Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
mint egy szilárd lövedéknél, ahol a súly és forma meghatározza a pályát + környezeti tényezők mint a szél és a gyártási minőség.
Ellenben a légköri torzítás és a légköri hatások (pára, füst, eső) hatnak rá, szóval mégse olyan hibátlan a dolog, arról nem is szólva, hogy az optika érzékeny és igen jó minőségben kell legyártani ahhoz, hogy a célnak tökéletesen megfeleljen.
Nem véletlen, hogy a lézerfegyverek továbbra is kísérleti stádiumban vannak, hiába lőttek már le rakétákat vele az 1980-as években, nagyon sok a negatív tényező velük kapcsolatban (ahogy az EM-ágyúk (railgun, coilgun) esetében is). Csak az ilyesmiket nem szokás nagydobra verni a médiaprezentációkban, 'oszt az egyszeri laikus olvasó nézhet nagy szemekkel, hogy ma is folyamatosan világmegváltó fegyverként hivatkoznak a "hamarosan" bevethető lézerfegyverekre - ugyanúgy, ahogy 10, 20 vagy 30 évvel ezelőtt tették...
A railgun nak nem éppen ez lenne az egyik legnagyobb újítása, hogy ezt a hangsebesség többszöröse sebességet elérje úgy hogy a lövedéket nem teszi ki túl nagy nyomásnak a kémia meghajtáshoz képest?
A válaszom röviden és tömören: ilyen nincs.
Bővebben: egy sima kézifegyverből is a hangsebesség többszörösével lövik ki a lövedéket. Egy kézifegyver esetében ez 2-3x-osa lehet (600-900m/s, a hangsebesség ugye nagyjából 300-340m/s), egy harckocsi ágyú esetében ez felmehet akár a hangsebesség 5x-ösére (említett 1600-1700m/s), a railgun esetében ez elérheti a 8-9x is (2500-3000m/s). Az, hogy milyen gyorsulással éri el, ebből még nem lehet leszűrni, hiszen ez függ a lövegcső (sín, gyorsítótekercsek) hosszától, illetve a gyorsítás metódusából (a kémiai gyorsításnál is lehet játszani azzal, hogy a hajítótöltet (népiesen "lőpor") milyen gyorsan égjen, mennyi idő alatt adja le a benne lakozó energiát). Az ágyúból kilőhető lövedékeknél az elektronika simán túlélhet akár 100G-s gyorsulást is, ha úgy építik meg, lásd GPS vezérlésű lövedékek.
Az EM-ágyúk eseténben pedig komolyabb gond, hogy a légkörben használva őket a nagy sebesség hamar elkophat, mert hát a légkör sűrű, a légellenállás nagy (nem véletlen, hogy a tüzérségi lövedékeknél sem jellemző az 1000-1100m/s feletti torkolati sebesség - hiába növeled tovább, többet vesztes a légellenállás miatt, mint nyersz a torkolati energia terén, tehát inkább a lövedék tömegével, alakjával (aerodinamikájával) illetve segéd-megoldásokkal (rakéta-póthajtás, áramlásjavítás céljából túlnyomásos gáz kiengedése a lövedék farán, stb.) ügyködnek. Az EM-ágyú terén legalább annyi kérdőjel van a valódi használhatósága terén, mint a lézer-fegyverek terén...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen autót vegyek?
- Borotva, szakállnyíró, szakállvágó topic
- Opel topik
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- Autós topik
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Milyen légkondit a lakásba?
- Gray Zone Warfare
- Karácsonyfaként világíthat a Thermaltake új CPU-hűtője
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! SAPPHIRE RX 460 2GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- ELADÓ 32 DB Nvidia RTX 3060 Ti és 8 DB Zotac Gaming Geforce RTX 3080 Trinity / KOMPLETT BÁNYAGÉP
- PowerColor RX 6700 XT 12GB GDDR6 RED DEVIL Eladó! 105.000.-
- EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING 11GB GDDR5X 352bit (11G-P4-6696-KR) Videokártya
- AMD Radeon Pro W7900 48GB GDDR6