Új hozzászólás Aktív témák
-
gafz
csendes tag
"A nasa 50 éves technikát tol"
A Spacex meg 60+ éves technikát, már az R-7 Szemjorka is RP-1/LOX nyílt ciklusú hajtóművekkel nyomult. És a leszállás módja is ~30 éves.
Ami érdeme az az, hogy politikai szándék mentesen piaci alapon olcsón befejezte és rutinszerűen üzemelteti a hordozórakétáját. De csak az addig felhalmozott tudást reszelgeti.
A Starship/Super Heavy-ről meg majd kiderül, hova fut ki. Nem hiszem, hogy 5 éven belül használható lesz, de ne legeyen igazam.
Musk remélem nem főmérnök, mert akkor nem lesz új rakétájuk. Soha.[ Szerkesztve ]
-
Korrektor
"Nem egy rakáta árából akarja egy évi bevételét kihozni, hanem hetente tolja az ipart, ahogy a csövön kifér."
Azért azt te is tudod, hogy a SpaceX nem egy hagyományos üzleti modellre épül, vagyis nem a bevételekből tartja el magát a cég, hanem a támogatásokból főleg. Így pedig nem igazán jogos összehasonlítani egy olyan céggel, ahol egy valós üzleti terv alapján működnek.
Persze ilyen a Blue Origin vagy a Virgin Orbit is, ahol az alapító milliárdos önti bele a pénzt.
-
nagyúr
A spacex is piaci megrendeléseket céloz.
Tavaly 26 db Falcon 9 indítás volt, ebből 14 db a Starlinkhez köthető (tehát "saját"), egy kémműhold, két GPS III műhold (amerikai űrerőktől tehát 3 indítás), hat pedig a NASA által megrendelt vagy ahhoz köthető (mint a Crew Dragon in-flight abort indítás, vagy a CRS / CC indítások).
Vagyis mindössze 3 indítás volt klasszikus piaci, illetve ugye a Starlink indítások egy részénél nano-műholdakat állítottak "utasként" pályára.
Oké, hogy COVID-19 és minden egyéb, de ez akkor sem azt mutatja, hogy a SpaceX a piaci megrendelésekre épít jelenleg első sorban...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
@azbest: Persze, nagy arányú az állami megrendelés, de ez nem támogatás.
Ezen vitatkoznék, mert a piaci ár felett veszik meg a szolgáltatás. Emiatt sírnak jó ideje az ArianeSpace-nél, hogy az Ariane 6 indításokat is kötelezően vásárolják meg az ESA tagországok (piaci ár felett), mert máskülönben nem lesz életképes az Ariane 6.
Nem mindegy, hogy egy Falcon 9-ért 60 millió dollárt kap a SpaceX, vagy 90 milliót, ugyanezért nem mindegy az ArianeSpace-nek sem, hogy sikerül-e fix áron előre lekötni az Ariane 6 indítások legalább egy részét, vagy piaci áron kell azokat értékesíteniük...
@Tuomas: Ha úgy vesszük, a Space Force küldetés is piaci, mert ott az egyik vetélytárs az ULA a Delta-val, továbbá a Nasa általi resupply küldetések is piaci alapú, mert ott meg a másik beszállító a Northrop Grumman a Cygnus-al.
Most nem akartam hazai példákkal előjönni...
Ez nem piaci verseny, inkább úgy fogalmaznék, hogy egy zárt pályás verseny. Az ULA-hoz képest tudnak olcsóbbak lenni. Ez az ULA-nak rossz, mert egy csomó téren kénytelen volt költségeket csökkenteni (embereket elküldeni és a többi), ami azt jelenti, hogy egyszerűen nem volt elég hatékony a működése.A CRS és a CC is hasonló eset, a NASA-nak nem szimpla verseny hívott életre, hanem két párhuzamos megrendelést fogadott el, nem titkoltan azért, hogy ha az egyik fél valamiért befuccsol (akármi miatt), akkor ne álljon meg az élet.
