Thrustmaster T300 kormány feltuningolva

Ferrari 599XX EVO kormánykerék

Tavaly, a karácsonyi szezonban teszteltük a Logitech új, G29-es erő-visszacsatolásos kormányát, ami egyáltalán nem rossz darab, sőt nekünk nagyon is tetszett, de több fejlesztést vártunk a gyártótól, különösen a 125 000 forintos kezdőárért cserébe. Fürgén reagált a Thrustmaster erre a jövevényre, mégpedig az elég hosszú, de ígéretes nevű T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition modellel. Itt sem beszélhetünk igazi újdonságról, ugyanis a szett alapja, a T300-as erő-visszacsatolási rendszer már néhány éves, és a hárompedálos T3PA pedálkonzolt is meg lehetett venni már korábban is, igaz nem T300-as szettben, hanem külön kiegészítőként.

A Ferrari 599XX EVO versenyautóról mintázott kormánykerék sem új, tavaly mutatták be, de a szett legkülönlegesebb része. A kormánykoszorú átmérője valamivel nagyobb a szokásos, szimulátoros méretnél, 28 helyett 30 centiméteres. Felületét egy nagyon érdekes anyag, a csiszolt bőrre hasonlító, de valójában szintetikus Alcantara burkolja be. A szövetet 70-es években fejlesztették ki Japánban, de világszerte a Milánóba, a divat (egyik) fővárosában székelő Alcantara SpA révén lett ismert. Túlnyomórészt sportkocsik és luxusautók kárpitozásához használják, de különösen drága bútorokon, jachtokon és ruházati cikkeken is megjelenik. Az anyag mutatós és egyben nagyon stabil fogást biztosít, de meglehetősen érzékeny a puszta kézzel történő kezelésre, ezért az Alcantara bevonatos kormányt ajánlott kesztyűben tekerni.

A Ferrari 599XX EVO kormánykoszorújának másik érdekessége az alakja, mely egy alsó részén lecsapott kör. Ez a kialakítás a lapos, szűk pilótafülkéjű versenyautóktól ered, az egyenesre vágott alsó rész révén ugyanis lejjebb lehet tenni a volánt, közelebb a pilóta combjához. Szimulátorban erre nincs olyan nagy szükség, viszont a levágásnak köszönhetően kézzel is kitapintható a kormány állása, ami például driftelésnél segíthet sokat. Felül egy vörös betét jelzi a középállást, akárcsak a mintául szolgáló Ferrarinál. A kicsinyítés aránya egyébként 10:8, tehát a valódi 599XX EVO volánja nagyjából 37,5 cm átmérőjű.

A kormány belső részét vaskos fémlemezből alakították ki, ebben ül a D-pad gomb meglehetősen belül, kisebb kézzel nem biztos, hogy kényelmesen elérhető. A további hat gombot és a háromállású, illetve benyomható kapcsolót a középső részt körülölelő panelre telepítették, színezésük és elrendezésük a Ferrari versenyautóét követi. Vaskos fémből készültek a 13 centiméteres, kormánnyal forduló váltófülek is. A korábbi Thrustmaster megoldásoknál két centiméterrel nagyobb kormánykerék-átmérő miatt a kisebb kezűeknek esetleg nyújtózkodniuk kell majd elérésükhöz.

A Thrustmaster készleteinek egyik nagy előnye, hogy a kormánykerék cserélhető, így a külön is megvásárolható Ferrari 599XX EVO Alcantara Edition rátehető a korábbi T300, T500 és TX központi egységekre, illetve a T300 Alcantara szettre is rátehetünk más Thrustmaster kormánykereket, például kevésbé kényes gumi- vagy bőrbevonatút, vagy rengeteg kapcsolós Formula 1-est. Aki belemenne komolyabb barkácsolásba, a középső hat csavar kioldása után akár valódi autós kormányt is feltehet, igaz, ilyenkor a D-pad szinte biztosan, és talán a további gombok egy része is elvész, takarásba kerül. Számolni kell az extra súllyal is, mert a 30 centiméteres Ferrari 599XX EVO Alcantara mindössze 1,2 kilogrammot nyom, a valódi kormánykerekek ennél nehezebbek szoktak lenni, a nagyobb átmérő miatt pedig itt már szinte biztos, hogy a váltófüleket is ki kell szélesíteni.

Hirdetés

T300 bázis és T3PA pedálsor

A T300-as bázis, vagyis erő-visszacsatolási rendszer a Thrustmaster hagyományai szerint kefe nélküli (brushless) ipari motorral és szíjas hajtással dolgozik. Alapját a 2011-ben megjelent T500RS csúcsmodellből vették át, kettős szíjas rendszere kialakításban és működésben is nagyon közel áll hozzá. Koppanástól koppanásig három teljes fordulatot (1080 fok) csinál meg, de természetesen kevesebbre is be lehet állítani. A tengely elfordulását mágneses Hall szenzor figyeli 16 bites pontossággal, ami 65 536 különböző elfordulási szintet jelent. Az erős motor munka közben felmelegszik, ezért egy ventilátort is tettek a burkolat alá.

