Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • net84

    őstag

    válasz Lacc #5 üzenetére

    Részben igaza van mindkettőtöknek (hármótoknak). A terület nagyon fontos az IT-ban (mint sok más helyen is). Rám anno furcsán néztek, hogy hülye vagyok, diploma helyett dolgozni megyek (2 szakmai bizonyítvánnyal)? Jó 50%-os morzsolódással potyogtak ki ezek az emberek 2-3 év alatt. Aki maradt, lediplomázott és multinál szépen csengő nevű állása van. Igaz hülye az általános infóhoz és másik multinál is kb. a nulláról kezdhetné a dolgot, de ott jó jó helye és fizetése van. Nekem ehhez a szinthez kicsit több idő kellett, azonban el merem magamról mondani, hogy egy 200+ főt foglalkoztató, 10+ telehelyes vállalkozás teljes IT rendszerüzemeltetését el merem vállalni úgy, hogy panasz se legyen rám...
    A szakmai tapasztaltom sokszínűsége már nagyobb hátrány, mint a diploma hiánya. Legutóbb egy középvezetői pozícióra való jelentkezésem azért utasították el, mert a vezetői tapasztalatom nekik erre sok (inkább a még formálható, saját ízlésükre alakítható embert keresnek vezetőnek). Diplomás pozikra amúgy is szemrebbenés nélkül be szoktam adni a jelentkezésem :DDD .

    Az oktatásra pedig: belülről (nem tanulóként) tapasztalhattam meg a felsőfokú és általános képzésben tevékenykedő tanárok/oktatók szakmai felkészültségét. Siralmas. Elméleti oldalon még rendben van. Némelyik nekem is tud újat mutatni. De a gyakorlati oldal siralmas.
    Én azt tapasztaltam, hogy az általános iskolában kezdik kiölni a gyerekekből az IT iránti érdeklődést (régen még azért ment a megismertetés), majd az egyetemen a tölteléktárgyakkal, amivel 2-4 félévig rostálják a fiatalokat, azzal végérvényesen is odatesznek a területnek.
    Volt szerencsém az IT több területén is friss diplomáshoz. Gyakorlati tudás minimális (saját bevallásuk szerin is és nagyon régen én is ezt tapasztaltam az első munkanapomon magamon), logikus gondolkodásmód zéró, önálló munkavégzésre pedig alkalmatlan. Arról nem beszélve, hogy kb. mindent a valaga alá kell tenni, mert képes a sötét monitort nézni 8 órán keresztül, ha reggel nem tudta elsőre bekapcsolni...

    A másik ok, hogy az egyéb szakmunkák területén is megnőtt a kereslet, így akik 3-5-10 éve még programozók akartak lenni, azok egy jó része most inkább lesz valamilyen szakmunkás és keresi meg röhögve ugyanazt vagy még többet, mint egy IT-s.

    Én nem bírom a monotonitást, a szakmámnak már egyszer hátat is fordítottam. Azt pedig elképzelhetetlennek tartom, hogy valaha is multinál dolgozzak. IT területen végeztem eredetileg, de számos szakma vonzott az évek során, így dolgoztam (néha még most is) burkolóként, festőként, villanyszerelőként és grafikusként is. Mindenhol meg lehet keresni közel ugyanazt a pénzt, így már a pénz sem feltétlenül motiválja a fiatalokat at IT területre.
    4-5 év kihagyás után tértem vissza mint rendszergazda, újra felkapaszkodtam és fejlesztem magam az egyre nagyobb rendszerekhez. De most azt vettem magamon észre, hogy lassan fél éve újra azt nézem, mi mást kellene tanulnom. Jelenleg az asztalos a befutó földmunkagép kezelő mellett :)) .

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz janeszgol #8 üzenetére

    Ez sem feltétlen igaz. A multinál és egyéb nagyvállalatnál, illetve az állami szektorban a legtöbb esetben igen (de ott sokszor a szakmai tapasztalat tényleges megléte nem feltétel - sem a szakterületen, sem a vezetésben). A kis és középvállalatoknál a szakmai tapasztalat iránti igény sokkal jobban érvényesül. Ha ehhez van vezetői affinitás/tapasztalat, akkor a papír másodlagos.
    A kinevezésem után kérdezte meg a tulajdonos/ügyvezető, hogy amúgy milyen végzettségem van. A szakmai tapasztalom meg volt, a pénzügyi, vezetői kommunikációs és egyéb szemléleti részekre pedig megkaptam a szükséges okítást.

