Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz chess001 #22 üzenetére

    Az én gyerekkoromban így volt. Persze lehet hogy nyomdai szedési szerkesztési, lektorálási probléma volt, még a fényszedés előtti korszakban, de számunkra és a tanár, tanító számára az volt a szentírás. Egy alsós gyereknek magyarázd meg, hogy miért kell idén máshogy írni valamit. A könyv le volt gyártva, szét volt osztva, azt kellett követni. És igen tényleg kb. évente jelent meg új. Olyan A5-ös méretű puhafedeles talán szürke vagy kék borítójú könyvek voltak. Mindez 1980-as években.

    Azért látom hogy a lényeget sikerült megragadnod a mondanivalóból... :(((

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz chess001 #27 üzenetére

    Valami ilyesmi volt: [link]

    "A gondolatmeneted rossz, ezt könnyen tudtam belőle cáfolni.
    Egy tehetséges gyereknek mindegy, hogy mivel tömik a fejét, könnyen teljesíti..."

    Na látod ebből is látszik, hogy milyen komoly problémák vannak az oktatásban továbbra is. Nem csak az a gyerek tehetséges, aki minden tantárgyból 4-es, 5-ös, hanem sokkal több, csak nem kell svájci bicskának nézni őket.
    Találó angol megfogalmazásban: "Jack of all trades, master of none."

    Gyakran sok ilyen "tehetséges" gyerek egy dologban igazán kiemelkedő és az a memória. Ha jó a memóriád, akkor nagyon messzire jutsz a lexikális tudásra építő oktatásban. Ráadásul tipikus gyakran tapasztalt dolog, hogy ha jó a gyerek a fontosabbnak tartott tantárgyakban, akkor a többi tantárgyban is felhúzzák őket, akár érdemtelenül is, mert a tanárok erről gondoskodnak. Nehogy már a matekversenyes Kovács Béla ne legyen jó Irodalomból is. Jellemzően csak a testnevelés lóg ki, mert ott elég hamar lebukna a többi diák előtt ha felfelé osztályoznák, hiszen a szemük előtt zajlik minden felmérés. Más tantárgyakban szépen lehet könnyű kérdést adni feleléskor, dolgozatnál meg senki se látja, kérdezi hogy miért lett 5-ösre osztályozva.

    Visszatérve a tehetségre, nem elég ha csak 1-2 tantárgyban tehetséges? Nem tud énekelni, vagy verset mondani, akkor ne is tanuljon tovább még orvosnak se, vagy ne legyen biológus mert hülye a valószínűség számításhoz, vagy ne legyen festő, vagy színész mert kettes fizikából. Fel kell ismerni és el kell ismerni, hogy ha valaki valamiben tehetséges és nem azt nézni hogy miben nem az. Nálunk ha valaki csak egy-két dologban kiváló, az egyenlő a hülye gyerek titulussal. Meg kell nézni pl. a Fizika fejlődését. Gondolom tele van matekzsenikkel a fizika társadalom, mert az tényleg egy fontos skill azon a pályán, de most főleg kreativitásra, másként gondolkodásra lenne szükség hogy előbbre jussanak. Viszont a kreativitás gyakran nem jár kézen fogva a matektudással. Bőven van aki kiszámolja, hogy egy új elmélet megáll-e vagy sem, de kevés olyan van aki elő tud állni új elméletekkel...azok lehet hogy a McDonaldsban sütik a sült krumplit.

    Engem nem érdekelne hogy valaki specialista, szakbarbár ha megjavítja az autómat, vagy feltalál egy rákgyógyszert, vagy épp nem tudja hogy van Uganda, ha úgy énekel mint egy angyal.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz chess001 #33 üzenetére

    Nagyon sok képesség genetikai alapú. Van amit lehet fejleszteni, bizonyos határok között, de erősen limitálja a genetika. Hogy milyen szép az írásod, mennyire megy neked a matek, milyen jól rajzolsz, milyen jó a memóriád...rengeteg dolog nem a szorgalmon múlik, vagy a hozzáálláson. Gyakran a szorgalmasabb motiváltabb szerepel gyengébben.

    A lényeg hogy azt kell keresni miben jó, nem azt hogy miben rossz. Ahogy nem várod el az almafától hogy körtét teremjen, ne várd el, hogy mindenki jó legyen matekból, vagy szépen rajzoljon, vagy megjegyezzen minden évszámot, amit lát. Ne vágd el a jövőjétől mert nem tehetséges mindenben, mert lehet hogy ő tesz, pontosabban tenne valami fontosat hasznosat, ha esélyt kap.

    Tudom, talán ma már máshogy van, de nem volt olyan rég, hogy esélyed sem volt továbbmenni felsőoktatásba ha nem voltál mind a humán, mind a reál tárgyakból egyformán jó. Ma egy kicsivel már jobb, de lehet még ezt fejleszteni.

    Nem hibáztatom a tanárokat, mert meg van kötve a kezük, nagyon sok téren. Ők is azért dolgoznak hogy változzon a helyzet, ahogy olvasom a napi hírekben. A szülőknek és a diákoknak is melléjük kellene állni, hogy komolyan változzon valami.

    Abban amúgy abszolút igazad van, hogy a legnehezebb motiválni a gyerekeket, hiszen abban a korban nekik a felnőtt élet egy távoli megfoghatatlan dolog. Hiába mondod neki, hogy tanuljon, mert különben ez meg az lesz...egyszerűen nem érti. Sok iskolatipusban, vagy pl. külföldön máshogy motiválják őket. Ezt kellene átvenni.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

Új hozzászólás Aktív témák