F1 2015 teszt

Előzmények, újdonságok

Sokadik F1-es játékát készíti már a Codemasters, hiszen 2009 óta a birminghami székhellyel rendelkező fejlesztőcsapat kezei közül kerülnek ki az aktuális Forma 1-es szezonokat feldolgozó produktumok. A játék történelme viszont ennél jóval régebbre nyúlik vissza, hiszen 1992-ben jelent meg a Chequered Flag és a Geoff Crammond's Formula One Grand Prix, utóbbit érdemes is megnézni videón, hiszen elképesztő, hogy annak idején még a rendkívül egyszerű grafika volt a menő. Természetesen a hardverek fejlődésével egyre jobban kinéző, és egyre többet nyújtó játékok láttak napvilágot, aligha kell bemutatni az autóversenyzés szerelmeseinek a Grand Prix sorozatot, vagy éppen az Electronic Arts büszkeségét, az F1 Challenge '99-02-t, ami már az első generációs PlayStation konzolon is elérhető volt.

Az F1 2015 szintén a Codemastersnek köszönhető, viszont a csapat haladt a korral, hiszen ameddig a tavalyi verziónál még szomorkodtak az új generációs játékgépek tulajdonosai, hogy nem jelent meg a legújabb masinákra az F1-es fejlesztés, addig most már a korábbi konzolok hívei szomorkodhatnak, mivel nem tudnak majd az idei szezont feldolgozó szimulátornak nekiesni. Ennek elég egyszerű oka van: a játékot kizárólag PC-n, valamint PlayStation 4 és Xbox One konzolokon lehet futtatni, mi PS4-en próbáltuk ki. Az idei rész különlegessége, hogy válaszható benne a tavalyi évad is, így ha valakinek esetleg nem tetszenének a szabályváltoztatások, akkor még az egy évvel ezelőtti (nem sokban különböző) megmérettetéseken is részt vehet.


[+] Ilyen a főmenü

A legújabb F1-es játéktól ráadásul már az előzetes beharangozók után is sokat várt az ember, hiszen az új konzolokra való elérhetőség és a sok gigabájnyi adat miatt magasabb felbontású textúrákra lehetett számítani, plusz ott volt az új EGO motor, ami nem csak az általános grafikára, hanem a vezetési élményre, valamint az ellenfelek mesterséges intelligenciájára is hatást gyakorol. A játékban természetesen minden hivatalos csapattal, kezdve a Mercedestől a Force Indián át egészen a Manorig, és valamennyi idei és tavalyi pályával találkozhatunk, legyen az az új mexikói aszfaltcsík vagy éppen az 1986 óta a versenynaptár részét képező Hungaroring.


[+] Sok az animáció, a pilótákra kihegyezett átvezetés

Az előzetes információk alapján tehát az eddigi egyik legjobb produktumra számíthatunk, de vajon a fenti képen látható Raikkönenhez hasonlóan a Codemasters is pezsgőt bonthat az F1 2015 sikeressége miatt?

Új a motor, de nem az autókban

Beszéljünk egy kicsit hosszabban az új motorról. Sajnos nem az 1,6 literes V6-os turbókat érinti a változás, hanem az eddigieknél sokkal részletgazdagabb grafikát nyújtó EGO fejlesztésről esik most szó. Már első bekapcsoláskor is látszik, hogy számos területen fejlesztettek a Codemastersnél, hiszen a főmenü teljesen más lett, több animációval és extrával találkozhatunk. A pályák kiválasztása során például minden helyszínről egy rövid videót láthatunk, eközben pedig a narrátor elmeséli, hogy mióta rendeznek az adott országban futamokat, vagy mik az aszfaltcsíkok különlegességei.


[+] A brazil pálya madártávlatból

A menü felépítése átlátható és egyszerű, a beállításokban PS4 esetén nem babrálhatunk a grafikai dolgokkal (PC esetén ez nyilván adott), de saját képességeinkhez mérten tudjuk konfigurálni, hogy milyen segítségekre lesz szükségünk (kipörgésgátló, box, váltó, kanyarodásvezérlés stb.). Amikor belekezdünk egy versenybe, először madártávlatból mutatja be a játék a helyszínt, több kameraállásból tekinthetjük meg, hogy mi vár ránk. A háttér kidolgozott, ami nem csak az adott országban esetleg fellelhető jellegzetességeket takarja, hanem például a nézőközönség és a tribünök is részletesebbek lettek, élmény a szurkolók ujjongása közben áthaladni a célvonalon.


