Battlefield 2042 - Teszt

Megérkezett az ismert FPS széria legújabb felvonása, amely bár sokat ígért a bejelentés utáni időszakban, végül nem egészen azt kaptuk tőle, amit elvártak a rajongók.

Harcmezőn edzett

A DICE és az Electronic Arts duójától érkező Battlefield szériát minden bizonnyal senkinek nem kell bemutatni, hiszen a 2002 őszén indult sorozat több millió rajongót gyűjtött össze maga köré, köszönehetően annak, hogy az elmúlt közel két évtizedben számos folytatást és mellékágat kaptunk. A belső nézetes akciójátékok kedvelőinek a Battlefield mindig is egy külön kis szegmens volt a gamerek világában, ugyanis leginkább az különböztette meg a többi FPS-től, hogy nem egy kisebb, viszonylag szűk helyszínre szorította be a harcokat, ugyanis kaptunk egy méretes pályát, ahol nem csak gyalog kellett egymásnak esnünk, hanem a járműves harcok is domnáltak, azaz földön, vízen, levegőben is csatázhattunk.

Bitang látványos leleplezést kaptunk, itt még reménykedtünk

A több érán át játszódó programok két legutóbbi felvonása az I. és II. Világháborúba kalauzoltak el minket, így azok számára, akik a modern hadviselést kedvelik, hatalmas öröm lehetett, amikor bejelentették nekünk, hogy jön a Battlefield 2042, amely a közeljövőben játszódik egy olyan világban, amelyet a káosz ural és ahol a két szuperhatalom (USA-Oroszország) próbálja meg ismét elfenekelni egymást a csatatereken. A leleplezés utáni időszakban tűkön ülve vártuk az első részleteket, ugyanis a trailerek bizony igen jól sikerültek, azt sugallták felénk a fejlesztők, hogy bizony itt most hallgatnak a rajongókra és a Battlefield 3, de leginkább a 4. rész után ismét egy olyan epizódot kapunk, amelyekkel hosszú hónapokra, de akár évekre is elvonulhatunk a saját kis “világunk”-ba.

Nos, nagyobbat nem is tévedhettünk volna és ennek első jele már a nyílt bétában is látszódott (Az alfa tesztről ne ejtsünk szót, ott egy direkt visszafogott változatot láthattunk), azonban akkor még azt hihettük (vagy legalábbis naívan sokan azt gondolták/remélték), hogy talán mégis megváltozik majd a végső kiadásra a program. Nem, így történt. Nézzük hát, hogy mit szállított le számunkra a DICE, ami miatt a csapat az elmúlt időszakban leginkább a negatív visszajelzések tömegével lett elárasztva. Sajnos jogosan.

Szép új világ

Történetünk ott kezdődik...pontosabban nem kezdődik semmi, ugyanis a Battlefield 2042-ről már a bejelentése után kiderült, hogy nem fog tartalmazni sztori módot, mindössze egy komolynak szánt háttér világot építettek ki a fejlesztők, ami valójában senkit nem érdekel így, hogy annak semmilyen aspektusával nem találkozunk a játékban. A programot elindítva láthatjuk, hogy alapvetően három nagy részre van osztva a rendszer:

  • All-Out Warfare
  • Hazard Zone
  • Battlefield Portal

Ezek közül az első szállítja nekünk a már megszokott élményt, itt kapjuk meg ugyanis a Conquest és a Breakthroudh módokat, amelyek a sorozattól már korábban megszokott területfoglalós mókákat takarják, nem kevesebb mint 128 fővel (ha nem jön össze kellő adag ember, akkor AI-ok, vagyis gép ellenfelek kerülnek a csapatokba addig, amíg valaki be nem csatlakozik), vagyis két, 64 személyes csapattal. (Előző generációs konzolokon csak 32v32) Mehetünk külön gépi katonák ellen a CO-OP módban, gyakorlásra tökéletes lehet.

