Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Vesa #9 üzenetére

    A NASA elődje a NACA volt (National Advisory Committee for Aeronautics - Nemzeti Tanácsadó Bizottság a Repülésért (repüléshez tartozó tudományokhoz)), ezt 1915-ben azért hozták létre, mert hiába a Wright fivérekhez volt köthető az első motoros repülőgép, hamar Európa vette át a vezető szerepet a fejlesztésekben, és az Egyesült Államok lemaradt a versenyben. A NACA eredetileg nem volt más, mint egy bizottság (külön fizetés nélkül), ahol megbeszélték, hogy lehetne a fejlesztéseket összehangolni. Az állami pénz célja az volt, hogy az USA újra átvegye a vezetést a repülőgépek tervezésében és építésében. Ez olyannyira támogatva volt a politika által, hogy szépen lassan a maroknyi összeülő emberből több tucat szakember, majd több száz szakember kutatta, hogy lehetne a felmerülő nehézségeket megoldani. Ehhez kapcsolódik egy aerodinamikával foglalkozó kutatólabor kiépítése Langley-ben az 1920-as években, ahol rengeteg hasznos kutatást végeztek, amit aztán az amerikai repülőgép-gyártók fel tudtak használni. [Itt egy kép az első, 1920-ban épült, kb. másfél méter átmérőjű szélcsatornáról], ez hamarosan iszonyatosan kiépült, már életnagyságú repülőgépekhez méretezett szélcsatornákat építettek és így tovább. A NACA folytatta a kutatásokat, az X-1 is alapvetően közös NACA - USAAF (amerikai hadsereg légiereje, az USAF elődje) program volt, hogy átlépjék a hangsebességet.

    Tehát a NACA egyfajta katalizátor volt, a repüléssel kapcsolatos alapkutatásokat itt végezték el, hogy ne a repülőgép-gyártóknak kelljen erre áldozniuk, és biztosítják ezzel az USA elsőségét a repüléstechnikai fejlesztésekben.

    A NACA-t alakították át NASA-vá, amikor az egymással párhuzamosan versengő, többségében katonai rakétaprogramokból űrprogramokra irányuló fejlesztéseknek egy közös felügyelete legyen, és az információkat, tapasztalatokat megosszák egymással a felek.

    A NASA az állami pénzből segített az alvállalkozó cégeknek megoldani azokat a technikai és műszaki problémákat, amikre nem tudtak mindig saját erőből megoldást találni, lásd például a tartályokban hullámzó hajtóanyag miatt bekövetkező imbolygás problémája.

    A kérdésedre a válasz ebből fakad: a NASA dolga eredendően az, hogy a kutatásaival elősegítse az amerikai cégek fejlődését, hogy az Egyesült Államok a repülőgép- és űriparban vezető szerepet töltsön be. Emiatt pont, hogy nem visszás az, hogy a SpaceX egy NASA fejlesztést használ például a Merlin-hajtóművekben, hiszen ezért elérhetőek ezek az információk.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • llax

    senior tag

    válasz Vesa #19 üzenetére

    A NASA és az egyéb kormányzati megrendelők számára mindenféle extra minősítések szükségesek, ami extra elvárásokkal és többletköltségekkel jár. Ez az elmúlt években talán a Falcon 9 esetén volt a legjobban követhető.
    Ahhoz, hogy a NASA saját űreszközeit vihesse, kellett az LSP "szamárlétájának" megmászása, a katonaihoz az EELV (új nevén NSSL) megfelelőség és a "man rated" állapot elérése is sok pénz.
    A kereskedelmi megrendelők ezeket nem kérik (csak a stabilan megbízható működést - a biztosabb célbaérkezés mellett így lesz olcsó a biztosítás).

  • Dare2Live

    nagyúr

    válasz Vesa #19 üzenetére

    "a kvázi "intellektuális apportjáért" cserébe olcsóbban juthatna hozzá ezekhez az eszközökhöz, mint az egyéb piaci szereplők."

    Még annyit ehez, hogy nézd meg mennyibe kerül egy ULA Delta és mennyibe egy SpaceX Falcon 9 az államnak. Nemhogy egy Falcon 9 de még egy Flacon Heavy is töredékébe kerül.
    De ott a Crew / Starliner... vonal is.

    A SpaceX piszok olcsó. Fele, harmad, sött negyedáron adja. Fejlesztésre a töredékét kapja. MIndezt úgy, hogy a Crew már kész Starliner meg majd vmikor.

    A csúcs pedig sztem az SLS. Amennyi pénzt az eddig kapott abból Musk már kolonizálta volna a Marsot és a Vénuszt... Mindez úgy, hogy ha kész lesz utána ki lehet dobni mert Musk tized annyiból fogja biztosítani ugyanazt. Nem ugyanazt jóval többet.

    don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

  • Dare2Live

    nagyúr

    válasz Vesa #24 üzenetére

    Hogy jön ide a NASA?
    Delta, delta IV heavy ULA nem NASA. Az SLS is ULA nem NASA.

