Új hozzászólás Aktív témák
-
hobizoli
nagyúr
ezt vagom, hogy o ma ki, de o ezt otthon hogyan a banatba tudta 21 evesen megtervezni meg megcsinalni, egy autogyar 50-100 mernoke miert nem tudja 10000x akkora technikai hatterrel meg hozza kepest vegtelen penzzel sem 10 evvel kesobb sem, mikozben utcan van olyan megveheto auto azota, ami mukodik, es ma az is rendelkezesre all, hogy azt "lekoppinttsak".... akkor meg mi volt, amibol o otlete(ke)t vehetett volna at?
volt a Tesla Roadster meg a Lotus kaszniban, de nem hiszem, hogy 100kUSD-s araval olyan tul sok jart volna Horvatorszagban, hogy o azt szetbarmolhassa meg megcsodalhassa, es osszerakja az alapjan azt a mule E30-t maganak, meg megtervezze az akku vezerlo elektronikat, meg a tobbit
Tesla ugyan ez kb
~15 eve meg a ceg sem volt sehol
most meg olyan megoldasaik vannak, hogy besza-behuegy normal autogyar ezt miert nem tudja megcsinalni?
[ Szerkesztve ]
több drón kell ;P
-
FőDudu
addikt
válasz hobizoli #35302 üzenetére
Mert nagy, lassu, es a megszokasok rabja.
'Ezt mindig igy csinaltuk, most is igy lesz.' Mert a multban igy volt a jo.
Kozben elment mellettuk a vilag, analogok egy digitalis vilagban.Az osszes maradi vezetojuket ki kene rugni, nem mernek nagyot almodni....
De ezt ugye senki meg nem lepi.Soroljam meg a kulonbsegeket egy feltorekvo es egy mar bizonyitott gyarto kozott?
Es persze a beszallitoi lanc itt labdaba sem rug. Bosch/Denso/Siemens - nem sok elektromos autot epitettek, le vannak maradva. Ezert kell a Rimac fele szakertelem. Majd idovel felrelokik, elobb kiszipkazzak belole a tudast. Igy megy ez.
[ Szerkesztve ]
FőDudu
-
npera
újonc
válasz hobizoli #35302 üzenetére
Ezt piszok nehéz lesz elmagyarázni itt a fórumon, de nagyon leegyszerűsítve megpróbálom.
A srác teljesítményét maximálisan értékelve mondom, amit mondok. Egy inverter igazából nem túl komplikált dolog. Ha "csak" annyit akarsz megoldani, hogy vezérelsz egy motort és valami nyomatékot és fordulatszámot kivezérelsz és kábé letojod, hogy +/-15% vagy +/-10% lesz a szórás, akkor nem túl komplikált a dolog.
Ha nem kell IP67 és IP6K9K védelem, nem kell az összes ISO26262 és ISO16750 szabványnak megfelelnie, akkor kábé egy PC-házba beépíthető nyomtatott áramkör valami jobb hűtéssel megteszi.
Ha nincsen automotive élettartam követelmény, akkor lehet túlhúzni a dolgokat. Teszem azt az invertered ki tud vezérelni stabilan mondjuk 300Arms-t, de te rövid időre ráadsz 400Arms-t. Ha kiég, akkor ennyi volt, kijön a fehér füst. De ha bírja, akkor királyság van.
Egy elektromos gép sem ördöngősség. Ha nincsenek NVH-követelmények, nem érdekel az alacsony fordulatszámon érezhető ugrálás, letojod a nyomatékgörbét alapvetően és csak annyi a lényeg, hogy lehessen füstölni a két hátsó abroncsot, akkor kábé egyszerű dolgod van.
Ha teljesen hidegen hagy az EMC, sem a kibocsájtott frekvenciák és energiák nem számítanak, akkor hajrá. Lehet, hogy a közelben senki nem hallgat éppen FM-rádiót, amikor elhúzol a prototípusoddal, de működik, lehet róla videót csinálni.
Egy OEM tipikusan elképesztően sok kötöttséggel dolgozik, hogy a milliónyi paramétert el tudja érni, amit saját magának definiál célként. Ezek nagy része előírások és törvények eredménye, de nem elhanyagolható része a saját platform stratégiájából jön. A márkát definiáló képességek és tulajdonságok komplexebb mátrixot adnak, mint amit elsőre el tudsz képzelni. A szoftver és a hardver hangolása valami elképesztően komplikált feladat, ez adja a kocsi vezetésének élményét, hogy miként reagál adott sofőri inputokra.
