Új hozzászólás Aktív témák
-
janeszgol
félisten
Ezt anno a nővéremnél figyeltem meg, de simán ráhúzható a nők többségére. 2 diplomás, bármit be tud seggelni, ha jár érte jegy. Ha semmi nem jár érte (csak saját szórakoztatás, vagy fejlődéstudat), akkor semmit nem tanul meg, nem képezi magát.
De erre az iskola nevel, ahogy írtad.2024: nem lesz kegyelem a HMD-féle hulladékgyáraknak.
-
chess001
aktív tag
válasz Tigerclaw #18 üzenetére
Az a baj, amikor ilyen féligazságokban próbál valaki okoskodni a nyilvánosságnak!
Mikor jött ki évenete úgy helyesírási szabályzat? 1937 (6. k.), 1938 (7.) változtattak utoljára évente... Nem hiszem, hogy 90-es éveidben lennél.[ Szerkesztve ]
A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.
-
#06658560
törölt tag
válasz Tigerclaw #21 üzenetére
"Így akár 10 évvel korábban is be tud csatlakozni a tudomány, vagy művészet kerekének továbbgörgetésébe. Fogékonyabb, kreatívabb, motiváltabb szakembereket kapna a társadalom, olyanokat akik könnyebben megy a "thinking out of the box", ami különösen fontos."
vs.
"Korai tehetség felismerés és tehetség gondozás kellene. Sokkal kisebb súly kellene az általános műveltség fejlesztésére, pontosabban más módszerrel kellene ösztönözni a diákot, hogy olvasson, hallgasson zenét, járjon színházba, múzeumokba. Ne jegyekkel, feleléssel, dolgozatokkal kényszerítsék arra, hogy olvasson el egy könyvet, mert attól inkább megutálja az egészet. Persze ha neki mondjuk valamilyen művészeti ághoz van tehetsége és kötődése akkor az legyen a fókuszban. Legyen egy minimális kötelező anyag és minél több a tehetségéhez, érdeklődési köréhez választott tantárgy."
Ha szakbarbárt képezünk egész korai szakaszától az oktatásnak, akkor azok hogy "thinking out of the box"-oljanak? Ahhoz kell az is, hogy széles látóköre legyen és tudjon a tudáselemei között kapcsolatot teremteni, felfedezni. Ha egy matekzseninél a többi tárgyat elhanyagoljuk, nota bene az irodalmat is, akkor az mennyire lesz később jó matematikus? Mennyivel garantáltabban lesz az? És mennyivel hamarabb tud betagozódni a matematika életébe és újat felfedezni? Ha ne adj isten harmincévesen megcsömörlik, akkor mire tud majd váltani? Vagy ha már egyetemen rájön, ez nem érdekli, hiába tehetséges benne.
"Nálunk és sok más országban az oktatás tele van ilyen overkill megoldásokkal. Nem is csoda hogy lelassult a technológiai fejlődés minden tudományágban, mert a gyerekek, diákok legfogékonyabb időszakában teletömik a fejüket felesleges információval."
Mi az a minimum, amit elvársz mindenkitől, hogy tudja, de azzal már el tudjon indulni specializáció útján, tudja egyáltalán felmérni, mi érdekli? -
#54625216
törölt tag
válasz Tigerclaw #11 üzenetére
Van egy elméletem, hogy az ember alapvetően nem tanul, hanem hozzászokik dolgokhoz.
Azaz hiába áll ki a tanár és mondja el az anyagot, Te meg okos gyerekként jól megérted, visszamondod, buksisimogatás. Ezzel valójában nem mész semmire. Lehet a tananyag akár a világ leghasznosabb, legpraktikusabb tudása, ha nem szoksz hozzá, nem ér semmit.
A munkaerő piacon sem az érdekli a munkaadókat, hogy mit tudsz, hanem hogy "csináltál-e már olyat".
Ha buszok hegesztéséhez keresnek embert, akkor azt veszik fel elsőnek, aki hegesztett már buszt, aztán aki hegesztett már járművet, aztán aki egyáltalán hegesztett már bármit. Aki mindent tud a hegesztésről, de sosem gyakorolta, azt elküldik azzal, hogy szuper, gyere vissza, ha már csináltad is. Azaz a munkaadót nem az érdekli, hogy érted-e a hegesztést, tanultál-e hegesztést, hanem hogy hozzászoktál-e.Anno folyton azt mondogatták, hogy tanulj, mert felnőtt fejjel meg fogod bánni, ha nem teszed.
