Tomb Raider teszt - Lara újjászületett

Hogyan lett Lara Croft G. I. Jane?

Az utolsó oldalt szokás szerint egy kis összefoglalóval kezdeném azok kedvéért, akik átugrották az egészet és a bevezető után egyből ide lapoztak. Nos tehát, grafikai szempontból nézve a Tomb Raider egy szépnek mondható játék, melyet azonban technológiai eredetű hibák árnyékolnak be. Ezekért főleg az AMD új TressFX hajmodellező eljárása a felelős. Még nálam, a GCN architektúrára épülő HD 7870-en is komolyan leesik az addig stabilan futó játék akár 4-5 FPS környékére is, ha Lara haját közelről mutatja a kamera. Márpedig a sok átvezető videó miatt ez sűrűn előfordul. Ajánlott kikapcsolni, ha hasonló problémát tapasztalunk, mert nélküle is simán élvezhető a játék.

Egy kis kiegészítés: A tesztet én a 13.1 WHQL driverrel végeztem. Az AMD munkatársai üzenték, hogy azok a hibajelenségek, melyeket én itt leírtam, annak tudhatók be, hogy nem a 13.2 beta6-os Catalyst meghajtóval teszteltem a játékot. Az oka pedig az volt, hogy a játék végleges kódját nem kapták meg a driver leadása előtt. Így tehát minden AMD kártyatulajdonos megnyugodhat, a technológiai hibák már javítva vannak, aki leszedi a 13.2 beta6 meghajtót, az nem találkozhat velük.

A játék kiválóan irányítható billentyűzet és egér segítségével is, de a rengeteg QTE miatt (Quick Time Event, vagyis gyorsan történő esemény), amikor nyomkodni kell a képernyőn felvillanó jeleknek megfelelő billentyűket, ajánlott kontroller használata. A magam részéről nagy negatívumnak tartom a billentyűk ilyetén nyomkodását, még ajtók és ládák nyitásához is ezt alkalmazták, sokkal ésszerűbb és kevésbé irritáló megoldás lett volna ezek helyett nyomva tartani a gombot és kész. Sajnos a játékmenetnek ezek annyira szerves részét képezik, hogy gyakorlatilag sok helyen csak úgy jutunk tovább, ha megfelelő időben a megfelelő gombot nyomjuk meg. Egy kis gyakorlással meg lehet szokni, de nagyon frusztráló érzés, hogy egy Tomb Raider játékban nem rejtvényeket megoldva, hanem billentyűket püfölve tudunk csak továbbjutni.

Játékmenet tekintetében sajnos nem tudok sok jót mondani azok számára, akik hozzám hasonlóan szeretik a Tomb Raidert és annak valódi, sírrabló hangulatát. Lara Croft régi-új kalandja immár nem lett más, mint egy látványos, átvezető videókkal, QTE-kkel, sok akcióval és ugrabugrálással teli interaktív film. Nekem 21 órába tellett a végigjátszás, melynek során 95%-on állt a mérleg, vagyis pár tárgy megtalálásán kívül mindent megcsináltam benne. A látvány tényleg szép, az akciójelenetek jól megoldottak (A fedezékeket szétlövik, így váltogatnunk kell, valamint eleinte sokat kell taktikázni, amíg csak íjunk van). Még a QTE-ket is meg lehet oldani egyszer, de a szanaszét heverő ereklyék gyűjtésén és egyéb kihívások (Challenge) teljesítésén kívül semmi nincs ebben a játékban, ami elhitetné velünk, hogy Tomb Raidert játszunk éppen.

Természetesen ezzel nem azt akarom mondani, hogy rossz játék lett a Tomb Raider, hiszen minden megvan benne, amire a mai játékosok többsége vágyik. Látványos grafika, egyszerű, könnyen kezelhető játékmenet, fejleszthető fegyverek és eszközök, fejlődő főhős, valamint rengeteg, véres akció. Tulajdonképpen azt látni belőle, mit akartak elérni a Crystal Dinamics-nál ezzel a reboottal: egy olyan játékot, amit a régi rajongók is megvesznek, mert Tomb Raider a címe és Larát kell irányítani, ugyanakkor a mai trendnek köszönhetően szinte már a végletekig le van egyszerűsítve, hogy minél többen vásárolják meg, akár olyanok is, akik eddig nem játszottak Lara korábbi kalandjaival, mert nehéznek találták a fejtörőket.

Sajnos a régi, gondolkodást és valódi ügyességet igénylő játékok kora lejárt, manapság ha egy valódi Tomb Raidert adtak volna ki, mint amilyen például az Anniversary is volt, akkor sokkal kevesebben vásárolták volna meg. Nem hinném, hogy álmatlan éjszakái lennének a Crystal Dynamics csapat tagjainak, ha a régi rajongókat elveszítenék ezzel a résszel, hiszen sokkal többen veszik majd meg a folytatást is, tudván, hogy sok akcióra, látványos grafikára és véres játékmenetre számíthatnak. Lara Croft pedig lassan átalakul, az egykori fifikás sírrabló helyét egy akcióhős veszi át, a következő Tomb Raider játékban már nem Laraként, hanem G. I. Jane-ként fogunk mindenkit lemészárolni.

Pont emiatt nem készítek hozzá értékelést sem, hiszen nem tudok elfogulatlanul ítélkezni felette. A Tomb Raider egy olyan játék, melyet az akció szerelmesei imádni fognak, viszont a régi Lara rajongókat elszomorítja. Ha mégis mondanom kellene egy számot, én egy 8-ast adnék rá, de többet semmiképp, hiszen ez már minden, csak nem Tomb Raider. Viszont mint akciójáték, ha kijavítják benne a technológiai hiányosságokat/hibákat, akkor egy tisztességes iparosmunkának tekinthető, amire 9 pontot érdemes adni.

Azóta történt

Előzmények