Fallout Shelter bemutató (iOS, Android)

Radioaktív hamu és gyémánt

A Fallout a poszt-apokaliptikus játéksorozatok pápája, mivel a széria eddig remekül kombinálta az izgalmakat, a szórakozást, a felfedezést és a kitűnő/depresszív radioaktív hangulatot. A sorozat hatalmas rajongótáborral bír, az pedig felrobbant, mint egy nukleáris taposóakna, amikor júniusban a Bethesda bejelentette: érkezik a negyedik rész. Manapság persze, amikor a játékok elkészülésének felezési ideje végtelenül hosszú (mondjuk a Fallout 4 még az idén elstartol), a gamerek türelme gyorsabban elfogy, mint egy levél RadAway tabletta.

Éppen ezért ütött nagyot az E3-on, amikor a Bethesda bejelentette a Fallout Shelter mobiljátékot, és ja, akinek iOS-es eszköz van a kezében, látogasson fel az App Store-ba, mert a poszt-apokaliptikus bunkerépítő azonnal elérhető. Az iPhone és iPad tulajdonosok sugároztak az örömtől, ám a hoppon maradt androidos kommunának sem kell sokáig izotópok nélkül maradnia: a Fallout Shelter augusztus 13-án érkezik a zöld robotos platformra.


[+]

Emlékeznek olvasóink Vault Boyra? Ő volt az a gombafelhő árnyékában is optimistán mosolygó rajzfilmfigura, aki a Fallout világában úton-útfélen felbukkant. A Fallout Shelter csupa hasonlóan derűlátó bunkerlakóról szól, akik nem hajlandóak a depressziónak behódolni, nekünk pedig mindössze annyi dolgunk van, hogy az ő boldogságukat fenntartsuk. Csakhogy ez az eldeformálódott banditák, radioaktív szörnyek és a véges, szennyezett erőforrások világában koránt sem könnyű feladat, a játékos döntésein pedig valóban a bunkerlakók élete múlik.


[+]

A Fallout Shelter műfaját tekintve egy oldalnézetes városépítő játék, egyfajta atomtámadás utáni Sim City, csak éppen a helyszín nem a földfelszín, hanem egy hegybe vájt és hatalmas páncélajtóval védett bunker, amelynek vezetése miránk hárul. A játék elején alig fél tucat különféle szoba aktív szeretett hegyünk gyomrában, és mindegyik arra vár, hogy a páncélajtó előtt várakozó, a radioaktivitás elől menekülő túlélőkkel és munkazajjal megtöltsük azokat. A következő órák és napok rendre ezen a felületen zajlanak, ez mégsem jelent monotonitást, mivel tennivaló akad bőven, a szobákra és a lakókra pedig apró részletekig rá lehet nagyítani.

Hirdetés

We’ll meet again

Mivel a Fallout Shelter javarészt a mikromenedzsmentről szól, nem árt az alapokkal tisztában lenni. Minden szobának más és más a funkciója, így akad erőmű, lakórész, víztisztító, étkező, betegszoba, raktár és egy sor másik létesítmény, amelyeket játékpénzért lehet a földbe ásni. A szobákat lehet vízszintesen egymás mellé vagy egymás fölé és alá építeni, és útba kerülhetnek ugyancsak pénzért eltávolítható kövek. A vertikális mozgáshoz lifteket kell építeni. Bár a játék oldalnézetes, a szobák 3D-sek, és jobbra-balra mozgatva a „kamerát” sok apró berendezésre rábukkanhatunk, grafikailag tehát ott van a Bethesda mobiljátéka, akárcsak az aláfestő zene tekintetében.


[+]

Nem mindegy, hogy melyik karaktert húzzuk a bunkerajtó elől melyik szobába, mivel minden helyszín bizonyos képességű lakó munkájával működik együtt a leghatékonyabban, és minden karakternek hétféle, fejleszthető képessége van. Ezek a Fallout 4-gyel megegyeznek és a következők: erő, észlelés, kitartás, karizma, intelligencia, fürgeség és szerencse. Az erő jól jön az erőműben, az intelligencia a kutatószobákban, a szerencse meg mondjuk a világvégét járva, ugyanis portyázni is el lehet küldeni a karaktereket, hátha teli pénztárcával és összegyűjtött kacatokkal térnek vissza. Vagy koporsóban. Lehet családot is alapítani, csak egy daliás férfit és egy lelkes hölgyet a lakószobába kell dobni, és a romantika megoldja a többit, hamarosan pedig egy gyermekkel bővül a földalatti kommuna. Persze nekik előbb fel kell nőniük, mielőtt munkába állhatnának, és az idő amúgy sem telik gyorsan a játékban: napi pár óra Shelterezéssel is több nap egy nagyobb bunkert összedobni, ami persze nem baj.