A PC-k mellett kompatibilis a Playstation 3 és Playstation 4 játékkonzolokkal, ennek megfelelően van még két (L3 és R3) gomb a jobb oldalán, a balon pedig a két Playstation mód között kapcsolhatunk. Sajnos a Sony és a Microsoft nem hajlandó a konzolokhoz kapható perifériákat kompatibilissé tenni, így az Xboxokhoz külön központi egységet kellett készítenie a Thrustmasternek. Ez a TX névre hallgat, és egyébként szinte teljes egészében azonos a T300-zal, ugyanazokkal a kormánykerekekkel és pedálsorokkal működik, csak az elektronikájuk – és persze a licencelés – különbözik egy kicsit. Ha már megvan az alapunk, akkor már azonos kiegészítőket, tehát kormánykereket, pedálsort és kézi váltót használhatunk a Thrustmaster széles kínálatából.

A kormánykerék egy műanyagból készült, de elég masszív, csavaros mechanikával tehető fel a központi egységre, amit végül még egy kis csavarral lehet biztosítani. A motort rejtő burkolat alatt van a táp is, az elektromos hálózathoz köthető „zsinórja” egyedi csatlakozót kapott. Az adatot viszont szabványos USB-n küldi a számítógép (vagy konzol) felé, míg a váltó kerek (S-Videora hasonlító), a pedálsor szögletes (RJ11-es telefoncsatlakozóra hasonlító) aljzatot kapott, amelyek természetesen nem kompatibilisek más gyártók kiegészítőivel, bár léteznek hozzájuk átalakítók.

Korábban külön kiegészítőként lehetett megvenni a T3PA pedálkonzolt, ami az Alcantara Edition része. A termetes alapon három pedál sorakozik egymás mellett, fémből készült taposófelületeik magasságban és oldalra is állíthatóak, illetve a taposófelületeiket tartó modulok megfordításával dőlésszögük is módosítható kis mértékben. Ahogy illik, mind a három pedálnak más a nyomásereje, a fék elé pedig egy gumibetétet tehetünk fel, ezzel imitálva a valódi fékpedál fokozatos keményedését. Alján hat csúszásgátló gumitalp és három csavarmenet van, előbbiekkel padlón, utóbbiakkal szimulátorvázon rögzíthető, szőnyegen esélyes, hogy csúszkálni fog.

Próba

Némi telepítés, firmware-frissítés és egy kis konfigurálás után munkába állt tesztalanyunk. Meg kell hagyni, a Ferrari 599XX EVO kormánykerék szokásosnál nagyobb méretével, nemes huzatával és elsőrangú minőségével nagyon impozáns látvány, tapintásra meg annál is jobb. Olyasmi, mint a csiszolt bőr, de annál rugalmasabbak és hosszabbak, finomabbak a szálai. Fogása nagyon stabil, nem csúszik meg rajta a kezünk, pontosan lehet rajzolni vele az íveket. Az Alcantara sajnos érzékeny a kéz által termelt zsíros nedvességre, ezért erősen ajánlott kesztyűben használni. Szimulátornál ez viccesen hathat, de a valódi versenyautókban sem csupasz kézzel tekerik az ilyen kormányt.

Szintén igényes anyag a belső rész vaskos, szálcsiszolt fémje, ebből készültek a vaskos váltófülek is, amelyek nálunk szép, mindkét oldalon azonos kattanással kapcsoltak, pedig internetszerte, a szimulátoros fórumokon több panaszt is lehet olvasni a kapcsolók hibájáról. Kellemes volt a szokásosnál valamivel nagyobb átmérő, nem is gondolná az ember, hogy két extra centiméter ennyivel közelebb tud vinni a valódi autók érzéséhez. Az igazi Ferrarihoz jól illik ez a gombkiosztás, de egy szimulátornál, különösen játékkonzolon jól jönne még pár kapcsoló, illetve olyasmi elrendezés, mint a Logitech G29-en, ahol a D-padhoz hasonlóan együtt van a négyzet, háromszög, kör, iksz négyes, hüvelykujjal jól elérhető helyen.

Erő-visszacsatolásban viszont egy pillanatra sem hiányzott a Logitech; a Thrustmaster izmos motorja a két szíjjal sokkal jobban megközelítette a valódi autó kormányának viselkedését, mint a Logitech fogaskerekes megoldása. A különböző erőhatások közvetítésében a Logitech sem rossz, de jellegzetesen kattog és középen egy kis szakaszon eltűnik a visszacsatolás, ami ront a szimulátor élvezeti szintjén. A T300-nak viszont nincsenek ilyen bajai, szép csendben dolgozik, középállásnál sincs „lyuk” az erőhatásában. Egy pillanatra sem éreztük, hogy közvetlenül valami motor (vagy motorok) ellen kellene dolgozni, sokkal simább, tényleges autóhoz hasonlóbb volt a vezetési élmény.

