Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • FőDudu

    addikt

    válasz sutszi #60182 üzenetére

    Budapest tulzsufolt.

    Nem mennek abba bele milyen valtoztatasok lennenek szuksegesek ennek az elkerulesehez, nem ertek hozza.

    Eltem ott vagy 20 evet, 11 eve eljottem, azota csak latogatoba megyek, lehet nem is relevans amit en latok.

    Valoszinuleg nincs olyan megoldas ami valakinek nem lesz fajdalmas, de a jelenlegi zsufoltsag sem megoldas.

    Az egyik valtozat szerint legyen kevesebb auto.
    A sebesseg csokkentesevel ez nem feltetlenul valosul meg.

    E mellett meg a ketkerekuek kozlekedeset is tamogatnak. Na ez a nem megoldhato dolog az autosok korlatozasa nelkul. Nincs hozza hely.

    Hacsak fel nem szamoljak a parkolo autok altal elfoglalt savokat es ott lesz a bicikliut.

    FőDudu

  • -NoVa-

    addikt

    válasz sutszi #60182 üzenetére

    Amelyik kocsi nem tud bármilyen alacsony sebességgel haladni stabilan, azt illik kivonni a picsába a forgalomból, mert műszakilag alkalmatlan rá. Még a Subaru is képes rá. Van az a gázállás, amivel legyorsulja az alap Model S-t, meg van az a gázállás, amivel nem. Utóbbit kell használni.

  • Bujdy81

    csendes tag

    válasz sutszi #60182 üzenetére

    Az egész eredeti cikket és a mögöttes gondolatokat/információkat is nézd/lásd át!

    Budapest a Hungária gyűrűn belül tele van. Pont, ezzel, gondolom, Te sem vitatkozol. Fizikailag nincsen több hely a közlekedésre. Egy négyzetméterre vetítve a leghatékonytalanabb közlekedési eszköz az autó. Ez is tény. A kettőből következik, hogy ha minél többen keróznak, annál több közlekedő fér el a városban.

    Azonban az sem életbiztosítás, hogy ha a bringás 20-30-cal megy, mellette az autó pedig 70-nel (plusz gyorshajtás). Mert ott előbb-utóbb meghal a kerós. És az nem jó.

    Egyéb gondolatok:
    - miért nem választanak le a járdából helyet a kerékpárútnak -> mert nem lehet, nincsen rá hely. Mert nem végig 6 méter széles a járda, sok a kocsibehajtó, ahol az AUTÓ nem tud biztonságosan, a kerékpáros veszélyeztetése nélkül kijönni a kapualjból. Meg sok a fa. Meg a szabálytalan autó. Meg a szabálytalan/szabályos kerthelyiség. Nézzük meg a Bálna melletti kerékpárutat, életveszély.
    - miért az autósok kárára történik minden? Eddig nem az ő kárukra történt, billen vissza a mérleg, van hova...
    - Nem kellene a közösségi közlekedést/P+R parkolókat fejleszeni? De! Kellene. Csak a kerékpározás térnyerésével MOST javul a levegő minősége, a többi fejlesztéssel meg majd, egyszer, talán.
    - HZ gondolata: senki sem használja a kerékpársávot. Javaslom, gondold át a négyes metró sztorit. Senki sem használta a nyitás utáni 1-2 hétben. Most meg telen van. Az egy jó példa neked, hogy előbb legyen infrastruktúra, aztán utas. A kerékpárúttal ugyanez a koncepció már nem jó neked...

  • npera

    újonc

    válasz sutszi #60182 üzenetére

    Őőőő, a helyzet ennél bonyolultabb. Alighanem volt egy adag irónia az írásomban, ami nem teljesen jól ment át.

    Kedvelem a kerékpárokat, de az összes belsőégésű gépjárművet is. Főleg a benzineseket. Főleg a kraftosakat. Valamilyen mértékben értek is a működésükhöz, a kóser vágóhídon portásként eltöltött idő alatt ragadt rám valami.

