Új hozzászólás Aktív témák
-
Shade45
senior tag
Hihetetlen ez a fickó, miket véghez vitt ilyen rövid idő alatt...
Szerintem nem is földi teremtmény, és épp a hazautazásán munkálkodik a SpaceX-szel!
-
jól látható eredménye van annak, hogy az usában több államban is legalizáltak pár drogot...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
nagyúr
Hihetetlen ez a fickó, miket véghez vitt ilyen rövid idő alatt...
Alapvetően amit végigvitt, teljesen hétköznapi dolgok. "Csak" kellett egy kis kezdőtőke, meg egy nagyon nagy adag állhatatosság. Musknak mindkettőből kijutott.
Az ITS nagyon elnagyolt a jelen állapotában még, effektíve alig több, mint ötletelés, hogy lehetne megvalósítani és leszorítani az árakat. Hogy ez fogyasztható legyen, ahhoz pedig kell egy adag nagyotmondás. De ez meg nem áll távol Musktól, anno 2020-ra ígért már emberes Mars utazást, meg a SpaceX megalapításakor az volt a terve, hogy alig egy év múlva már az első indításra is sor kerül - de csak 4 év múlva került sor rá...
Most azt állítja, hogy 200 000 dollárért visz majd embereket a Marsra. 100 embert egy úton. 80 nap alatt, és olyan luxussal, mint egy kirándulóhajón. A hajó teherbírása pedig 450 tonna. Ezek az adatok pedig ütköznek. Ha 100 ember, akkor rögtön inkább 350 000 dollár még a saját költségszámítása alapján is. A 100 embernek fejenként cirka 10 köbméter élettér jut, ami nem olyan kevés, de itt alsó hangon is nem 80 napot, hanem 90, de akár 140 napot is el kell tölteni, és csak akkor ilyen keveset, ha 200 tonnát visz magával a hajó a Marsra. Luxusnak pedig biztos nem lehet nevezni a körülményeket, 10 köbméter ehhez kevés. Ha 450 tonnás teherbírással számol, akkor pedig az út pedig inkább 200-400 nap.
Nem akarom kisebbíteni az érdemeit, mert tényszerű, hogy igencsak felbolygatta a hordozórakéta-piacot a Falcon 9-el. De ha nincs a SpaceX, akkor a Blue Origin valósítja ezt meg, pár évvel később (és komolyabb NASA pénzek nélkül...).
Amire ez jó, hogy megint van egy relatíve életképes Mars-elképzelés, de aztán majd kiderül, hogy megvalósul-e, avagy ez is megy a többi közé a polcra...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
#05364992
törölt tag
Carl Sagan gyönyörűen körülírja szerintem a miértet:
"For all its material advantages, the sedentary life has left us... edgy, unfulfilled. Even after 400 generations in villages and cities, we haven't forgotten. The open road still softly calls, like a nearly forgotten song of childhood. We invest far-off places with a certain romance. The appeal, I suspect, has been meticulously crafted by natural selection as an essential element in our survival. Long summers, mild winters, rich harvests, plentiful game—none of them lasts forever.
Your own life, or your band's, or even your species' might be owed to a restless few—drawn, by a craving they can hardly articulate or understand, to undiscovered lands and new worlds.
Herman Melville, in Moby Dick, spoke for wanderers in all epochs and meridians: "I am tormented with an everlasting itch for things remote. I love to sail forbidden seas..."
Maybe it's a little early—maybe the time is not quite yet—but those other worlds, promising untold opportunities, beckon.