Hét nagy (Mármint tényleg hatalmas) pályát kapunk, ahol bizony könnyű elveszni, főleg úgy, hogy a járművek limitálva vannak, így nem egyszer előfordul, hogy sokat kell futnunk, hogy aztán egy távoli mesterlövész, vagy tank kilőjön minket, aztán kezdődhet az egész előlről, bár jobb esetben squad társunkra éledhetünk. Azt mindenképp el kell ismerni, hogy remek és látványos csaták alakulhatnak ki azokban az esetekben, ha mindenki tudja, hogy mi az adott feladata és nem csak az agyatlan harcokra fókuszálnak az egyes specialisták. Utóbbiak váltották fel ugyanis a klasszikus Battlefield kasztokat, így bár mindegyik egyedi, mondhatni hős-képességeket és skilleket kapott, bármilyen fegyvert, és akármilyen eszközt magukkal cipelhetnek, vagyis a megszokott medic-assault stb. felállásoknak búcsút mondhatunk.Cserébe eljött a káosz időszaka és bár akadnak szimpatikus karakterek (Rao a hackelésével nagy kedvenc továbbra is), összességében értelmetlen, hogy a fejlesztők miért döntöttek a már jól megszokott és megkedvelt szisztéma mellett.


Mindössze ennyi fegyvert kapunk

A Hazard Zone az egyik, sokáig titkolt újítása volt a Battlefield 2042-nek. Ez egy 32 fővel operáló (Xbox One-on és PlayStation 4-en csak 24-gyel) különleges mód, amelynek lényege, hogy a már megismert pályákon a lezuhant műholdakból megszerezzük az adattárolókat, majd azokat kimenekítsük. Természetesen ehhez a többi játékosnak is lesz egy-két szava, plusz itt felbukkannak a kötelező AI, vagyis gép által irányított ellenfelek is, valamint nem szabad elfelejteni, hogy limitálit életünk van, vagyis ha csapatunk minden tagjával végeznek, akkor véget ér az adott kör. Cserébe kapunk bizonyos mennyiségű kreditet, amely a következő meccsben lesz elkölthető fegyverekre és egyéb extrákra. Bár nem túl népszerű, a Hazard Zone lehet azok számára rejtett gyöngyszem, akik szeretnek sűrűn barátokkal, játszani. Egyedül ugyanis itt sokszor nem tudunk érvényesülni, de erről majd a következő oldalon olvashattok.

Végül itt van a Portal, amely bizony a nagy megmentőnek lett beharangozva, amely visszahozza a franchise korábbi epizódjainak (pontosabban a Battlefield 3, a Battlefield Bad Company 2 és a Battlefield 1942) az élményét, az ott megismert legnépszerűbb pályákkal, fegyverekkel és kasztokkal (igen, itt a rég megszokott osztályokat kapjuk). Az egész mód lényege a kreativitásokra épül, ugyanis a DICE egy hatalmas játszótér elkészítését adta a kezünkbe, vagyis egy külön weboldalon saját játékmódokat állíthatunk össze és az elkészített “szerverekhez” hozzáférést adhatunk bárki számára. Maga az alapötlet sokak szerint zseniális, kár, hogy a megvalósítás már eléggé felemásra sikeredett. Félreértés ne essék, továbbra is nagy élmény harcolni az olyan megszokott térképeken mint például a Caspian Border, vagy Valparaiso, azonban kezdetben az egész Portal-t arra használták a legtöbben, hogy úgynevezett XP farmoló szobákat hozzanak létre, amelyben 1 életerővel rendelkező gépi katonákra lőhettünk, hogy minél hamarabb megszerezzünk egy fegyvert, kiegészítőt, járművet, vagy csak szimplán növeljük a szintünket. Miután a készítők kikapcsolták ezeket (illetve magát a tapasztalati pontszerzést), látványosan visszaugrott az érdeklődők számára, így mára csak azok maradtak, akik nosztalgiáznának. (Ez állítólag megváltozik majd a későbbi javítás után, ismét lehet majd “szintezni”, de az XP botok nélkül)