    Az sem feltétlenül állja meg a helyét (és nem lehet általánosítani sem), hogy egy diplomával rendelkező jobban fejleszthető, hiszen a diplomához is kellett a tanulás iránti igénye és ezért van kitartása. "Oktattam" ugyanarra a területre diplomást és diploma nélkülit is. Előbbi az elméleti tudást felszedte könnyen, de amit gyakorlatba mutattam meg és magyaráztam el, azt nem bírta megjegyezni és megtanulni. A másik viszont teljesen jól tanult a gyakorlat alapján és amint leültettem (az alapok után) a program elé, hogy ismerkedjen vele, minden feladatot meg tudott oldani. Nála meg volt az önállóság, cserében nem értette a mögöttes elméleti részt és ahhoz itinert kellett gyártanom neki.

    Szerintem amúgy az is egy nagy százalék a morzsolódásban, hogy egy-egy főiskola/egyetem a csiribütyi bemutatókkal elkápráztatja a jelentkezőt, aztán csak utána vágja szemközt őket a valóság, hogy ez 99% seggelés. A felsőfokú képzéseknél (főleg IT területen) valahogy több gyakorlati képzést kellene belevinni és ezt külön mérni/értékelni...

    [ Szerkesztve ]

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz Leon727 #13 üzenetére

    Én is csak a véletlen okán keveredtem vissza az IT területre. A vezetői pozíciót hagytam ott a villanyszerelésért (azon belül is kifejezetten csak a világítástechnika). Ha kivárom ezt a nagy építőipari bummot, már én is csak lábat lóbálnék…

    #10 RangerFox - nem lebeszélni kell, gyakorlati tudást kell adni. Én értem a lényegét, azonban nem csak a multinak kellene a felsőfokú végzettséggel a munkaerő. De egy közepes méretű vállalkozás nem ér rá bohóckodni egy pályakezdő diplomással.

    Nekem elég volt két ilyen gyakornok. Az egyik annyira fennhordta az orrát, hogy 2 hét után inkább magára hagytam, had koppanjon. Pár nappal később felmodott (vagyis gondolom, mert többet nem láttuk). A másik meg majdnem kinyírta magát munka közben, így inkább elzavartam pihenni, mielőtt engem rángatnak meg mert a marha nem bírta századszorra sem felfogni a munkavédelmi szabályokat.

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz hallador #17 üzenetére

    Egyről beszélünk, csak Te szépen kifejtetted.
    A tapasztalatom egy esetben más. Felénk a multiéknál berögződés a felsőfokú végzettség egy bizonyos szint felett (az emelten az irodában). Hiába van lassan 20 éves IT tapasztalatom, hiába dolgoztam, dolgozok jelenleg is üzemeltetési területen, ugyanazon rendszerekkel, mint ami náluk van, esélyem sincs a pozícióra. Értik, látják, tudják, de kellene egy diploma (tök mindegy, hogy IT, tanári vagy büfészak, csak legyen egy papír). Erre viszont mi mást tegyek, mint megköszönjem a lehetőséget... Az Államigazgatás ugyanez. Közvetve dolgoztam egyik szervezetnél, másiknál pedig közvetlenül (ide mentem pihenni egy korábbi után). Aztán X-nél közölték, kellene a tudásom úgy, hogy direktben náluk legyek, de a nulla fizetésre nem sokat tudtak ők sem ráígérni (esetleg egy gazd. infó szakot gyorsan toljak le - a köztiszt. viselői mellé és utána már emberibb a bérezés).

    #20 janeszgol - nekem anno nem engedték, hogy autószerelő legyek, mondván van elég a családban már... most pedig már a képzés hosszúsága miatt nem indulnák neki (pedig most a gépjármű klímás ambícióim pont ennek hiánya zúzza szét).

    #21 totron - Tény, a pénz nem minden... Ezért bírtam a kelleténél tovább az állami szektorban. A fizetés szar volt, a hangulatra viszont nem volt panasz (egy darabig). Miliő? Arra gondolsz, amikor üvöltesz a vendégmunkással az állvány tetején, de ő egy mukkot nem ért magyarul a tolmács meg hazament? Vagy a "He?", "Hő?" igazából egy összetett mondat, melyben köszön és érdeklődik a hogyléted felől a "segéd" kolléga? :DDD Mindennek meg van a szépsége... A kereskedelemben nem röhögtem annyit, mint az építőiparban. A szép pedig az, hogy akin röhögtünk, az is röhögött magán és nem sértődött meg. A monotonitás számomra összetett dolog. Sok mindennek kell együtt állnia a váltáshoz. A legtöbbször hosszasan csinálom mellékállásban/vállalkozóként az új területet, mire elhatározom, hogy "főtevékenységet" váltok. Amikor kiugrottam az informatikából, akkor is mellékszálként mindig ott volt.