[+] Nagyon jól demonstrálták az esős időjárást

Sok lett az animáció, végre figyeltek a pilótákra is. Ez abban valósult meg, hogy immár nem csak a sisakot és a versenyzők fejeit rajzolták meg, hanem teljes testes ábrázolást végeztek, ezáltal több átvezető bejátszást kapunk a különböző etapok között. Az időmérőn például mindig van egy csapat által kitűzött cél, amit teljesíteni kell: ha ez nem sikerül, a versenyző odamegy a számítógépes monitorokhoz és fejét csóválva nézi, hogy vajon mit ronthatott el. Ha viszont abszolváltuk a feladatokat, akkor ugrálgatás és örömujjongás közepette csap a pilóta a mérnök kezébe. Ugyanez megfigyelhető a pódiumon állva is, pezsgőzés, kupaemelés, ugyanúgy, mint a valóságban, ezek nagyon hiányoztak az eddigi verziókból.


[+] Még a tribünökre is figyeltek

Az EGO motor az ellenfelek intelligenciájára is kihat, ami könnyedén észrevehető versenyzés közben. Ha lekörözünk valakit a futam alatt, akkor elkezd villogni neki a kék zászlót jelző lámpa, és nem tököl sokat, hanem lelassít és lehetőleg olyan helyen húzódik félre, hogy ne zavarja a mi körünket. Kerék a kerék ellen csaták esetén szintén okosabban vezetnek a többiek, próbálják elkerülni az ütközést, illetve ami a legjobb, hogy sokszor direkt más ívet választanak a sikeres előzés vagy pozíciómegtartás kedvéért. Van egyébként még egy grafikai változás, hiszen túlzott fékezés esetén már látványosan, vagyis füstölve fékeznek állóra a gumik, ha pedig a féktávot többször eltévesztjük, akkor hamarabb kell majd a boxot meglátogatnunk, ami a gumistratégiát hátrányosan érinti majd.


[+] Ripityára lehet törni az autót

Jó a törésmodell is, rommá lehet zúzni az autót egy esetleges ütközés során. Nem csak a gumikopásra kell egyébként figyelni, hanem a defektekre is, hiszen ha leszaladunk a rázókőről, és a kavicságyon rongyolunk végig kétszázzal, vagy ha például a mögöttünk lévő autó első szárnya rossz szögben ér a kerekekhez, akkor pillanatok alatt lyuk keletkezik a gumin, amivel aztán majd tötyöghetünk be a szerelőkhöz.

Versenyezz, mint a bajnokok (játékmódok)

Több játékmódot tartalmaz az F1 2015. Kezdjük a legnagyobb újítással, vagyis a Pro Season móddal. Itt a szoftver írja illetve a narrátor mondja, hogy csak és kizárólag a legprofibb versenyzőknek ajánlott, hiszen itt aztán nincs segítség, mindent a legkomolyabb, legnehezebb szintre állít a játék. Ez azt jelenti, hogy nincsenek féktávolságot jelző nyilak, kizárólag manuális váltót lehet használni, nincs blokkolás- és kipörgésgátló, vagyis totálisan magunkra és a képességeinkre vagyunk hagyatva. Ha ez nem lenne elég, akkor még egy – a többség számára nehezítésnek mondható – csavart tartalmaz ilyenkor a játék, ugyanis csakis belső, azaz kormány mögötti nézetből lehet versenyezni, ami már tényleg pró tudást igényel.


[+] Ilyen nézetből esőben nem leszünk könnyű helyzetben

Ha a Championship Seasont választjuk, akkor vagy a 2014-es, vagy a 2015-ös versenynaptár szerint tudjuk teljesíteni a bajnokságot. A versenyzés megkezdése előtt választhatunk, hogy rövid, normál vagy hosszú hétvégét szeretnénk. A különbség a gyakorlás, a kvalifikáció és a verseny időtartama között jelentkezik, ami nagyon jó, mert ha inkább gyorsan megismernénk minden pályát, akkor a rövid beállítások mellett adódik 15 percnyi tesztvezetés, egykörös időmérő, valamint 25 százalékos versenytáv, ami a legtöbbeknek elég is lesz. Ezután a nehézséget öt szintben lehet állítani: könnyű, közepes, nehéz, tapasztalt és legenda lehetőségeket kínál a program, ezek szerint változik a vezetési segítségek összeállítása és az ellenfelek szintje. Nehéz szinten egyébként még könnyedén lehet elsőként végezni, én a nem túl acélos McLaren-Hondával is lazán vertem a mezőnyt, pedig azért nem vagyok egy hardcore játékos.


