Új hozzászólás Aktív témák

  • Kiscupák

    újonc

    Sziasztok!

    Ma teszteltem az új ALDI-s töltőt, a AUTO XS MD13323 típust. Érdekes a kicsike.

    A 220 V-ba bedugva a MODE gomb érintése nélkül a töltő a MOTOR töltés ikonnal (MOTOR töltési mód) indul, 0,8 A töltéssel. A MODE gomb egyszeri megnyomásával lehet átváltani AUTÓ módba, majd még egyszeri megnyomásával TÉLI töltés üzemmódba. Tehát ebből adódik, hogy áramszünet esetén a töltő az áram visszaérkezésekor a töltést folytatja, annyi, hogyha AUTÓ módban volt előtte, akkor is MOTOR módban folytatja. Ha TÉLI töltési módban volt, akkor is MOTOR módban folytatja, ha visszajött az áram. Ez egyfajta előny a régi ALDI-s töltőhöz képest, amely megállt, ha áramszünet volt és utána visszajött az áram. A LIDL-ös is ugyanígy megáll. Tehát ez az új ALDI-s már tudja az áramszünet utáni automatikus töltés folytatást. Igaz, hogy csak MOTOR módban, 0,8 A-rel, de legalább csinál valamit. Ez mondjuk nem is gáz, mert ahogy részletesen mértem a feszültséget és az áramerősséget, az AUTÓ módban ha kész, átáll fenntartó töltés fázisra, amelyet a következőképpen csinálja: 14,4 Volt elérésekor átáll AUTÓ módon belül a fenntartó töltés fázisra, de 14,4 V elérése után nem tölt egyáltalán semmit, tehát 0 Amper. Megáll. Megvárja amíg az akkumulátor feszültsége 13 V-ra lecsökken a 14,4 V-ról, ekkor bekapcsol (semmi hang vagy kattanás, érdekes) és 0,8 A-rel tölti az akkut AUTÓ módban is fenntartó töltés fázisban. Ezzel a 0,8 A-rel feltolja 13,6 V-ig és ott megint kikapcsol. Megint leengedi 13 V-ig, akkor újra bekapcs és újra 0,8 A-rel tolja egész 13,6 V-ig és így tovább folyamatosan. Tehát ha a felhasználónak szerencséje van és az AUTÓ módban már teljesen feltöltött akksinál (=fenntartó töltés fázisra átállva) éri az áramszünet a töltőt, akkor MOTOR módba áll vissza és ott úgyis alapból 0,8A-rel tölt, tehát az áramszünet utáni MOTOR mód 0,8 A-res töltése megegyezik az AUTÓ mód fenntartó töltési fázisával, ami szintén 0,8A. Ugyanaz. Akkor van gáz, ha az áramszünet nem az AUTÓ üzemmód fenntartó töltési fázisában történtik meg, mert akkor bizony az akku még kérné a 3,8A-t, de az áramszünet után csak 0,8A-rel fogja tölteni az akksit a töltő, a MOTOR módba való visszaállás miatt. Ekkor érheti meglepetés a tulajt reggel, hogy nincs feltöltve az akksi rendesen, 0,8A elég kevés, főleg nagy akksikhoz.

    MOTOR üzemmódban fenntartó töltés fázisban kimérve ugyanúgy dolgozik a töltő, mint az AUTÓ üzemmódban. Tehát 14,4 Volt elérésekor átáll a MOTOR üzemmódban is fenntartó töltés fázisra, de nem tölt egyáltalán semmit, tehát 0 Amper. Megáll. Megvárja amíg az akkumulátor feszültsége 13 V-ra lecsökken a 14,4 V-ról, ekkor bekapcsol (itt sincs semmi kattanás) és 0,8 A-rel tölti az akkut MOTOR módban is fenntartó töltés fázisban. Ezzel a 0,8 A-rel feltolja 13,6 V-ig és ott megint kikapcsol. Megint leengedi 13 V-ig, akkor újra bekapcs és újra 0,8 A-rel tolja egész 13,6 V-ig és így tovább folyamatosan.

