Új hozzászólás Aktív témák
-
#54625216
törölt tag
válasz Pro Koryak #34 üzenetére
Előrendelés: köttök egy szerződést, hogy most befizetsz X összeget, ők meg Y határidőre Z további összegért leszállítják az autót. A szerződés tartalmazza, hogy mi történik, ha a határidő előtt elállsz a vásárlástól vagy ha ők valamiért nem, vagy csak késve tudnak szállítani.
Aki előrendelte a cybertruckot, tehát annak tudatában írta alá a szerződést, hogy mikor jut majd hozzá és mennyiért. -
#54625216
törölt tag
Azért mert valami sikeres még nem feltétlenül lufi.
Egy Apple részvény 2000-ben (az iPhone bejelentésekor) 0.3 dollár volt, ma 160.
Ha akkoriban az árfolyam felugrott volna mondjuk 20 dollárra, akkor sokan lufinak tartották volna, pedig úgy is csak a jelenlegi értéke nyolcadára árazták volna be.
Egy Nokia részvény ezzel szemben akkor 60 dollárt ért, ma meg 5-öt.Ma már senki se tagadja, hogy a belső égésű motorok kora lejárt, ehhez képest a tradicionális autógyártók legjobb esetben is 2035-re tervezik az átállást.
Azaz a verseny már vagy 5 éve elstartolt, a Tesla 20 körrel vezet, ők meg még ki sem jöttek az öltözőből. Csoda, ha a bukik beárazzák az eredményt?Ettől még az "EV forradalomból" lehet (sőt szerintem biztosan lesz) hasonló pofára esés, mint ami a dotcom lufi-ból volt, de ne felejtsük el, hogy akkor sem a nagy szereplők buktak, mint az MS, Google, Amazon, hanem a noname másodvonal, amikbe agyatlanul tolták a pénzt a fogalmatlan befektetők.
Nem a Tesla árfolyamon kell tehát rugózni (persze az is fel-le fog ugrálni még jó darabig), hanem a különböző kínai, meg egyéb EV startupokon, amikbe most ugyanolyan agyatlanul (FOMO logikát követve) szórják a pénzt, mint anno a .com cégekbe. -
#54625216
törölt tag
"Az EV nem forradalom, hanem egy a környezetvédelmi előírások által kikényszerített állami szabályozás. Nem organikus, nem hoz valósan újat."
Akkor miért van akkora piaci kereslet a Tesla-k iránt, hogy nem győznek eleget gyártani? Ha kizárólag csak a környezeti előírások miatt fejlesztenének elektromos autókat, akkor az emberek max. akkor érdeklődnének irántuk, ha olcsóbbak lennének a benzineseknél.
A VW meg nyilván nem önszántából, hanem a piaci trendváltozást felismerve vált elektromosra, mert ők legalább felfogták, hogy szekérrel nem lehet a Ford T-Modell ellen versenyezni.
Amúgy persze, minden új technológia eleinte a fejlett országok kiváltsága, mert ott van rá vásárlóerő. A számítástechnika sem azért terjedt el elsőnek a fejlett országokban, mert máshol csak a golyós abakuszra lett volna vásárlói igény.
-
#54625216
törölt tag
Olvasd el a cikket, amihez kommentelsz.
A Tesla Cybertruck ára $40.000-től kezdődik. Ez azért messze nem az olcsó népautó kategória.
Ehhez képest nagyobb értékben adtak le rá előrendelést, mint amennyit a BMW mindenestől ér. Úgy, hogy közben az USA jelenlegi kormánya (még csak nem is titkoltan a szakszervezetimaffialobbi nyomására) a többi amerikai EV-re nagyobb állami támogatást ad, mint a Tesla-kra.
Biden képes volt nagy nyilvánosság előtt a GM-et az EV átállás legfőbb hajtóerejének nevezni
Hol itt az állami kényszerítés? -
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #60 üzenetére
Ez még nem magyarázza az egyre jobban növekvő keresletet az EV-k iránt.
