-
GAMEPOD.hu
Motorolaj és szűrő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Qru
MODERÁTOR
Az ökölszabály az, hogy felfelé és lefelé is 1 egységgel lehet eltérni a gyártói javaslathoz képest (már ha van ilyen olaj, mert pl a 0W20-nál hígabbat nehéz lesz találni). Tehát ha pl 5W30 az ajánlott olaj akkor mehet 0W30 vagy 5W40 is.
A hideg viszkozitást nézve igazából csak az a lényeg, hogy a használandó olaj dermedés/pumpálhatósági pontja ne legyen alacsonyabb a külső hőmérsékletnél. Egy dermedt olaj olyan mint a kocsonya, amit nem tud szállítani az olajpumpa. Ez a lehető legrosszabb ami történhet kenési szempontból a motorral, mert akkor kvázi szárazon jár a motor.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Igen a 0w az meg kb -40-ig jó.
Pontosan, az egy egység eltérés a hideg oldalon kvázi nem él. Ha 10W-t ír elő attól még mehet bele 0W is, hamarabb lesz kenés hidegen kevésbé kopik a motor. A lényeg, hogy a meleg oldalon ne menj nagyon alá. Tehát a 60-as helyett mehet 50-es de 40-es már nem.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Ha sokáig megmarad akkor inkább 5W mert kevésbé kopik hidegen a motor, ha nem marad meg sokáig nálad akkor mehet a 10W.
mod:
Egy 5W30-as olajnak 0 fokban kb 8 másodperc kell mire körbeér a motorban (tehát kb 8 másodpercig teljesen kenés nélkül járnak a dugattyúk, csapágyak, vezérműtengely(ek)), ugyanez egy 15W40-es olaj esetén kb 1,5 perc, egy 10W40-es olaj esetében cca 1 perc.
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
BlacKSouL
addikt
Az általad említett hideg téli reggelen legyen mondjuk -12 fok. Ezen a hőmérsékleten kissé sarkítva a 10w olyan mint a vegyesméz, az 5w meg olyan mint az akácméz. Már ha mond valamit ez a hasonlat. Mindkettő folyik, mindkettő szivattyúzható (ha már a szivattyúzhatósági határhőmérséklet szóbakerült), de az egyik inkább hasonlít sűrű folyadékra, a másik meg valami híg kenőcsre. Valahogy el fog jutni az olajkörbe, de ebben az állapotban a szivattyú nagy erőlködéssel fogja nyomni pláne a kisebb olajjáratokban ezt a sűrűbb masszát, óriási lesz az ellenállása. Ráadásul az 1-2 másodperc után már alapjáraton forgó motor hidrodinamikusnak szánt kenésű csapágyai még erősen küzdenek, hiszen azt a rést, amit 90-100 fokos híg olajra terveztek, még ez a nagyon nagy ellenállású hideg anyag fogja kitölteni, ergo a nyomás és a fordulat hiába adott, a kenés nem lesz tökéletes, és az olaj ellenállása nagyon nagy lesz a csapágyban is. (hiszen ugye a viszkozitás az elmozdulással, folyással szembeni ellenállás: a mézet nehezebb kavarni mint a vizet)
A különbség itt jön elő, hogy a hidegen hígabb olaj kisebb ellenállást képez az egész rendszerben, már alacsonyabb induló hőmérsékletről is. És azért az olajnak az első percekben kevés része érintkezik meleg vagy forró pontokkal, csak a hengerfal-gyűrűk kapcsolatnál egyelőre.
Egy hidegben beindított hideg motorban elég jelentős belső ellenállást ad a hideg olaj magas viszkozitása, ezen az ellenálláson lehet csökkenteni az alacsonyabb hidegoldali viszkozitással.Aláírás (nem kötelező megadni)
-
Czimby
addikt
Mivel még össze kell kopni az alkatrészeknek ilyenkor nagyobb lehet az olajfogyasztás.
HA a második olajcsere után is csipegeti akkor már állandó a dolog.Gyűrűzve lett vagy fúrva is?
