Xbox ONE - Bemutató

BEVEZETÉS - A nagyok harca

Nyolc év. Napra pontosan nyolc évvel ezelőtt a Microsoft megjelentetett egy konzolt, ami azóta nem kevesebb mint 80 millió példányban talált gazdára, és hibái ellenére töretlen népszerűségnek örvend a mai napig. Több mint 2000 nap és ez nem kevés.

Most pedig itt állunk az új, nyolcadik generációs Xbox megjelenése után pár nappal, amikor is a rajongók egy új korszakot köszönthetnek a “ONE” eljövetelével. November 22-én ugyanis 13 országban megjelent az újgenerációs Microsoft konzol, az Xbox ONE.

A megjelenés előtt, ahogy várható volt, az egész internet tele volt a szavazásokkal és az emberek véleményeivel, hogy mégis melyik újgenerációs konzol lesz majd jobb. Az Xbox ONE, vagy az ellenfele, a Playstation 4. Természetesen mindkét oldalnak megvoltak, megvannak a követői, viszont a Sony próbált kicsit elébe menni a dolgoknak azzal, hogy előbb jelentette meg a PS4-et. (igaz csak Észak-Amerikában). Ennek mint köztudott az lett az eredménye, hogy egy nap alatt egymillió konzolt értékesítettek. Ezzel pedig fel is adták a leckét az ellentábornak.

A válaszra természetesen nem kellett túl sokat várni, hisz mint azóta mindenki láthatta, kis késéssel ugyan, de a Microsoft is megjelentette az újgenerációs gépét 13 országban, amely szintén elérte az egymilliós eladási adatot, kevesebb mint 24 óra alatt. Sajnos kis hazánk hivatalosan kimaradt az első körből, de akit érdekeltek a gépek azok meg tudták oldani a beszerzését.

Jelen bemutatónk is csak nagy segítséggel tudott elkészülni, ugyanis egy Prohardveres kolléga, pzstm ajánlotta fel, hogy az Ő gépe segítségével belevessük magunkat a nextgen életérzésbe. Ezúton is hatalmas köszönet neki.

Harmadik társunk pedig hírszerkesztő kollégám Mister_X volt, így hárman próbálgattuk pár órán keresztül a gépet és próbáltuk kivesézni minden egyes tulajdonságát. Hogy sikerült-e maradandót alkotnia az Xbox ONE-nal a Microsoftnak? Kiderül a bemutató végére, de annyit elmondhatok, hogy értek minket meglepetések.

HARDVER - Avagy mi duruzsol a dobozban

Nem mindenki szereti a száraz nyers adatokat, de véleményem szerint mindenképp muszáj megemlítenünk, főleg egy újgenerációs konzolnál, hogy mit is találhatunk a motorháztető alatt. Főleg amiatt is fontos infókról van szó, hisz az Xbox 360 után eléggé más architektúrát kaptunk a ONE-nal.

Mint többeknek ismert, az X360 egy Power PC alapú konzol volt, míg az Xbox ONE lelke egy 2 modulos, 8 magos speciális AMD Jaguar APU, amely 1,75 Ghz-en ketyeg. Rendszermemóriaként 8GB DDR3-as RAM-ot kapunk, amelynek sávszélessége 68,3 GB/s. Mindezek mellett egy speciális, 109 GB/s sávszélességű SRAM is található a lapkán.

A főmemóriából 3 GB az operációs rendszer számára van fenntartva, a maradék 5 GB használható a játékokhoz.

A grafikus egység, vagyis a GPU feladatát egy egyedi, GCN architektúrájú AMD látja el, amelynek az órajele 853 Mhz, 12 számítási egységgel, 768 GPU maggal 1, 31 TFLOPS teljesítménnyel. Akiket esetleg érdekelne a részletesebb technikai információ, azoknak ajánlom Abu85 egyik korábbi Prohardveres cikkét amely egyéb infót is elárul nekünk.

Operációs rendszerként két független OS-t kapunk (Xbox OS, módosított Windows 8 kernel), ezeket a Microsoft egyedi Hyper-V hipervizora fogja össze. A Windows az alkalmazások, az Xbox OS a játékok futtatására szolgál.

Az elődjével ellentétben a ONE már a premierkor egy nagyobb, 500GB-os merevlemezt tartalmaz, amelynek egyetlen nagyobb hátránya lehet, hogy a gép megbontása, így a garancia elvesztése nélkül nem bővíthető. Bár nem tűnik kevésnek a tárhely, de azért az újgenerációs játékot több 10 GB méretűek is lehetnek, így egy idő után megtelhet a HDD. Hogy lesz-e javított verziója a gépnek, amelyben cserélhető lesz ez az egység, az egyelőre a jövő zenéje, de vélhetőleg igen.