Nagyon nem arról van szó, hogy a jónép benzines kocsira vágyik, de csak az elektromosat engedheti meg magának, hanem fordítva: az emberek egyre nagyobb százaléka elektromos autót akar, de csak a benzineset tudná megfizetni, az állami támogatással pedig próbálják az árakat a tömeg által is elérhető szintre lenyomni. -
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #64 üzenetére
"Adott egy technologia, amirol a gyartoi mondjak, hogy ez a jovo es nem tervezik tovabb fejleszteni rovid/kozeptavon a levaltandot. Az allamok kedvezmenyeket adnak az ujra. Jelenleg olcsobb kozlekedni az ujjal. "
És ezek közül pontosan melyik a kényszerítés?
"Mar sehol nem irjak amugy, hogy ennyitol fog kezdodni (jelenleg nincs informacio az arrol, ez pedig nagyon erosen valoszinutlen, tekintve, hogy a Model 3 45k-rol indul). "
Tehát valószínűleg jóval drágább lesz, mégis tömegével előrendelik.
-
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #71 üzenetére
"Senkit nem erdekeltek az elektromos autok az elozo 190 evben."
Mivel az előző 190 évben nem nagyon volt komolyan vehető elektromos autó.
Valójában eddig voltak kényszer alatt az autógyártók, hogy szabotálják az elektromos kocsikat (olajlobbi), ameddig el nem jutottunk a klíma katasztrófa széléig, most az államok próbálják visszalapátolni a szart a lóba az EV-k támogatásával.
Ettől függetlenül az elektromos kocsikat nem azért veszik az emberek, mert olcsóbbak (mivel nem olcsóbbak) és nem is azért, mert valaki lenyomja a torkukon (mivel bőven lehet még válogatni benzines kocsikból), hanem mert egyre többen vannak, akik számára jobb járművek, mint a benzines kocsik. Ezt hívják valódi piaci keresletnek."Mert jopofa es 0 kovetkezmennyel jar, ha a folyamat barmelyik pontjan lemondod."
Oké, szerinted hány cybertruck megrendelés tart ki 2022-ig? Nagyságrendileg?
Mert a Model 3-ból csak 2016-ra 325000-et rendeltek elő és ezekből nem nagyon maradt a Tesla nyakán egy sem. -
#54625216
törölt tag
válasz Shadowbull #86 üzenetére
Nyilván csak a volumen érzékeltetése miatt hasonlították össze a cikkben a leadott rendelések összértékét a BMW tőzsdei értékével, mert amúgy valóban semmi köze a két dolognak egymáshoz.
Kb. mint amikor a Föld-aszteroida távolságot focipályákban számolják, stb.
Ráadásul az egész kérdés virtuális, mivel a tőzsdei értéket sem lehet egy az egyben készpénzre váltani és az előrendelések is majd csak akkor válnak valódi pénzzé, ha le is szállítják a kocsikat.Az EV-k iránti kereslet növekedését viszont jól érzékelteti, meg hogy itt baromira nem valami állam által a piacra kényszerített hatások érvényesülnek, hanem az emberek egyre nagyobb hányada igenis komolyan érdeklődik az elektromos autók iránt.
"Csak a miheztartás végett: a BMW évente 2,5 millió autót ad el, és durván 100 milliárd eurós forgalmat generál. Évente. "
Szintén csak a miheztartás végett: a Tesla Giga Berlin gyára csak önmagában képes 2 millió autót legyártani évente (ha végre engedik az ápolók), miközben a BMW azt a 2.5 milliót 31 különböző gyárban és 14 országban gyártja. Ez szintén jól érzékelteti a nagyságrendbeli különbségeket.
-
#54625216
törölt tag
válasz Shadowbull #95 üzenetére
"Persze azt majd valahova el is kell adni, nem gyártani a nagy cucc, hanem eladni."