Mindkét esetben a SpaceX a konkurensénél jóval olcsóbban vállalta ugyanazt. Sőt, a CRS-nél nem is ugyanazt, mert ott ők visszahozni a Földre hasznos terhet, a Northrop Grumman pedig csak a szemetet tudja elégetni a légkörben.
Ettől függetlenül a hírek szerint az Axiom olcsóbban vásárol Dragon ülést, mint a NASA...
Megint egy érdekes kérdés, akkor milyen piaci árakról beszélünk...[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Dare2Live
nagyúr
"Továbbra is azt látom, hogy páran egyszerűen képtelenek elfogadni azt, hogy valaki lehet sikeres kutató, mérnök és üzletember. Nem mindenütt csak a korrupció és a haveri kör mozgatja a szálakat."
Máshogy írnám le de vmi ilyesmi.
És sok minden más is. Széles körben felfogni képtelenek, hogy egy 18éves nerd/geek cége hogy tudja agyonverni az ULAt, Boeinget, NASAt, Oroszokat.... Hogy ezek a cégek írtózatos állami támogatásból elképesztő hagyatékkal elbukjanak egy lelkes nerd/geektől.
És a Tesla is nagyon hasonló. 100éve+a nem volt 0ról induló / új autógyártó USben. Erre jön egy fogalmatlan nerd/geek és nemhogy lesz egy új de megreformálja az egészet.@Tuomas: Musknak elképesztőt kellett már azért harcolnia, lobbiznia, hogy -75%al olcsobban uarra leszerződjenek vele. De nézz rá a Crew, Starlinerre. Uarra kapott SpaceX sokkal kevesebbet. (és sokkal elöbb kész lett.) És akkor ott a csúcs az SLS. Az tényleg komédia.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Vesa
veterán
-
nagyúr
Ez addig életképes, amíg lényegesen olcsóbb egy MEV és annak feljuttatása, mint egy új műhold és annak pályára állítása. Ha az indítási árak jelentősen csökkenni fognak, ez meg fog feltehetően fordulni. A műholdak magas árának egyik oka pont az, hogy nagyon-nagyon-nagyon alapos az ellenőrzésük és tesztelésük, hiszen az indítás drága dolog (volt). Ha az indítás jelentősen olcsóbb, akkor a tesztelések egy részének elhagyásával vagy egyszerűbbé tételével jelentős összeget lehet spórolni.
Ha a mérleg egyik serpenyőjében egy 75 millió dolláros indítás és egy 150 millió dolláros műhold van 99%-os megbízhatósággal, a másikban viszont 75 millió dolláros indítás mellett csak 75 millió dolláros műhold, 95%-os megbízhatósággal, akkor még egyértelmű a képlet.
De ha az indítás csak 30 millió dollár, akkor már elgondolkoznak azon, hogy akár itt már megérheti mondjuk egy 32,5 millió dolláros, 90%-os megbízhatóságú műholdon elgondolkozni, hiszen kettő kijön a fenti 75+75 millió dolláros árból, és ha csak az egyik is működik (amire statisztikailag nagyon nagy az esély), akkor is jól járnak, és jó eséllyel mindkettő működni fog.
Erre játszanak most rá a tömeggyártás felé induló gyártók, hiszen a Starlink elő tömeges indításánál 5%-os hibaráta volt rögtön az indítás után, pedig irtó olcsó műholdakat gyártottak (állítólag ilyen 250 ezer dolláros ár körüli áron). Persze nagyon kicsi műholdak, de akkor is - 60 db mindössze 15 millió dollár...
Itt pedig hirtelen feje tetejére áll az ipar, mert egy 250 ezer dolláros műholdat nem éri meg menteni...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Szvsz azért nem lesz ez opció, mert a kifogyott üzemanyagú 10+ éves műholdakkal nem csak az a gond, hogy kifogytak, hanem nagyon durván elavultak is. Miért érné meg foltozgatni egy lepukkant technikát, amikor olcsón fel lehet lőni helyette egy tizedárút, ami ötszörös felbontású képeket készít, vagy tízszeres sávszélességen sugároz, vagy bármit, amit tudnia kell, sokkal jobban megold?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
llax
senior tag
Több tényező is van, ami az ilyen igényeket csökkenti.
