Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Apollyon

    Korrektor

    válasz bambano #3 üzenetére

    Vagy csak begombázott. Van olyan hallucinogén gomba, ami végleges dementiát okoz.

    #1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

  • #81556480

    törölt tag

    válasz bambano #7 üzenetére

    Ez hány köbméter lehet ? ( a fülke ) [link] van hogy 30-40 napot töltök benne..

    [ Szerkesztve ]

  • #81556480

    törölt tag

    válasz bambano #11 üzenetére

    Mielőtt még a fél PH nekem esne ( :D ) csak viszonyításképpen tettem be, hogy kis helyen is élnek emberek életvitel szerűen ( valamelyik ázsia népség - japán, kínai ? - nem tudom élnek ilyen kis müanyag kockában ).

    És igen én felkészültem erre. Vannak baromi komfortos kamion fülkék.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz bambano #7 üzenetére

    Először is: fejenként 10 köbméter. Csak becsülni lehet az ábrák alapján:


    Az ITS űrhajó felépítése és főbb adatai

    A lakórész négy szintes, az alsó szintek cirka 2-2,2 méter magasak, feltehetően a kabinok részére, aztán egy magasabb (~3 méter?), és végül az orrban a hatalmas ablakkal rendelkező szint, amely egyfajta rekreációs fedélzet lehet. A rakodótér két szintes, magassága pedig 2,5-2,7 méter magas lehet. A 12 méteres átmérőjű lakószintek területe 36 m2, térfogata 2 méteres belmagasság esetén ~226 m3, ebből ugye szintén kettő van, tehát cirka 552 m3. A felette lévő két szint nagyságrendileg szintén hasonló térfogatú, tehát összesen ~1100 m3-es. Ez 100 fős személyzet esetében 11 m3 per fő.

    Másodszor, én 196cm vagyok, hasonló az alaphelyzet. Csakhogy ez gravitáció mellett történik így, így a mennyezet körüli teret szinte egyáltalán nem használjuk ki. A súlytalanság miatt a teljes rendelkezésre álló teret ki tudod használni, ezért kicsit jobb a helyzet ott.

    Itt van egy mókás kis diagram, lehet játszadozni vele.

    Itt kiemelném az űrsiklót, ott ~74 köbméter állt rendelkezésre, és max. 7 fős személyzet volt, vagyis hozzávetőleg azonos az ITS-ben, 100 főre vetített arányokkal.


    Ennyi hely volt az űrsiklóban

    Az űrsiklóban kényelmesen elvoltak akár 2 hétig is civil űrhajósok. A kulcs itt a két hét. Már 80 nap is sok ekkora térben a civileknek. Ki lehet bírni, ezt a tengeralattjárók személyzetei bizonyítják, ott van, hogy 10 köbméter se jut fejenként, és a személyzet egy része un. "hot bunk" elven osztozik az ágyakon - vagyis 2-3 ember használ egy ágyat, és a külvilágtól csak egy vastag függöny választja el. Privát szféra nuku. Mindezt akár 3, olykor 6 hónapig.

    Éppen ezért a tengeralattjáró-személyzet egy külön kaszt, és általában ritka, hogy a tiszteket leszámítva (akik saját hálószobájuk van, igaz 4-6 fős, de mégis csak ajtóval elszeparált már) bárki 2-3 évnél tovább szolgáljon a fedélzetükön, a többség ennyi idő után átkéreti magát felszíni hajóra vagy szárazföldre...


    Hot bunk a torpedók között - HMS Talent
    (igen, ez egy 1988-ban elkészült brit tengó, nem valami régiség...)

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz bambano #23 üzenetére

    @bambano: még mindig szét kellene választani szerintem a kiképzett katonákat, a civilnek látszó, de szintén nem átlagember űrhajósokat, a bolondokat, akik felmásznak a hegyekre azoktól, akik luxusnyaralásként értelmezve elrepülnének a marsra.
    azokra, akik kihívásként értelmezik a marsutazást, nem lehet tömegbizniszt alapozni.

    Olvastad a kereskedelmi űrugrásról szóló logout írásom?

    Idézek abból: "(2009): ...a vendégek között van az első 300 utas is, akik előjegyezték magukat a 200 000 dolláros utazásra (a Virgin Galacticnál)."

    2004-ben bejelentik, hogy lesz kereskedelmi űrugrás, és kétszáz ezer dollár lesz egy jegy rá (oké, a csomag része egy kis kiképzés, és szumma három napnyi szórakozás, aminek a végén csinálnak egy űrugrást az SS2-vel). 2009-re pedig 300 ember már letette ezt az összeget úgy, hogy ekkor mutatták be a SpaceShipTwo első példányát, a VSS Enterprise-t, amelynek a tesztrepülései még el sem kezdődtek.

    Tehát vannak ilyen emberek, ez nem vitás. Hogy erre lehet-e bizniszt alapozni... Az egy teljesen más kérdés.

    Szigorúan személyes véleményem az, hogy Musk nem az ő pénzükből akarja megvalósítani az ITS-t, hanem a NASA pénzéből. A SpaceX 2004-ben kezdett el a Dragon űrhajóval foglalkozni, persze akkor még szerény szinten. Próbálta eladni a NASA-nak, mint az űrsikló utáni űrhajó lehetőségeként 2006-2007 körül. A NASA ilyenformán (akkor) nem tartott igényt rá, de végül teherűrhajóként igen, a COTS keretében (2008). A kifejlesztését a Falcon 9-essel együtt így hát a NASA pénzelte leginkább (a Merlin-1C hajtómű ekkor már készen volt, tehát especiel azt nem). Pár évvel később oda jutunk, hogy a SpaceX megnyeri a CCDev-et is, és a NASA fizet a Dragon V2 kifejlesztéséért is.