Jelenleg a Tesla nem tud annyi kocsit gyártani, mint amennyit megrendelnek tőle, úgyhogy az ő esetükben de: eladni nem nagy cucc, csak le is kell gyártani.
"Az egész EV forradalom állami kényszer és hatalmas támogatások nélkül egyszerűen életképtelen."
Még egyszer megkérdezem: a megrendelések magas számát komolyan állami kényszerrel magyarázod?
Szerinted tényleg úgy működik a piac, hogy az állam azt mondja, hogy ezt kell venni, az emberek meg önként és dalolva megrendelik akkor is, ha várólista van? -
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #98 üzenetére
Az általad felsoroltakból melyik konkrétan az állami kényszerítés?
(Ami nem összekeverendő az állami támogatással ugyebár.)Hogy egyébként az EV-kel olcsóbb a közlekedés, alacsonyabbak a szervizköltségek és környezetkímélőbbek, azt úgy hívják, hogy technológiai előny.
Nyilván, ha a számítógépekkel nem lehetne gyorsabban számolni, mint a golyós abakusszal, akkor a kereslet is alacsonyabb lenne irántuk, ergo a számítógépeket rákényszerítik a userekre? -
#54625216
törölt tag
Ez szalmabáb érvelés, mert egyiket sem állítottam.
Az volt a kérdés, hogy egyáltalán van-e valódi piaci kereslet az EV-k iránt, vagy az csak valami állami kényszerítés eredménye.
Egy szabad piacon az állam nem tud semmit sem rákényszeríteni a fogyasztókra. Támogatásokkal versenyképesebbé tud tenni egyes technológiákat, de ha a fogyasztók elégedetlenek a termékekkel, akkor nem veszik. Fele annyiért sem, nem hogy drágábban. -
#54625216
törölt tag
"A kérdés az hogy mitől van piaci kereslet az EV-kre, lenne-e szabályozás nélkül. "
Olcsóbbak az EV-k a benzines kocsiknál? Nem. Ennek ellenére van rájuk egyre növekvő kereslet? Van.
Az állami támogatás ahhoz kell, hogy az ICE gyártók piaci hegemóniáját ellensúlyozza és nem ahhoz, hogy egy gazdaságilag fenntarthatatlan üzleti modellt életben tartson.Természetesen mindenhol van piaci szabályozás, meg állami szubvenció, stb. de itt az volt a kérdés, hogy maguk a fogyasztók körében népszerűek-e az EV-k, mint termékek.
Márpedig népszerűek.
Innentől pedig van rájuk valós piaci igény, az állam max. gyorsítja a piaci folyamatokat, azaz a technológia terjedését, de nem generálja, mint ahogy állítjátok." nem létezik a világon olyan, hogy szabad piac"
Tehát ha neked holnap az állam előírja, hogy számítógép helyett vegyél golyós abakuszt, akkor azon számolsz?
Vagy azért van némi beleszólásod, hogy mire költöd a pénzed? -
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #132 üzenetére
Nem az volt a kérdés, hogy mekkora lenne a kereslet, hanem hogy lenne-e egyáltalán kereslet állami támogatás nélkül.
Az állami támogatásnak nyilván van hatása a piacra, különben nem csinálnák. Viszont semmilyen állami támogatás nem tud eladni egy terméket, ha az nem kell a vevőnek.
Ahogy már leírtam: "az állam max. gyorsítja a piaci folyamatokat, azaz a technológia terjedését, de nem generálja, mint ahogy állítjátok" -
#54625216
törölt tag
Ilyen cserélhető akkus megoldással már kísérleteznek a kínaiaknál, sőt kezdetekben a Tesla-nál is felmerült, de elvetették, mert nem éri meg.