Silently, they orbit the sun, waiting." -
majdnem két méter vagyok, ahhoz, hogy egy ágyról le tudjak szállni, legalább másfél méter hely kell összesen. tehát csak az alvásom nagyjából három négyzetméter, ha nem akar klausztrofóbiát, akkor két méter magassággal számolva hat köbméter az, hogy alszom. további négy köbméterből kellene megoldani a csomag tárolást, tisztálkodást, étkezést, folyosókat, közös használatú helyiségeket, stb.
szerintem nem fér el 10 köbméterben egy ember 100+ napra. 450 tonnában sem fér el szerintem 100 ember + ellátmány másfél évre.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
a fülkére nem találtam pontos specifikációt, a kabinos alvázra igen. az alapján ez a fülke jól közelíti azt a méretet, amit én írtam. kb. ez a minimális hely, ami kellhet egy ilyen hosszú útra.
azért ne feledjük, ha te kamionos vagy, akkor felkészültél erre az utazási formára. aki meg 300 ezer dodót kiperkál egy luxus útért, az nem.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#81556480
törölt tag
Mielőtt még a fél PH nekem esne ( ) csak viszonyításképpen tettem be, hogy kis helyen is élnek emberek életvitel szerűen ( valamelyik ázsia népség - japán, kínai ? - nem tudom élnek ilyen kis müanyag kockában ).
És igen én felkészültem erre. Vannak baromi komfortos kamion fülkék.
-
nagyúr
Először is: fejenként 10 köbméter. Csak becsülni lehet az ábrák alapján:
Az ITS űrhajó felépítése és főbb adataiA lakórész négy szintes, az alsó szintek cirka 2-2,2 méter magasak, feltehetően a kabinok részére, aztán egy magasabb (~3 méter?), és végül az orrban a hatalmas ablakkal rendelkező szint, amely egyfajta rekreációs fedélzet lehet. A rakodótér két szintes, magassága pedig 2,5-2,7 méter magas lehet. A 12 méteres átmérőjű lakószintek területe 36 m2, térfogata 2 méteres belmagasság esetén ~226 m3, ebből ugye szintén kettő van, tehát cirka 552 m3. A felette lévő két szint nagyságrendileg szintén hasonló térfogatú, tehát összesen ~1100 m3-es. Ez 100 fős személyzet esetében 11 m3 per fő.
Másodszor, én 196cm vagyok, hasonló az alaphelyzet. Csakhogy ez gravitáció mellett történik így, így a mennyezet körüli teret szinte egyáltalán nem használjuk ki. A súlytalanság miatt a teljes rendelkezésre álló teret ki tudod használni, ezért kicsit jobb a helyzet ott.
Itt van egy mókás kis diagram, lehet játszadozni vele.
Itt kiemelném az űrsiklót, ott ~74 köbméter állt rendelkezésre, és max. 7 fős személyzet volt, vagyis hozzávetőleg azonos az ITS-ben, 100 főre vetített arányokkal.
Ennyi hely volt az űrsiklóbanAz űrsiklóban kényelmesen elvoltak akár 2 hétig is civil űrhajósok. A kulcs itt a két hét. Már 80 nap is sok ekkora térben a civileknek. Ki lehet bírni, ezt a tengeralattjárók személyzetei bizonyítják, ott van, hogy 10 köbméter se jut fejenként, és a személyzet egy része un. "hot bunk" elven osztozik az ágyakon - vagyis 2-3 ember használ egy ágyat, és a külvilágtól csak egy vastag függöny választja el. Privát szféra nuku. Mindezt akár 3, olykor 6 hónapig.
Éppen ezért a tengeralattjáró-személyzet egy külön kaszt, és általában ritka, hogy a tiszteket leszámítva (akik saját hálószobájuk van, igaz 4-6 fős, de mégis csak ajtóval elszeparált már) bárki 2-3 évnél tovább szolgáljon a fedélzetükön, a többség ennyi idő után átkéreti magát felszíni hajóra vagy szárazföldre...
Hot bunk a torpedók között - HMS Talent
(igen, ez egy 1988-ban elkészült brit tengó, nem valami régiség...)[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Peter13
senior tag
Gonoszkodo mod on: az eleje vagy a hatulja?