Simán lekoppintani nem elég valamit. Be kell illeszteni mindent a saját márkád arculatába, bármennyire is elcsépelt ez a szó.
A legtöbb normál autógyár vélhetően sok indokot fel tudna mutatni, hogy miért nem kezdett hamarabb a BEV-bizniszbe. Pár szempontot tudok adni a teljesség igénye nélkül, ez alighanem sok OEM esetében igaz:
- platform stratégia
- BEV- vs ICE- vs PHEV-platform kötöttségei. Gyártás, logisztika, aftermarket, költségek életciklusra
- motorfejlesztés, mi van a rövid-, közép- és hosszútávú tervekben
- hibridek súlya a tervekben, mennyire mernek elrugaszkodni a tisztán ICE vonaltól. Ne egy piacra gondolj, a legtöbb OEM több kontinensen jelen van, eltérő piacok eltérő érettséggel rendelkeznek a BEV-ek tekintetében
- mennyire mer az OEM abban bízni, hogy mire piacra tudja dobni az új hajtásláncot addigra a piac megérik a fogadására. Egy motor kifejlesztése (hajtáslánc, ha úgy tetszik, sosem csak motorról van szó) simán lehet 5-6 év. Vagy több, ha teljesen nulláról indulsz. Addigra legyen platform alá, legyen olyan akksi technika ami beilleszthető a platformba és teljesíti az elvárt szinteket árban, térforgatban, teljesítményben, stabilitásban.
- legyen szerződésed valamelyik nagy akksicella gyártóval, hogy legyen leszerződött kapacitásod egy olyan cellakémiára ami most még nincs is talán, de addigra legyen kész és gyártható.
- legyen töltési kapacitás, legyen szerződésed a nagy töltőhálózatokkal mire a modelled életbe lépVan ezen túl még elképesztően sok dolog, de azokba inkább bele sem megyek nyilvános fórumon.
Remélem, hogy ezek után az utolsó bekezdésben levő kérdésed már nem is kérdés.
-
-
Jahno
őstag
válasz FőDudu #35303 üzenetére
Mondtál három céget, én ide azért már a Valeot és pár olasz/kínai csipszar céget hozzáírnék. Aztán nézzük meg, mert van baromság, sok bába közt elvész a gyerek, de még Bobának is ilyenek adják a villanyt, hogy dolgozni tudjon. Vagy néztük meg hol vannak, miket csinálnak. Meglepődnél.
-
hobizoli
nagyúr
ez nagyon szep, csak amikor 8eve az utcan van ebbol egy lathatoan jol mukodo technika, akkor mi tart ennyi ideig?
Tesla 4 ev alatt rakta ossze az S-t egy satorban, meg felepitett egy gyarat, ezek meg 8 eve nem tudjak lekoppintani sem ugy, hogy az infrastruktura meg a mernokgarda adott a vonatkozo IP szabvany meg ismert ezer eve
nem kell arra idot meg eroforrast sem eltapsolni, hogy felhuzzanak ures csarnokokat a gyartashoz, mert az adott eleve
szoval...?
ez az a csunya,. hogy modelS-t anno komlyan veszik akkor ~12 evrol beszelunk
12 ev mire nem eleg?
annak idejen Szputnyik utan 12 evvel a Holdra szallt a NASAtöbb drón kell ;P
-
Jahno
őstag
Ja, ma már nem tudom hány prémium autóban ültem. BMW busz egy állat :-)
-
npera
újonc
válasz hobizoli #35308 üzenetére
Sajnálom, többet nem írhatok. Próbáld meg értelmezni a fenti hozzászólásomat, az kábé leegyszerűsítve összefoglalja az átlag OEM kötöttségeit.
A Tesla nulláról indult és elképesztően kockázatos módon megcsinálta. Ha nem döntik be őket a befektetők, akkor siker és profit. Csodálatos eredményeket értek el, de ők nem az általam vázolt kötöttségekkel indultak neki a korábbi lendület és platformok láncából kitörni megpróbálva.
