Beyond Good & Evil - Nosztalgia bemutató

Bevezetés és beállítások

A Beyond Good & Evil című játékot a Ubisoft 2003 végén adta ki PC-re, PlayStation 2-re és Nintendo GameCube-ra, majd ezt követte az XBOX verzió, 2004 elején. Idén már egy felújított, HD minőségű változat is napvilágot látott belőle az újabb konzolgenerációkra, így márciusban XBOX Live Arcade-en, majd júniusban PlayStation Network-ön is elérhetővé vált.

Manapság pedig szinte fillérekért árulják a játékot, így javaslom mindenkinek, aki még nem próbálta, mindenképpen szerezze be. Ne tévesszen meg senkit a főszereplő mellett látható disznó, valamint a tehenek, orrszarvúk és egyéb bugyuta lények által benépesített, első pillantásra gyermetegnek látszó grafika. Ha ismertetnem kellene a Beyond Good & Evil műfaját, akkor nehéz lenne egy kategóriába sorolnom, hiszen sokféle elem megtalálható benne.

Leginkább egy kaland-akciójáték, mert sok ellenfelet kell legyőznünk közelharcban, hol botunkkal csapkodva, máshol pedig taktikusan gondolkodva, társaink segítségére támaszkodva. Másrészt ügyességi és logikai játék is, mivel sok helyen szürkeállományunk segítségével kell rájönnünk a megoldások módjára. Harmadrészt gyűjtögetős platformjáték, hiszen szerteszét találunk értékes cuccokat, melyekhez meg is kell találnunk az oda vezető utat.

De vezetnünk, fejlesztenünk és harcolnunk is kell járművekkel, különféle kódok segítségével bejutni titkos helyekre és mindezek mellett kiemelkedő szerep jut a fényképezőgépünknek is, hiszen a legtöbb pénzt azzal tudjuk összeszedni, márpedig arra mindig szükségünk lesz. A főbb ellenségek legyőzésekor pedig gyöngyöket kapunk, melyekkel a hajónkhoz vásárolhatunk fejlesztéseket, enélkül ugyanis bizonyos helyeken nem tudnánk továbbmenni. De mielőtt belemennénk a játék tulajdonságainak elemzésébe, kezdjük a technikai nehézségekkel.

Miután egy 2003-ban megjelent játékról beszélünk, így a mai gépeken ismét felszínre kerül néhány probléma. Ezek némelyikére ugyan van megoldás, de még így is akad olyan, amit egyszerűen nem lehet kiküszöbölni. Az első screenshoton azt láthatjátok, hogy miképpen néz ki a játék alapállapotban. Hiába állítottam be az 1920x1200-as felbontást, alul-felül fekete csík, valamint összement kép fogadott. Ráadásul a textúrák is össze-vissza villogtak, a játék pedig folyamatosan panaszkodott indításkor, hogy nem a legújabb VGA meghajtókat használom, pedig a jelenleg legfrissebb, 11.12 WHQL Catalyst van feltelepítve.

Az interneten szerencsére hamar sikerült megoldást találnom az általam két legzavaróbbnak tartott problémára. Ezek pedig a villogó textúrák és a fekete csíkok a képernyő alján és tetején. A fenti képen láthatjátok a grafikus beállításokat. Itt a jobb oldali menüpontokat állítsátok úgy, ahogy a képen láthatjátok. Ezzel megszűnik a villogás, mostantól látunk is valamit a játékban, ha elindítjuk. A bal oldalon azért van levéve az árnyék részletessége, mert nálam azok is villogtak, ha ennél feljebb tettem.

A fekete csíkok eltüntetése már egy picit bonyolultabb, ugyanis ehhez meg kell nyitnunk a Windows Registry-t. A Start Menüben írjuk be a keresőbe, hogy "regedit", majd utána keressük meg benne a

HKEY_CURRENT_USER\Software\Ubisoft\Beyond Good & Evil\SettingsApplication.INI\Basic video könyvtárat.

Itt hozzunk létre egy NoBands nevű REG_DWORD bejegyzést, melynek értéke 1 legyen (Lásd alatta lévő kép). Ha mindent jól csináltunk, akkor indítás után már így fog kinézni a játék:

Sajnos arra továbbra sem sikerült megoldást találnom, hogy a képarány is megfelelő legyen, hiszen még mindig olyan a játék, mintha 4:3-as képet húzna szét 16:10-re. De így már legalább játszható a program, nincsenek csíkok, nem villog a textúra, egyszóval élvezhető a játék. Térjünk hát rá az ismertetésre.