Gonoszkodo mod off: ez is biztosan kutya nehez lehet, de azert megis mas. Neha csak kiszallsz (ha mas nem tankolni, intezkedni, akarmi), illetve a fulke egy olyan kornyezetben van, ami biztonsagos (tehat nem kell meg arra is helyet pazarolni, hogy mi van ha betorik az uveg, pl, nem kell sugarzasvedelem, brutal hoszigeteles, stb), meg azert pszichesen is mas az utat nezni, mint az ur sotetjet, vagy egymast, vagy a kozeli falat. Mas a tererzet is (dolgoztam hajon, sok zart ter, elegge raul az ember lelkere egy ido utan, ebbol a szempontbol is job lehet talan a fluke, de ez cask tipp)
"No, I'm not immortal: I'm just not good at dying..."
-
atike
nagyúr
Merni is kell nagyot álmodni ám...
-
fordfairlane
veterán
Heti Musk Hírmondó.
x gon' give it to ya
-
TheSaint
aktív tag
Most éppen az ESA vesztett el egy landolóegységet, valószínűleg lezuhant a Marsra és ripityára tört. Azért én még óvatosan nyilatkoznék ilyen ügyekben...
-
#20655360
törölt tag
Ok, cool. Engem csak 1 dolog érdekel: Ő fog utazni?
-
Peter13
senior tag
-
őstag
1. Először egy normál napot kéne megrendezni a földön.
2. Attól eltekintve, hogy a valóságtól nagyon elrugaszkodott szegény, mi értelme lenne? Van ott valami klassz strand, vagy mi?
Kicsit Isten-komplexusa van. -
nagyúr
Attól eltekintve, hogy a valóságtól nagyon elrugaszkodott szegény, mi értelme lenne? Van ott valami klassz strand, vagy mi?
A terv nem annyira elrugaszkodott, sőt, alapjában véve megvalósítható. Nincs benne semmi olyan, ami a mai technikai lehetőségeken túlmutat, nincsenek egzotikus meghajtások (pl. VASIMR vagy termo-nukleáris hajtóművek), nincsenek bonyolult manőverek. Igen, kidolgozatlan sok téren, ez nem vitás, és vannak benne nagyott mondások (egyáltalán nem luxusút, legalábbis nem úgy, ahogy felvázolja).
Hogy miért lenne értelme? Nos alapvető cél az emberiség terjeszkedése. Kiépítesz egy kolóniát a Marson, aztán az önellátó lehet (Musknak ez a célja, ehhez cirka egymillió kolonistát tart szükségesnek), ez pedig az emberiség jövője szempontjából több okból is hasznos. Először is ha kirobbanna egy kataklizma (világháború, aszteroida-becsapódás, sorolhatod), akkor az emberiség túlélési esélye egyből megduplázódnának. Másodszor a Mars ideális terep az űrbéli kolóniák technológiájának kifejlesztésére. Relatíve közel van, a gravitációja annyira nem kicsi, van légköre és vannak alapvető nyersanyagok (pl. víz). Vagyis itt kitapasztalhatjuk pár évtized, évszázad alatt, hogy távoli bolygókon hogy telepedjünk le.
Amikor pedig azt kérdezed, hogy van-e strand, akkor kérdezd meg magadtól, hogy vajon akik hegyeket másznak, akik a kényelmet keresik? Ugye hogy nem. Vannak, akik keresik a kihívásokat. Nos a Mars nyújt éppen eleget...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
még mindig szét kellene választani szerintem a kiképzett katonákat, a civilnek látszó, de szintén nem átlagember űrhajósokat, a bolondokat, akik felmásznak a hegyekre azoktól, akik luxusnyaralásként értelmezve elrepülnének a marsra.
azokra, akik kihívásként értelmezik a marsutazást, nem lehet tömegbizniszt alapozni.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
megarambo
tag
Cifu azért te is szeretsz egy kicsit "fantáziálni". Az a baj, ha nincs azonnali , kézen fogható közgazdasági haszna, akkor ennek sajnos nagyon kis esélye van. Talán egyedül egy "majdnem végzetes" kataklizma gyorsítaná meg a dolgokat. (persze ez utóbbira azért nem vágyok annyira)
-
nagyúr
@bambano: még mindig szét kellene választani szerintem a kiképzett katonákat, a civilnek látszó, de szintén nem átlagember űrhajósokat, a bolondokat, akik felmásznak a hegyekre azoktól, akik luxusnyaralásként értelmezve elrepülnének a marsra.
azokra, akik kihívásként értelmezik a marsutazást, nem lehet tömegbizniszt alapozni.Olvastad a kereskedelmi űrugrásról szóló logout írásom?