A Tesla sem 4 év alatt rakta össze a Model S-t, ne absztrahálj ennyire. Ott is van egy nyilvános adat, meg a nem nyilvános minden fejlesztésről. Évekig csiszolgatták mindegyik típust, csak ők már árulták a prototípust pénzért, míg mások ilyenkor még 2-3 évig fejlesztik zárt ajtók mögött. Ezt korábban sem akarták itt sokan megérteni, így nem is magyarázom tovább.
Túlságosan leegyszerűsítesz mindent, ez ennél jóval komplexebb kép sok-sok olyan paraméterrel amit nem látsz, nem nyilvános és túlmutat internetes fórumokon megvitatható mélységen és spektrumon.
-
npera
újonc
Sikerült letölteni a képeket a leadott iPhone 6S mobilról. Ennyire lett összekarcolva és berepesztve a kábé 2 év használat alatt.
Jól széthajtottam.
-
hobizoli
nagyúr
kepzeld a Teslaban a 380V-ra 650V-s elektronika van...nem 400
aztan akkor nincs gond
persze el lehetne fillerbaszoskodni 400V-sra, aztan akkor jonne a nyuglodes a garival
meg a hutese is megoldhato vizzel, ahogy meg is csinaltaktulmeretezed a faszba, aztan joido
mennyibe kerulnek ezek a MOSFET-k is ekkora mennyisegben?
650V 100A-s izebol beraksz 10db-t, akkor 1000A-t tudsz kivezerelni
hol van ebben annyi hasznalva?
vagy biztos van nagyobb aramos is
pl Mouser Part No 747-IXFB150N65X2 650V 150A
ezt most kerestem 1perc alatt csak kulon neked
10db veszel, 6500Ft darabja kiskerben
ezt 380V 100A-n orokelet+2 napig lehetne hasznalni
foleg hutessel[ Szerkesztve ]
több drón kell ;P
-
Sipi-
tag
Nem éri meg neked céges telefont adni, még normálisan tönkretenni sem tudod Jahno biztos tudna olyan visszaadott telefonról képet adni ami egy hónap után rosszabbul néz ki.
Remélem legalább úgy adtad vissza, hogy a Te accountodhoz van rendelve és soha többet nem tudja más használnihttps://www.ferfiakonyhaban.hu
-
npera
újonc
válasz hobizoli #35314 üzenetére
380V és 100A vicces lenne.
Itt szemezgess inkább. És ez csak IGBt modulok, amiből mennek más irányokba itt-ott terméktől és pozícionálástól függően.
Méretre ilyesmi cuccokról van szó. Egy motorhoz. Aztán ezt sem mindenki ilyen formátumban építi persze.
-
npera
újonc
válasz hobizoli #35314 üzenetére
kepzeld a Teslaban a 380V-ra 650V-s elektronika van...nem 400
aztan akkor nincs gondSzerinted a többiek pontosan 400V-ra méreteznek mindent és 401V-nál már kijön belőle a fehér füst és 399V-nál megáll az autó?
Arra gondoltál, hogy egy "400V-os" akksi mekkora tartományban szórhat feszültség tekintetében? Mert még az sem igaz, hogy 3,8-4,2V között lehet csak a cellafeszültség. És van X db cella párhuzamosan és Y db sorosan. A pakkban vannak modulok, valamennyi modul van platformtól és cellatípustól függően, aztán a modulokban vannak cellák. Szóval nominális teljes töltöttség esetén sem biztosan annyi az ennyi. Vagy ennyi az annyi.
Cellából sem egyféle van. És azon belül kémiából sem. Mert a líthium önmagában még nem határozza meg pontosan a cellát sem.
Azért ennyire ne egyszerűsíts le mindent, mert így tényleg nehéz lesz konstruktívan vitázni.
-
-NoVa-
őstag
Lego brushless RC driftautómból extrapolálhatok. Motor, vezérlő, akku, meg egy PPM kimenet a motorvezérlőnek, egy a kormányszervonak. Kész. Arra kell figyelni, hogy túl nagy fordulaton a gumi lelazul a felniről, és repül. Ok, elmúltam kicsit 21, már nem ugrok bele az autóiparba, de kb ilyen lenne az is. Nagy motor meg nagy akku, profit. Ha nincs épp nagy motor olcsón, egy tucat kicsi is jó lesz. Egy jobb páka is kelleni fog talán.