Optikai meghajtó terén is történtek változások, lévén a Microsoft végre elhagyta a DVD formátumot, és ők is áttértek a Blu-ray formátumokra. (A korábbi HD-DVD mint ismeretes elveszítette a harcot a Blu-ray-jel szemben.)

A gép mellé a csomagban találtunk egy Kinect 2.0 nevezetű kiegészítő kütyüt is, amely most már fullHD-ban érti a dolgát és ami fontos szerepet játszhat az új rendszer működésében, viszont bár a csomag része, a konzol működéséhez nem kötelező használni. De miért is ne tennénk?

Természetesen az, hogy egy gép kinézetre kinek hogy tetszik az szubjektív, szerény véleményem szerint tökéletes volt ez a dizájn választás, lévén a minimalizmussal nem kevés embert meg tudnak venni. Méretre sem lehet egy rossz szavunk sem, talán a súlya egy kicsit több lett mint az elődnek, de ezen nem is lehet csodálkozni, lévén a korábbi gépek hibáiból tanulva, mondhatni tökéletes és csendes hűtést kapott az Xbox ONE.

Mint korábbi hírekben is lehetett olvasni, a Microsoft 100 millió dollárt költött a kontroller fejlesztési ideje alatt, amíg végül a mostani dizájnt elérték. Több száz ezer játékostárs nevében mondhatom szerintem, hogy az Xbox 360 irányítója szinte tökéletes volt, így jogosan várhattuk el, hogy az utód is valami hasonlót mutat majd fel. Sikerült neki. Túlzott, drasztikus változásokat nem láthatunk a kontrolleren, de véleményem szerint sikerült az előd legjobb tulajdonságait egybegyúrni és kicsit még extrákkal is megfejelni.

Fogása sokat nem változott, a legkényelmesebb joy-nak tartom mostantól. Az impulse trigger is érdekes és élvezhető újdonság, de ami személy szerint rám a legnagyobb benyomást tette, az az analóg karok kisebb módosítása. Bár PS4-et nem fogtam még a kezeim között, de nem hiszem, hogy ennél jobbat tudnak majd csinálni. Elképesztően kényelmesek lettek.

A konkurenciával ellentétben az irányítóba továbbra is két darab cserélhető ceruzaelem, vagy akkumulátor helyezhető.

Legvégül a dobozban egy újradizájnolt mono headset-et is találhatunk, amelyről különösképpen túl sokat nem lehet mondani. A feladatát elvégzi, kinézetre szebb mint a 360-as elődjéé, plusz a némító és a hangerő gombok értelmesebb helyen találhatóak.

A rendszer - Avagy rend a lelke mindennek

Miután összeszereltük a gépet, a legelső bekapcsolás, és a felhasználói bejelentkezés után a kötelező “day-1”, azaz első napi patch letöltése és telepítése fogad minket. 500MB-ról van szó, telepítése kötelező, internet sebességtől függően pár perc alatt végez.

Mindezek után megkapjuk az új dashboardot, amely bár változott nem is keveset, mégis nagyon ismerős. A Microsoft ugyanis meghagyta az elődben, illetve a Windows 8-ban látott csempés megoldást. Egyéni vélemény, hogy ez kinek tetszik, kinek nem, de teljes mértékben illik az új rendszerhez.

Ami feltűnő, hogy bár változott, de végső soron egyszerűsödött is a menürendszer. Három nagy részre osztható a főképernyő,( Pins, Home, Store) minden ott van ahol lennie kell, nincsenek túlzottan elrejtett menüpontok. (bár egy két dolognál az elején kutatnunk kellett)

Profilunk kezelése is fejlesztésen esett át, informatívabb adatokat kaphatunk, plusz akár “követhetjük” is az általunk megjelölt barátunkat. A friend lista 1000 főre bővült, bár nem biztos, hogy ezt sok ember kihasználja majd.  Módosult az achievementek oldala is, most már nem csak egy leírást kapunk róla, hanem sokkal dizájnosabb lett az egész. Mindezek mellett pedig külön megjelentek a challenge-k is. Itt olyanokra kell gondolni hogy adott idő alatt “ölj meg ennyi és ennyi embert, autózz 1000km-t, stb.

Különböző applikációkat a Store-ból tudunk letölteni, de ezek közül érdemes megemlíteni, az Upload Studio-t, illetve a Skydrive-ot.

Ezek együttes használatával tudunk ugyanis játékvideókat megosztani a nagyközönséggel. Jelen állás szerint az Xbox ONE maximum 5 percet tud felvenni az adott játékból, viszont ezek a felvételek össze is fűzhetőek. Az Upload Studio segítségével pedig megvághatjuk, effektezhetjük a kész művünket, amelyet aztán a Skydrive-ra feltöltve megoszthatunk a nagyvilággal. Külön érdekesség, hogy a Kinect használatával, akár saját kommentárt is fűzhetünk a videóinkhoz.

