Új hozzászólás Aktív témák

  • vodkaboy22

    addikt

    válasz GML #22340 üzenetére

    Látom segíthetek egy kicsit, mivel nekem már van BME-ről egy villamosmérnöki diplomám és ugyanitt csinálom a gépészt is, úgy hogy megpróbálom gépészebb nyelvre leforgatni neked a miértek egy részét remélem segítek, hogy elindulj és kérlek ne vegyél semmit "bunkó, erőszakos okításnak" nem ez a célom csak segíteni szeretnék. :R Mellesleg csöves erősítőket építek egy ideje és nekem is van már jóóó pár cuccom annyi hogy lassan kezdem a barátnő előtt csöndben tartani az árakat.

    Lényeg:

    Osszuk ezt a témát 3 részre:
    Fejes - A terhelés amin te erőt akarsz kifejteni. (Amibe váltózó jelformát akarsz küldeni és róla akarsz hasznos "teljesítményt levenni".)
    Na most a fejest nem lehet úgy elképzelni mint egy sima ellenállást vagy gépész nyelven egy nagy fűtőbordát.
    Sajnos a fejhallgató bonyolult terhelés. Különböző frekvenciákon különböző módon viselkedik és ez annyira igaz hogy lehet hogy míg 100Hz-en 600Ohm terhelést mutat 87dB/mW érzékenység mellett addig 2200Hz-en 290Ohm-ot mutat 92dB/mW érzékenység mellett... (Sennheiser HD650)

    Ezt képzeld el úgy hogy van egy motorod (az erősítő) te ezzel a mozgásba akarsz hozni egy óriási légcsavart. Na most ha te azt a légcsavart 440rpm-ről hirtelen mondjuk 30 rad/s^2-el akarsz gyorsulni 1000rpm-re akkor ezt könnyen megtudod tenni ha az a légcsavar nagyon könnyű, de ha nem és ráadásul még nagy tömegáramot is mozgat akkor nagyon nagyon sok energiára és nagyon nagyon erős motorra van szükséged hogy ilyen gyorsulást tudj elérni. Ugyanez van a fejesnél is ha az a fejes könnyű terhelést mutat az erősítő felé akkor gyönge erősítő is elég ahhoz hogy 100Hz-es hang mellett hirtelen megszólaljon egy nagy amplitúdójú 1000Hz-es hang. Ha nem és a fejes nehéz terhelés akkor szegény erősítő vagy meggebed vagy nagyon erős erősítő kell...

    És bizony a tranziensek a lényegek ha azok nem tökéletesek akkor mosott lesz a zenéd, nem kicsit nagyon, illetve a hangtartomány egyes részei meg se jelennek! Ezért kell az erősítő a fejeshez és egy olyan rendkívül bonyolult fejes mint a Q701 baromira komoly erősítőt igényel!

    Szívem szerint pedig csöves párti vagyok nem is ajánlom csövessel mert legalább 2W-os OTL erősítő kellene alá ami jó lenne... Csak az ilyen csöves erősítő a konnektorból 150W-ot eszik... :DD

    Erősítő
    A fejesnél már lelőttem pár lényeget, de mégse mindent.
    Szóval az erősítőnek nem csak erősnek kell lennie hanem széles frekvencia tartományon belül helyesnek kell lennie az átvitelének (pl 10 - 50 000Hz-ig) mivel ha be lenne szűkítve a hallható tartományra
    (20 - 18 000Hz-ig) akkor a tartomány szélein nagyon hallható hibák jelennének meg (fázistolás és torzítás) és a hirtelen tranziensekre sem reagálna jól az erősítőnk.

    Na most nem csak széles tartományon kell hogy egyenletes legyen, de különféle torzításoknak sem szabad megjelennie. Vannak torzítások amik kellemesek az emberi fülnek és vannak amik nem! (Erről könyvet lehetne írni, de lényegében ezért van még létjogosultsága a csöves technikának mivel abból könnyen lehet fülnek szép zenét kicsiholni.)

    Nem mindegy hogy az alapzaja (ami legtöbbször a rossz tápból ered) mekkora. Hirtelen részletek tudnak megjelenni a zenében ha egy erősítő tápját feljavítod. Ez olyan mint a fúrásnál a központosság, ha roppant központos kis ütéssel rendelkező fúrod van akkor mély egyenletes tiszta felületű megmunkálás valósítható meg, míg ha nagyobb az ütése a fúrószárnak akkor... ;)
    Fontos azt szem előtt tartani, hogy a tápból csinálja a kimeneti "zenét" az erősítő és ha szar az alap akkor abból várat?! (Egy jó erősítő se tud építeni...)

    DAC

    Na most a DAC egy jóval bonyolultabb dolog szerintem mint egy erősítő (pedig az erősítőt is gyakran elkú...ják...).
    Itt legalább 3 részre kell bontani a dolgokat.
    Egy USB-s dac-nak bonyolult feladata van, mivel hosszú digitális útvonalon jut el a dac chipig az adat.
    Minden dac chip I2S jelet fogad (kivétel a PCM270x és PCM290x de ezek önmagukban nem adnak lehetőséget igazán jó dac építésére.).
    Tehát hogy te USB-ből zenét csinálj először az USB-t át kell alakítanod (minden dacban ez van) SPDIF (I2S) jelre.
    Hogy ez a jel ne legyen egy nagy katyvasz és jó legyen az időzítése le kell csökkenteni a jittert.
    (Ez olyan mint amikor a motorban a 4 hengerből egy félre út nincs egybe hangolva a motor ha ez megtörténik gondban vagy...) Magyarul a digitális jelet is "hangolnod" időzítened kell pontosra. Ezt jó receiver chip teszi (pl DIR9001) és nagyon komoly órajel generálás! Nem is hiszed milyen pontos órajelre van szükséged!
    Na most már van olyan pontos és jó adatformátumod ami a DAC chipbe juthat. (ez idáig legalább 2 chip csomó táp és közvetítő elektronika volt ami talán a tenyeredbe egy többrétegű nyákon ééphogy elfér...)

    Most tovább kell menni egy jó dac chipre! Aminek piszkosul jóóóó táp kell. (Eddig is minden chipnek jó táp kellett).
    A DAC chip még csak nagyon "nyers" analog jelet ad neked ami ráadásul még harmatszál gyenge is.

    Jön az analog rész ami az erősítés, szűrés és line vonalra illesztésből áll. Na most innen még egy teljesen külön független táp kellene az analog résznek (nagyon fontos lenne...). És jó diszkrét vagy műveleti erősítős vagy csöves analog elektronika, megfelelő szűréssel, mivel a dac chipből rengeteg nagyfrekvenciás zaj is kijön.
    ...

    Remélem ha nem is értettél meg mindent azt legalább igen hogy ez nagyon nagyon bonyolult szakma tud ám lenni! És az itt jelenlévők talán egyenként nem is látják át igazán (beleértve engem is és más mérnököt is.) Viszont összeadva tapasztalatainkat (ami igazán sokat tud érni, főleg egyeseké akik már régebb óta ebben a bűvkörben élnek.) próbálunk segíteni. :R

    Végül egy kis ajánló azon kívül hogyha jót akarsz magadnak mielőtt bármit is megveszel elmész legalább 2-3 helyre hallgatózni!

    Szóval ha tetszik a Q701, akkor ajánlatos a canamp-ot választani mert illik hozzá és a szinergia nagyon fontos itt is. De a canampból hallottam már tonánnyi szarul megépítettet! Lehet fityingért a neten fellelhető kapcsolást megcsinálni és boldogan azt hinni hogy ez ám a naaahhh... És lehet meghallgatni egy gyári canamp-ot ami mögött mérnöki órák, napok vannak... Tudod nem mindegy hogy hordasz össze alkatrészeket és milyeneket egy kupacba... Lehet jó elrendezéssel válogatott alkatrészekkel jó hangút építeni és lehet összedobáltból az eredeti canampra még távolról se hasonlító dolgot csinálni... Pedig ugyanaz a kapcsolás ugye?! :DD Szóval én a helyedben egy jó canampot meghallgatnék azért a Q701-el...

    DAC-nak a Q701 mellé megint csak nem lesz egyszerű... Szerintem a Q701 egy piszkosul monitor fejes arra született hogy megmutassa a hibákat és a részleteket. Na ha egy rossz forrásod/dac-od van akkor szívni fogsz mint a sz....pos k..rva mivel csak a hibákat fogod hallani vele a zenéből :DD
    Én szívem szerint ha már canamp akkor mellé egy Heed Dactilust tennék... Lejjebb nem is olyan egyszerű keresgélni. De ezen egy másik topikban lehet ötletelni mások tapasztalatait is bevonni! :) Van DAC+fejeserősítő topik.

    Remélem segítettem egy tisztelt mérnök kollegána.

    Villamos- és Gépészmérnök - Blog-omban audio felszerelések és saját készítésű elektroncsöves erősítők.

Új hozzászólás Aktív témák