[+] McLaren-Honda az élen, a valóságban még idén nem láthattunk ilyet

A Quick Race-nek már a nevében is benne van, hogy lényegében egy gyors futamot, vagy mondjuk egy, de tényleg csak egy teljes hétvégét izgulhatunk végig. Ilyenkor választhatunk először a pályák közül, legyen az mondjuk Melbourne, Spa-Francorchamps, Monza, Hungaroring vagy más helyszín, utána pedig megadhatjuk, hogy időmérőn is részt szeretnénk-e venni, vagy rögtön a rajtrácsra ugranánk. A fordulók utáni pontozás természetesen a valóságosnak megfelelően zajlik. Bármelyik csapattal indulhatunk a szezonban, azonban minél erősebb istállót választunk magunknak, annál nagyobbak lesznek az elvárások is, amiket ha sorozatosan elmulasztunk teljesíteni, akkor könnyedén parkolópályára tehet minket a vezetőség.


[+] Visszajátszás a kerékcseréről, a szerelők szorgosan dolgoznak

Kettős érzést kelthet a Multiplayer, azaz a többjátékos mód. Alapvetően egy rendkívül jól kidolgozott szekcióról beszélhetünk, hiszen többféleképpen kereshetünk a versenyek között. A baloldali menüpontok között a nehézségi szintet láthatjuk, nem meglepő módon a vezetési képességekhez fűződő elvárások is ezekhez fűződően nőnek vagy csökkennek. Választhatunk könnyed megmérettetéseket, segítség nélküli futamokat, rendes versenyhétvégéket, vagy éppen meghíváson alapuló, személyre szabott csatákat. A keresés kicsit lassan történik, kell egy-két perc, mire a játék megfelelő lehetőséget talál, bár még csak most jelent meg a szoftver, így ez a folyamat valószínűleg a későbbiekben gyorsulni fog. Azon viszont aligha fog változtatni a Codemasters, hogy nincs osztott képernyős mód, pedig egyrészt szerintem ezt nem kellene ennyire kivezetni a divatból, másrészt pedig a tavalyi PC-s változatban benne volt, szóval egy konzolos verzióba igenis bele kellett volna rakni, hiszen pont itt lenne lehetőség arra, hogy egy esetleges győzelem után láthassuk játékostársunk elkeseredett arcát.

Büntetések, hiányosságok, összegzés

Nagy figyelmet fordítottak a fejlesztők szabályok betartatására, habár ezt a beállítások között némileg engedékenyebbre is konfigurálni lehet. A kilökésért, ütközésért azonnal időbüntetés jár, amit majd a verseny végén ad hozzá a szoftver az időnkhöz, így ha például összeszedünk három másodpercet a rajt utáni csetepatéknál, vagy sárga zászló alatti illegális előzéseknél, akkor ennél többel kell célba érnünk az utánunk lévő előtt ahhoz, hogy valóban előtte végezzünk. A pályalevágásokért először csak megdorgál a játék, szól, hogy ne nagyon forduljon elő ilyesmi, viszont ha ezt mi mégis többször figyelmen kívül hagyjuk, akkor újfent időbüntetésre számíthatunk. Az irányítás jó, finoman lehet kormányozni, bár a manuális váltás gamepad esetén némi megszokást igényel, hiszen az iksz és a négyzet látja el PS4-nél a le- és a felváltást.


[+] Pályalevágásért büntetés jár

Van azért hiba is az F1 2015-ben, ilyen például az, hogy hiába tudunk két évadot teljesíteni, nem lett volna rossz megint egy régebbi autókat felvonultató szezonnal előrukkolni, vagy az előző benne hagyni, esetleg mondjuk a fangiós időszakot is lehetett volna illusztrálni. Az offline multiplayer lehetőség hiányáról már volt szó, arról viszont nem, hogy egyik bajnokság vagy versenyhétvége esetén sem tudjuk átírni a versenyzők nevét, pedig ez mondjuk alapvető dolog lenne, ha mondjuk mi szeretnénk a csúcsra érni, plusz egy kicsit személyesebbnek éreznénk magát a játékos is.