Az új konzol egyik legnagyobb újdonsága a párhuzamos tevékenységek, avagy a multitasking. Akármit is csinálunk, legyen az játék videóvágás, vagy akár böngészés, lehetőségünk van arra, hogy párhuzamosan mást is csináljunk. Nem megy egy pályarész a játékban? Indítsd el mellette a YouTube-ot és nézd meg a megoldást. Skype hívást kell elintézni? Maradj a játékban, közben pedig intézd el a megbeszélést. De több más lehetőségünk is van a párhuzamos használatra.

Nagy újdonságként lehet felfogni a profilkezelését is az újgenerációs gépnek. Az nem újdonság ugyebár, hogy több profilunk is lehetett egy gépen, viszont a ONE-on olyan lehetőségünk is van, hogy egyszerre 5-en legyünk bejelentkezve egy azon gépen.

Ehhez pedig ha hozzáveszünk olyan lehetőségeket is, hogy ebből az 5 emberből, mindössze egynek kell lennie aktív, (nem trial) GOLD előfizetésnek ahhoz, hogy teljes mértékben tudjunk használni GOLD exkluzív dolgokat (pl: Skype, Youtube, játékok multiplayer része), akkor elmondható, hogy a Microsoft fantasztikus újításokat is hozott az új konzoljával. Hisz, ezek után a családban csak egy embernek kell előfizetnie és mégis játszhat online bárki más az adott gépen.

Kinect, Smartglass - Finomított irányítás

Mint korábban is írtam, a géphez kötelezően járt a továbbfejlesztett Kinect (immáron akár a légzésünket és a pulzusunkat is figyelni tudja), amely segítségével akár hangutasításokkal is lehet kezelni a gépet. Ez persze nem túlzott újdonság az Xbox 360-hoz képest, de mindenképp elmondható, hogy sokat finomítottak rajta. Segítségével például a videófelvétel is sokkal egyszerűbb, sőt bizonyos szituációkban még sokkal jobb is mint a kontrolleres irányítás.

A korábbi bemutatóban mindenki láthatta az alapvető parancsokat. Elég csak kimondani az “Xbox” parancsszót, majd ezek után a megfelelő kiegészítő parancsot megadni neki, amit szinte azonnal kezel.

Így tudunk navigálni a játékaink között, vagy akár egy-egy app-ot elindítani, Skype hívást fogadni, vagy akár böngészni is. Bár a rendszer nem tud magyarul ( a pletykák szerint a hazai megjelenésre tudni fog), a legtöbb esetben mégis tökéletesen kezelni tudta a magyaros kiejtésünket. Egy-két esetben volt, hogy később reagált, vagy egyáltalán nem reagált a parancsunkra, ilyenkor többször meg kellett neki ismételni a parancsot. (Legérdekesebb az volt, amikor az “Xbox - Turn off” parancs után a  megerősítő “Yes” parancsot egyáltalán nem akarta elfogadni, pedig aztán azt túlzottan nem lehet rosszul mondani)

Rengeteg mindent tudunk közvetlen paranccsal irányítani, de ha az adott oldalon kíváncsiak vagyunk a teljesíthető dolgokra, elég kimondanunk az “Xbox - Select” parancsot, és a zöldre váltott feliratokat máris lehet parancsként használni.

A másik fontos dolog, amire a Kinect használható, az a profilkezelés. Véleményem szerint, ez az egyik legjobb tulajdonsága az új rendszernek.

Alapvetően amikor a korábban jelzett módon többen is be vagyunk jelentkezve a gépre (esetünkben 3-an), a Kinect képes arra, hogy felismerje, hogy ki használja éppen a gépet.

Erre két módot is ismer. Először is, ha az adott személy ad ki neki egy hangutasítást (pl: “Xbox- Show my Stuff” vagy “Xbox - Go home”), akkor abban a pillanatban átvált a parancsot kiadó személy profiljára és ezt jelzi is nekünk külön.

A másik mód, ami jelen sorok írójánál a legnagyobb meglepetést okozta, hogy amennyiben többen állunk a tv ellőtt, annak a profilját használja a gép, akinél a kontroller van. Amennyiben átadjuk a másik játékosnak az irányítót, azon nyomban az ő profiljára vált át a gép. Fantasztikus.

Játékok terén viszont még mindig nem érezhető a next-gen érzés sajnos.