Mert ha nem lett fúrva akkor nagyon nem kell ezen csodálkozni hordós kicst a henger.A 1.5dl, 1000Km nem sok, de jobban örülne mindenki a 0 olajfogyásnak főleg az Opel tulajok akiknek simán beveszi az 1L-t az új autó...
Ha szeretnél Revolut meghívót írj privit. A kapott jutalmat(12.5-20e Ft) pedig felezzük.
-
Czimby
addikt
A hónolással a henger felületén mikrokarcokat hoznak létre amiben az olaj meg tud tapadni jobban mint a sima felületen. Ez nem egyenlő a fúrással, ha fúrva van általában kell új dugattyú is nem elég a gyűrűsor.
Szerintem próbálj ki másfajta olajat, a viszkozitás a gyárilag előírt maradjon.
Pl:Shell, Motul, Mobil1 ami megfel a gyári előírásnak.
Ha szeretnél Revolut meghívót írj privit. A kapott jutalmat(12.5-20e Ft) pedig felezzük.
-
Qru
MODERÁTOR
Minden motornál természetes némi olajfogyás főleg sportos vezetési stílus mellett. Sztem ez még nem vészes de figyelni kéne, hogy nő-e a továbbiakban. Sűrű ellenőrzés javasolt.
Gyűrűzve, köszörülve...illetve hónolva, ha az a fúrás...?
Akkor nem lett felfúrva sztem de kérdezd meg azért a szerelőt.
Ha nem lett akkor a hengerpalást kopásának csökkentésére egyre kisebb előfeszítettségű dugattyúgyűrűket alkalmaznak, ha nem megfelelőt használtak akkor lehetséges nagyobb olajfogyás (nem húzza le kellő mértékben az olajat, ami így az égéstérben marad és elég a befecskendezett benzinnel együtt). Egyszerű a detektálása: magasabb fordulaton feketén füstöl a motor/kipuff.Elvileg a motoroknál bevett eljárás hogy felfúrják és kap egy perselyt vagy felfúrják és egyes (vagy 2-es) túlméretű dugót tesznek be az eredeti helyére. Ezt lehetetlenné teszi ha modern a motor és nem perselyezhető kivitelű illetve ha gyárilag pl lézerhónolt (nincs hely új hónolás kialkítására) vagy ha vmi spéci hengerfalbevonata van amit gépműhely nem tud reprodukálni.
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Csak akkor kell átmosni ha ásványi cserélsz szintetikusra (vagy fordítva), egyéb eseteben szvsz felesleges környezetterhelés.
Én váltanék 5W30-ra, mert a motornak is jobb és a fogyasztásnak is.
De az tuti, hogy nem köszönte meg a motor ezt a 20W50-es olajat. Van nálunk a céges garázsban egy léghűtéses 911-es, abba használ a tulaja 20W50-es olajat... Euro 0 és iszonyat jó hangja van csak mondom.#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
Ha ásványiról váltasz szintetikusra ugye az a baj, hogy azok keveredésekor kicsapódhatnak alkotóelemek amik lerakódást képezhetnek a motorban. Én egy félszintetikus olajjal mosnám át mivel az részben ásványi részben szintetikus, ezért olyan adalékok vannak benne amik nem okoznak kicsapódást. Ezek után már mehet bele a full szintetikus nyugodtan. De ha költséghatékony lennél akkor nem is vennék bele most full szintetikus olajat csak fél szintetikusat azzal elmenni egy csereperiódust és következő cserekor már mehet bele már a full szintetikus (vagy maradhatsz félszintetikusnál). .
#nincsbennetarcsi
-
Qru
MODERÁTOR
-
aktív tag
Na, megtörtént az Almera-ban az olajcsere.
5W30 Mannol Toyota 4L + Filtron szűrő
Lehet, hogy csak placebo...de mintha könnyebben venné a fordulatot a motor.
Alánéztek: sok helyen rozsda ott is (kívül is csipereg), illetve a vezetőoldali kerékdob át van rohadva; hogy ott mitökömért van fém?!
Viszont az abszolút jó hír: 2020. júniusig van vizsga a forgalmi szerint. Addig húzni fogja az igát...
Nevermind...
-
Qru
MODERÁTOR
Az nem csak palcebó, már egy friss (nem eltömődött) szűrőtől is könnyebben veszi a fordulatot a gép nem hogy egy ennyivel hígabb olajtól. Sokkal kisebb lett a motor belső ellenállása. Ezt a 20W50-es üzemet biztos nem köszöni meg a motor, javasolt a sűrűbb olajszint ellenőrzés.
Japán autókon jellemzően nincs műanyag dobbetét, nekem sincs se a Hondán se a Subarun.
mod:
És akkor gondold el amikor egy kavicsos úton mész vagy egy felszórt úton télen milyen hang van a kocsiban...
[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
BlacKSouL
addikt
Én csak hangosan elmélkedtem, nem kell ezt kőbe vésettnek venni Mi maradt homályos?
És melyik a másik?Egyébként ez a gondolatmenet leginkább a Jazz szemszögéből vizsgálva, csak a 4 lenti 0W20 összehasonlításában lehet esetleg releváns, az egyes gyártók jóváhagyásai, követelményei irányadók inkább, viszont mivel a Honda nem ad meg saját gyártói előírást, ezért az egyéb adatokból indultam ki. Mintha lenne 4 tökegyforma Honda Jazz, amik leginkább csak használati módban különböznek.
Aláírás (nem kötelező megadni)
-
Qru
MODERÁTOR
FORD WSS M2C 913 D a gyári előírás a tiédhez. Pár példa ami tudja ezt és jó olaj:
- Castrol Magnatec Prof.
- Motul 8100 Eco-Nergy
- Motul Specific 913D
- Mobil Super 3000 X1 Formula FE
- Total Quartz 9000 Future NFC
- LM Spec. Tec. F.
- Shell Helix HX7 Prof. AF[ Szerkesztve ]
#nincsbennetarcsi
-
aktív tag
Na...ma reggel elvittem a Focus-t szervizeltetni.
LM olaj, MANN olajszűrő, Filtron légszűrő; a pollenszűrő a tavaszi szerviz idején volt cserélve, télre még jó lesz...
A 'bevásárlás' során jutottam a felismerésre, miszerint a Hengst, MANN és Filtron teljesen összebútorozott; a MANN-Hengst egybenállásről eddig is tudtam.
A bejáratott, régi szerelőgarnitúrához mentem, és ott 1,5 év után végre be tudtam nézni a vas alá és motortérbe alulról: 8 éves korához és 132e futáshoz képest makulátlan; rozsda nincs, minden por száraz, a blokk is csak poros, sehol egy folyás. Fékek, futómű, etc. mind fasza.
A légszűrő házán a motorfelöli nyak kissé olajpárás, de nem vészes.
Jelezték, hogy az ékszíj már repedezett, így azt még rendelek, illetve egy MANN üzemanyagszűrőt (faxsetuggya mikor volt cserélve).
Amit egyre jobban csodálok a kocsiban: minden logikusan elhelyezett és hozzáférhető, és nincs sallang; motorburkolat alul/felül le, oszt go.
[ Szerkesztve ]
Nevermind...
-
aktív tag
Jelezték, hogy az ékszíj már repedezett, így azt még rendelek, illetve egy MANN üzemanyagszűrőt (faxsetuggya mikor volt cserélve).
A fenti kapcsán egy kérdés...Naívan levadásztam mindent, de csak felötlött bennem a gondolat: üzemanyagszűrő cseréjekor magasnyomású dízel motornál nem kell-e odafigyelni olyamikre, mint a nyomás fenntartása, légtelenítés, stb.?
Ehhez kell valami speciális infrastruktúra, vagy a szerelő le tudja zongorázni alapvető készségekkel?
Köszi.
Nevermind...