Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VS461

    tag

    Érdekes az emberek szabálysértéshez való hozzáállása. Vannak szabályok, amelyeket át lehet hágni, van, amelyeket divat áthágni, van, amelyet meg megtart mindenki. Általában a sebességkorlátozás az, amely "nem számít".

    Pedig a szabályok arra szolgálnának, hogy nekünk ne "kelljen" mérlegelni egy adott szituációban. Ez pedig vonatkozik (vonatkoznia kell) minden szabályra, ki-tudja-miért kint lévő hatvanas táblától az autópályán való kerékpározás tilalmáig.

    El szoktam olvasni elég sok cikket a neten a közlekedési szabályok és a szankcionálás változásairól, a hazai és a külföldi morálról ("amikor kint voltam..."). Megdöbbentően sok cikk szól arról, hogyan kerüljük ki a büntetés megfizetését, hogyan "nem ér" a fénykép, mennyi idő múlva évül el stb. Mindez egy vezető hírportálon, sok-sok ember véleményét és hozzáállását befolyásolva. Természetesen senki sem saját maga ellensége, de mintha hiányozna az "oké, elb....am, elismerem, kifizetem, tanultam belőle". Felgyorsult társadalmunk, a nevelés hiányossága, ki tudja. Az egyik kommentelő gyorsan ki is számolta, hogy a lézerdetektorával/-zavarójával mennyit spórolt már meg...

    Szokták mondani, hogy ha mindenki betartaná a szabályokat, leállna az egész közlekedés. Még senki nem próbálta ki, gondolom. A leginkább leköpött szabály szerintem a sebességkorlátozás, meg az előzés végrehajtása. Tartom a határokat, mivel úgy gondolom, nálam okosabb emberek határozták meg őket. Egyszer eltértem ettől, naná, hogy megbüntettek. Azóta pláne elkerülöm inkább, a büntetést meg a tankba töltöm.

    Vannak olyanok, akik fel vannak háborodva, hogy valahol ki mernek menni a yardok mérni. Ja, és hogy a kinn hagyott harmincas tábla mellé álltak lesben. Ha innen nézem, oké, szemétség is lehet. De ha onnan... Én is előrángatok egy külföldi példát, Londonban mondjuk, 500 méterenként van egy sebességmérő cucc a nagyobb utak mentén, meg rengeteg helyen mérik az átlagsebességet, amit itthon akarnak bevezetni. Az a cél, hogy büntiket szedjenek be? Nem hinném. Inkább az, hogy ahol indokolt (és London zsúfoltsága indokolja szinte mindenhol), ott tessék csak lassabban menni. Én sem szeretném azt látni, hogy az óvoda/iskola előtt, ahova a gyerekem jár, 70-80-nal tépnek a városi/falusi/tanyasi bunkók (megfelelő rész aláhúzandó), mert az a menő.

    Régóta tervezek elkövetni egy ilyen tárgyú Logout-szösszenetet, azt hiszem, neki is veselkedek.

    Ha az új, fix büntitételek segítenek abban, ha másért nem, az elrettentés miatt, hogy lassuljon, biztonságosabbá váljon a hazai közlekedés, ám legyen. Hidegen hagy a több tízezer forintos büntetés, mert nem szándékozom megszegni a szabályokat. Ha meg becsúszik egy, mert figyelmetlen voltam, hát... el kell vállalni.

    Elnézést, ez hosszú lett.

    Ui.: Sub-ZeRo: Hogy baj van-e a hölgyvezetőkkel, az saját statisztikám alapján kétlem. Eddig háromszor-négyszer kerültem halálközeli szituációba a magyar utakon, mindannyiszor retkes nagy, sötétített üvegű limuzin, xenonlámpa, padlógáz és 1-gyel kezdődő személyi számú vezető jellemezte a kiváltó okot...

    [ Szerkesztve ]

    Helicopter pilots are different... "За всю историю никто и никогда не сумел завоевать Афганистан. Hикто и никогда" - 9я рота

  • VS461

    tag

    válasz Tikakukac #51 üzenetére

    Pont erről akarok szösszenni a Logout-on. '97 óta vezetek, kábé 150 ezer kilométernél járhatok. Nagy része "útvonal", kisebb része (nagy)város, jártam már külföldön, ebből bal oldali közlekedés is volt egy-két ezer kiló. Ez alatt a távolság és idő alatt valószínűleg megéltem az összes "korszakot", amely egy tizenéves, friss jogsis srác kezdeti bizonytalanságától, majd hirtelen jött "tapasztalatából", s a nyilván ebből adódó lazaságától indul. Változtam én is, ráadásul anyámat is látom, hogyan adja elő kiskorom óta, és hogyan maradt meg ő kisvárosi (majdnem falusi) sofőrnek, annak előnyeivel és hátrányaival.