- Egyre egységesebb műhold buszokat használnak a műsorszóró és kommunikációs műholdakhoz -> egyre olcsóbb egy új példány.
- Folyamatosan csökken az igény a GEO műholdakra. Az átvitel egyre inkább az IP alapú felé terelődik, az egyre több helyre elérő optika, az 5G és a műholdas net csak gyorsítja a folyamatot.
- A tévé szerepe is folyamatosan csökken.A GEO műsorszóró és kommunikációs műholdakon túl még a katonai műholdak és az űrszondák szoktak nagyon drágák lenni. Az előbbiekhez nem mehet oda akármi, az utóbbiakhoz nem tud odamenni...
A nagyobb konstellációk (telekom/navi) rendelkeznek pályán és földön tartott tartalékokkal + ütemezetten frissítik is ezeket."Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen"
Szintén az újabbakat ion/plazma/miegymás hajtóművekkel szerelik, vihet magával a végletes elavulásig elegendő üzemanyagot. Mire az kifogyna, már napelemekből is új kellene neki (az űrben sokkal gyorsabban öregednek, mint a földön).
Aminek talán lehetne jövője, az egy "szupergazdaságos", moduláris műhold platform, ami bővíthető módon kínálna változatos műszerekhez és kommunikációs egységekhez energiaellátást és meghajtást.
-
Tuomas
addikt
Ha pörögnének forognának, az látszódna ezen a képen is. Egyébként pedig van saját hajtóművük, mindig azzal veszik fel a végső pozíciójukat, és annak a segítségével szóródnak szét. Így nyilván ha pörögnek, forognak, akkor korrigálnak.
Egyébként a lendületmegmaradás miatt mindegyik egy irányba megy, nem összevissza.[ Szerkesztve ]
We were here
-
-
llax
senior tag
A hely egyáltalán nem ideális arra, hogy az óceán felett repüljenek. Csak néhány kitüntettet irányba tudnak onnét felszállni, tetszőleges pályára nem. Ugyanis a felszállás veszélyzónájába hol szárazföld/szigetek, hol tengeri olajkutak esnek...
Eredetileg ezért is dobták az F9/FH repüléseket...[ Szerkesztve ]
-
Dare2Live
nagyúr
NASA eset jut eszembe, hogy a Crewet agyon ellenőrizték, auditálták miközben SpaceXnél állítólag top az SW fejlesztés. Ehez képest starlinernél kb 737MAX FAA szinten rábízták Boeingre. Aztán 2020ban ugye csúnyán kiborult a bili.
Azt gondolná az ember, hogy egy cég levonták a tanulságokat a 737 MAX esetéből. Hát Satrliner alapján nem.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
Új hozzászólás Aktív témák
- Xiaomi AX3600 WiFi 6 AIoT Router
- iPhone topik
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Übergyors Samsungnak próbál látszani egy hamisított NVMe SSD
- Xiaomi 13 - felnőni nehéz
- Miniképernyős, VIA-s Epomaker billentyűzet jött a kábelmentes szegmensbe
- YouTube
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- További aktív témák...
- Üzletből,DELL garanciával, Dell XPS 9310 2in1 ultrabook, i7-1165G7/32RAM/1TBSSD/13,4"UHD TOCH
- Üzletből, gyártói garanciával, Lenovo Yoga Slim 7 Pro, i5/16GBRAM/512GBSSD/14,1" 2,8K OLED
- Realme GT Neo2 5G 256GB
- M.2 2280 256GB SSD-k eladók Ingyen posta
- DELL WD15 Type-C Fekete +130W Töltő Ingyen szállítás