Most visszagondolva, melyik tantárgyat bántam meg, hogy nem tanultam eleget?
A matekot.
Semmi mást.
Pontosabban nem azt, hogy nem ültem eleget matek órán, vagy hogy nem figyeltem eléggé, hanem hogy nem szoktam hozzá. Elmondták, megértettem, a dolgozatokat átvészeltem, a házit meg általában egymásról másoltuk.Nem azért érdekes a matek, mert hogy minden, amit matekból tanítanak, annak gyakorlati haszna van, hanem mert ha az alapokat nem sajátítod el fiatal korban készség szinten, azaz ha nem szoksz hozzá, akkor elképesztően nehéz később továbblépni.
Tehát nem az a lényeg, hogy elmagyarázzák a logaritmust, hanem hogy hozzászokj, mert minden, ami a matematikában a logaritmusra épül az onnantól fehér folt marad. Ha minden alkalommal utána kell nézned, hogy mi is az a logaritmus, akkor esélytelen, hogy fejleszd a matek tudásod.
A hozzászoktatás pedig tényleg csak úgy megy, hogy egyik logaritmus példát oldatják meg veled a másik után, amíg már a füleden jön ki.Nem állítom, hogy csak a matekkal van így, jó eséllyel az összes természettudomány alapjait legalább ennyire fontos fiatal korban begyakorolni, de mivel a matek minden természettudományban alap, így egyszerűen megkerülhetetlen, mert egy adott életkor elmúltával bepótolhatatlan.
-
chess001
aktív tag
válasz Tigerclaw #23 üzenetére
Ha munkafüzetre gondolsz azt tényleg minden évben másik volt, mert jó esetben évenként másik évfolyamba került a diák. Nekem is volt szerencsém a 1980-as években az iskolapadhoz az utóbbi 15ben meg a tanári asztalhoz...
A gondolatmeneted rossz, ezt könnyen tudtam belőle cáfolni.
Egy tehetséges gyereknek mindegy, hogy mivel tömik a fejét, könnyen teljesíti. Az, hogy valaki valamiben kiemelkedő legyen, kisgyerek korban megpecsételi a sorsát, ha csak egy irányt adnak neki, lásd Polgár lányok, a gyerekeiknek már nem adták át ezt tovább. Én is alá tudom támasztani, hogy rossz a jelenlegi oktatási rendszer, a tananyagok, a tantárgyak, a fizetés minden kb. 20-30 év hátrányban van a kívánthoz képest...A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.
-
arnyekxxx
veterán
válasz Tigerclaw #26 üzenetére
azt kellene megérteni, hogy a walesi bárdok megtanulásának nem az a lényege, hogy a walesi bárdokat vissza tudd mondani 20 év múlva hanem az, hogy megtanulj szöveget memorizálni. És ez igaz a legtöbb "felesleges" dologra amit meg kell szegény elgyötört gyereknek tanulni.
"Az alapokat adják le az általános iskolában, és attól kezdve komolyan szűkítsék a tantárgyak listáját, fókuszálják a választott szakma felé. "
Ezt hívják szakmunkásképzőnek, szakközépnek.
"Mitől lesz értékesebb Homérosz Odüsszeia-ja, mint Rejtő Jenő Lángoló Légiója,"
Rejtőnek "Láthatatlan Légiója" van, nem "Lángoló Légiója" ezt csak mellékesen jelezném
"Azt becsülik csak ami régi, aki halott."
Azért nézd meg mennyiért megy el egy random aukción egy modern fehér papírra köpött vörös paca -
chess001
aktív tag
válasz Tigerclaw #29 üzenetére
Kevered a szezont a fazonnal. Pl. énekes az egy adottság. Jóhogy nem azt várod el mindenkitől, hogy szép legyen. Ha valaki motívált, akkor azzal lehet kezdeni valami, ha nem, akkor csak valahogy rá lehet venni, de az már nem olyan minőség lesz. Plusz a rendszer nem becsüli meg az oktatókat, ugyanazt kapja a legjobb tanár, meg a legrosszabb is. A tananyag is szar, szóval sok sebből vérzik a rendszer.