    " az, hogy munkahelyet teremtsen."

    Hát büdös értelmetlen munkahely teremtés. pl hasr acsapva elsőre építsenek abből a pénzból vasutat, metrot, tömegközlekedést. Az is munkahelyet teremt ráadásul értelme is van.

    Mókás lesz, hogy kiadnak 25+milliárd$ az SLSre és ezek után fellövésenként kerül majd 1milliárd$ba. Eközben ott lesz a Starship. Ami nem kap összesen 1milliárd$árt. Fellövésenként 100-200m$ból. Ott fognak az SLSel állni miután elköltöttek rá 25b$árt és semmi értelme nem lesz belölle rendelni mert starship tudja uazt töredék árból.
    És akkor itt nem mentünk abba bele, hogy starship olyan lehetőségeket teremt ami új dimenziókat nyithat meg. Gondolok itt pl az űrben való tankolás képességére. Még HEOn is fullra lehet tankolni.

    don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

  • azbest

    félisten

    válasz Vesa #31 üzenetére

    És mellesleg ő a főmérnök a spaceX-nél, nem csak papírkutya. Bár azt hiszed, csak szövegel, de mégis ő használ olyan technológiákat, amit más nem volt képes eddig. A nasa 50 éves technikát tol, amit az államilag beékelődő boeing gyárt felügyelet nélkül, lassan, hibákkal, drágán.

    Néhány emberben van valami zsigeri gyűlölet Muskkal szemben, de nem értem, hogy miért.

  • Dare2Live

    nagyúr

    válasz Vesa #76 üzenetére

    Melyikek?

    az én kedvenc konteom tőle nagyon pontatlanul idézve amikor megkérdezték, hogy milyen esélye van annak, hogy egy VR világban élünk. Ha jól emlékszem a válasz vmi 50-50% volt.
    Az a baj én is vmi hasonlót válaszolnék. :)

    don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

  • Dare2Live

    nagyúr

    válasz Vesa #78 üzenetére

    Pánik az akármilyen sztem is ostobaság a másik meg egyértelmű trollkodás. Ami nála elég gyakori.

    Ha ilyem dolgokat nem tudsz beilleszteni műszaki vonalú embereknél akkor a 90%+t nem fogod tudni beilleszteni a világképedbe és mind konteos lesz.

    [ Szerkesztve ]

    don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

  • llax

    senior tag

    válasz Vesa #78 üzenetére

    Egy normálisan gondolkodó ember meddig vitte volna azon cégeit és fejlesztéseit, amelyre eleinte a nagy többség azt mondta, hogy lehetetlen és/vagy nem éri meg és/vagy marhaság az egész stb?

  • UnA

    Korrektor

    válasz Vesa #78 üzenetére

    "... nagyívű, de minden racionális alapot nélkülöző kijelentései miatt se tudom komolyan venni."

    De számít-e az, hogy te tudod-e őt komolyan venni? (vagy én téged, te engem, satöbbi).

    Ezek csak szavak, és a végén csak a tettek számítanak majd.

  • azbest

    félisten

    válasz Vesa #78 üzenetére

    Abban egyetértek, hogy voltak visszatetsző tartalmú tweetje.
    A hyperloop és neuralink egy érdekes technikai hobbi számára. A boring company-t is köpködik mindig, hogy ugyan mit akar az alagutakkal, közben számára nem is a konkrét alagutak érdekesek, hanem a fúrási technológia.

    Szíved joga, hogy nem szimpatizálsz az emberrel, de a nyitó kommentedben kiderült, hogy fogalmad sincs az eredményeiről. Ezért álltunk bele. Mostanra szerintem letisztult, hogy voltak / vannak hiányosságok az ismereteidben a szakmai tevékenységének megítélése kapcsán. :R

    A járványos téma kapcsán dobott be hülyeséget, viszont rettentően bosszantó az is, ahogy az állami és hivatalos, elvileg valóban szakértő csoportok is megnyilvánultak sokszor. Durván dilettánsan ált, hozzá az egész világ. Populizmus és kontraszelekció jellemzi sajnos ezt is azok körében, akiknek a feladata, hogy jól kezeljék a helyzetet.. de inkább poltopic vagy a járványos beszélgetős topicban érdemes erről beszélgetni a többiekkel. Musk hülye kommentje inkább csak tünet arra, hogy mennyire félresiklott az egész kezelése. De tényleg nem tetszett nekem sem az a kommentje. Ide nem kommenetek ilyen témában mást már.

    [ Szerkesztve ]

  • UnA

    Korrektor

    válasz Vesa #108 üzenetére

    Megpróbálom másként, hogy értsed: Elon Musk nem biztos, hogy arra vágyik, hogy te tudósként komolyan tudod-e venni ;) Főleg, hogy ő sohasem mondta magáról ezt.

Új hozzászólás Aktív témák