Idézek abból: "(2009): ...a vendégek között van az első 300 utas is, akik előjegyezték magukat a 200 000 dolláros utazásra (a Virgin Galacticnál)."
2004-ben bejelentik, hogy lesz kereskedelmi űrugrás, és kétszáz ezer dollár lesz egy jegy rá (oké, a csomag része egy kis kiképzés, és szumma három napnyi szórakozás, aminek a végén csinálnak egy űrugrást az SS2-vel). 2009-re pedig 300 ember már letette ezt az összeget úgy, hogy ekkor mutatták be a SpaceShipTwo első példányát, a VSS Enterprise-t, amelynek a tesztrepülései még el sem kezdődtek.
Tehát vannak ilyen emberek, ez nem vitás. Hogy erre lehet-e bizniszt alapozni... Az egy teljesen más kérdés.
Szigorúan személyes véleményem az, hogy Musk nem az ő pénzükből akarja megvalósítani az ITS-t, hanem a NASA pénzéből. A SpaceX 2004-ben kezdett el a Dragon űrhajóval foglalkozni, persze akkor még szerény szinten. Próbálta eladni a NASA-nak, mint az űrsikló utáni űrhajó lehetőségeként 2006-2007 körül. A NASA ilyenformán (akkor) nem tartott igényt rá, de végül teherűrhajóként igen, a COTS keretében (2008). A kifejlesztését a Falcon 9-essel együtt így hát a NASA pénzelte leginkább (a Merlin-1C hajtómű ekkor már készen volt, tehát especiel azt nem). Pár évvel később oda jutunk, hogy a SpaceX megnyeri a CCDev-et is, és a NASA fizet a Dragon V2 kifejlesztéséért is.
Nem sokkal Musk előadása előtt a szakmai oldalakon azon ment az agyalás, hogy a kongresszus "iránymutatása", mely szerint a NASA küldjön 2041 előtt embert a Marsra, mennyire reális a "kéznél" lévő eszközökkel, mint a méregdrága SLS hordozórakéta és Orion űrhajó, úgy, hogy a NASA-nak nincs dedikált programja a Mars-űrhajóra. Rá pár nappal Musk bejelent egy rendszert, amely finoman szólva is többre képes, mint az SLS/Orion, és a fejlesztési költségvetését kb. annyira tippeli, mint csak az SLS kifejlesztésének a költsége. Csakhogy az SLS egy indítása fél milliárd dollár (és akkor optimisták voltunk), felhasználhatósága zéró (egy csavar sem marad belőle). Musk egy iszonyú optimista 64 millió dolláros utazási költséggel számol, legyen 10x annyi (640 millió dollár), de akkor is alsó hangon 200 tonnát képes eljuttatni a Marsra. Az SLS ennyit Föld körüli pályára nem képes eljuttatni, és ez csak egy hordozórakéta, űrhajó még sehol.
Szóval én azt gondolom, hogy az ITS bemutatása most valami olyasmi lehetett, mint a Dragon bemutatása 2006-ban. 2006-ban amikor a SpaceX még csak egy sikeres Falcon 1 indítást sem tudott felmutatni...
Dragon és Falcon 9 anno domini 2006Emlékszem, hogy anno az Index 'űrbuzik' topicjában kvázi fetrengtünk a röhögéstől, amikor bohóckodtak az első indítással. Az első kísérletnél, 2005-ben konkréten összeroppantotta a vákuum az első fokozatot, mikor üzemanyagtöltést szerettek volna végrehajtani, és egy hibás szelep kiszúrt velük. Aztán kapott új első fokozatot, de a legkülönfélébb hibák miatt nem tudták indításra kész helyzetbe hozni a rakétát.