Az új géppel együtt természetesen visszatér a Smartglass támogatás is, amelyet egy Surface táblagép segítségével tudtunk kipróbálni. Segítségével akár egy kiegészítő képernyőt is kaphatunk, de akár a videóinkat, zenéinket vagy akár a teljes konzolt is irányíthatjuk távolról. Huzamosabb ideig talán az internetes böngészés könnyítésében lehet elképzelni a használatát.

Szórakoztatás a köbön - A játékok

Segítőkész vendéglátónk természetesen nem csak az alapgépet vette meg, hanem beszerzett hozzá néhány játékot is, amelyekről csak pár szót említek meg, a teljesség igénye nélkül. Az Xbox ONE esetében már premierkor elérhetőek digitálisan is a játékok a dobozos változatok mellett. A lemezes játékok mint korábban említettem Blu-ray lemezen érkeznek, telepítésük pedig kötelező. Viszont jó hír, hogy nem kell megvárnunk a telepítés végét, pár százalék után, máris belevethetjük magunkat az élményekbe. Öt különböző játékot sikerült kipróbálunk ez alatt a néhány óra alatt és többnyire pozitív emlékekkel gazdagodtunk.

Forza Motorsport 5

Az egyik legjobban várt nyitócím, amely már az előzetes videókon is nagyon jól nézett ki. Vajon hasonló lesz élőben is? Jelentem igen. A full HD felbontás és a fix 60 képkocka másodpercenként nagyon sokat dob a hangulaton. A játék szebb és jobb lett elődjénél, minden szempontból egy álleejtős alkotásról beszélhetünk. Néhol már szinte elmosódnak a határok a valódi és a CGI jelenetek között. Persze nem tökéletes játék, néhány részletében kicsit visszalépés is a korábbi epizódhoz képest, de még így is kötelező játék minden új konzoltulajdonosnak.

Call of Duty: GHOSTS

Lehet szeretni, lehet utálni, de megérkezett Xbox ONE-ra is. Szubjektív vélemény, hogy kinek hogy tetszik a játék, de véleményem szerint egyáltalán nem vészes, ahogy kinéz. A fix 60 fps itt is sokat dob a kinézeten és szinte időnk sincs azon merengeni, hogy “csak” 720p felbontást láthatunk. A széria korábbi kedvelői továbbra is szeretni fogják, ezt pedig legfőképp a pörgős mutiplayer módjával tudja elérni a játék.

Ryse: Son of Rome

A fekete bárány. Korábbi hírekben is láthattuk, hogy az egyik legjobb nyitócímként várt játék eléggé leszerepelt a külföldi sajtókban, így kicsit félve ültünk le elé. Kellemes meglepetésként ért minket a tény, hogy bár vannak hibái a játéknak, mégis jóval több pontot érdemel mint amit egy két Gamer oldaltól kapott. Az általam félve várt QTE játékmenet sem található meg benne eltúlozva, grafikailag pedig a legszebb ONE cím. Ezen mondjuk nincs is mit csodálkozni, az ilyen téren méltán híres Crytek csapata mindig is értett ehhez.

Killer Instinct

Az 1994-ben megjelent ős-klasszikus verekedős játék remake-je, amely bár ingyenesen letölthető a store-ból, sajnos alapjaiban csak egy karaktert tartalmaz. Kinézetre semmi gond nincs vele, a játékmenet is elfogadható, kizárólag az zavaró, hogy a hamar megunható alapkarakter csak fizetés ellenében váltható le más harcosokra.

Battlefield 4

A DICE sikersorozatának legújabb része Xbox ONE-on is tiszteletét teszi, ahogy az el is várható tőle. Az új rész szintén gyönyörűen néz ki a Microsoft konzolján, ehhez pedig a szintén stabil 60 képkocka per másodperces megjelenítés is sokat tesz hozzá. Egyéni vélemény, hogy kinek jön be ez a stílus a CoD legújabb részével szemben, de a BF4-nél is elmondható, hogy ott a helye a ONE nyitócímei között.

Az elkövetkező hónapokban, években rengeteg játék várható az újgenerációs Xbox ONE konzolra. Többek között olyan címeket üdvözölhetünk majd, mint a Halo 5. része, a Destiny, a The Division, Quantum Break, Metal Gear Solid V.

 

Hogy megérte várni az új gépre? Nem szeretnék elhamarkodottan válaszolni, de nyugodtan meg lehet neki szavazni a bizalmat, hisz az újdonságokkal karöltve akár évekre is le tud majd minket foglalni a ONE. Az hogy megéri-e most megjelenéskor megvenni, azt mindenkinek magának kell eldöntenie, de az elkövetkező hónapokban még erősebb címeket üdvözölhetünk majd az új konzolon.

"Xbox - Go Home! "

Azóta történt

Előzmények