Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • b.vr

    őstag

    válasz Clemi #16933 üzenetére

    "Az ISO emelés csak arra szolgál, hogy magasabb záridőt, vagy szűkebb blendét tudjunk használni ugyanarra a témára."

    Az eredeti hsz-edben értelmezted lényegében jól (egy nem pontos szóhasználattól (expozíció) eltekintve - erről majd mindjárt), azaz "ugyanazt az eredményt kapjuk akkor is, ha utólag a feldolgozó szoftverrel húzzuk helyre az expozíciót", ez a mostani (tehát hogy a blendéhez/záridőhöz nyúlsz) viszont nem jó értelmezés, és ez fontos!

    Azaz, extrém példával, a dolog arról szól ha lősz egy viewfinderen helyesnek kinéző képet mondjuk f2.8 , 1/400, iso800, majd meglövöd ugyanazt, f2.8, 1/400, iso200, akkor bár a második esetben a gépből kieső képet nagyon sötétnek fogod találni, de ha raw-ból _utólagosan_ felhúzod a négyszeresére, akkor elvileg kb ugyanazt a zajszerkezetet fogod kapni mintha eleve iso800ra állítottad volna a gépet.

    Az expozíciót, azaz a szenzorra jutó fény mennyiségét 3 dolog határozza meg: mennyi fény áll rendelkezésre; milyen rekeszértéket használsz; milyen zársebességet használsz.
    Az ISO-érték viszont nem része ennek, az csak arról szól hogy ezt hogyan erősíted, és az isoless/iso-invariant szenzoroknál (bizonyos megkötésekkel) mindegy hogy ezt az erősítést a szenzorra bízod vagy utólag a szoftverre.

    Viszont!
    Ami idézettel Tőled most kezdtem, ott változtatod a záridőt vagy a blendét, ezáltal a szenzorra jutó fény mennyiségét, azaz az expozíciót (és ezzel természetesen más dolgokat is: a motion blurt és a mélységélességet)

    Tehát megismételve a példámat, ha az egyik beállítás f2.8, 1/100, iso200, a másik f2.8, 1/400, iso800, akkor ugyan látszólag az ISO emeléssel kompenzáltad hogy gyorsabb záridőt használhassál, és ránézésre ugyanolyan világosságú képet kapjál, de ezzel viszont belenyúltál az expozícióba, negyed annyi fényt engedtél a szenzorra, és zajosabb is lesz a kép (valamint persze kisebb a motion blur)

    Bővebben (bár angolul) pl. ebben a Thom Hogan cikkben tudsz erről olvasni: Optimal Data — Understanding Exposure and Noise

    És akkor már a "nem ISO-less" hanem a cikkben "ISOfull" szenzorokról is: "a few sensors do perform tweaks to change how they react to light at different levels, but most cameras today use what we’d call “ISOless sensors”. Most Canon DSLRs, plus the Nikon D2h/D2hs, D3/D3s, D4/D4s, and Df, do something my friend Iliah Borg calls ISOfull: they get a slight improvement in noise when ISO is bumped because they have a pre-amplification stage that comes before the ADC that makes the final data a bit better."

    Tehát ezeknél a szenzoroknál az analóg-digitális átalakító (ADC) előtt még van egy "elő-erősítés", ezzel a megoldással jobb eredményt kapsz ha "hardveresen" a szenzorra bízod a kívánt mértékű erősítést, mintha azt utólag szoftveresen csinálnád. Viszont így persze ezeket nem használhatod azokra a technikára ami a korábban linkelt Jim Harmer-cikkben a végén leír.

    [ Szerkesztve ]

    "Oscar bácsi meg nem gyütt"

Új hozzászólás Aktív témák