    #22 AtomNyúl - "az egyetem nem arra van, hogy a legmodernebb legfancybb tudást adja át neked*, hanem arra, hogy megtanítsa a szükséges elveket és gyakorlati (!) fogásokat, amelyekkel pl. egy programozó tetszőleges nyelven el tud boldogulni" - ez a "tisztelet a kivételnek" kategória, ha ezen általános, felületes, elavult és nem gyakorlatorientált képzés után valaki bármiben elboldogul...

    #23 SindaNarmo - "Ha a pályakezdő jelentkezőket nézzük és tegyük fel hogy mindenben megegyeznek akkor inkább azt venném fel akinek van végzettsége." - a gyakorlati tudás után az egyéb kompetenciákat nézem, elemzem a nonverbális kommunikációját és azt, hogy mennyire hajlandó igazodni a "rendszerhez". A végzettség csak ezek után érdekel.
    "A lényeg hogy tudjon logikusan gondolkodni." - ez a lényeg! :R

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz Goose-T #25 üzenetére

    "Okos gyerekek leginkább okos szülőktől születnek, és úgy látszik, hogy az a generáció, amelynek a gyerekei most jelentkeznének, már régen külföldön van." - vagy itthon vannak, de megfizethetetlen számukra már az egyetem és a gyerek is inkább választ egy olyan területet, ahol látja, hogy egyszerű (kétkezi) munkával jól tud keresni és a családján is segíthet rövid időn belül...

    "Ez van, hülyék országa lettünk, kiválóan látszódott ez pár héttel ezelőtt is." - és tegnap is kaptunk rá újabb bizonyítékot... :C

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz schawo #30 üzenetére

    Mire lehet tippelni? Lesz, ahol hátránnyal indul, máshol pedig előnnyel (zéró + 10 éve esetén)
    Adok én is egy matekot: 5 év szakmai tapasztalattal középvezető, 6 év szakmai tapasztalattal megbízott ügyvezető (nulla hátszéllel, nem saját cégben), 8 év szakmai tapasztalattal pedig ügyvezető, társtulajdonos (másik cég, továbbra is hátszél nélkül, de itt már kihasználva a 8 évnyi kapcsolati tőkét)...

    #31 Silεncε - ahol/amiből van duális, habár az sem pont a legjobb gyakorlati képzés (inkább specifikus).

    Az a rendszer, amit most a tanárhiány gerjeszt a tanárképzésben (gyakorlatilag elsőévesek főállásban tanítanak), az egy jó pilotprojekt lehetne az IT szektorra. Mint, ahogy ennek köszönhetően jópáran rájönnek, hogy ennyi pénzért ilyen kölkökkel inkább nem akarják ezt. Így az informatika területén is jópáran rájönnének, hogy mit is akarnak valójában és esetleg egy másik szakkal folytatnák, nem pedig 3. elbukott vizsga után otthagynák az egészet a fenébe...

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz schawo #33 üzenetére

    Amíg az ilyen vezető nem szól bele a szakmai kérdésekbe, addig nincs gond. Amikor viszont megteszi, ott általában bukta lesz. Ezt volt szerencsém nem is egyszer megtapasztalni…

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz schawo #35 üzenetére

    A kulcsszó a JÓ...
    Mi az a tudásszint, amit gyorsan fel tudsz szedni? Leállnál vitázni szakmai kérdésben egy bankcsoport vezető IT emberével egy szerződés tárgyalása kapcsán. Megpróbálnád megmagyarázni neki marketing bulshitekkel, hogy miért emelsz árat, amikor szakmai szemmel is láthatóan szolgáltatást csökkentesz (úgy, hogy előtte figyelmeztettek, hogy szakmai kérdésbe ne menj bele)? Vagy megkérdőjeleznéd az "üzletág" vezető (aki elötted is ott volt és egyébként a jogelődöt vezette is) szakmai és vezetői tudását, pénzügyi ismereteit? A saját rendszergazdádnak 2 év után sem hinnél és fűtől-fától megerősítést kérnél, hogy kell-e a karbantartás, fejlesztés, amit a saját embered az előző értekezleten előadott, megindokolt? Egy napestig tudnám sorolni :DDD . Szerencsére van pozitív tapasztalatom is. Olyan, amikor a kellő szakmai tudásszintje megvan (hogy ne adjuk el kilóra értekezleten) és olyan is, ahol inkább csendben van és a szakmai döntést a szakemberekre hagyja.
    Nem a multi, sokkal inkább a kkv területéről merítettem a fentieket...
    Ha szakmai tudásom meg is volt, vezetőként nem volt érdekem addig beleszólni a megvalósításba, kivitelezésbe, amíg a pénzügyi és szabályozási része rendben volt. Sőt! Ha egy projektnek volt gazdája és én beszálltam a megvalósításba, akkor én egy ugyanolyan "melós" voltam, mint bárki más (elvártam az iránytást, csak akkor vettem át a vezetői szerepet, ha nem ment az elvárt szinten a kivitelezés).