    Érdekes még, hogy a kijelző 0,2-0,3 Volt-tal csal felfelé, 3 multiméterrel is megmértem, amelyből 2 különböző típus. A fenti adatok a töltő által kijelzett értékek, tehát minden értékből le kell vonni 0,2-0,3 Volt-ot. Így viszont keveslem a fenntartó töltés fázisban a töltő szerinti 13 V bekapcs, 13,6 V kikapcs értékeket, mivel ez ténylegesen 12,7 V bekapcs, 13,3 V kikapcs. Ez jóval alacsonyabb, mint más töltőknél a fenntartó töltés (=csepptöltés némelynél) feszültsége. Én más töltőknél olyat mértem, hogy 13,85 V-nál lekapcs és 13,4 V-nál bekapcs. Szóval az új ALDI-s töltő ezt a fenntartó töltés fázis tartományt jóval lejjebb tartja.

    További érdekesség, hogy 10,5 V alatti is tölt (a leírása szerint, nem mértem), tehát nagyon mélykisütött akksikat is elvileg visszahoz a mélyből, feltolja csepptöltéssel 10,5 V-ra és ott átkapcsol MOTOR vagy AUTÓ üzemmódba, ahogy az akku kapacitását érzi. Ezt ki fogom próbálni egy lemerült halott aksin, mert érdekes lehet. Alsó feszültség határt 2 V-ra adja meg.

    A töltő AUTÓ üzemmódban tudja le és fel változtatni, szabályozni a töltési áramerősséget (A), min. 0,8 A és max. 3,8 A között, az akku lemerülési fokához igazítva a valóban szükséges áramerősséggel dolgozik. Azonban MOTOR módban nem tud leszabályozni, ott fixen 0,8 A-rel tölt.

    Még egy érdekesség: a leírása szerint a feltöltött aksikat 30 perces tesztnek veti alá és ha 30 perc alatt a 14,4 V-ról 12 V alá csökken az akku feszültsége, akkor akku hiba jelzést tesz ki a LCD kijelzőre, hogy az akku rossz, csere. Ezt nem próbáltam és nem is értem, hogy csinálja, hiszen a fenntartó töltés fázis mindig rátölt, azaz 13 V-nál lejjebb nem engedi a feszültséget, szóval nem tudom, hogy tesztel 30 percig a töltő. Ez rejtély.

    Zöld háttérvilágítás van az LCD mögött, folyamatosan világít, nem kell megnyomni a MODE gombot, hogy felkapcsoljuk. Szépen olvashatók a karakterek rajta.

    Ha kiválasztottunk egy üzemmódot, bármelyiket és abban a töltő elkezdte a töltést (a töltési mód kiválasztása után kb. 20 másodperc, addig nem folyik Amper a csipeszeken), utána a MODE gombbal már nem tudunk más töltési üzemmódot választani. Csak a töltő a hálózatról leválasztva és várva fél percet tudunk újabb üzemmódot választani. És a kiválasztott üzemmódból 20 másodperc után nem is tudunk visszalépni a MODE gombbal az alapállapotba, tehát ha egyszer kiválasztottunk egy üzemódot, akkor ott fixen dolgozik, nem változtatható. Ez nekem furcsa, korábban ilyennel nem találkoztam más töltőknél, hogy kiválasztás után "befagy" egy módba és vége.

    TÉLI üzemmódban mindent ugyanúgy csinál, mint az AUTÓ üzemmódban, csak nem 14,4-nél vált át fenntartó töltés fázisba, hanem 14,7 V-nál. Egyébként ugyanaz. A fenntartó töltés metódusa TÉLI módban ugyanaz, 13 V-nál bekapcs, 13,6 V-nál kikapcs, 0-ra.

    Csináltam képeket is, de nem tudom, hogy kell ide feltölteni

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák