Új hozzászólás Aktív témák
-
sviba
tag
Hehh, nem hallottam sosem olyanról hogy Élő pont, csak arról hogy ELO points... mondom rákeresek már, hogy minek a rövidítése ez... Hát.. Nem mondom sosem gondoltam volna Mindenhol ott vannak a marslakók.
A nyuszika megy az erdőbe, és egyszer csak leesik...
-
yolan
őstag
Nem vagyok egy horgász, de gratulalok a halakhoz, ezek ilyenkorehetoek-e es megeszed-e vagy hogy megy eu a dunai halakkal?
Érdekes cikk, hardver szempontjából is jo belelatni es a játékéból is, teljesen logikus hogy van ennyire cel hw es sw csak essig nem gondoltam bele. Sajnos a sakkhoz is inkább suta vagyok es bator mint hozzáértő.“A writer needs a pen, an artist needs a brush, but a filmmaker needs an army.” - Orson Welles
-
#79335424
törölt tag
Kölyökkoromban nagyapám tanított sakkozni (jól nyomta az öreg, fiatal korában versenyszerűen sakkozott). Örököltem tőle egy Chessmaster konzolgépet. Talán a 80 -as évekből származik. Arra emlékszem, hogy a legmagasabb fokozaton képes volt egy napig gondolkodni egy lépésen. Az öreg azon is leverte. Most EZT használom unaloműzőnek, de én az öregem nyomába sem érek. Ha jól tudom, akkor 10 fokozata van. Ötös fölött nincs esélyem. De próbálkozom!
Ír valamit erről az Élő -pontozásról is, de nem tudom, hogy miként lehet alkalmazni. Ennyire nem merültem bele. -
MegalodonS
őstag
Koszi a leirast 1-2 dolgot azert meg leirnak!
A mai programok ellen,Stockfish 7,Komodo 10,Houdini 4,(ezek a legerosebbek)mar nulla eselye van egy CM10 programnak,ugyan azon a hardveren!!Ma mar nagy teret hoditanak a vegjatek adatbazisok mint a Syzygy ez azt jelenti a 3-4-5 es nem az osszes 6 babus vegjatekot a program gondolkodas nelkul tud!!
Ami meg nagyon erdekes Stockfish vs Nakamura(Elo 2879 es 6.a vilagon)!!Mar hiaba kap gyalogelonyt a programtol eselyetelen kuzdelemben veszit.
Ma eljutottunk oda,a programok erosebbek az embernel,vannak meg olyan allasok,amiket,meg mindig rosszul ertelmez egy program,vagy nem tud megoldani,de nagyon keves az eselye mar ,hogy egy olyan allas jon majd letre!!Minden program az elso szamitastol a matt 40 lepesben kalkulacioval szamol es sebeszi pontosaggal oldja is meg a feladatat!!En Houdini 4 Pro programmal jatszok es orulok ha egy megnyitasban - kozepjatekban nem kapok ki es eljutok a vegjatekig!!
[ Szerkesztve ]
-
Hm, reméltem, hogy esetleg egymás ellen fognak játszani a progik
Amúgy durva fejlődés volt, gyerekkoromban a CM2100-t láttam.
[ Szerkesztve ]
Mutogatni való hater díszpinty
-
#09819904
törölt tag
Van egy jo iras (szerintem egy kezemen megtudom szamolni, hogy mennyi Logout cikkre jegyeztem ezt meg), es benne egy "XD".
Kisse olyan erzesem volt, mintha egy evertekelo beszed legjobb reszenel odabiggyesztenenek szoban egy LOL-t.
Pl.: "Magyarorszag sikeres EU targyalasokon van tul. Az Uniotol kapott, vissza nem teritendo 100 millio €-t a kormany az egeszsegugy helyreallitasahoz, illetve a jelenlegi eszkozok korszerusitesere forditja LOL!" -
mepet
addikt
Grat a cikkhez, érdekes volt az elejétől a végéig!
-
Crafter32
őstag
Szépen összerakott cikk. Nekem egy kicsit "száraz" adat volt es vmikor csak átugrottam részt, de pl. a cikk eleje nagyon tetszett.
-
jeff_lynn
csendes tag
Gyerekkoromban szerettem sakkozni. Apám tanított meglehetősen sajátos módszerrel: játszottunk, és mindig megvert. Több százszor. Anyám már könyörgött neki, hogy hagyjon nyerni, de Ő nem Aztán egyszer legyőztem, leírhatatlan élmény volt És onnan kezdve egyre többször. Olyan szinten játszottam, hogy gyakorlatilag nem volt ellenfelem (a koca sakkozók között, nyilván akik egyesületben játszottak, azok jobbak voltak) mindenkit elvertem gyerektől kezdve időnként bepróbálkozó felnőttekig. Mondjuk a cikkhez nem sok köze van, de azért leírtam
-
titán
.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A csúcsminőségű sakk szerelmeseinek: TCEC [link], a nemhivatalos sakkmotor világbajnokság éppen futó 9. évada. Sokkal komolyabb, fontosabb és elismertebb, mint a hivatalos világbajnoskág (ami a TCEC óta csak bohóckodásnak számít).
Sakk szakmai ismeretek nélkül is valamennyire élvezhető, mert elég sok magyarázat látható (az éppen mérkőző motorok aktuális véleménye az állásról, és annak jövőbeli változásáról, várható lépések, stb), de ha valaki érti is némileg a sakkot, akkor varázslatos nézni ezt az abszolút tökéletességet. Jelenleg 2x10 magos Dual Xeon szerveren fut, az időmérés 120'+15", ennek következtében messze a valaha volt legerősebb sakkmotor tornának számít (a nagydöntőre még sokkal erősebb hardware érkezik). Egy szezon mérkőzései folyamatosan nagyjából egy évig futnak, ez az aktuális szezon december-január környékén ér véget, akkor hirdetnek abszolút bajnokot (várhatóan vagy Komodo vagy Stockfish lesz ez, bár idén Houdini nagyot fejlődött).
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
Povi_
csendes tag
A sakkprogramok történetéhez még megemlítném Alan Turing-ot is, aki 1947-ben írt egy sakkprogramot. Mivel a számítógépek nem léteztek még, ő maga futtata le papíron a programot (egy lépés kiszámítása kb. fél óra volt), és a 29. lépésben veszített a program.
*** Speicherplatz zu klein
-
Redneck
veterán
Nagyon tetszett a cikk, bár a hollandus szótól ki tudok égni, de nem vagyunk egyformák.
Laikus vagyok, nekem a sakk csak egy játék, nem különösebben érdekel. A nagymesterek fejben előre tudnak rengeteg variációt kiszámítani?
A modern számítógépek miért nem egyformán sakkoznak? A szabályok adottak, nem változnak. Ha két gép ugyanazt az adatbázist használja, akkor mindig egyformán lépnek, vagy tényleg"hangulatuktól" függ melyiket választják? Ezt egy mesterséges intelligenciával kapcsolatos filmben láttam, ezért kérdezem.
Fel nem foghatom.Ha a szabályok adottak, és rendelkezésre áll a számítási kapacitás, nem mindig ugyanaz az optimális lépés egy adott helyzetben? Vagy épp a variációk sokasága miatt ilyen bonyolult, és csak én látom az egészet egyszerűnek? 😄
Szerk:
Nem film, hanem a Terminátor sorozat volt. Egy lehetséges alternatív jövőben a "Török-ből" alakult ki a Skynet. Nem Kempelen Farkas gépe volt, csak ugyanúgy hívták![ Szerkesztve ]
Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban.
-
Redneck
veterán
Összefoglalva:
Az adatbázisok mérete és a sebesség a különbség a modern sakkgépek között?Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban.
-
MegalodonS
őstag
Az adatbázisok mérete és a sebesség a különbség a modern sakkgépek között?
Milyen adatbazisra gondolsz??
Alap adatbazisok
Specialis adtabazisok
-
Redneck
veterán
válasz MegalodonS #23 üzenetére
Ezekre gondoltam. A legnagyobb adatbázis és a leggyorsabb gép kell a győzelemhez?
Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban.