    #36 zhit86 - az 1. és 3. ponttal egyet értek.
    A 2. pontot viszont nem tudom támogatni. Akinek nem megy, annak nem megy. Nem kell mindenkinek diploma, végig kell gondolni jelentkezés előtt, hogy kell-e neki a 3-5 év hajtás. Ha nem érzi a kitartást, akkor meg kell célozni egy szakmát, egy specializált gyorstalpaló képzést vagy valami közép/felső fokú OKJ szerű/utódú képzést...
    A tanáros példádat azzal egészíteném ki, hogy most már lehet tanári végzettség nélkül is tanítani. Őket sorolják a szakképesítés nélküli pedagógusok körébe. Én viszont nem adnák további kedvezményt itt sem, sőt! Ide is be kellene vezetni egy felsőfokú gyorstalpaló képzést, ami semmi mást nem ad, mint a tanítási technikákat, pszichológiát és jogot. Ugyanis a tanárképzésből is egyre jobban hiányzik a gyakorlati oktatás. Akik a tanulás mellett nem kezdenek el intézményi keretek között tanítani és az affinitásuk is nulla, azok nagyjából alkalmatlanok a 3. év végére is...

    k-adi a #41-ben szépen össze is foglalta, hogy a felépítés jó, ahogy van. A minőségen és gyakorlati részeken lehetne javítani, diplomát jobban szétdarabolni felesleges.
    A kimeneti rész - ellenben az oktatás minőségével/színvonalával - elég jól össze van rakva kicsiny hazánkban.
    Nem kell a naprakész, legújabb verziókra épülő tudás sem (de nem is a 10 évvel ezelőtti kell)*, azonban a gyakorlati képzés elkelne (ha nem csak a multiknak és az amúgy majd a munkahelyen úgyis megtanítják, ami/ahogy nekik tetszik felállással akarunk diplomásokat képezni).
    Illetve én amit még hiányolok, hogy nincs már alapozás középiskolai szinten sem (mondjuk általánosban kellene kezdeni), nem, hogy egyetemen. Értem itt ezalatt az informatika alapokat, az IT történelmet és a többi tölteléket. Értem, hogy nem használunk DOS-t, nincs már golyós egér, nincs szalagos tárolás (már hogyne lenne :DDD). A napokban a fiam kérdezte az egér működését, hogyan jön az össze, hogy a műanyag szappan mozgatása a kijelzőn a nyíl mozgatását eredményezni. A golyós egér működési elvével megalapoztam, hogy megértse a lézeres letapogatási technológiát...7 évesen...és gond nélkül visszamondja hetekkel később is (jó, egyszerű nyelvezetben és mint egy laikus, de érti az optikai kapu fogalmát is). Az informatika tanára biztosan nem fog szeretni ;] . De fogalmam sincs, hogy magyaráztam volna el neki, ha én nem tanulok a már akkor is történelminek számító eszközökről (mondjuk a golyós egér akkor még nem éppen volt történelem, az optikai viszont annál inkább high-tech).

    *akik mellettem tanultak az évek alatt vagy a helyemre érkeztek és adtam át nekik a tudást, náluk nem érdekelt a papírjuk (dolgoztam IT területen szakács végzettségű kollégával és ettem nagyon jó pizzát olyannál, aki IT területen végzett). Leegyszerűsítve: nem mondom meg, hogyan kell kihajtani a csavart, mert a papírod azt feltételezteti velem, hogy erre felkészítettek. Én azt mondom meg, hogy melyiket kell kihajtani vagy minek kell leesnie, ha a jó csavart hajtod ki.

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz vndlczndr #44 üzenetére

    Bármelyik (nem csak IT)... Valós gyakorlati oktatás, képzés nélkül teljesen mindegy, hogy felsőfokú vagy valami szakképesítésről van szó.
    Ahhoz, hogy valaki önállóan dolgozni tudjon, ahhoz kell bizonyos szintű gyakorlat. Ezt csak az iskolai keretek között felszedett tudással nem lehet elérni. Ezért vannak a gyakorlati helyek is a szakmák esetében. A felsőoktatásban az én meglátásom szerint ez a rész hiányzik (magából a képzésből - az, ha valaki nekihasal a dolognak és rágyúr pl. programozóként egy-egy programnyelvre a kapott elméleti tudás alapján, na az már a kivétel kategória).

    A feleségem projekt menedzsmentet oktat (több más mellett) úgy, hogy ezen a területen is dolgozik főállásban. A tanulói megkapják a kellő gyakorlati agyagot éles, futó projektekkel, mintafeladatokkal. A lement vizsgág alapján még így is max. 20%-a használható a versenyszférában azonnal, betanítás, mentorálás és állandó felügyelet nélkül (úgy, hogy naprakész tudást kapnak, nem pedig valami felületes vagy évekkel ez előtti rendszer szerintit). Aztán van további 30-40%, akire fél-egy év után el lehet engedni a kezét. A maradék jó a multinak részfeladatokra, titkárnőnek vagy kávét főzni... Milyen a matek ott, ahol olyan oktató van, aki világ életében csak tanított és egy percet sem dolgozott a "tudásával" a gyakorlatban? (költői kérdés volt...)

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz k-adi #47 üzenetére

    Még a felsőoktatásról van szó vagy már a katonaságról? :DDD
    Az tény, hogy a könnyű diploma után a könnyű meló lenne az elvárás, így gyorsan váltanak is. De a "nehezen" megszerzett diplománál nem látom az ellenkezőjét. Ott meg inkább azt mondja, hogy nem azért szívta végig az egyetemet, hogy ilyeneken szenvedjen. 2-5 munkahely után mindkettő lenyugszik amúgy...

    #46 schawo - akkor egyről beszélünk :R

    #48 Goose-T - Pedig iróniának jobban hangzana...

    #51 proci985 - ilyesmire gondolsz?
    "mert én vagyok az oktató és maga a hallgató, ezért ez a feladat és ezt fogom kérni a vizsgán is" - válasz arra, hogy miért nem az aktuális Tv.-nek megfelelően adja le az anyagot... Állítólag következő alkalomra utána nézett és volt javítás - csak én már az előadás szünetéről sem mentem vissza - meg a vizsgára sem. Majdnem, mint a marketingesnél, csak ő célzott is arra, hogy felesleges vizsgázni mennem :)) .

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz k-adi #56 üzenetére

    Jogos! Erre talán megoldás lenne, ha a középiskolát már úgy választanák, hogy az a továbbtanulási célnak megfelelő alapot nyújtson. Lehet újra kellene gondolni a képzést, oktatást az alapoktól? Lenne erre nyitottság a társadalomban (szülő, diák, pedagógus, oktató)?

    Nem csak a középiskolát kellene ehhez átdolgozni, az általános iskolát is. Az alapvető készségeket is ott kellene "felvenni". Sőt! Pont az IT területe az, ahol az alapokat megint csak jó lenne, ha már ott felszedné a gyerek. A tipikus hibák már ott is megvannak (elavult és/vagy csak elméleti tudás átadása, összezsúfolt anyag, stb.). Jót nevetünk, amikor a mai gyerekek nem ismerik fel a walkman-t vagy a VHS kazettáról nem tudják mi az. De én láttam, hogy a mai 13-15 évesek (heti 3-5 informatika óra mellett) nem tudják a golyós egér működését (és minek bele az a golyó), a rack szekrény elött állva nem tudja még megközelítőleg sem, hogy mi micsoda és emellé az alapfogalmakkal sincs tisztában. a robotikára megint van egy rakat eszköz, sok helyen csak porosodik, mert nincs idő és szakmai rátermettség a gyakorlati oktatásra. Ez a 21. században, egy jól felszerelt intézményben, emelt infó mellett...? Erre mondják, hogy az utolsó kapcsolja le a villanyt?

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz Hi!King #59 üzenetére

    Pontosabban ezt írtam: "De én láttam, hogy a mai 13-15 évesek (heti 3-5 informatika óra mellett) nem tudják a golyós egér működését (és minek bele az a golyó), a rack szekrény elött állva nem tudja még megközelítőleg sem, hogy mi micsoda és emellé az alapfogalmakkal sincs tisztában." Lehet, hogy félreérthető, itt az általános iskolai, u.n. emelt informatikai képzés nem megfelelő színvonalára akartam célozni. Utalva arra, hogy az alap eszközökkel nincsenek tisztában. Ezt görgetik közfokú tanulmányaikban is és végül aláírom, hogy megszenved miatta az egyetem. A golyós egér csak azért jutott eszembe, mert a 7 éves fiam kérdezte, hogyan működik az egér, mitől mozog a kurzor... Egyszerűbb volt elindulni az alapoktól és a golyós egér működési elvével kezdeni, utána már megértette a különbségeket is...
    Az, hogy tanulnak a régi eszközökről, esetleg azok működéséről, nem jelenti azt, hogy ott le is kell ragadni. Ez nem azt jelenti, hogy elavult a tudás. De ha az egérnél maradok, akkor azzal lehet a legjobban szemléltetni a rasztertárcsa működését (pl. később robotikánál sem jön rosszul, de rengeteg eszközben használják a mai napig).

    #60 proci985 - akkor képzeld el, hogy csak elméletben (ha szerencsés vagy, akkor 2x 2 órán szimulációban) tanulod a robotikát egy megyeszékhely általános iskola emelt infós (min. heti 5 óra) osztályában. Az eszközpark pedig adott lenne... Ezért gondolom, ha fent változást szeretnénk, az alapokat is meg kell változtatni, mint ahogy k-adi kolléga is említette (de nem elég csak a középfokú képzésbe belenyúlni).

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz dolon75 #83 üzenetére

    Az általános iskola elején járunk. Megyeszékhely, kéttanítási nyelvű nemzetiségi iskola (az államiban dolgoztam eleget ahhoz, hogy tudjam mi nem kell :DDD ).
    A munkám révén is láttam, tapasztaltam, amit írsz. Mint szülő is tapasztalom ezeket, de - részben az iskolaválasztás miatt - sokkal kisebb mértékben.
    Rengeteg dolog múlik egy tanáron. Ha az elején megtanítják tanulni, később sokkal könnyebb és önállóbb lesz a tanulás. Ebben szerencsénk van. A hagyományos, 80-as években már jól bevált módszer szerint tanítanak az alsóban. Meg van az a szigor, ami kell, hogy elfojtsa azokat, akik miatt a többi nem tud haladni, de közben meg van a megfelelő jutalmazás is.
    Nálunk lehetőség lesz gimnáziumi szintre továbblépni hasonló közegben (tehát maradva a kéttanítási nyelvű oktatási formában), de csak akkor fogom támogatni, ha olyan irányba tovább is tanul - azaz minimum valami főiskola a cél. Ha bizonytalan, akkor inkább egy szakgimnázium és valami szakosodás. Utána még mindig dönthet úgy, hogy tovább tanul felsőfokú intézményben és dönthet úgy is, hogy tanul valami új szakmát (akár többet is).

    Az interaktív módon történő tanítás addig emészt fel több energiát, míg rutinná nem válik. A feleségem aktívan tanít. Szépen vegyíti a klasszikus módszert az interaktív anyagokkal. Neki esetleg annyi előnye van, hogy a felnőttképzésben szerzett tapasztalatokat jól át tudja ültetni az iskola rendszerű tanításban (akár az általánosba).

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz dolon75 #88 üzenetére

    Ezzel egyet értek. Nem is az a lényeg, hogy ez marketing vagy kell-e a tudás a gyereknek. Ha ezzel hirdeti, papíron ez van, de a gyakorlatban kb. semmivel sem több a tudás, mint egy mezei heti 1-2 órát tanult gyereknél...

    Az elsődleges cél az általánosban az lenne, hogy tanulni, logikusan gondolkodni megtanuljon. Alsóban az alap dolgokon (írás, olvasás, számolás) mellé ezen kívül más nem is kell. Nálunk a második (nemzetiségi) nyelvet úgy tanulják, hogy észre sem veszik. Igaz szavakat kell gyakorolni a szókincshez, de ez kb. kimerül az egyszer-kétszer átolvasásban. Felsőben aztán a szaktantárgyak, aminek teljesen jó alapja lenne az alsóban megszerzett tudás.

    A szakkörök és egyéb sporttevékenység esetén sok helyen azt látom, hogy a szülő saját megfelelési kényszerének és/vagy nem beteljesült álmának rendeli alá a gyerekét... és ilyenkor megy a rohanás minden délután. Nem szabtunk gátat a szakköröknek, sportnak (kivétel a foci, azt nagyon elleneztem). Maga dönthetett, dönthet, hogy mit szeretne csinálni. Egyetlen sportolási igénye volt, az viszont nincs a korcsoportjába, így jelenleg velem kell beérnie :DDD .