A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.
-
chess001
aktív tag
válasz Tigerclaw #34 üzenetére
Igen, ez a mostani iskolarendszerben én úgy látom, hogy a diákok a tanárban a személyt látják: pl félünk tőle azért tanulunk neki, szeretjük azért tanulunk neki. Persze életkorfüggő más szakaszok is vannak... De sajnos kevés az, aki a saját öröme, a tudásvágya miatt tanul. Ennek a megváltozatására kéne másik keret-ami iszonyat messze van:
https://index.hu/belfold/2015/03/26/tantargy_finnorszag_finn_oktatasi_reform_tantargy_projektmodszer/A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.
-
#06658560
törölt tag
válasz Tigerclaw #26 üzenetére
"Igen, lesz olyan aki később másik pályára megy, de a többség jobban jár és a társadalom is sokkal jobban jár."
Egy paradigmaváltásig, amikor is aztán mehet a szakbarbár a balettba ugrálni, ugyanis alkalmatlan lesz a új tudás elsajátítására.
Másik kérdés, már specializált területen: mit gondolsz, miért kell gépészmérnököknek is valamilyen szintű programozás, elektrotechnika tudás is a suli végére?"Be kell látnunk, hogy ha túl sokáig tart felzárkóznia a következő generációnak egy aktuális tudásszinthez, akkor meg fog állni, le fog lassulni a fejlődés, hacsak nem igazodunk ehhez egy teljes oktatási reformmal."
Mivel évről évre egyre több az adott terület saját tudásszintje, így ez mindig így is lesz. Mi legyen? A szakmai anyagból szelektáljunk? Nem kell a kéttámaszú tartót tanulni, mert van FEA? Vagy a géprajzot, mert van CAD?
" Persze ez főleg azért van így mert azt tartják értékesnek amiből csak egy van, amit nem lehet megismételni, mert már nem él a művész."
Izé: zenészek, fotósok, hogy is állnak manapság? Mennyi művészt értékeltek saját korukban? Ez a lista is azt mutatja, hogy nem értékelik őket?https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_artworks_by_living_artists
"Aktuális példa, hogy milyen jól jönne ha hamarabb találnák meg az új vírus ellenszerét, de azoknak a többsége akik ezzel foglalkoznak, kénytelen volt életének a legfogékonyabb, legtermékenyebb idejének nagy részét olyan reál és humán tárgyak tanulásával töltenie, aminek semmi haszna nem volt a jelenlegi gyógyszerkutató, molekuláris biológus, genetikus, akármi szakmáját tekintve. Elvesztegette az idejét."
Csak ha nem tud idegennyelven (jelen esetben angolul, latinul), plusz funkcionális analfabéta, mert nem tanult meg jól szöveget olvasni és értelmezni, akkor nem fogja előrébb vinni a tudományt sem. Általános iskolában meg elég nehéz felmérni, hogy Pistike virológus lesz, Jucikát az isten is gyógyszerésznek teremtette, de már nem lenne jó környezetmérnöknek, Béluska viszont tökéletes közgazdász alapanyag, Terinek ügyésszé kell válnia. -
nagyúr
válasz Tigerclaw #34 üzenetére
Lehet hogy most több gyerek motiváltabb...
Tulajdonképpen ha úgy vesszük most ez a probláljuk megoldani a helyzetet is már a 0. szint az oktatás átalakítása felé.Hiszen már maga az hogyan old meg, az is egy gond.
De nyilván ilyenkor elönyös amikor a " probléma " mindhárom résztvevője valamilyen szinten részt kell hogy vegyen a megoldásban.
Nyilván nem egyszerű, főleg 0-ról, de szerintem a siker élmény mint olyan, már lehet motiváló. -
arnyekxxx
veterán
válasz Tigerclaw #43 üzenetére
valószínűleg nem tökéletes
jaja valószínűleg.
de nem ajánlani helyette semmit,
Van egy 100+ éve működő rendszer aminek az eredmény pl az, hogy te itt kommentelhetsz és az embereket nem viszi el egy erősebb influenza milliószámra. Finomítani kell rajta, folyamatosan faragják is szerte a világban te viszont azt állítod, hogy az egészet kukázni kellene mert úgy szar ahogy van és helyette specializált biorobotokat kellene nevelni. Szerencsére a világ nem így gondolja.