Ennek a kiegyensúlyozott viselkedésnek az előnyeit elsősorban laza talajon, rallynál lehet érzékelni, ahol minden pillanatban korrigálni kell egy kicsit, épp a Logitech holtpontja környékén. Driftelésben sokkal mókásabb a T300 a konkurens megoldásnál, jobban átjön az érzés. Pályaautózásban kisebb a különbség a két megvalósítás között. A G29-hez nagyon hasonló G27-tel párhuzamosan próbáltuk a T300 Alcantarát, és köridőben nem volt jelentős eltérés a kettő között, de a Thrustmasterrel élvezetesebb volt menni. A mókát kismértékben árnyalta a hosszabb terhelés után már jól hallható hűtőventilátor hangja, és a Thrustmaster nem túl szerencsés kormányrögzítése, ami belelóg a pilóta ölébe.

Nincs komoly különbség a két konkurens pedáljának megvalósításában. Alapjuk mérete mindössze néhány centiméternyit tér el, a Logitechnek annyi előnye van, hogy kihajtható karmai révén szőnyegen stabilabb. Hasonló az egyes padálok nyomási karakterisztikája is, viszont a Thrustmasternél inkább előrefelé, a Logitechnél inkább lefelé kell taposni őket, de a különbség csak árnyalatnyi. A G29-nél felróttuk, hogy a beépített fékpedál mód nem sikerült maradéktalanul, mert a maximum álláson túl lehet tolni, a T300 ebben a tekintetben jobb, igaz, a progresszív működést előidéző gumibetétet kevésbé elegánsan lehet beszerelni.

Értékelés

Nagyon látványos és kiválóan teljesítő készlet a Thrustmaster T300 Ferrari Integral Alcantara Edition, ami PC mellett Playstation konzolokkal kompatibilis. A külön is megvásárolható Ferrari 599XX EVO kormánykerék prémium érzést ad az összeállításnak, az alap kétpedálos helyett belerakott hárompedálos T3PA is korrekt darab. Remek az erős motorra és dupla szíjas hajtásra alapozó erő-visszacsatolási rendszer, ami az erőhatások közvetítésében ugyan nem jobb – de nem is rosszabb – a Logitech dupla motoros, fogaskerekes megoldásánál, de mentes annak két bosszantó részletétől, a kopogástól és a középállásnál elvesző erőhatásoktól. Összefoglalva a T300 sokkal jobban adja a valódi autó érzését, mint a Logitech konkurens.

Sajnos értékelésünket nem tudjuk itt egy vaskos, különösen ajánlott plecsnivel befejezni, mert ezúttal is két oldala van az éremnek. Mai tesztalanyunk bizony csöppet sem olcsó. Anno a G29 és G920 párossal együtt 125 000 forint környékén kezdett, mára viszont az ára felment 135 000 forint környékére, míg a konkurensé lecsökkent 95 000 forintra, tehát most az Alcantara csoda körülbelül másfélszer annyiba kerül, mint a Logitech. Köztes megoldásként szóba jöhet a T300RS készlet, amelynek ugyanaz az erő-visszacsatolásai alapja, mint tesztalanyunknak, kormánykereke viszont gumis és két centiméterrel kisebb, de jobb gombkiosztású, pedálból viszont csak gáz és fék jár hozzá. Cserébe az ára 95 000 forint környékén mozog, illetve pár ezressel drágábban van GTE verzió Ferrari elrendezésű gombokkal.

Nem mehetünk el szó nélkül az interneten olvasható, T300-at és kiegészítőit érintő hibák mellett. A gyakran felmerülő, váltófülek akadozó kapcsolóival szerencsére mi nem találkoztunk a Ferrari 599XX EVO kormánykeréknél, az első nálunk járt T300 központi egység viszont néhány nap után megbolondult, ami szintén nem ismeretlen jelenség, és sajnos esetünkben az ajánlott újrakalibrálás sem segített (de ez egy garanciális probléma volt). Összesítve mai tesztalanyunk – amikor végre hibátlanul működött – nagyon tetszett nekünk, de magas ára és felmerülő hibái miatt alkalmi szimulátorozáshoz jobb alternatíva lehet az olcsóbb, alap T300RS.

Aki viszont komolyabban gondolja ezt a hobbit, és utánanézett már a lehetőségeknek, hamar rá fog jönni, hogy a Thrustmaster T300 Ferrari Integral Alcantara Edition vagy Xbox alternatívája, a bőrhuzatos TX Racing Wheel Leather Edition a legjobb ajánlat ár/teljesítmény terén. Benne van a pakliban, hogy esetleg futni kell pár kört a Thrustmaster szervizcsapatával, de ilyen jó erő-visszacsatolási rendszert, nagyszerű, ráadásul cserélhető kormánykereket és hármas pedálsort más gyártó nem kínál ebben az árkategóriában. Summázva tehát kisebb gyengeségei ellenére is tesztalanyunknak jár az ajánlott cím.


Thrustmaster T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition kormányszett
(komolyabb szimulátorozáshoz)

rudi

A Thrustmaster T300 Ferrari Integral Racing Wheel Alcantara Edition kormányt a Mobil Digital Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. A tesztelésben a SimHouse csapata volt segítségünkre.