-
MegalodonS
őstag
A megnyitasi konyvtar-adatbazis nagyon fontos,mivel ha mar az elejen a megnyitasibol,jol jon ki a gep nagyon nehez a hatranyt ledolgozni,ami altalaban egyre csak novekszik.
A mai programok kozul a sakkproramok 100%-ban kihasznaljak a processzor(ok) sebesseget.Minnel tobb es gyorsabbak a magok,annal erosebb az adott program,ma mar az uj,hardver+szoftver mar 3100+ feletti elo pontot tud,ami azt jelenti egy szuper nagymester az ellenfelunk.
Nagyon erdekes,ha minimalis idot az,az 1 percet adunk a programnak,igy tesztelhetjuk a vedekezo kepessegunket,mert hamarosan a gyalogjai az utolso elotti kockan lesznek,vagy olyan eros kiralyszarny elleni tamadast kapunk,hogy ki sem tudjuk vedeni.
A vegjatek-adatbazissal pedig,sebeszi pontossagal tudja,hogy mondjuk egy allasban a kovetkezo lepes utan,matt #86 lepesben es valoszinu nem kell neki meg annyi sem,nyugodtan feladhatjuk a jatszmat.
A megnyitas - vegjatek adatbazisok egy ssd meghajto segitsegevel, olyan sebesseget tudnak,hogy ha a gep a gep ellen jatszik,valoszinu a megnyitas es a vegjatekot vissza kell neznunk,mert majdnem kovethetetlenek a tortenesek!!
-
Redneck
veterán
válasz MegalodonS #25 üzenetére
Tehát ahogy írtam. Adatbázis és számítási kapacitás. Azt hittem kicsit nagyobb csoda.
Régen tényleg nehéz lehetett.Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban.
-
Egon
nagyúr
Tulajdonképpen igen, de a nagyobb tár- és számítási kapacitás következtében a sakkprogramok elvi szinten is megváltoztak.
Sakkelméleti szempontból a játszmát megnyitásra, középjátékra és végjátékra lehet bontani. Korábban jellemzően úgy épült fel egy sakkprogram, hogy (ahogy egyébként a humán sakkmesterek is) a megnyitás esetében (mivel véges számú változattal kell kalkulálni: "csak" 20 féle kezdőlépést lehet tenni szabályosan stb.) "kottából dolgoztak" le volt tárolva X lépésre előre, hogy adott változatban mit kell lépni. A végjáték esetében, mivel megintcsak kevés számú variációs lehetőség van (eleve jóval kevesebb bábu van a táblán stb.), illetve tipizálhatók az egyes végjátékok, egy jól megírt sakkprogram verhetetlen volt. Ellenben a középjátékban, ami ugyan szintén tipizálható, de számtalan variáció létezik, a gép kénytelen volt (aképességéhez mérten X lépésre előre) változatokat számítani, és megjátszani az általa legjobbnak ítélt folytatást.
Manapság az erősebb gépek lehetővé teszik egyrészt a több lépésre előre történő, "brute force" változatszámítást, másrészt akár többmillió játszma eltárolását és az azokból történő "puskázást" is."Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)
-
Frawly
veterán
Egyáltalán nem változtak meg. Még mindig tartalmaznak egy minimális megnyitáskönyvet, és végjátékismereteket is. Megint más, hogy pl. a beépített megnyitáskönyvet le lehet tiltani. Akkor sem használja a sakkmotor ezt az alapkönyvet, ha nagyobb megnyitáskönyvet bocsátunk a rendelkezésére. A bruteforce módszer sem teljesen brute, hiszen kiszámol minden lépésvariációt, de nem egyforma mélységben, próbálja az ígéretesebb variációkat feltérképezni (és azokra elhasználni a számítási erő nagyobb részét, hogy gazdaságosabb legyen), és azokat nagyobb lépésmélységben elemzi (ezeknél az elemzési fa terebélyesebb), míg a kevésbé ígéretes variációkat lényegesebb kisebb mélységben nézi. Persze ahogy egyre hosszabb időt gondolkodik a program, úgy gyorsan eljut arra a szintre, mikor X lépésmélységig minden variáció át van nézve, az ígéretes varik sokkal mélyebben is.