Történet és kezdetek

A következő pár bekezdés picit spoileres lehet a történet elejével kapcsolatban, ám semmi fontos dolgot nem írok le, csak a bevezető pár perc eseményeit foglalom össze. Aki viszont már ezt sem szeretné tudni, az lapozzon a következő oldalra.

A Beyond Good & Evil című játék egy Hillys nevű békés bolygó egyik szigetén kezdődik. Itt él főszereplőnk, Jade, aki nevelőapjával, a Pey'J névre hallgató disznóval és barátaival lakik egy világítótoronyban. A lány egyébként fotóriporter, de az utóbbi időben nem sok munkát kapott, ezért nem áll halomban pénz a kreditkártyáján és a felszereléseik nagy része is selejtes. Ám ez nem annyira zavarja a kis kompániát, hiszen a szigeten teljes a béke és a nyugalom.

Egy nap, amikor Jade éppen barátjával gyönyörködik a napfelkeltében, hirtelen hatalmas, sötét átjáró nyílik és egy idegen faj rohanja le Hillys bolygóját. A DomZ néven ismert rejtélyes lények támadás alá veszik a városokat, elsőnek pont azt a világítótornyot szemelik ki célpontnak, ahol Jade is lakik barátaival. Ám az épületet védő pajzs nem üzemel, ugyanis nincs elég pénzük annak energiaellátásához, így kikapcsolják az áramot. Amikor a lány visszaér az épülethez, az egyik hatalmas lény éppen elfogja és lerántja a mélybe barátait. Jade gondolkodás nélkül utánuk veti magát, hogy megmentse őket az idegentől.

Miközben ellenfelével küzd, Jade-et különös látomás éri, majd amikor sikerül legyőznie a lényt, az egy furcsa gyöngyöt ejt el, melyet a helyiek többre becsülnek minden pénznél. Miután a lány visszamászik a felszínre, meglepődve tapasztalja, hogy az egész szigetet elözönlötték az Alpha Sections emberei. Ők felelnek a bolygó biztonságáért és kíváncsiak rá, hogy mi történt a mélyben. Miután Jade végre lerázta őket, szerencsére kap egy lehetőséget arra, hogy némi pénzre tegyen szert, így helyreállíthatják megtépázott otthonukat.

A Hillys Tudományos Társulat ugyanis szeretne összeállítani egy gyűjteményt a világban élő állat és növényfajtákból. Ezért arra kérik Jade-et, hogy megfelelő anyagi juttatás ellenében készítsen képeket annyi fajról, amennyiről csak tud. Ennek a későbbiekben nagyon fontos szerep jut, ugyanis egyes küldetések is ehhez fognak kapcsolódni. Pár sikeres felvételt követően már kap is annyi pénzt, hogy visszakapcsolják otthonunkban az áramot és aktiválhassák annak védőpajzsát.

Miközben Jade és Pey'J éppen szorgalmas munkával igyekeznek helyreállítani otthonukat, hívás érkezik egy titokzatos alaktól, aki magát Mr. DeCastellac-nak hívja. Szeretné megbízni Jade-et egy közeli szigeten élő, eddig még felfedezetlen állatfaj két példányának lefotózásával, természetesen busás jutalom ellenében. Miután minden centre szükségük van, ezért nincs más választásuk, nehezen életet lehelnek a garázsban veszteglő Hovercraft-ba (Egy hajószerű jármű, kezdetben ezzel közlekedünk a szigetek között), majd elindulnak a találkozó színhelyére.

Sajnos még félúton sem járnak, amikor lerobban a hajójuk. Még szerencse, hogy a közelben lévő műhely, a Mammago Garage tulajdonosai jól ismerik őket, így bevontatják járművüket az üzletbe. Az orrszarvúak által üzemeltetett garázsban mindenféle kiegészítőt és alkatrészt is árulnak a Hovercraft-hoz, így első teendőjük egy új hajtómű beszerzése. Még szerencse, hogy korábban Jade szerzett egy gyöngyöt a legyőzött ellenféltől, ugyanis az új motorok pont ennyibe kerülnek. Ezekkel már végre eljuthatnak a találkozó színhelyére.