-
zetor2000
senior tag
válasz -NoVa- #35323 üzenetére
Legalább két jó páka kell... egy kicsi, a mikroelektronikai vackokhoz, meg egy nagyobb, ami az erősáramú panelen lévő alkatrészekhez jó. Illetve, ez lehet egy, csak cserélhető heggyel. és hőfokszabályzóval.
Ez a dal a lelkünk közötti híd kövei között a malter közötti szeretetet átitató áldás közötti békesség.
-
zetor2000
senior tag
Ez olyan kérdés, hogy aki épp benn van az üzemben, azaz a pillanatnyi aktív létszám fele? Mert általában 2-3 műszak is van - itt legalábbis 3 van, jellemzően. Azaz az összlétszám egyharmada, ha benn van egyáltalán a munkahelyen. Ebből is lehetnek betegek, szabadságon, lógósok, "épp dohányozni ment" munkavállalók. Ez szerintem jellemzően egyharmad alatti eredményt dob. Azt a pár lelkest, akik otthonról, vagy menet közben is dolgoznak, most nem számolom, az összlétszámhoz ez elenyésző.
Ez a dal a lelkünk közötti híd kövei között a malter közötti szeretetet átitató áldás közötti békesség.
-
zetor2000
senior tag
Ez a dal a lelkünk közötti híd kövei között a malter közötti szeretetet átitató áldás közötti békesség.
-
FőDudu
addikt
Villanyautos tortenetbol azert elegge kimaradtak.
Nem tudom, hogy ezek csak megrendelesre fejlesztenek, vagy nekifutasbol ekkora barmok.
Ahogy fentebb le lett irva, inverter nem nagy tortenet. Tulmeretezed, hutod, orok elet.
A hutes alutombje EMC ertekeket is jova teszi (arnyekol ahogy kell), joido. A tobbi a kabelezes es hutes kivitelezese.Par elektronyikai cuccot atvittem a Meei-n, ott meg sokkoloval is simogattak a cuccot, hatha szikrazas is lesz az eleteben....
A szabvanyoknak megfeleles a fejlesztes teljes idotartama alatt ott kell lebegjen a mernokok szeme elott, ha nem igy tesz tervezheti ujra sokszor....
Egyszeru dolgok ezek, aki mar csinalt ilyet annak rutin.
Lehet, hogy mostanra eszbekaptak, hiszen pl. Taycanba biztosan nem a Tesla adja a technikat. De az eros lemaradasban azert egyetertunk, nem?
FőDudu
-
FőDudu
addikt
válasz eattila #35337 üzenetére
Nyilvan, mert ugye a nagy beszallitoknak eppen fingja sincs a villanyautozashoz szukseges dolgokrol.
Itt is ervenyesul, hogy 10 mernok helyett szaz nem vegzi el tized annyi ido alatt a fejlesztest/tesztelest/stb...
Kellett a kesz, mukodo, bzonyitott technika (es tudas) es dokumentacio es megfeleloseg.
Ha a Rimac megfelelt a Koenigseggnek es gyartasra kesz allapotig eljutott, akkor mar atment a szokasos buktatokon amit a tobbiek meg nem is ertek el.Igy van egy termeke ami kvazi polcrol leveheto es hasznalhato - csak a tobbi cucchoz kell hozzailleszteni (ami nyilvan nem kis feladat, de kevesebb, mint mindent nullarol felepiteni es vegigszopni ugyanazt amin mar mas atment).
Itt a szakember hianya a gond - nem lehet olyan fejleszto mernokot leakasztani aki mar csinalt ilyet. Aki csinalt ilyet az a Tesla-nal vagy a Rimac-nal dolgozik - es nyilvan a szerzodeseben jol korbe van bastyazva az agyelszivas ellen....
Azaz ha zaros hataridon belul kell valami, azt vagy megveszik a Tesla-tol es a Rimac-tol, vagy kifejlesztik. Utobbi sokaig tart, nagy veszteseg, hiszen az auto eladasok esnek, mig a Tesla eladasok emelkednek erosen. Tesla meg nyilvan nem ad el knowhow-t
Veszteseg minimalizalas okan nyilvan vesznek valamit ami a piacon elerheto es kijonnek a sajat autojukkal amint lehet.