    Nem vagyok hivatásos sofőr, lehet, hogy pl. te is sokkal többet vezetsz, mint én, lehet, hogy nem. A magam körül zajló forgalomról szoktam elmélkedni, meg néha elcsodálkozni, hogy a 10 kilométeres, szögegyenes útszakasz közepén, fényes nappal miért van ott valaki az árokban... Hogy egy vizsgált időszak baleseteiből mennyit okozott pl. a gyorshajtás, az statisztikai adat. Csak ki tudja, igaz-e, illetve ki tudja, helyes következtetéseket vonunk-e le belőle? Hadd mondjak egy példát:

    A munkám a repüléshez köt. Régen sok baleset okára mondták, hogy "pilótahiba". Legyen mondjuk, 70 százalék. Viszont, ha elmegyünk addig, hogy mi juttatta a pilótát a hibás döntéshez... eljuthatunk addig, hogy mondjuk, 5 százalék, és ez csak a szándékos fegyelmezetlenségre húzzák rá. Az amerikai repülésbiztonsági terminológia inkább humán faktort emleget, ami az elégtelen, túl gyors kiképzettségből, a fáradtságból, a repülést megelőző, hosszú kihagyásból, a nem rendezett családi életből stb. állhat össze, amíg a rossz időjárással, egy meghibásodással és a bonyolult forgalommal karöltve egyszer csak kialakul egy olyan szituáció a levegőben, amit a személyzet már nem tud elhárítani.

    Lehet, hogy a légi példa messzire vezet, de nem tudok én sem kibújni a szakmai bőrömből. Ha egy adott balesetet vizsgálunk, akár ráhúzhatjuk, hogy Z úr frontálisan ütközött előzés végrehajtása közben, miáltal nyilván ő a hibás (nem győződött meg az előzés biztonságáról), ügy lezárva. Csak az autókban nincs fedélzeti adat- és hangrögzítő, így nem biztos, hogy kiderül valaha is, hogy Z urat most rúgták ki a munkahelyéről, emiatt folyamatosan anyázott a kormány mögött, és öt percenként gyújtotta a cigarettát, ráadásul az éppen előzni kívánt 30 éves Wartburg sofőrje, a 72 éves W úr 36 perce ment előtte 65 km/h sebességgel, lakott területen kívül és belül egyaránt, emiatt Z úrban folyamatosan nőtt a feszültség, míg egy rosszul felmért szituációban előzésbe kezdett. Ki a hibás? A Kresz szerint Z úr. De ugyanúgy hibásnak tekintem W urat is, aki ráadásul közvetve cserbenhagyást követett el, mivel az egészből semmit nem vett észre, és elegánsan elpöfögött. Emellett hibás W úr háziorvosa is, aki annak ellenére engedte W úr jogosítványát meghosszabbítani, hogy tisztában volt W úr orvosi alkalmatlanságával. Hibás Z úr főnöke is, mert kirúgta, de hibás Z úr cégének portása is, aki évek óta ismerte Z urat, és látta rajta, hogy nincs vezetésre alkalmas lelkiállapotban, mégis kiengedte a zárt parkolóból.

    Ha ezek után azt mondom, a baleset Z úr előzéséből, tehát Z úr hibájából következett be, akkor a törvény betűje szerint jártam el, hiszen az előzés végrehajthatóságáról minden esetben meg kell győződni. De ha nem veszem figyelembe a többi körülményt is, és elintézem azzal, hogy Z úr kap másfél év letöltendőt, ez mellé pedig arra az útszakaszra ki kell tenni egy "Előzni tilos" táblát, meg át kell festeni a terelővonalat záróvonalra, az nem fogja megakadályozni az embereket abban, hogy máshol, máskor hibás döntéseket hozzanak. Én, mint szabályalkotó persze nem tudom a Z urakat megtartani a munkahelyükön, viszont ki tudom szűrni azt, hogy a W urakat az útra engedjék. El tudom hinteni a szabálykövető magatartás csíráit az általános iskolai oktatásban, hogy a Z urak gyermekei, unokái már kevesebb hibás döntést hozzanak, és például vegyék észre magukon, hogy nem alkalmasak a járművezetésre, illetve vegyék észre ezt másokon is.

    Egyébként jogosnak érzem, hogy lenyúlás jelleggel bírságolnak ma nálunk (a jogsija meg nem biztos, hogy ugrik az illetőnek, hiszen lehet, hogy jövő héten is le lehet nyúlni egy százassal), meg én is nézek magam körül néha, hogy ezeket miért nem állítja meg a rendőr??? Ha ez azzal együtt menne, hogy bevezetik a tisztességes Kresz-oktatást már az általános iskolában, szigorúbbá válik a jogosítvány megszerzése (lőfegyver tartása gyakorlatilag lehetetlen, miközben minden 17 éves suttyó a kezéhez kaphat egy egy-másfél tonnás szerkezetet, amely mozgási energiája...), rendszeresen számon kérik a vezetők tudását, akár rendszám és jogsi kelljen a bringákra is, minden sarkon traffi lenne stb. akkor ez idővel úgysem lenne költségvetési tétel, és nagyon nagyot lépnénk előre. Amíg ez nincs, addig gondolom, marad a bírság. Ha emiatt kevesebben mennek bele olyan szituációba, amiből emberhalál lesz, hát legyen. Egyelőre túl messziről kellene kezdeni. Csak elkezdenék végre...

    Szerk.: hopp, igazából nem is válasz, inkább továbbgondolás...

    [ Szerkesztve ]

    Helicopter pilots are different... "За всю историю никто и никогда не сумел завоевать Афганистан. Hикто и никогда" - 9я рота

Új hozzászólás Aktív témák