Új hozzászólás Aktív témák

  • TJ2

    csendes tag

    válasz FollowTheORI #80483 üzenetére

    A HDR-nek mint betűszónak kifejezetten csak a pixelek fényerejéhez (min/max) van köze. A minimum az OLEDnél meg van oldva, mert az ugye a tök fekete. Ezért leginkább a max fényerőt kell a TV-hez igazítani.
    A sima HDR 10 bites felbontással 1024 fényerőszintet tud megkülönböztetni színenként. Innen a HDR10 név. Összesen 1024*1024*1024 féle kombináció van, vagyis kb egymilliárd. (A régi SDR az 8 bit ugye, az 256-ot.) A metaadat annyit mond meg a film elején, hogy a 0-hoz és az 1024-hez milyen fényerő (nit) tartozik elméletileg. A TV ez alapján próbálja a fényerőket átskálázni a lehető legjobban a saját rendszerére, figyelembe véve gammát, színtereket, a saját beállításait, meg minden egyebet persze.
    A Dolby Vision ugyanezt teszi, csak jelenetenként. Tehát egy éjszakai jelenetben pl finomabb lépcsőkben tudja a sötét árnyalatokat megjeleníteni (ha nincs semmi világos a jelenetben pl. láng v szikra) mivel az 1024 lépcső az a feketétől csak a sötétig tart. Ugyanez miatt a ragyogó kék égen a fehér felhőknél is finomabb színátmeneteket tud elvileg. A TV persze 10 bites a teljes tartományán, azaz nem tud kisebb lépcsőkben kapcsolni pixeleket, de mondjuk higgyük el, hogy így egy picit precízebben lehet követni az eredeti képet.
    Ráadásul a Dolby Vision ezt 12 biten csinálja, ami ugye 4096 fényerőszint/szín. De 12 bites tv meg nincs, tehát ez is leskálázódik szépen 10 bitre. Vagyis egy alpixel számolt értéke nem csak pl. 500 lehet, hanem 499.75 is. Ebből az infóból lehet mondjuk egy picit ditherelni, azaz egy nagyobb összefüggő területen (ha van ott olyan) a környező pixelek fényerejét lejjebb venni 499-re, másokét 500-ra, hogy átlagban kijöjjön a 499.75. De ez csak tipp, lehet, hogy ilyet nem csinálnak, mert minek, nehézkes, meg inhomogén lehet a felület.
    HDR10+ meg ugyanaz, mint a DV, csak maradtak 10 biten.
    Tehát, ha van egy 10 bites filmed, 1000 nitre masterelve és ezt megjeleníted egy 1000 nites 10 bites OLED képernyőn, akkor szerintem semmi különbséget nem fogsz látni HDR10/HDR10+ között, de még egy 12 bites DV anyag is pont ugyanúgy fog kinézni szerintem.
    Mondjuk egy háttérvilágításos LCD-n már jóval hasznosabbak lehetnek a dinamikus metaadatok, mert akkor a TV precízen és pont jelenetváltáskor tudja a backlightot hozzáállítani a következő jelenethez. Elkerülve a jelenet közbeni állítgatást, villódzást, stb. Lásd dynamic contrast/brightness/backlight funkció LCD-ken, amit mindenki utálni szokott.
    Jobban belegondolva, ez a metaadatos ötlet valószinűleg eredetileg kifejezetten a backlight állítgatása miatt jöhetett létre.

Új hozzászólás Aktív témák