Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Teasüti

    nagyúr

    válasz sssent #26478 üzenetére

    Testbike-on úgy olvastam az UN26-on csak porvédő van. Így ennyiért meglepő, de a Sunrace jobb választásnak tűnik a zárt iparival.

    Városi tempóban amit te rázkódásnak érzel, azt a gumid okozza. A guminyomással tudod elsősorban szabályozni ezt a jelenséget, így biciklin az elsődleges rugózó elem maga a gumiköpeny. Másodlagosak a végtagjaid és csak azután jönnek a felfüggesztések, amiknek közel sem jut akkora szerep, mint az előbbi kettőnek. Végül pedig a vázadra és egyéb alkatrészekre hárul a maradék rezgés semlegesítése.
    Ezt értsd úgy, hogy egy biciklin annak kis tömege miatt elég kevés telóból lehet csak kicsikarni olyan nüansznyi mozgásokat, mint mondjuk amit a gumiköpeny végez átlag nyomáson. Ezek a villák nem vmi hatékonyan semlegesítik a rázkódást, ahhoz nem elég finom szerkezetek, túl nagy a belső ellenállásuk hozzá, hogy csak millimétereket mozogjanak. Jól tetten érhető ez, hogy ha álló helyzetben összenyomsz egy villát, akkor megfigyelhető, hogy kell egy kis erő már ahhoz, hogy egyáltalán mozgásra bírd, tehát a rugóállandó felett még pluszban. Aztán emiatt a súrlódás miatt nem ritka, hogy vissza se tér ugyanoda a helyzetben terheletlenül, vagyis ha felengeded, könnyen lehet, h csak a kiindulási pont alatt egy-egy milliméterrel áll meg, ahol már a rugó ereje kisebb, mint a belső ellenállás.

    Egy gépjárművön ahol már jókora súly nyomja a telót az útnak és ahol már jóval erősebb rugókat alkalmaznak, ott ez a belső ellenállás szinte elhanyagolható, ezért képesek olyan finom mozgásra, hogy még egy repedést is megéreznek az úttesten. Már ha a gumi nem nyeli el előbb.
    És mivel a gumi dolga felvenni ezeket az apró úthibákat, ezért egy teló főleg csak a nagyobb huplikra tud reagálni.
    Próbáld csak ki, hogy 1 barral kisebb nyomáson mész ugyanott! ;)
    2 baron és ballonosabb gumikkal (>1.75) már meg se érezni szinte, hogy épp macskaköveken suhansz át.
    Míg 4,5 baron akár meg is tudnád számlálni őket. Ezeket a finom úthibákat nem igazán képesek felvenni hatékonyan a villák. Főleg, ha még egy lassúra hangolt csillapítás is fékezi őket és még a sebességed se sétatempó, hanem vmi haladósabb.
    Amúgy meg könnyű belátni, hogy éppen akkora erők érik a telót nyeregben ülve is, mint mikor álló helyzetben nyomkodod.
    Elvégre a rugóállandó nem változik menet közben, éppen ugyanannyi erőre van szükség a mozgásához használat közben is.
    Amúgy meg egy rugó oszcillációját nem igazán lehetne megérezni, éppen azért mert elnyeli az erőket és újra felszabadítja azokat, nem közvetíti felfelé abban az időpillanatban a testek tehetetlensége okán, mint egy lengéscsillapító. Ha nem lenne lengéscsillapító, akkor egy összenyomott rugó viszonylag egyenletesen fejtené ki az elraktározott erőt az összenyomás után. Vagyis a behatás pillanatában annak az erőnek, ami összenyomta a rugót, csak egy apró töredékét éreznéd a rugó felett a felfüggesztett tömeg tehetetlensége okán. A lengéscsillapító az, ami átadja a beható erő jókora részét a behatás pillanatában a működési elvéből kifolyólag.
    A lengéscsillapító ütését érzed közvetlenül.
    Rugós villákban meg a súrlódás okozta csillapítást érezni.

    szerk: amúgy nem tudok nyilatkozni kéz zsibbadásról, sose zsibbadt még a kezem. A fenekem annál inkább. :D
    Jöttem már le hegyről is nem egyszer úgy, hogy a kormány úgy rángatta a kezemet, ahogy az ember szokta kirázni a paplanját. És mentem már aszfalton 100 km-ert is. Soha nem zsibbadt el.
    Zsibbadás leggyakoribb oka a rossz kéztartás, esetleg rossz markolat és csak nagyon ritkán vmi testi rendellenesség. Kesztyűt ugye használsz?

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák