Art of Rally teszt

Két konzolplatformra is megérkezett a Funselektor hangulatos alkotása, ám a minimalista ralijáték sajnos nem mentes a komolyabb bukkanóktól.

Művészet, nosztalgia – és bugok

Frissítés: A cikkben jelzett technikai hibákat nem sokkal a publikálás után, augusztus 18-án javították a játékban, így ezek már nem aktuálisak. A szöveg és az értékelés a játék megjelenéskori állapotára vonatkozik.

Tavaly őszi számítógépes hódítása után a napokban konzolokra is megjelent az utóbbi idők egyik legstílusosabb retró jellegű próbálkozása, az Art of Rally (pontosabban art of rally, mert a fejlesztők úgy kerülik a nagybetűket, mint sofőr a kátyúkat). A konzolokat ezúttal a Nintendo Switch és az Xbox gépek jelentik, a játék pedig a premier napjától Game Pass tagsággal is elérhető, a csillagok tehát látszólag együtt állnak egy remek nyári élményhez. Sajnos azonban a tervbe némi hiba csúszott, ami a konzolos változatok minőségét illeti – de ne szaladjunk ennyire előre.

Az Art of Rally önmagában nagyszerű koncepció: egy könnyed hangulatú, remek zenékkel aláfestett, hellyel-közzel felülnézetes retró ralijáték, ami abszolút minimalista grafikával és meglepően élethű irányítással próbálja átadni a raliversenyzés legendás hangulatát a 70-es, 80-as évek leghíresebb autóival. Az akadályokat pedig annyira jól vette, hogy a tavalyi év egyik legemlékezetesebb indie produkciója volt. Adta magát a dolog, hogy konzolokra is kiadják, hiszen egy relatív kis rendszerigényű, mégis látványos, élvezetes program, kellően tartalmas karrier móddal, jól kidolgozott fizikával, offline és online játékmódokkal, független fejlesztői mércével mérve tehát egy igazi, teljes csomag, ahogy mondani szokták.

Ezek az értékek egyébként konzolon is hiánytalanul megvannak. A fő játékmód, a lineáris karrier egyszerűen géposztályokra, azokon belül pedig évekre van felosztva, az 1960-as időszaktól kezdődően egészen a modern időkig végigmehetünk a legendás autókon és helyszíneken. A játék alapötlete szerint a legendás B Csoportot soha nem tiltották be, sőt még tovább is fejlesztették, így a játék afféle rali-mennyország is próbál lenni, ahol másképp alakult a sporttörténelem, mint valójában. Aki szereti a klasszikus versenygépeket, az minden (valódi név nélküli) típust könnyen felismer majd, a behozható autókra megannyi festés is megnyitható az elért eredményektől függően. A karrier mellett hagyományos Time Trial, saját szakaszok vagy komplett versenyek lehetősége, online napi és heti kihívások, illetve még Free Roam mód is rendelkezésre áll. Ez utóbbi a játék helyszíneiből viszonylag nagy, szabadon bejárható területeket állít össze, ahol nemcsak gyakorolni lehet, hanem elrejtett holmikat is össze lehet szedni. A tartalom tehát egy ilyen kis játékhoz képest teljesen rendben van.

Nincs probléma a stílussal sem. Az Art of Rally egészen megkapó módon ötvözi a minimalista, low-poly retró látványt a kifejezetten reális, hihető fizikával. Az egyszerű geometriai formákból és textúrák nélküli elemekből összeállított utakon is tökéletesen érezhető az autók tömege, lendülete, ahogy csúsznak vagy éppen tapadnak az eltérő útfelületeken. Különbség van a hátsó-, első- és összkerékmeghajtású járgányok között, távoli felülnézetből irányítani őket kifejezetten izgalmas és érdekes élmény – végre nem egy kartondobozra emlékeztető, árkádos kaland. A visszajátszásokban látszik egyébként csak igazán, mennyire hangulatos az egész, érdemes ezeket egyszer-egyszer végignézni. A látvány, a zene és a játék által kínált tartalom egy nagyon kellemes, hangulatos összképet eredményez, ami alapján ha nem is világmegváltó, de mindenképp ajánlható produkcióvá vált a Rali Művészete.