Komoly extraként érdemes megemlíteni, hogy a játék támogatja a cross-play rendszert, azonban a PlayStation 4 és Xbox One tulajok csak egymással tudnak csatázni, a PC-s és újgenerációs konzol tulajokkal nem. (Sajnos Xbox tulajok számára a rendszer nem kapcsolható ki a játékban, mindenképp a gép rendszerbeállításaihoz kell ehhez ellátogatnunk)

A fekete leves

Az elmúlt két oldalban látványosan csak az alap dolgokról beszéltem, direkt kihagytam egy-két fontosabb részletet a játékról, amelyeknek leginkább ezen az oldalon van helye szerintünk. Kezdjünk is bele két komoly kérdéssel:

A Battlefield 2042 egy rossz játék? Nem.
A Battlefield 2042 egy rossz Battlefield játék? Sajnos igen.

Amikor egy népszerű FPS széria új részéhez érkezünk, a rajongók többségének megadott elvárásai vannak, azaz szeretnének egy olyan játékkal játszani, amelyben a korábban látott megoldások köszönnek vissza. A Battlefield 2042 készítői sajnos rengeteg változtatást eszközöltek a franchise korábbi epizódjaihoz képest. Kezdjük azzal, hogy a játék nem szép, pontosabban nem “nextgen szép”. Ez furcsán hangozhat, mert bár a helyszínek egyes részei bizony álleejtően látványosak, azokból hiányzik a kreativitás, a különlegesség, a sokszínűség, egyes részeken konkrétan szerintünk csúnyább mint a két korábbi világháborús epizód. Cserébe kapunk sok nyílt területet, kevés épülettel, azok pedig egyáltalán nem kaptak olyan rombolhatóságot, mint amit megszokhattunk korábban. Persze a pusztítás nyomai itt is láthatóak egy idő után, de ez elég nagy visszalépés a korábbiakhoz képest. Ráfoghatjuk ezt arra, hogy a 128 fő miatt kompromisszumokat kellett kötni, meg ott vannak a dinamikus viharok, amik mindig (Szinte az összes pályán) feltűnnek, de szerintem sokkal többen örültek volna annak, ha a Battlefield 3, sőt leginkább a Battlefield 4-ben látottakat kapjuk vissza.

Aztán ott vannak a fegyverek, az eszközök és a járművek. Előbbiből összesen kaptunk 22-t, (eszközökből 16-ot, de ezek is két részre vannak szedve), míg a harci “szekerek”-ből és repülő alkalmatosságokból 14 áll a rendelkezésünkre, utóbbiakból mindkét oldal 6+4-et használhat. (4 exkluzív járműve van mindkét oldalnak, bár ezek sokban nem különböznek egymástól) Ez így kevés, nagyon. A fejlesztők ígérete szerint a jövőben folyamatosan érkeznek majd újabbak, de egyelőre be kell érnünk ennyivel. (Csak érdekességként, a legutolsó fegyver 60-as szinten oldható ki) A hangok viszonylag tűrhetőek, a repülők/helikopterek/tankok dübörgése kifejezetten jók lettek, talán egyes fegyverek és a lépések hangjai azok, amik kis módosításra szorulnak. Végül elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amelyet nem igazán szerettünk volna leírni a Battlefield 2042-höz. A játék ugyanis technikai szempontból több sebből vérzik. Egyesek már a Cyberpunk 2077-et hozzák fel példaként és bár nagyon szeretnénk ezt a gondolatot elhessegetni, nem igazán van erre indokunk. A Battlefield idei része ugyanis tele van kisebb-nagyobb hibák tömkelegével. Alapvetően Xbox Series X-en teszteltük a programot, de napi szinten kapcsolatban állok PC-s felhasználókkal is, akik hasonló rondaságokról számolnak be.

