Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dare2Live

    nagyúr

    válasz BatchMan #128 üzenetére

    "Ugyanez e helyzet az autóiparral."

    Szerintem nagyon nem.

    Az űriparban azért van ami mert soha nem volt hagyományos értelemben vett verseny. Soha nem volt fő cél az ár/érték ami SpaceXnél fő csapásirány.
    btw ezek az őskövület cégek nem is lehetnek sikeresek amíg döntő szempont a finanszirozásuknál hogy sok állam jól járjon.

    Az autóiparban ellenben kőkemény verseny volt és van.
    Az látni kell, hogy a Tesla felfutásának nagyon sokat segített, hogy a szabályozó hatóságok baromira torzítják a versenyt. Ez nem feltétlen baj de tény.
    Az űriparral ellentétben itt már most beindult a verseny egy Zoe, ID3, eniro piacon van megvehető és sok esetben jobban veszik, jobb ár/értéket képvisl mint egy tesla. EUban 2020 legtöbbet eladott elektromos autója a Zoe, Q4ben pedig több ID3 fogyott mint tesla.

    A Tesla rv ára meg azt árazza, mindha a világpiac, profit 99%át a Tesla uralná. Ehez képest ugye nagyon felfele kell kerekíteni ahoz, hogy az 1% kijöjjön. Amúgy a mai nap kedvence a GameStop. Két hete 10$. Ma 370$. Úgy hogy közben nem találta fel az ingyen elektromos áramot. [link]

    don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

  • llax

    senior tag

    válasz BatchMan #128 üzenetére

    "Az tiszta, és már 2016 óta tudható, hogy a vissza-nem-térő első fokozat gazdasági csőd. 2021-ben minek erőltetnek bármit, ami ebbe az irányba megy?"

    A visszatérő fokozatnak sok feltételnek kell megfelelnie. Legtöbb, jelenleg használatban lévő rakéta továbbfejlesztésével, a használatban lévő hajtóművekkel és azok továbbfejlesztett változataival gyakorlatilag nem elérhető a hajtóműves leszállás (esetleg az 1. fokozat nagyon durva túlméretezésével lenne csak elérhető).
    A SpaceX is azért tudta ezt elérni, mert a nagyobb rakétához nem kezdett el nagyobb hajtóművet fejleszteni, hanem a korábban fejlesztettből pakoltak alá sokat és inkább azt fejlesztették tovább. Másoknak is hasonló elvek mentén kellene elindulni - ami továbbfejlesztések helyett teljesen új konstrukciót igényelne.

    -Kell olyan működési konfiguráció, ahol bevihető 2 alá a T/W (üres fokozatra!). Ez pl. lehetetlen a kevés de erős hajóművel operáló fokozatok esetén, de megoldható sok* és mélyen leszabályozható hajtóművekkel.
    -Kellenek jó T/W-vel rendelkező hajtóművek, hogy a tartalékolt üzemanyag és a leszálló hardver plusz tömege mellett is jó maradhasson a fokozat delta v-je, a fokozat nagyon durva megnövelése nélkül. (a hidrolox itt pl. kiesik*, a bőven 100 alatti T/W megoldásokkal, ebben most a SpaceX-é a csúcs, kerozinnal)
    -Lehetőleg a tartály se legyen túl nagy és a hőterhelésre sérülékeny hőszigetelés se kelljen rá (hidrolox nagyon OFF*)
    -Kell egy nagyon bika 2. fokozat, ami relatíve hamar át tudja venni a szerelvény gyorsítását (a SpX-é arányaiban hatalmas).
    -1,5 fokozattal (szilárd hajtóanyagú gyorsítókkal) induló fokozat sem szerencsés, mert ott nagyobb sebességet ér el az 1. fokozat, nehezebb visszahozni.

    * Az, hogy a New Shepard rakétája itt kb. mindennek ellentmond, az ne zavarjon. Annak nem kell cipelnie üzemanyaggal fullig töltött, a hasznos tömeg többszörösét kitevő felsőbb fokozatokat és nem kell mindezt 8e-9e km/h sebességig gyorsítania és nem is ekkora sebességről kell fékeződnie. Ott egyetlen "aprócska" hajtómű visz egy hozzá mérten nagy fokozatot, T/W-vel így le tud menni akár picivel 1 alá is.

  • Tuomas

    addikt

    válasz BatchMan #131 üzenetére

    Az SLS-t már befejezik, nem dobják ki, két okból:
    Egyik ok, hogy rengeteg pénzt beleöltek, ha kukázzák most a projektet, akkor azzal kidobtak 20 milliárd dollárt az ablakon.
    A másik ok pedig az, hogy 2024 az első emberes Holdraszállás céldátuma (jelenleg), az SLS-en kívül jelenleg nincs más hordozó, ami alkalmas lenne embert szállítani a Holdra.

    Az most más kérdés, hogy:
    1. a gyakorlatban még nem láttuk működni az SLS-t, majd az idénre tervezett tesztrepülés többet elárul mindenkinek, már ha megvalósul.
    2. ez csak a személyes véleményem/értetlenkedésem, de nem igazán értem továbbra sem, hogy mi tart 10 évig egy már működő technológia átalakításán (mert ugye a hajtóművek és az üzemanyagtank már az űrsikló programban használt technológia volt). Értem én, hogy modernizálják, új vezérlés, ez az amaz, de 10 év az 10 év, és nem a spanyolviaszt kellett feltalálniuk.

    We were here

  • llax

    senior tag

    válasz BatchMan #131 üzenetére

    " És 2010 után nem értettem hogy jutott eszébe bárkinek is még, hogy ejtőernyő nélkül próbálja menteni az első fokozatot, mert hiszen leszállni úgyse lehet."

    Ha lett volna egy F9 szintű rakétához "méltó" hajtóművük, eszükbe se juthatott volna... Több, eleinte kényszerű, viszont utólag nagyon szerencsésnek mondható körülmény is közrejátszott abban, hogy elindulhattak a hajtóműves leszállás irányába. Ez semmit nem von le abból a mérnöki teljesítményből, ami végül a leszállás kidolgozásához kellett, viszont a lehetőséget ezek, az inkább "csóróságból", mint szándékosan előállt körülmények tették nyitottá.

    "Hiába tudunk csodálatos kőbaltát csiszolni, ha a szomszéd törzs már fémből önti. Váltani kell."

    A többieknek nem csak a jelenleg használt, de az évek óta (tovább)fejlesztés alatt álló technikáikat is kukázni kellene. Olyan cégeknél, akik komplett főegységeket terveztetnek és gyártatnak beszállítókkal, egy "clean sheet" dizájn nagyon hosszú időbe és nagyon sok pénzbe kerül és nincs mód olyan gyors evolúcióra, amit a SpX "házon belül fejlesztve" el tudott érni.
    Amikor több cég azzal érvel, hogy gazdaságosan nem megvalósítható a leszálló fokozat, csak gondolj arra, mennyiért fejlesztene ki egy külső beszállító egy új hajtóművet pl...
    Ezen túl a nagy, eléggé összetett tulajdonosi szerkezetű, több más iparágban is jelenlévő cégeknél 2-3 sikertelen leszállás után simán elkaszálhatják a teljes projektet. Az ilyen cégeknél a SpX féle kísérletezős hozzáállás szóba sem jöhet.

  • llax

    senior tag

    válasz BatchMan #157 üzenetére

    Jelenleg egyáltalán nincs repülésre kért légtérzár, de ha lenne, már az sem jelentene túl sokat, amióta megy a kavarás az FAA-val... (légtérzár != engedély)

Új hozzászólás Aktív témák