Innen kezdődik maga a történet, további részletekbe már komoly spoiler veszélye nélkül nem tudok belemenni. Most inkább térjünk rá a játék irányítására és játékmenetére, hogy lássuk, miképpen kell játszani a Beyond Good & Evillel.

Játékmenet és irányítás

A játék irányítása alapjában véve pofonegyszerű, a W,A,S,D gombokkal mozoghatunk, a bal egérgomb az elsődleges (Ütés), míg a jobb a másodlagos (Vetődés) akcióinkat aktiválja. A görgő segítségével tudunk választani a használható tárgyaink között (Pl.: HP-növelő, Javító, stb), majd azt a "Q" billentyű lenyomásával használhatjuk.

Az "E" billentyűvel az iránytűnket hívhatjuk elő, ha járműben vagyunk, ha pedig gyalog, akkor az éppen velünk lévő társunk segítségét kérhetjük harcok és logikai feladványok, akadályok leküzdéséhez. A TAB hívja elő térképünket, ahol egy sárga háromszögben lévő felkiáltójel jelzi jelenlegi feladatunk célállomását. A SHIFT-tel hívhatjuk elő a kameránkat, mellyel képeket készíthetünk a különféle állatokról, valamint szintén használható lesz Jade karra szerelt fegyverével való tüzeléskor célzás szempontjából is.

A SPACE lenyomásával tudunk futni és a járművünk sugárhajtóműjével gyorsulni. A CTRL gomb a guggolásra való, ez fontos szerephez jut, miközben titokban lopakodunk az ellenséges katonák elől. Végül az ESC segítségével hívjuk elő a menüt, itt tekinthetjük meg üzeneteinket, térképünket és egyéb információkat, valamint itt tudunk kilépni a játék főmenüjébe is.

A játéktér hatalmas, de természetesen kezdéskor nem juthatunk el mindenhová, egyrészt zárt ajtók, másrészt pedig a továbbhaladásunkban gátló egyéb tényezők miatt. A feladatunk javarészt abból áll, hogy eljussunk a jelenlegi küldetésünk célállomására. Ám ez nem olyan egyszerű. Ahhoz, hogy egy zárt ajtón bejussunk, kódra lesz szükségünk, melyeket legtöbbször küldetések teljesítésével vagy fontos bizonyítékok lefotózásával kapunk meg, de találhatunk pár kódot elrejtve a játéktéren is, így nem árt nyitva tartani a szemünket.

A pályákon különféle ügyességi és logikai feladatokat kell teljesítenünk a továbbjutás érdekében. Ezek némelyikét csak együttes erővel lehet leküzdeni, azaz utasítanunk kell társunkat, hogy segítsen benyomni egy kapcsolót vagy ráugrani egy libikókaszerű mérlegre, ezúttal minket annak másik végéről felrepít az ott lévő platformra (2. kép).

Különféle segédeszközök felkutatásét követően addig elérhetetlen helyekre is eljuthatunk. Például ha szerzünk Pey'J számára megfelelő szerszámot, akkor ő el tudja vágni a kerítéseket tartó drótokat és kidönteni azt. Néhány láda vagy tárgy túl nehéz ahhoz, hogy Jade egyedül el tudná azt tolni. Ilyenkor társunk segítségére lesz szükségünk, persze sűrűn megesik, hogy ahová Jade eljut, oda Pey'J nem tudja követni, így előbb segítenünk kell neki feljutni hozzánk, mielőtt együttes erővel továbbhaladnánk.

A harcok sem túl bonyolultak, bal gombbal tudunk csapkodni, jobbal pedig félreugrani a támadások elől. Utóbbi azért fontos, mert hiába rendelkezünk akár 4-5 egységnyi energiával is (Szív alakú ikonok), egy-két komolyabb ellenfél akár 2-3 komplett egységet is sebezhet rajtunk. Persze vásárolhatunk magunknak taco-t vagy hasonló kajákat, amik visszatöltik, de alapvetően érdemes taktikusan küzdeni és elkerülni a támadásokat.