Itt ugye megint megmutatkozott, hogy az europai fejlesztes a fasorban sincs a Tesla elorehaladottsagahoz kepest. Ha egy Porsche jelvenyt hordozo prototipus meg a kozelebe se tud jutni a Tesla prototipusahoz (direkt nem irtam szeria gyartast, mert ha jol remlik egyik sem az), akkor valakinek el kell gondolkodnia mi is tortent.
Na ezt vezettem en le velosen ugy, hogy a nagy beszallitok nem leptek idoben es emiatt lemaradasban van az europai autoipar.
Lehet, hogy tevedek es fingom sincs az auto iparrol.... Kulso szemlelokent ez latszik nyilvanvalonak.
FőDudu
-
Gabibácsi
tag
Tegnap youtube live session volt az orosztanárnővel, éjszaka mermikormáskor
Ma azt mondják itt a csajok hogy a szemeim kicsit be vannak dagadva..Hozzászólások: 69.425 Csatlakozott: 2001. okt. 10.
-
Samott
addikt
-
BobaHWSW
újonc
Digisek, milyen nalatok a kep minosege? Szuleim es parom edesanyjanal is digi van es itt a kepminoseg okadek naluk meg siman elfogadhato. A tvt nem okolom mert mindketto tv az enyem volt, ott midrange phillips itt meg egy 5 eves de anno highend phillips.
Itt kartya van a tvben ott pedig a kis dobozocska. Az szamithat? Vagy csak az, hogy hol mennyiem vannak raakasztva a halozatra? Szuleim jobban belvarosban vannak.
-
Samott
addikt
válasz BobaHWSW #35341 üzenetére
Analog, digitalis? Melyik csatornak? Par honapja mertunk az egyik topikban, a digi magasabb bitratat produkalt mint a UPC. Ami vacak azok az idegennyelvu muholdas csatornak (Sat1, roman tv, ilyenek).
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
-
FőDudu
addikt
válasz Samott #35340 üzenetére
Ezert nem ertem a dolgokat, hiszen anno huszoneve is a Kandon ment a fejlesztes (kicsiben ) a Bosch-nak...
Sok ex tankortars kotott ki nemeteknel ebbol kifolyolag.
Kompletten kihagytak az elektromos autozashoz szukseges alkatreszek fejleszteset?
VAgy mind arab uzletemberek kezeben van es hittek az olaj orokkevalosagaban?[ Szerkesztve ]
FőDudu
-
FőDudu
addikt
válasz BobaHWSW #35343 üzenetére
A kartyaba optikai kabel megy vagy ethernet?
Utobbi eseten nezzetek meg nem 4 er van-e benne. (lathato, hogy 4 v 8 er van-e a kabel csatlakozojaban, ami altalaban atlatszo).Akkor ugyanis nemhogy 100mbit, de 10 mbit a sebesseg es az nem tesz jot a videos doloknak.
Bar tudtommal sima TV csatorna mar 5-6mbit bitrataval eleg jo kepet produkal.
[ Szerkesztve ]
FőDudu
-
veterán
válasz FőDudu #35346 üzenetére
diginél nincs iptv, ha fttb van, akkor a lépcsőházban van az optikából koaxot csináló eszköz.
egyébként nagyon adófüggő a képminőség, a hazai hd-k teljesen jók, de a műholdról szedett sd-k pocsékak tudnak lenni, pro7-sat1 és társai például egészen durvák.istálló? gazemberség? hupákolás?
-
Új hozzászólás Aktív témák
- Sony 55-210mm f/4.5-6.3 OSS (Sony E)
- Eladó több mint 2 év garanciával - LG OLED48C21LA / 4K/UHD/2160P/120Hz/OLED
- Razer Blade 16 2023 (i9 13950HX,RTX 4090 16Gb, 32GB DDR5 5600Mhz, 2x 1TB, 16" Dual UHD+FHD+ MiniLED)
- S23 Ultra 4 hónapos tokkal, garanciával eladó!!
- Üzletből,DELL garanciával, Dell XPS 9310 2in1 ultrabook, i7-1165G7/32RAM/1TBSSD/13,4"UHD TOCH