    #95 k-adi - nem az a lényeg, hogy szakosodjon, hanem ha már ilyet hirdet egy iskola, akkor az valós képesség legyen a végén. De még ez sem kellene. Cserében az egységes technikai és "tudásbeli" feltételek elengedhetetlenek lennének. A digitális oktatási anyagok egy csomó dolgot segítenek megérteni, lekötik a gyerekeket (a felnőtteket is sokkal jobban) az interaktív órák. Az úgy nehéz, ha az egyik intézmény 2-3 évente lecseréli az összes tantermében a projektort, interaktív táblát, a másikban pedig összesen van 2, azok is 10 évesek. Az első intézményben a lecseréltek ahelyett, hogy felkerülnének a másik intézménybe (mert gond nélkül lehetne őket még évekig használni), mennek a veszélyes hulladék konténerbe vagy széthordják a kollégák. Megy a sírás a pedagógusok részéről is (mivel érintett is vagyok, így szívfájdalom nélkül beszélek), hogy mennyire leterheltek és mennyire nem kapnak segítséget. De kaptak, csak elbohóckodták. Kaptak képzést a digitális tananyag előállításához. Kaptak alapozó képzést, hogy ne legyenek hülyék a digitális világban. Mivel ezek e-learningben mentek, így könnyel lehetett "csalni". A meghirdetés után 1 héttel megvoltak a vizsgakérdések. Olyanok vizsgáztak 100%-ra, akik a Word-öt nem találták meg a gépen a gyakorlatban... Ha egy ikon nem bal felül a 3. oszlopban volt, akkor nem tudott belépni a krétába... Soroljam még? Ezekben is komoly reform kell. Attól még nem szakosodás, hogy modern körülmények között tanítunk és tanulnak a gyerekek. Csak alkalmazkodunk a felgyorsult és pörgő gyerekekhez. Amint kicsapod az interaktív tananyagot, mozgatod, rendezed a dolgokat a szöveges magyarázatod mellett (látja vizuálisan ábrázolva), már oda is szegezted a szemét és a fülét. Ha felcsapod a könyvet és a vastagon szedettet lediktálod a füzetbe, kivetítesz 2 képet, a gyerek robotként végrehajtja és annyi marad meg neki, hogy egy újabb unalmas és fárasztó óra... No ide kell az első reform...

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz proci985 #89 üzenetére

    Most, hogy mondod... én is. De én fel is adtam. Igaz valahol akkortájt szűnt meg az érdeklődésem, amikor már gépen is terveztünk és rájöttem, hogy így max droidnak leszek jó. Azzal a tudással egy önálló tervezésre még teljesen alkalmatlan voltam (a különféle számításokat legalább belénk verték).

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz Hi!King #92 üzenetére

    A megfelelő egyensúly megtalálása már az oktató feladata és kötelessége lenne. Amit elég felületesen érinteni, arra pont elég az a 2 perc ("tudjanak róla, volt ilyen, de erről ennyit pont elég tudniuk").
    Ha az egeres példámnál maradunk, akkor az egész "honnan tudja a gép, hogy merre kell a kurzort mozgatni?" kérdés megválaszolása magyarázattal 10 perc. Ebből 5 perc nagyon alap, itt 1 perc sem a golyós egér. A második 5 perc már a fiamnak sem volt annyira emészthető a 0/1, bináris dolgokkal, de még az optikai/lézeres felület letapogatásnál volt érdeklődés és felfogási hajlandóság... :DDD A golyós téma pont a működési elv miatt jött/jön nagyon jól sok esetben (pl. mikor a rasztertárcsa vagy hasonló finom mozgás visszaellenőrzéséről beszélek "laikusoknak", kezdőknek, akkor jó az egeres példa - ha még ismerik...).

    #96 dolon75 - Változó. Az általánosban 16-fős a legnagyobb létszámú osztály, de van, ahol csak 5-en vannak. De tanított 34-36 fős osztályokban is (állami iskolában kezdett, vissza is ment volna, de arról én beszéltem le, miután én is eljöttem és a siralmas állapotok azóta sem változtak).
    Most összevonások esetén van csak 20 feletti létszám. Neki nem gond a 30-40 fő sem. Azon kollégáinak viszont igen, akik a kis létszámhoz szoktak hozzá, mindig is ilyen környezetben tanítottak. Náluk kijönnek a fegyelmezési és egyéb hiányosságok, amint nagy létszámmal kellene foglalkozni.
    Emellett szakközépben szintén kis "létszámozik" (szakmai képzésen nincs is nagy létszám már sehol). 10 fő felett amúgy sem lehet dolgozni velük.
    Említetted korábban a szegregálást. Ha nem is így fogalmazva, de kellene most is valami szűrés (mi is szenvedünk 1-2 nem ide illő gyerek miatt, más a nemzetiségi hovatartozása is, de ide hozták a szülők, mert a körzetes iskola már úgy néz ki mintha egy szegregált saját nemzetiségüknek megfelelő intézmény lenne...pedig a viselkedés és az értelmi szint kb. arra az iskolára elegendő - nem szép ezt mondani, de akin a felzárkóztatás sem segít, attól el kellene köszönni a többi érdekében).
    Régen rossz, neveletlen gyereknek hívták és valamilyen formában, de beleverték az anyagot és a "fegyelmet". Minimális volt a kihulló.
    Most kap egy 3-4 betűs rövidítést a "betegsége", 2-5 főt ér fejkvótánál és beteszik a hátsó padba. Számos tantárgyi felmentéssel megy végig az általánoson és kb. le is mondanak róla a legtöbb esetben... és a szülőnek is mennyivel egyszerűbb, nem kell annyit szenvedni a nyelvtannal, idegen nyelvvel.