    Nem sokkal Musk előadása előtt a szakmai oldalakon azon ment az agyalás, hogy a kongresszus "iránymutatása", mely szerint a NASA küldjön 2041 előtt embert a Marsra, mennyire reális a "kéznél" lévő eszközökkel, mint a méregdrága SLS hordozórakéta és Orion űrhajó, úgy, hogy a NASA-nak nincs dedikált programja a Mars-űrhajóra. Rá pár nappal Musk bejelent egy rendszert, amely finoman szólva is többre képes, mint az SLS/Orion, és a fejlesztési költségvetését kb. annyira tippeli, mint csak az SLS kifejlesztésének a költsége. Csakhogy az SLS egy indítása fél milliárd dollár (és akkor optimisták voltunk), felhasználhatósága zéró (egy csavar sem marad belőle). Musk egy iszonyú optimista 64 millió dolláros utazási költséggel számol, legyen 10x annyi (640 millió dollár), de akkor is alsó hangon 200 tonnát képes eljuttatni a Marsra. Az SLS ennyit Föld körüli pályára nem képes eljuttatni, és ez csak egy hordozórakéta, űrhajó még sehol.

    Szóval én azt gondolom, hogy az ITS bemutatása most valami olyasmi lehetett, mint a Dragon bemutatása 2006-ban. 2006-ban amikor a SpaceX még csak egy sikeres Falcon 1 indítást sem tudott felmutatni...


    Dragon és Falcon 9 anno domini 2006

    Emlékszem, hogy anno az Index 'űrbuzik' topicjában kvázi fetrengtünk a röhögéstől, amikor bohóckodtak az első indítással. Az első kísérletnél, 2005-ben konkréten összeroppantotta a vákuum az első fokozatot, mikor üzemanyagtöltést szerettek volna végrehajtani, és egy hibás szelep kiszúrt velük. Aztán kapott új első fokozatot, de a legkülönfélébb hibák miatt nem tudták indításra kész helyzetbe hozni a rakétát.

    Ha akkor és ott esküdnöm kellett volna, akkor sem hittem volna, hogy egyszer ez a cég, és ez a forrófejű internet-milliomos embert szállító űrhajót fog építeni a NASA-nak. Most meg itt tartunk...

    Kismillió téren tartom túlzónak és elnagyoltnak az ITS-t. Ezer sebből vérzik Musk álma (igaz egyik sem végzetes). De nem merném azt mondani, hogy nem képes véghez vinni...

    @megarambo: Nézd, Musk cirka 100 millió dollárt döntött bele a SpaceX-be 2006-ig, ami semmilyen szempontból nem volt sok pénz a hordozórakéta-piacon. Ma meg ott tartunk, hogy a hordozórakéta-piac legbefolyásosabb szereplőjéről beszélünk, akihez mindenki méri magát.

    De mondok még egy jobb példát, akit én especiel amúgy jobban kedvelek, Jeff Bezost. Ő hozzávetőleg 800-900 milliót tett eddig a Blue Originbe. Jelenleg ő az, aki a SpaceX mellett a másik fő szereplője lesz a hordozórakéta-piacnak, olyannyira, hogy az ULA feltehetően tőle fogja megvenni a Vulcan rakéta hajtóművét, és az OrbitalATK is bejelentkezett ugyanerre a Be-4 hajtóműre. Miközben a Blue Origin saját hordozórakétát épít...

    Igenis vannak, akik kezdenek pénzt ölni ebbe. Musk, Bezos, Branson, Bigelow... Álmodozók? Igen. De azért üzletembernek sem utolsó egyik sem...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • schawo

    titán

    válasz bambano #7 üzenetére

    Nem hiszem, hogy bárki szó szerint luxusútként tekintene egy egyirányú(!) (a tisztánlátás kedvéért, ezt már a múltkor is kiemelte) mars járatra. Itt a korábbi elképzelésekhez képest luxusút, mert nem kell előtte 1 évet kiképzésen eltölteni, heteket pörögni a g-szimulátorban, egy kis űrhajó apró orrában kuporogni, mert mindenki így képzel el egy mars utat, már ha bárhogy képes ilyet elképzelni. Ha pedig a felfedezés és kalandvágy a hajtóerő, akkor nem is olyan rossz a 10m3. A 16-17 század kalandorainak sem jutott több élettér még ennél is hosszabb utak során sem. Ez benne van, ezt be lehet vállalni. 80-120 nap (mikor hogy) túlélhető. Persze, kissé klausztrofóbiás, nekem már egy kisebb szigeten eltöltött pár napnyi nyaralás is tud klausztrofóbiás lenni. Ha valamire jó lesz a VR, hát erre. Nagyban segíthet leküzdeni az út pszichés problémáit.

    Szóval nem luxusútnak szánja. Add el a házad, szállj fel a marsi járatra, hozz ami feltétlenül fontos, és a ház árából (200k amcsiban egy igen olcsó darab) költözhetsz marsra. Ugyanígy zajlott a 17-18. századi amerikai betelepedés.

    Miért a mars? Közel van az aszteroidaövhöz, booster nélkül, nagyon kevés üzemanyaggal fel lehet szállni, optimális hely az űrbányászathoz.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

Új hozzászólás Aktív témák