Ha akkor és ott esküdnöm kellett volna, akkor sem hittem volna, hogy egyszer ez a cég, és ez a forrófejű internet-milliomos embert szállító űrhajót fog építeni a NASA-nak. Most meg itt tartunk...
Kismillió téren tartom túlzónak és elnagyoltnak az ITS-t. Ezer sebből vérzik Musk álma (igaz egyik sem végzetes). De nem merném azt mondani, hogy nem képes véghez vinni...
@megarambo: Nézd, Musk cirka 100 millió dollárt döntött bele a SpaceX-be 2006-ig, ami semmilyen szempontból nem volt sok pénz a hordozórakéta-piacon. Ma meg ott tartunk, hogy a hordozórakéta-piac legbefolyásosabb szereplőjéről beszélünk, akihez mindenki méri magát.
De mondok még egy jobb példát, akit én especiel amúgy jobban kedvelek, Jeff Bezost. Ő hozzávetőleg 800-900 milliót tett eddig a Blue Originbe. Jelenleg ő az, aki a SpaceX mellett a másik fő szereplője lesz a hordozórakéta-piacnak, olyannyira, hogy az ULA feltehetően tőle fogja megvenni a Vulcan rakéta hajtóművét, és az OrbitalATK is bejelentkezett ugyanerre a Be-4 hajtóműre. Miközben a Blue Origin saját hordozórakétát épít...
Igenis vannak, akik kezdenek pénzt ölni ebbe. Musk, Bezos, Branson, Bigelow... Álmodozók? Igen. De azért üzletembernek sem utolsó egyik sem...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
Nem hiszem, hogy bárki szó szerint luxusútként tekintene egy egyirányú(!) (a tisztánlátás kedvéért, ezt már a múltkor is kiemelte) mars járatra. Itt a korábbi elképzelésekhez képest luxusút, mert nem kell előtte 1 évet kiképzésen eltölteni, heteket pörögni a g-szimulátorban, egy kis űrhajó apró orrában kuporogni, mert mindenki így képzel el egy mars utat, már ha bárhogy képes ilyet elképzelni. Ha pedig a felfedezés és kalandvágy a hajtóerő, akkor nem is olyan rossz a 10m3. A 16-17 század kalandorainak sem jutott több élettér még ennél is hosszabb utak során sem. Ez benne van, ezt be lehet vállalni. 80-120 nap (mikor hogy) túlélhető. Persze, kissé klausztrofóbiás, nekem már egy kisebb szigeten eltöltött pár napnyi nyaralás is tud klausztrofóbiás lenni. Ha valamire jó lesz a VR, hát erre. Nagyban segíthet leküzdeni az út pszichés problémáit.
Szóval nem luxusútnak szánja. Add el a házad, szállj fel a marsi járatra, hozz ami feltétlenül fontos, és a ház árából (200k amcsiban egy igen olcsó darab) költözhetsz marsra. Ugyanígy zajlott a 17-18. századi amerikai betelepedés.
Miért a mars? Közel van az aszteroidaövhöz, booster nélkül, nagyon kevés üzemanyaggal fel lehet szállni, optimális hely az űrbányászathoz.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
#20655360
törölt tag
Személyfüggő. Egyszerűen olyanokat kell küldeni, akik ezt elviselik.
Én "hála" a fiatalkori játékmániámnak, kb. korlátlan ideig megélnék egy átlag szobaméretű helységben, ha van kaja és egy gép pl. Ha mással is meg kéne osztani, akk viszont fejbe lőném magam. XDD
Am 1 valami rohadtul érdekel ezzel kapcsolatban. Hogy találnak jelentkezőket majd erre a projectre?
Nem egy egyszerű kiruccanás lesz ez. -
senior tag
" A vállalatvezető sokkal optimistább a tudósoknál, szerinte belátható időn belül megindulnak a rendszeres járatok, és megkezdődik a bolygó benépesítése "
Végül is 3000 év belátható idő1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239
-
#20655360
törölt tag
A kezdetekre értem, amikor nem lesz visszaút, kaja, net, kex és tsai.