    A legtöbb belsőégésű motor igen széles tartományokban tud üzemelni. Természetesen van egy optimális tartomány, de ott rettentő nehéz tartani őket a forgalom természetéből adódóan. Ettől függetlenül egy jó sofőr ismeri a gépkocsi tulajdonságait és meg tud próbálni törekedni arra, hogy a forgalomtól függően azért az optimálishoz közeli tartományban járassa a gépet.

    Ha nem teljesen hideg a motorban a kenőanyag, a hűtőfolyadék és a váltóban a kenőanyag, akkor azért egy tipikusan vízszintes utcában nem ám a világ vége, ha marginálisan magasabb fordulaton fut a motor kettesben vagy marginálisan nagyobb nyomatékot kérsz hármasban. Ha tök hideg a motor és meredek kisutcában muszáj 30-al menni és a hármas túl hosszú, akkor senki nem fog helyben statáriálisan elítélni, ha ilyenkor kettesben marginálisan lassabban haladsz a bemelegedés idején és nem erőlteted hármasban.

    Ha ennyire a károsanyag miatt aggódunk, akkor eleve helytelen a kocsit ilyen környezetben huzamosan használni, akkor nem a megfelelő közlekedési eszköz, ha üzemszerűen 30-as övezetben nyekteti az ember egész nap. Ha rövid távokon áthaladsz ilyen utakon, akkor leginkább azzal tudsz segíteni, hogy viszonylag dinamikusan gyorsítasz a megengedettre, majd ott kis gázzal tartod és kerülöd a tranzienseket.


    A kerékpáros is le van korlátozva. Járdán van sebességkorlátozás, kerékpárúton is van. A kerékpár környezeti terhelése teljesen más profil mentén mozog, a forgalom többi résztvevőjére vetített veszélyei is alacsonyabbak. Ezért is kerül más megítélés alá.
    A haladás iránti igényt megértem. De ez ismét sokkal komplexebb dolog. Itt az egyén vs közösség haladása a kérdés. És ezt nem lehet csak annyival elintézni, hogy menjen az autó nagyon gyorsan mindenhol, mert akkor az a jó. Egy akkora nagyvárosban, mint Budapest lassan már el kell engedni azt a vonalat, hogy mindenki beül az autóba és nagyon gyorsan haladva eljut A-ból B-be és akkor ez mindenkinek jó lesz.

    A forgalom ritmusa is egy jó vitaalap. Én szeretek gyorsan menni, valamennyire még tudok is a képesítésem miatt. De a másik oldalon ott van az is, hogy minél nagyobb a sebesség, annál több energiát kell elnyelni ha baj van. És bármennyire is bizsergető dolog gyorsan menni, ha a balesetekben utána emberek nyomorodnak meg és halnak meg, akkor talán el lehet kezdeni lassítani. És ez a világ civilizáltabb részén már megy egy ideje. Még az autobahn hazájában is pedzegetik a kérdést, hogy tényleg indokolt-e a sebességkorlátozás nélküli haladás?

    Vannak autógyárak, ahol a végsebességet korlátozzák. Mert akkor több esély lesz arra, hogy ne annyian haljanak meg az utakon.

    Igen, a VÉDA majd lassít. De fejben is kell lassulni, hogy ne csak a teljesen kivédhetetlen pontokon (VÉDA) tartsa be a szabályt a sofőr, hanem legyen egy törekvés a szabály betartására.

    Különféle rettentően nagy teljesítményű sportkocsiktól és épített versenyautóktól eltekintve nem igazán tudom elképzelni, hogy minimális vezetési készség megléte esetén gond lenne 20 km/h sebességet tartani egy modern gépkocsival. Legyen mondjuk az utolsó 20 évből a „modern” gépkocsi. A példában felhozott Lexus nem egy big block V8 kompresszorral, aminek az alapjárati nyomatéka akkora, hogy a folyamatosan hajtott kompresszor miatt hörgő alapjárat meg-megcsikkantja a slick gumikat a nyomaték ingadozása miatt.

    Azt el tudom képzelni, hogy a példában a kedves újságíró nem szokta meg, hogy ilyen lassan megy. A tesztkocsiknak a belét is kitapossák, imádják leforgatni a motort az első pár fokozatban, tehát nyugodtan haladni kimért gázkezeléssel nem életszerű számukra. Hát, akkor tessék elkezdeni gyakorolni. Nem szégyen egy parkolóban megtanulni lassan menni egyenletesen, rángatás nélkül. Szerintem menni fog.

    A kerékpárosok többsége akkora felelőtlen tahó az utakon, hogy nekem ég a pofám. Elég sokat kerékpároztam városban és városon kívül Magyarországon és Svédországban és a minta ugyanaz. A szabályokat nem tudó és/vagy leszaró önző, de alapvetően a forgalmat át nem látó korlátolt egyedek veretnek a saját képességeik határán vagy azon túl. És ameddig a forgalom többi résztvevője ezt ki tudja védeni addig megússzák. Aztán nem adja ki és jön a pofán csúszás.
    Én egész évben bringázok, látok sok-sok melóba járós kerékpárost. Mennek át a piroson, fülhallgató bedugva persze, félig vakon és süketen veretnek mindenen keresztül. A relatív gyorshajtás az elektromos kerékpárosoknál mindennapos. Maximális elektromos meghajtással 25-el (vagy a tiltást kiiktatva bőven 40 felett) veretnek át mindenen, szűk kisutcákon, járdán beláthatatlan kereszteződéseken át.

    Ettől függetlenül ha egy nagyvárosban az autóknak valamennyi életteret akarunk adni, akkor az csak úgy fog működni, hogy a számukat csökkenteni kell. Ha az autósok egy része átül tömegközlekedésre vagy kerékpárra, akkor a többi autós fellélegezhet. És ennek az az ára, hogy kellenek kerékpárutak. Ami helyet foglal sajnos.

    És igen, legyen a kerékpárosoknak is felelőssége, csűrje meg őket a rendőr a pirosozásért, a fordítva behajtásért, a járdázásért, meg a zebrázásért.

    Nem akarom mentegetni a kerékpárosokat, félre nem érts. És igen, kell stabil tömegközlekedés ÉS kerékpáros infrastruktúra.

    Remélem így már tisztább a mondandóm.

  • npera

    újonc

    válasz sutszi #60182 üzenetére

    Voltam délután vásárolni, autóval mentem. És eszembe jutott, hogy csináljak teljesen hideg motorral 20 km/h tesztet második fokozatban. Ez egy különösen magas teljesítményű gépkocsi, a gázpedál simogatására is borzalmas energiák szabadulnak fel. A maximális teljesítménye 143 lóerő 6000/min fordulatszámon, ami nem is teljesen használhatatlan, mert ha helyzet van, akkor el szoktam odáig forgatni. Kettesben a 6k RPM az pont 90 km/h, így városban teljesen felesleges kettes felé váltani igazából.

    A viccet félretéve.

    A motor hideg volt, kábé 50 métert mentem csak a garázstól és elkezdtem a felvételt. Világít a kék lámpa alul, mert a japánok kispórolták belőle a vízhőfokmérőt. Hideg váltó, hideg motorolaj, hideg hűtőfolyadék. Kábé 7 fok külső hőmérséklet, 30-as zóna lassító sikánokkal.

    1000/min felett volt a fordulatszám, ami számomra túl kevésnek tűnik, hideg motort lehetőleg 1500-2500/min között tartom és kerülöm a magas nyomatékigényt.

    Ebben az utcában szívem szerint 25-30 km/h között haladok, de ahol tipikusan gyerek ki tud rohanni (házak közül kivezető járó- és kerékpárutak), ott le tudok lassítani 30 alá anélkül, hogy leesne az aranygyűrű a kezemről.

    Itt egy videó. A hangot megtuningoltam, mert az alacsony fordulaton brummogás unalmasnak tűnt.

Új hozzászólás Aktív témák