[+]

A karaktereket bármikor át lehet húzni egyik szobából a másikba (egyet alapból egyszerre két lakó tud működtetni), így ki lehet próbálni, hogy ki hol tudja kamatoztatni képességeit a leginkább, ami idővel fejlődik. Legendás lakók is megjelenhetnek a bejárat előtt, 20 a Fallout 3-ból, egy pedig a Fallout 4-ből. Három produktumra kell odafigyelni a kis városkában, mert ha nem tesszük, katasztrófa lesz: víz, áram és étel termelésére. Minden szoba fejleszthető, illetve több ugyanolyan építhető és összevonható, az erőmű, a víztisztító és az étkezde pedig mindig is a dolgok középpontja lesz. Idővel persze a többi teremre is szükség lesz a gyűjtött, termelt és talált tárgyak, gyógyszerek és fegyverek raktározására vagy előállítására. Ezekre szükség is lesz, mert bunkerunkat váratlan rajtaütések és radioaktív csótánytámadások is érhetik, és nem árt a portyázni küldött lakókat páncéllal, gyógyszerrel és fegyverzettel felszerelni, különben otthagyhatják fogukat. Szerencsére az elhalálozottak játékpénzért újraéleszthetők.


[+]

A Fallout Shelter egy freemium game (ingyen letölthető, alkalmazáson belüli vásárlásokkal), de a szó jobbik értelmében: igazi pénz költésére nincs szükség a sikeres bunkerépítéshez, sőt: sem játékpénzt, sem fejlesztéseket nem lehet vásárolni, mindent szépen meg kell termelni. A szobák működését viszont ingyen fel lehet gyorsítani (rush), azonban ez katasztrófa (tűz, csótánytámadás) kockázatával jár, és minél többször próbálunk a termelésre ráerősíteni, annál nagyobb az esélye a bajnak, amely megfékezése sérülésekkel és halállal járhat. A kezdő szakaszban a Fallout Shelter elég nehéz, mivel az erőforrások mindig szűkösebbek a szükségleteknél, ám pont ez tartja fent az érdeklődést és az izgalmakat. No meg a remek hangulat, amelyet a Vault Boy-szerű grafika tesz teljessé. A szobákra ráközelítve a dolgozok megjegyzéseit és gondolatait is látni lehet, akik vicces-bugyuta-depressziós kommentekkel tudatják velünk hangulatállapotukat, avagy egymással érzelmeiket.


[+]

A játék jóformán teljes egészében a szobák menedzseléséről és bővítéséről, az elkészült javak begyűjtéséről, valamint a felszerelések, a fegyverek és a feladatok folyamatos elosztásáról szól, miközben minden lakó testi épségére és az atombunker biztonságára is oda kell figyelni. Nem könnyű a játékpénz gyűjtése, azonban időnként a játékos hozzájut egy-egy uzsonnás dobozhoz négy, véletlenszerű kártyával, amelyek pénzt, képességeket vagy felszerelést rejtenek. Ilyen dobozt egyébként (és csak ezt) igazi pénzért is lehet vásárolnia a türelmetlen bunkervezetőknek, akik nem képesek vagy csak lusták a földalatti városka hosszas felfejlesztésére.


[+]

Ha kritikát meg kell fogalmazni, akkor azt mondanánk, hogy pár napnyi hosszabb-rövidebb játék után rá lehet unni a dologra, mivel nincs igazi végcél, és az sem segít, hogy idővel, a szobák és a lakók számának növekedésével egyre könnyebbé válik a bunkerek megvédése a totális katasztrófától. Mindenesetre az ingyenes iOS-es és nemsokára Androidra is megjelenő Fallout játék pont jókor jött, hogy az ember a negyedik nagy epizódig kihúzza valahogy anélkül, hogy az agya a várakozástól leolvadna.

Bone123

A Fallout Shelter jelenleg iOS-en érhető el, Androidra augusztus 13-án érkezik.

Azóta történt

Előzmények