Minden ellenfél hullajt el fekete színű kristályokat, mikor megcsapkodjuk őket. Ezeket felszedve gyarapszik vagyonunk. Legtöbbjüket elég párszor kupán lódítani, de akadnak közöttük olyanok is, akikhez már kell némi taktika is. A komolyabb ellenségek legyőzéséhez pedig már barátaink segítségére is rászorulunk, egyedül semmiképp nem fogjuk tudni őket legyőzni. Meg kell keresnünk a gyenge pontjukat, majd összehangolt csapatmunkával kivégezni őket. Az ilyenek általában gyöngyöt adnak, így megéri küzdenünk érte.

Az állatok lefotózásáért és egyéb módon szerzett pénzből vásárolhatunk mindenféle helyreállító cuccokat. Ezek a sima taco-tól a hajónk pajzsának regeneráló egységein át egészen a karakterünket fejlesztő kütyükig minden típusúak lehetnek. A pályákon találhatunk automatákat és kereskedőket, ahol megvásárolhatjuk a kívánt termékeket (6. kép). A kajákat odaadhatjuk társunknak is, aki ezután megeszi azt, ha életereje lecsökken. És ez nagyon fontos, mivel nélkülük nem tudunk továbbhaladni.

Azonban nem csak a pénzért érdemes fényképezni, hanem mert minden egyes betelt filmtekercs után kapunk egy gyöngyöt is, ami viszont fontos a járműveink fejlesztésének szempontjából. Gyöngyöket kapunk az elejtett nagyobb ellenfelekből, jutalomként az állatok fényképei után, de akár pénzért is vehetünk párat ha bírunk, valamint rejtett helyeken (Főleg kóddal zárt ajtók mögött) szintén találhatunk belőlük.

A gyöngyök gyűjtése nagyon fontos, mivel az ezekkel vett járműfejlesztések juttatnak el bennünket az addig megközelíthetetlen helyszínekre. Maga az alapsztori nagyon részletesen ki van dolgozva, Jade karaktere - pláne az arckifejezései miatt - pedig igazán szerethető. A kalandok során vele örülünk, szenvedünk, küzdünk, teljesen beleéljük magunkat a szerepébe. A történet hátterében egy szövevényes összeesküvés áll, melynek felgöngyölése során érik az embert bőven meglepetések. De ebbe nem megyek bele, mert erős spoiler lenne, lássuk most azokat a tudnivalókat, amikkel nem árt tisztában lennünk.

Amit tudni érdemes a végigjátszáshoz

Az első és legfontosabb dolog a Beyond Good & Evil játékkal kapcsolatban az, hogy mentsünk, amilyen gyakran csak tudunk. Ez így leírva egyszerűnek tűnik, ám ezúttal nem annyiból áll a játékállás kimentése, hogy belépünk a menübe és nyomunk egy SAVE-et. Játékot menteni kizárólag a nálunk lévő lemez segítségével tudunk, mégpedig a lemezolvasó termináloknál (1. képen).

Szintén ezeken olvashatjuk el a feladatainkat részletesen ismertető korongokat is, tehát viszonylag sok helyen találunk ilyen szerkezetet. A játékból való kilépés után az újbóli bejelentkezéskor mindig az utoljára kimentett helyről folytatjuk a játékot. Tehát ha új feladatot oldottunk meg vagy túl vagyunk egy nehéz ellenfélen, kilépés előtt mindenképpen keressünk fel egy terminált.

A másik fontos dolog, amit érdemes tudnunk, az, hogy amikor titkos küldetésekre megyünk az ellenség bázisára, mindig maradjunk észrevétlenek. Soha ne keveredjünk nyílt harcba az őrökkel, mert elég egy-két ütés és máris alulról szagoljuk az ibolyát. Ha esetleg mégis észrevennének, keressünk egy rejtekhelyet, ahol nem látnak meg, így egy idő után megnyugszanak és folytatják a járőrözést.

A játékban rengeteg minijáték található, melyekkel rengeteg pénzt nyerhetünk, ha szánunk rá időt és energiát. Indulhatunk a Star Wars I-ből ismerős fogathajtóversenyhez hasonló futamokon is, de megtalálhatjuk a gombfoci helyi megfelelőjét és az "Itt a piros, hol a piros" című játékokat is. Ezek némelyike ráadásul a küldetéshez kapcsolódik, így változatos kalandokban lesz részünk, az biztos.