Mekkora lesz am, amikor az egyik úgy dönt hogy ő lesz a Mars első globális uralkodója, aztán majd zsarolja a földi irányítást... Persze mi semmit se fogunk róla tudni. Csak annyi lesz a furcsa max, hogy a következő induló csapatban feltűnően jóféle fehérnépek lesznek. XDD
ÁÁ, zseni vagyok.
-
nagyúr
Nem hiszem, hogy bárki szó szerint luxusútként tekintene...
Musk szó szerint ezt mondta. Hogy az utazás olyan lesz, mint egy luxus óceánjárón.
egyirányú(!) (a tisztánlátás kedvéért, ezt már a múltkor is kiemelte)
Azt is mondta, hogy visszafele is lehet jönni. Amit nem említett, hogy a visszaút feltehetően közel egy évi tart a szűkös Delta-V büdzsé miatt...
Itt a korábbi elképzelésekhez képest luxusút, mert nem kell előtte 1 évet kiképzésen eltölteni, heteket pörögni a g-szimulátorban, egy kis űrhajó apró orrában kuporogni, mert mindenki így képzel el egy mars utat,
Mars Reference Mission 5.0
Odaút 2037-ben: 174 nap
Visszaút 2039-ben: 201 nap
Személyzet: hat fő
Térfogat: ~300 m3Vagyis 50 köbméter koponyánként. Általában a NASA minimum 20, de inkább 30-50 köbmétert ajánl fejenként egy Mars útra...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
A visszautat csak mint vészmegoldás említette, ha valaki nagyon szarul érzi magát, és meggondolja magát, akkor nem kell a marson meghalnia, tulajdonképpen lehet vissza is jönni (az út ingyenes lenne, de csak 2 évente van ablak, és sokáig tart az út). Az utat egyértelműen egyirányúként írta le.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
Az utat egyértelműen egyirányúként írta le.
Amiatt, mert ő úgy gondolja, hogy kolonistákat szállít a Marsra. Csakhogy azt is mondta, hogy nem akar a SpaceX Mars-bázisokkal foglalkozni, csak a cég akar lenni, aki szállítja az embereket és a terhet a Marsra. Akit fel lehet bérelni erre.
Csakhogy ha ő csak a szállítás akar foglalkozni, akkor nem ő fogja megmondani, hogy merről merre áramoljanak az emberek. Ha valaki arra fizet, hogy a Marsról a Földre akar menni, akkor nem fogja visszautasítani.
Nem az számít, hogy a nasa miről álmodozik, hanem, hogy mi él az emberek fejében az űrutazásról.
A legtöbb ezzel foglalkozó Sci-fi is alapvetően tágas űrhajókat fest le, legyen szó a 2001-ről, a 2010-ről, a Mission 2 Mars-ról, a Red Planet-ről, a The Martian-ról, vagy bármelyik másikról...
Nem tudom, az emberek fejében mi él az űrutazásról, de especiel ha a Sci-fi filmekre alapozzák azt, akkor elég tágas környezet élhet a fejükben.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
De azt is mondta, hogy az villamosenergia, üzemanyag, víz, és oxigénellátást ők kívánják megoldani. Érthető módon, hiszen ez mind a profiljukba vág. Sőt hyperloopot is elsősorban a marsra szánnák, ahol nincs szükség nyomáscsökkentésre a csőrendszerben. Szóval szó sincs arról, hogy teljesen magukra hagynák a kolóniát, mindössze annyit, hogy a szállásproblémákat és a foglalkoztatást egyelőre másra bíznák. Ezekre pedig már most is lenne jelentkező (bigelow, planetary resources, deep space industries).
evDirect villanyautós töltőhálózat
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! GIGABYTE WindForce 2X GTX 960 4GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! SAPPHIRE RX 460 2GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte AORUS MASTER RX 6800XT 16GB GDDR6 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- ELADÓ Lenovo T500 (Core2Duo T9900 3.06GHz, 8GB RAM, 1TB SSD)
- Beszámítás! Intel Core i5 6500 4 mag 4 szál processzor garanciával hibátlan működéssel