Art of Rally Xbox

Igen ám, csakhogy a konzolos változatok nem úgy sikerültek, ahogy azt elvárnánk. A Switch tulajok a vártnál rosszabb képfrissítésre, és meglepően visszacsavart grafikára panaszkodnak, Xboxon viszont még rosszabb a helyzet. A portolást valami nevesincs csapat, a D Games végezte, legalábbis a játék indításakor megjelenő logó alapján, csakhogy megjelenéskor (és sajnos még e sorok írásakor is) komoly technikai problémák tették szinte használhatatlanná a terméket. Kezdjük ott, hogy ha nem a konzol bekapcsolása után közvetlenül, hanem mondjuk egy másik játék után indítjuk el, akkor az Art of Rally sok esetben még a címképernyőn sem engedi át az embert. Ha mégis, de az Xbox menüje nem angol nyelvre van állítva, akkor a játék menüi kínaiul (!!!) jelennek meg, ráadásul nem is minden opció működik. A Windows 10 Store-ba felkerült változattal hasonló problémákba ütköztem, bár ez tud angolul, sok menü egyszerűen nem jelenik meg, vagy nem aktív. Ha ez még nem lenne elég, az egyetlen online játékmód, a napi és heti kihívások sem működnek. (FRISSÍTÉS: Ezeket a hibákat a cikk megjelenése után nem sokkal javították.)

Xbox konzolosok számára jelenleg az egyetlen megoldás angolra állítani a gép menüjét, ami persze nem nagy dolog, de mégis nyűg, és elfogadhatatlan, hogy egy játék ilyen technikai zűrökkel jelenjen meg. Frissítés egyelőre nincs, a fejlesztők a címképernyős hibára is csak annyit mondtak, hogy indítsuk újra a konzolt, az majd megoldja. Mondani sem kell, de ilyen körülmények között a játék hiába a Game Pass része, a legtöbb nem angol nyelvterületen élő játékosnak, így érthető módon nekünk is csak bosszúságot okoz. Ráadásul még a legerősebb platformon, Series X-en is bőven akadnak grafikai kompromisszumok. Az árnyékokat és a növényzet egy részét (főleg a füvet) a szemünk láttára rajzolja ki a játék, és még emellett is képes bizonyos szakaszokon akadozni. A portolást végző „szakemberekkel” komolyan el kéne beszélgetni…

Art of Rally Xbox

Ha a fenti hibákat sikerülne orvosolni, akkor az Art of Rally konzolon is egy kellemes, figyelemre érdemes játékká válna, és akkor az alábbi értékeléshez tessék hozzáadni egy tízest-húszast nyugodtan. Jó alapötlet és dizájn találkozik a kiváló zenékkel, szórakoztató irányítással és megfelelő tartalommal. Jelenlegi formájában azonban, Xboxon legalábbis csak fokozott óvatossággal javaslom nekiállni, mert ez a változat olyan, mintha egy raliautó a start pillanatában lefulladna. Reméljük, hamarosan visszajön a versenybe.

Pro:

  • egyszerű, de jópofa karrier mód;
  • hangulatos látvány;
  • meglepően jó irányítás valószerűnek ható fizikával;
  • remek soundtrack.

Kontra:

  • a konzolos változatok grafikai kompromisszumai;
  • az online kihívások nem működnek; (javítva)
  • Xboxon ordas technikai hibák; (javítva)
  • jóval a karrier vége előtt unalmassá válhat.

50

Az Art of Rally PC-re, Xbox konzolokra és Nintendo Switch-re érhető el.

dreampage

Azóta történt

Előzmények

  • Alex Kidd in Miracle World DX teszt

    Komoly évfordulót lépett át a Sega klasszikus platformere, amely ebből az alkalomból teljes felújításon esett át. De nem biztos, hogy ez feltétlen jó ötlet volt.

  • Hotshot Racing teszt

    Időutazásra hív bennünket a Lucky Mountain Games új játéka, amely a letűnt korok autóversenyeinek hangulatát próbálja meg visszaidézni – fél sikerrel.

  • The Touryst teszt

    Nintendo Switch után Xbox One-ra és PC-re is megérkezett a Shin’en Multimedia gyönyörű produkciója, ami valószínűleg az év egyik legemlékezetesebb kalandja.