Egyrészt a cserélhető akku önmagában rontja a hatékonyságot (lásd: laptopok vagy telefonok), másrészt meg ehhez a megoldáshoz sokkal több akkut kell gyártani, hiszen ott kell állnia készleten a feltöltött akkuknak a csere pontokon, hogy azonnal cserélhetőek legyenek.
Ezen túl pedig visszafogná az innovációt, mert egy új akku típus bevezetéséhez nem lenne elég az új autókat jobb akkuval szerelni, hanem a teljes akkuparkot frissíteni kellene, különben modellenként eltérő csereakkukat kellene tárolni, ami még tovább növelné a feleslegesen legyártott és raktározott akkuk számát.
És akkor abból az utopisztikus álomból indulunk ki, hogy az összes autógyártó mindig meg tud egyezni a szabványokról és nem próbálják meg egyedi ökoszisztémákkal magukhoz láncolni a vevőket. -
#54625216
törölt tag
válasz Shadowbull #200 üzenetére
"A NOx szennyezést lehetne lecsökkenteni valamennyire, ha egyik napról a másikra eltűnne a belsőégésű motoros személyautó, de már ma is nagyon alacsony szinten van. CO, HC dettó."
Milyen forrás alapján mondod, hogy "nagyon alacsony szinten van"?
És mihez képest alacsony?"Magyarországon a légszennyezés leginkább a fűtésből jön. "
És gondolom erről is tudsz linkelni hitelt érdemlő felmérést.
Persze eleve nem Magyarország a kérdés, mivel az egész EU is csak a globális szennyezőanyag kibocsátás 9%-áért felel míg Magyarország a 0,13%-áért. -
#54625216
törölt tag
válasz #53246592 #204 üzenetére
"Vagy sokkal kevesebbet ha minden autóban lenne 100..150km-re elegendő akku, ha meg messzebbre akar menni, akkor bérel egy "powerbank"-et."
Ez logikai kérdés:
Minden forgalomban lévő autóba kell legalább egy aksi.
Azaz N darab autóhoz minimum le kell gyártani N darab aksit is.
Ha a cserepontokon már feltöltött aksira cserélik a lemerülteket, akkor cserepontonként kell legalább még egy aksi. Már ha feltételezzük, hogy két csere között elég idő telik el, hogy fel lehessen tölteni, de ugye ez nem reális, így ha mondjuk 10 percenként tudnak egy autót fogadni, és 1 óra a töltési idő, akkor legalább 6 aksi kell. (Ha nem számolunk meghibásodással, amihez célszerű tartalék aksikat is raktározni, de most tekintsünk el ettől.)Azaz ha van X cserepont, akkor már N+X*6 aksit kell gyártani.
Ha viszont az N autó Y fajta egyedi aksival megy, akkor már N+X*6*Y akku gyártásáról beszélünk."Az innovációnak maximum azért tenne be, mert nyílt verseny alakulhatna ki az akkugyártók között, ami leszorítaná az árakat, így nem lenne miből önteni a végtelen mennyiségű pénzt a fejlesztésbe."
Jelenleg az akkugyártásban keresleti piac van, azaz már most több aksira van szükség, mint amennyit gyártani tudnak és ez a volumen növelésével csak fokozódni fog, azaz most sem a verseny hiánya tartja magasan az árakat, hanem a megnövekedett piaci igény.
"2021-es technikai szintnél nem látom, hogy miért lenne kivitelezhetetlen egy adott interfésszel (fizikai méretek, csatlakozások) rendelkező, változatos gyártók által gyártott akkuk gyártása és felhasználása autókban."
Annyira nem kivitelezhetetlen, hogy már van is ilyen kínában.
Nem a kivitelezhetőség a probléma, hanem az az egyszerű tény, hogy a cserélhető akku energiasűrűsége nyilvánvalóan rosszabb, mint a beépítetté, legyen az autó, laptop, telefon vagy akár porszívó."Nem is kellene az autógyártókra bízni, hogy egyezzenek meg. ABS-t meg a többi 3 betűset se azért raknak minden autóba, mert jól megegyeztek hogy ez kell, hanem rá lettek kényszerítve."
