Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • lalszi

    aktív tag

    Akksi ügyben néhány tudnivaló, nem én írtam, csak közzé teszem, mert látom sok itt a téves elképzelés.

    A lítium-ion akkumulátorok töltését egy és CSAK egy féle módon lehet elvégezni. Az úgynevezett "csodatöltők" és "gyorstöltők" a lítium akkumulátorok esetében NEM LÉTEZNEK. A gyártók szigorú előírásokat szabnak meg az Li-ion akkumulátorok töltéséhez, ettől eltérni a saját érdekünkben sem tanácsos.

    A lítium-ionos akkumulátorok NEM igényelnek FORMÁZÁST, az első és az ötvenedik, vagy ötszázadik töltési ciklus semmiben nem különböznek egymástól. Bár a lítium-ionos akkumulátorok celláit 4,2 Voltra lehetne tölteni, a töltők általában 4,1 Voltnál megállnak. Ezzel a kapacitás 10%-kal csökken, de az élettartam nagyban javul. Az újabb fejlesztésű lítiumos akksik már produkálják a hosszú élettartamot teljes töltésnél is. Nézzük, mi történik a lítium-ionos akkumulátor töltésekor.
    A cellafeszültség gyakorlatilag az első órában eléri a kívánt szintet, ekkor a töltőáramot a töltő elkezdi csökkenteni. A következő 60 percben csökken a töltőáram és az akkumulátor eléri a maximális töltöttségi szintjét. Ekkor e töltőáram drasztikusen elkezd csökkenni és az ezt követő órákban gyakorlatilag a töltésnek nincs is értelme.

    A lítium-ion technológia kényes, de bizonyos szabályok betartása mellett biztonságos. Ennek érdekében az akkumulátorokat - bár ez kívülről nem látszik - ellátják különböző védelmi rendszerekkel. A túltöltés, a túlnyomás és a túlmelegedés ellen is védettek, ahogyan az alulmerülés ellen is. Általában akkor kapcsol szét a biztonsági renndszer, ha a cellafeszültség eléri a 4,3 Voltot, vagy a hőmérséklet eléri a 90 Celsiust, illetve amikor a nyomás eléri az adott szerkezetre számított értéket.
    Ha túlmerül az akkumulátor, akkor a saját töltőjével nem hozható már vissza. Vannak viszont úgynevezett gyógytöltők, amelyek mintegy újraéleszthetik az alulmerült akkumulátorokat is, de 1,5 Voltos cellafeszültség alatt már ezekkel sincs remény.

    Amellett, hogy NEM igényelnek formázást, a lítium-ionos akkumulátorok már az első használatkor leadják a maximális teljesítményüket és nem érzékenyek arra sem, hogy az élettartamban meghatározott töltési-ürítési ciklusszámot hány részletben kapják meg. Ennek ellenére havonta egyszer érdemes teljesen lemeríteni és feltölteni őket, hogy a cellák között keletkezett különbségek megszűnjenek. Ezek ugyanis hibás diagnosztikához vezethetnek, azaz például a telefon azt mutatja, hogy már csak félig van az akkumulátor, miközben még majdnem televan, vagy éppen fordítva.

    Jótanácsok a lítium-ionos akkumulátorok töltéséhez
    Próbáljuk az akkumulátort minél kevesebb ideig a maximális cellafeszültségen tartani, azaz például ne kikapcsolt, hanem bekapcsolt állapotban töltsüka telefont;
    3,92 Volt/cella a legideálisabb töltöttségi szint, ezen a várható élettartam a duplája, mint a maximális cellafeszültségnél. A gyártók általában e fölé hangolják a töltőket, így magunkon úgy segíthetünk, ha háromnegyedra elteltével lehúzzuk a töltőről az akkumulátort;
    A töltőáramot nem szabad a maximálisan leadható áram 50%-a felé vinni, a töltők így is vannak hangolva. Akkor kell odafigyeljünk erre, ha nem a készülékhez járó töltővel töltünk;

    Felesleges éjszakára töltőn hagyni a telefont. Az áramot fogyasztja de mérhető kapacitásnövekedést nem eredményez. Szokjunk hozzá, hogy a telefont lefekvés előtt 1-2 órával kezdjük tölteni és éjszakára húzzuk ki a töltőt!

    Ne hagyjuk sem nyáron, sem télen a kocsiban a navigátort/telefont/laptopot még a kesztyűtartóban sem! Ha mégis ott maradt, hozzuk újra normál hőmérsékletre, azaz hűtsük le vagy melegítsük fel, mielőtt bekapcsoljuk, vagy tölteni kezdenénk! A navigátort helyezzük úgy el a műszerfalon, hogy közvetlen napfény ne érje a hátlapját sem, ha lehetőségünk van rá, nyáron hűtsük, télen fűtsük!
    Ha a navigátor, vagy a telefon nyáron a kocsiban töltés közben kikapcsol, nem biztos, hogy elromlott. Hűtsük le az akkumulátort, hogy a melegedés ellen védő elektronika visszakapcsoljon.

    Tárolás
    Minden akkumulátorra igaz, hogy 15 Celsiuson szeretnek leginkább várakozni. Hűvös, de nem hideg helyen tároljuk őket.
    Ne töltsük fel teljesen, mielőtt tárolásba helyeznénk. 40%-on tegyük el és felhasználás előtt töltsük 100%-ra. A lítiumos akksik 10 évig tárolhatók a megfelelő hőmérsékleten így. Lítium-ionos akkumulátort ne tegyük tárolásba ha teljesen lemerült. Tárolás előtt fél óráig töltsük.

Új hozzászólás Aktív témák