Fényképezzünk le minden állatot és növényt, amit csak lehet - még az ellenfeleinket is -, hiszen minél több képkockát küldünk be, annál hamarabb telik be a tekercs és annál több gyöngy üti a markunkat - a pénzről nem is beszélve. Ráadásul az összegyűjtött gyöngyök számától függően kapunk egy kódot (A mentett állás betöltésekor látjuk a többi információ alatt zölddel), melyet ha beírunk a játék oldalán található Connect to the Dark Room menüpontba, azzal feloldhatunk különféle bónuszokat (Pl.: Videók, Concept Artok, Storyboard képek, stb.).

Végezetül pedig ne felejtsük el a kapott utasításoknak megfelelően végrehajtani a küldetésünket, mert anélkül egyes helyeken nem tudunk továbbmenni. Például vannak olyan kóddal nyíló ajtók, melyek kinyitásához le kell azok irányítópaneljét fényképezni (Nagy, piros, domború képernyő vonalkóddal, lásd 2. képen). Amennyiben valamelyik feladatunkat még nem teljesítettük, hiába érünk el idáig, a kódot nem kapjuk meg az ajtóhoz.

Ilyenkor érdemes visszamennünk és a térképünk segítségével megtalálni a még be nem járt helyszíneket. Apropó térkép: amikor a bázisokon bolyongunk, néhány helyen látjuk az aktuális szint térképét a falra kiragasztva. Ha ezt lefényképezzük, akkor megjelennek az eddig fel nem fedezett helyek is, így könnyen titkos készletekhez juthatunk.

Még annyit, hogy amikor kapunk egy kódot, rendszerint papírfecnin adják át nekünk, így mikor átvesszük, forgassuk meg az egér segítségével és írjuk le róla a számsort, valamint hogy melyik ajtóhoz való. Később így könnyebben tudjuk azonosítani őket. A beírt kódokat megjegyzi a program, tehát ahová egyszer bejutottunk, oda nem kell újra beírni őket.

Véleményem a játékról

Szerintem a Beyond Good & Evil egy kivételesen jól sikerült alkotás lett. Megvan benne minden, amire egy tartalmas és szórakoztató kikapcsolódást nyújtó játéknak szüksége lehet. A grafika elég szépen kidolgozott, még lassan egy évtized elteltét követően is remekül el lehet vele szórakozni. Jade karaktere sikerült a legjobban, az arcán tükröződő érzelmeket pedig olyan jól sikerült ábrázolniuk a készítőknek, hogy egyből megfogja az embert.

A többi főszereplő is jól sikerült, különösen a társunkul szegődő Pey'J és Double H, aki az egyik legjobb titkos ügynök a szervezetben, melynek mi is tagjai leszünk a kalandjaink során. Ráadásul mindegyik társunk saját egyéni képességekkel és kidolgozott háttértörténettel is rendelkezik, így nagyon feldobják a hangulatot, amikor elcsevegünk velük.

Az egyetlen negatívumként talán azt lehet felhozni, hogy a legtöbb karakternek nincs hangja, pusztán csak szöveg formájában lehet velük cseverészni. Persze ez nem jelenti azt, hogy így ne lenne jó, csak éppen hallani jobb lett volna. :-)

A kamerakezelés is érdekesre sikerült. Általában véve nincs vele különösebb probléma, de néha azért előfordult, hogy megtréfált a harc közben megváltozó nézet, mivel ilyenkor változik az irányítás is. Szerencsére nem olyan vészes a helyzet, már csak azért sem, mert ha meg is halunk valahol, nem tesz vissza minket a legutóbbi mentésünkig, pusztán csak az adott helyszínt kell újrakezdenünk.

Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki. Ne a grafikát nézzétek, hanem a játék hangulatát, márpedig azzal nincs semmi gond. Például én is simán leragadtam elé tegnap és most is, amint befejezem ezt a cikket, megyek is vissza Jade-hez, hiszen még csak most kezdődnek az izgalmas fordulatok a történetben.

A Beyond Good & Evil most nagyon olcsón, mindössze 5 Euróért megvásárolható Steamen, de aki még ezt is sokallja, az 5 USD áron is megveheti azt a Good Old Games kínálatában.

Azóta történt

Előzmények