Amikor a cikk íródik, a DICE már kiadott egy patch-et és ezt követi a következő hetekben még gyorsan kettő, de így is el kell ismerni, hogy továbbra is számos bug bukkan fel a szemünk előtt. Számtalanszor előfordult, hogy nem volt lehetőségünk arra, hogy leszülessünk, ilyenkor csak a kilépés segít, cserébe viszont szinte minden egyéni beállításunkat elfelejti a rendszer. Random időközönként konzolokon és PC-ken is kifagy a játék, jobb esetben csak bezárva az alkalmazást, rosszabb esetben teljesen lefagyasztva a masinánkat. Mindemellett fel lehet hozni a véletlenszerű halálokat, a beakadó karaktereket, a fegyver- és jármű balanszok kezdeti hiányát (Igen, rád nézek légpárnás. Függőlegesen felszállni a felhőkarcoló oldalán? Tényleg?? Komolyan???), a felhasználói felület átgondolatlanságát, vagy azt, hogy egyes esetekben a dizájnt feláldozták a játszhatóság oltárán. Hol vannak a kidolgozott belső terek, a korábbi epizódokban megszokott rombolhatóság, a klasszikus eredményjelző tábla, a statisztikák, vagy csak az, hogy idegenekkel is beszélhessünk a voice chatnek köszönhetően? Miért kellett lecserélni a megszokott kaszt rendszert a specialistákra, a megszokott rendszert kidobni és cserébe egy ilyen felemás felhozatalt beleerőltetni a programba?


A fegyverek módosítása gyorsabb lett

Mi van azokkal, akik esetleg a gyalogos harcokat preferálják kisebb pályákon, vagy csak esetleg túl sok nekik a 128 fő és megelégednének mondjuk 32v32 szereplős csatákkal? Hardcore módok vajon lesznek a jövőben, vagy akik ezeket kedvelik azok felejtsék el ezt és “élvezzék” azt amit kaptak? Ahogy a játék problémái, úgy a kérdések is egyre csak gyűlnek, a fejlesztőknek pedig nincs igazán sok választásuk, mint komolyan átgondolni a játék jövőjét, hiszen a visszajelzések többsége sajnos negatív.

Térjünk vissza az oldal tetején feltett kérdésre: A Battlefield 2042 egy rossz Battlefield játék? A válasz ismét igen. Ettől függetlenül még mindig vannak olyanok, akiknek a két korábbi világháborús rész a témája miatt nem igazán jött be, így reménykednek abban, hogy a DICE helyreteszi ezt a programot is, de ez nem fog megtörténni sajnos néhány héten belül, szinte biztos, hogy hosszú hónapokat kell majd várni, hogy érdemi változást tapasztaljunk. Amennyiben valaki mostanában gondolkodna a Battlefield 2042 vásárlásán, annak azt tanácsoljuk, hogy várjon vele még, esetleg az EA Play (Illetve Game Pass Ultimate) által nyújtott 10 órás trial verziót próbálja ki előtte, hogy ne azután csalódjon, miután kifizette a teljes árat érte.

A Battlefield 2042 című játék 2021. november 19-én jelent meg PC-re (Origin, Steam, Epic Games Store), PlayStation 4-re, PlayStation 5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X/S-re. A teszt a Series X verzió alapján íródott.

Pro:

  • Időnként látványos harcok,
  • Cross-play rendszer,
  • A Hazard Zone és a Portal rengeteg potenciált rejt magában,
  • 128 fős csaták.

Kontra:

  • Bugok, technikai hibák tömkelege,
  • Fegyer- és járműbalansz hiánya,
  • Feleslegesen lecserélt kaszt rendszer,
  • Egyelőre szegényes tartalom,
  • Nincs kampány,
  • Hiányzik a voice-chat,
  • Specialisták többsége unalmas, átgondolatlan.
  • Kihagyták többek között a klasszikus eredményjelző táblát,
  • Szinte semmi nem ösztökél minket a csapatjátékra, ha egyedül játszunk.

48

oriic

Azóta történt

Előzmények