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz k-adi #115 üzenetére

    Nálunk a focilabda tojás alakú. ;) Van némi ellőítéletem a "focistákkal" szemben? Biztos!
    Egyébként pedig nem fogok a gyerek helyett sportot választani, ha valami komolyan érdekli, akkor majd szól. A lehetőséget megadjuk hogy megismerjen mindent, ami felkelti a kíváncsiságát (az anyagi és technikai feltétel is adott hozzá - egy versenyautót nem tudok a falról leakasztani). Foci, kosárlabda, röplabda, íjászat, falmászás - amikhez eddig hosszabb-rövidebb köze volt/van.
    De nincs erőltetve semmi. Mindig csak annyit és azt, amennyire és amire szüksége van. A napi mozgása meg van (az igénye is), azért pedig nem fogom hajtani, hogy versenyszerűen sportoljon (csak, hogy dicsekedhessek/felvághassak vele).
    A komolyabb és nem bohóckodós (foci/kosarazás) sportolást viszont ki (is) kell érdemelni (rossz magaviselet, rossz tanulmányi eredmény és máris csak "nézőként" jöhet velem az íjászatra vagy ugrott az adott hétvégi tervezett célba lövészet). A tanulás rovására nincs sport - ebben legalább az anyja is támogat :DDD .

    #116 dolon75 - tudom, sokat jelent a létszám. De láttam a rossz irányt ott is, ahol szintén kis létszám volt és láttam a jó példát ott, ahol 30+ létszám van. Sok változós egyenlet, ahol csak egy változó a létszám...

    #118 Hi!King - nem csak az élsport és csapatsport lehet negatív élmény h*lye, oda nem való edző/tanár lehet bárhol... Sok esetben a szülőt sem érdekli, hogy a gyerek panaszkodik az edzőre, inkább hajt ő is.

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz Hi!King #120 üzenetére

    Sok egyéb hiba is van a rendszerben, de ténylegesen embrtelen, amikor 24-26 évesen kiégve, olyan izületi problémákkal küzd a fiatal, ami egy 40-50 évesnek sincs még. Több sportágban is borítékolható ez a végkimenetel.
    A bánásmódnak viszont nem kell(ene) embertelennek lennie. Ez csak a könnyebb út az edzők részéről. Szerintem...
    De nagyon eltértünk már a témától :DDD .

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz dolon75 #122 üzenetére

    Mármint mi innen? Szerintem ehhez kicsik vagyunk.
    Akik meg tehetnének bármit, azoknak meg jó, ahogy van (politikus, tanár, oktató, int. vezető). Ha a szakmai részt nézzük, azon belül az IT-t, akkor még mindig van egy-egy kimagasló eredmény, ami miatt a globális újra szervezés lehetősége fel sem merül. Az meg, hogy kevés, a piac többet is fel tudna venni, az igaz szerintem most a legtöbb ágazatra. A multikat ki tudjuk szolgálni "szak"emberből (max egymást gyilkolják a munkaerőpiacon a jó szakemberekért) és gyártósori melósból is. A többi nem számít, ők túl kicsik a rendszerben...

    A "reform" legnagyobb ellenfelét abban látom, hogy az oktatásban (bármelyik szinten) tevékenykedők döntő többsége csak ott, a saját kis "buborékában" tapasztal. Esetleg lát egy-két nyugati intézményt (felületesen), de azt egyből felismeri, hogy egy olyan rendszer kialakítása, bevezetése mögött nagy meló van. Erre pedig nincs hajlandóság és lentről építkezve lehetőség sem. Ezt könnyű a pénzre, a bérekre fogni, de szerintem a dupla bér és a fejlesztésekre adott forrás önmagában nem oldaná meg a problémát (a szükséges plusz tudás hiánya miatt - ugyanúgy érdektelenségbe fulladna minden egyes továbbképzési kezdeményezés is).

    Read only...

  • net84

    őstag

    válasz dolon75 #124 üzenetére

    "ehh..." - igen
    Legalább 10 évvel el is vagyunk maradva... Majd talán az unokáink...

    Read only...

Új hozzászólás Aktív témák