogy abból lehessen rekonstruálni az eredeti digitális adatot. Namármost az a helyzet, hogy ezt egy bakelit esetén nem tudod megcsinálni a CD 650 MB-jával sem. Ezek után arról derilálni, hogy a bakelit az simán van olyan jó, mint a SACD, kifejezetten az önáltatás kategória.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #970 üzenetére
"Tehát szerinted a CD-n lévő pitek azok tulajdonképpen analóg jelek?"
Elég nehéz lenne azt állítani, hogy nem azok. Az más kérdés, hogy a kiolvasásuk után digitális adatként értelmezzük őket, de maga a pit az határozottan egy analóg dolog.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #976 üzenetére
Mert szerinted nem az? Az ethernet kábelen nem analóg jelszintek vannak? Persze, hogy ezek mind analógok.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
Új hozzászólás Aktív témák
- iPad Pro 11 WiFi 128GB M1 (3rd gen. 2021) + Apple Pencil 2
- GAMER PC - NZXT - RTX 3060Ti 8GB - i7 7700 - 32GB DDR4 - 500GB M.2 Nvme SSD - 1TB HDD
- BONTATLAN Új Iphone 15 PRO 128-512GB Független 1év Apple GARANCIA Deák Térnél Azonnal Átvehető.
- ÚJ Bontatlan Macbook Pro 16 M3 Pro MAX 14 30GPU 96GB 2TB Magyar billentyűzet Azonnal átvehető.
- 5% kedvezmény a Cammus szimulátor termékeihez.