[+] Hungaroringi elsőség a magyar közönség előtt

Azért sem érthető ez a rossz irányba történő lépés, mert a korábbi szoftverekben ez teljesen természetesen dolog volt, mint ahogy az is, hogy a Young Driver Test keretében kellett bizonyítanunk rátermettségünket és sebességünket ahhoz, hogy viszonylag jó csapathoz kerüljünk. Hiányosságnak érzem, hogy nincs már külön rajz arról, hogy milyen állapotban vannak a gumik, a kasztni vagy a motor, ezt minden esetben külön kell utasításban kérnünk a versenymérnöktől, ám a száguldozás közben nem könnyű előhozni a menüt és odalépnünk a megfelelő pontra, mert ha nem vagyunk elég gyorsak, akkor az ablak eltűnik.


[+] Nem könnyű a beállításokra is figyelni

A 2015-ös évadot feldolgozó fejlesztés összességében méltó lett az F1-es játéksorozat előző részeihez, sőt, mindent összevetve jobb lett azoknál. Az új EGO motor ugyan nem hoz világmegváltást, mégis pont olyan esetekben tud pluszt adni, amiket eddig jogosan kritizáltak a felhasználók. A grafika tényleg gyönyörű lett, a versenyautók és a pályák kidolgozottsága sem hagy kívánnivalót maga után, a törésmodell jó, főleg az tetszetős, hogy nem csak a gumikopás szimulálására feküdtek rá a szoftvermérnökök, hanem más fizikai hatásokat is imitáltak. Az ellenfelek mesterséges intelligenciája sokat javult, bár természetesen még mindig messze van a tökéletestől, az irányíthatóság pedig jó, bár kétségtelen, hogy a váltás egy konzolos joystickon nem túl kényelmes feladat. Az időjárási viszontagságok szintén színesítik a futamokat, a Pro Season mód pedig az átlagosnál sokkal rutinosabb versenyzési képességeket kíván meg. A funkciókban dús többjátékos mód időtállóbbá teszi az F1 2015-öt, más kérdés, hogy én tényleg nagyon sajnálom az osztott képernyős lehetőség kihagyását, mint ahogy a pilótanév átírásának letiltása is levon egy kicsit a Codemasters újdonságának érdemeiből. Ettől még mindenképpen érdemi előrelépésnek mondható az idei produktum, legalábbis sajnos jóval több izgalmat csempész majd életünkbe, mintha élőben néznénk a futamokat.

Pro:

  • Gyönyörű, részletes grafika
  • Az előző részeknél sokkal jobb AI
  • Izgalmas, valóságot illusztráló átmenetek
  • Jó irányíthatóság, két évad választható egyszerre
  • Jó hangok, versenyek közben utasítások, információk
  • Több nyújt a manapság unalmas F1-nél

Kontra:

  • Nincs osztott képernyős többjátékos mód
  • Hiányzik a régi évad feldolgozása
  • Nem lehet átírni a versenyzők nevét
  • Nincs klasszikus karrier mód

Értékelés: 85

A játékot PlayStation 4-en teszteltük, de elérhető Xbox One-ra és PC-re is.

Legendd

Azóta történt

Előzmények

  • LEGO Jurassic World teszt

    A népszerű játéksorozat következő epizódja a dinoszauruszos Spielberg-széria történetét dolgozza fel, a régi és az új filmekből is átélhetünk ismert részeket, de érdemi újítás nem került bele.

  • Project Cars teszt

    A legújabb autós játékot hivatalosan a Slightly Mad Studios fejlesztette, méghozzá közösségi segítséggel. A versenyzés minden eddiginél élménydúsabb, a grafika lélegzetelállító lett, a karrier mód viszont kicsit csalódás.

  • Helldivers teszt

    Avagy egy jó példa arra, hogy a szórakoztató játékmenet nem csillogó grafika vagy összetettség kérdése, klasszikus műfajok feltámasztása is lehet hibátlan.

  • Fistful of Frags teszt

    A crossplatform játék a régi LAN-partik hangulatát hozza el, ingyenesen tölthető le, mégis korrekt grafika, jó játékmenet és izgalmas csaták jellemzik.