A kötelező biztonsági rendszer egy dolog, de a termék versenyképességét leginkább meghatározó összetevőt nem lehet központilag előírni, illetve lehet, de ezzel visszajutunk a szocialista tervgazdaság szintjére, arról meg már tudjuk, hogy milyen hatással van az innovációra.
-
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #218 üzenetére
"Amit lecserelunk az akkuk eloallitasahoz szukseges ritkafemek banyaszataval"
Viszont az elöregedett akkukban használt ritkafémeket újra lehet hasznosítani, az elégetett kőolajat meg nem.
Ezen túl az akkumulátor technológia folyamatosan fejlődik, és az energiasűrűség növelése mellett pont a ritkafémek kiváltása a fő prioritás, mivel úgy jelentősen lehet csökkenteni az árat és minimalizálni az ellátási kockázatokat. -
#54625216
törölt tag
válasz brumi1024 #225 üzenetére
Anno az olaj is drágább volt a szénánál, ma meg a széna betakarításához és szállításához is olajat használnak.
Ha lesz megfelelő kereslet az aksik újrahasznosítása iránt, akkor fel fog fejlődni az arra épülő iparág és a költségek is csökkennek.Nyilván bármilyen EV témában csak a folyamat legelején járunk, éppen ezért nincs értelme a jelenlegi állapotokból és nem a technológia lehetőségeiből kiindulni.
Az EV-k ma ott tartanak, ahol a személyi számítógépek a 80-as években. Akkoriban kazettás magnóval rögzíteni kínszenvedés volt, a mátrixnyomtatók által nyomtatott szöveg minősége meg gyalázat, ráadásul az egészet aranyárban mérték, mégsem álltak vissza mechanikus írógépekre. -
#54625216
törölt tag
válasz Shadowbull #238 üzenetére
Ezzel mondjuk pont az EV-re átállás erőltetése mellett érvelsz.
-
#54625216
törölt tag
válasz #53246592 #239 üzenetére
Éppen ez az, hogy lehetni lehet, csak nincs értelme, mert akárhogy is matekolsz, több akkut kellene gyártani, mintha direktben magukat az autókat töltenék.
Tehát bevállalsz egy csomó technikai bonyodalmat, hogy a végén mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból rosszabb megoldásod legyen. -
#54625216
törölt tag
-
#54625216
törölt tag
"A mostani benzinnél biztosan."
És ezt onnan tudod hogy... ?
Amúgy meg nyilvánvalóan nem a mostani benzin ár az érdekes, hanem a jövőbelié.
(Őszintén reméltem, hogy nem kell elmagyarázni, mert evidencia, de legyen.)Ha azt állítod, hogy a jövőben nem lesz olcsó az áram, akkor hogy mi az "olcsó" ugyebár azon múlik, hogy mihez képest.
Ha az áram árát A-val, a benzinét B-vel jelöljük, akkor A olcsóbb B-hez képest, ha A-B < 0.
Ha a kövőbeli ár érdekel, akkor t időpillanatban A(t)-B(t) < 0 esetén lesz A olcsóbb B-nél.
Azaz az A(jövőben) - B(most) különbség irreleváns.Éppen ezért ha csak az üzemanyag ára alapján mérlegeljük, hogy érdemes-e most elektromos autót venni, akkor két paraméter lesz érdekes:
1. jelenleg az áram (fogyasztói) ára alacsonyabb-e a benzinénél
2. ez az árkülönbség a jövőben is megmarad-e az áram javára
Új hozzászólás Aktív témák
- Új gyártástechnológiai útitervvel állt elő a TSMC
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- Politika
- PayPal
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Milyen okostelefont vegyek?
- Azonnali processzoros kérdések órája
- Autós kamerák
- Hardcore café
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- További aktív témák...