Ha erős sakkprogram kell ingyen, akkor Windowson az Arena GUI-t érdemes feltenni a legújabb Stockfish-motorral, Linuxon a José GUI-t szintén Stockfishsel. Az ingyenes megnyitáskönyvek közül a Corbit-féle Large DC book a legjobb, de aki tud jobbat ingyenesben (nem warezben), az ne tartsa magában.
Ha fizetős erős program kell, akkor Chessbase GUI a legjobb (ez van a Juniornak, Fritznek is, kivéve a Rybka, Shredder), motornak meg épp a sakkmotorranglista első 10 helyezettjéből akármelyik, de a Stockfish szerintem van olyan erős egy ideje, hogy felesleges bármi mást használni, megvenni vagy lewarezolni helyette. Fizetős megnyitáskönyvből sok jó van (pl. Powerbook), általában Chessbase-formátumban vannak. Végjátékadatbázisból viszont nem tudom mit éri meg most használni.
Kezdőknek és laikusoknak a Chessmaster-sorozat a legjobb, abból is a legújabb verzió ajánlott, ami még az adott gépen elmegy. Ugyanis a fentebb írt erősebb programoktól csak durván kikapni lehet, meg lépésötleteket kapni, de sakkozni nem lehet megtanulni tőlük. A Chessmaster-sorozatban a sakk világa színesen, emberibben van bemutatva, van beépített tankönyv (igaz csak angolul, sakkelmélet, sakktörténelem is van benne), megnyitáskönyv (megnyitásnevekkel), sokféle grafika, tábla, sakkkészlet, sokféle játékstílust tud szimulálni a Chessmaster motorja. Igaz nem játszik olyan erősen, de ez idézőjelesen értendő, az újabb Chessmasterek is nagymesterszint felett vannak újabb gépeken, szóval nem amatőr szintre kell gondolni, csak nem szupernagymester, meg ultrasupercomputer szintre, amit a Stockfish, Houdini, Fritz, stb. képvisel. Igény szerint szépen skálázhatóan lehet gyengíteni a Chessmaster szintjén a nekünk megfelelő szintre (mivel már egy P4 szintű gépen sem lesz ellene esélyünk, nem hogy mondjuk egy i5-i7-esen). A Chessmaster 2000, 2100, 3000 felejtős, túl régiek, 16 bites programok, sem a procit, sem a memóriát nem tudják kihasználni, és sakkprogramozásilag is elavultak. Ma már a számítógépek túlléptek ezen a szinten, már a 64 bit is általános, a procik többmagosak, kellően elterjedt a min. 4 giga RAM, érdemes olyan sakkprogramot használni, ami ezt kihasználja, meg programozásilag is korszerűen vannak programozva. A sakkprogram ráadásul pont az a műfaj, ami régóta ki tudja használni a modern hardvert, ki tud használni akármennyi magot/szálat, akármennyi memóriát, szépen skálázódik a legerősebb hardverre is, akár szuperszámítógépre is.
-
Sirpi
senior tag
Végjátékadatbázisból viszont nem tudom mit éri meg most használni.
Gondolom ez nem integrálható sakkmotorba, és rétegproblémát old csak meg (azt viszont tökéletesen), de érdemes megnézni a Lomonosov Tablebases-t. Ez maximum 7 bábig pontosan megmondja, hogy mi az adott játékos legjobb lépése, tehát pl. azt, hogy az adott lépéssel 41 lépésben adhatunk mattot, bármit is csinál az ellenfél. Androidon ingyen kipróbálható bármilyen állásra. Egyébként kb. 100 terabájtnyi adatot halmoztak fel a működéséhez.
Hazudnék, ha cáfolnám annak tagadását, hogy ez az ital nem nélkülözi a koffeinmentesség megnemlétének hiányát. Na most akkor van benne koffein, vagy nincs?!
-
MegalodonS
őstag
Azert ez nem igy van!Nincs is szuksege ra,mivel a megnyitasi konyvtara 3000+ tudasu,a masik ma minden sakk program azt kalkulalja,hogy 40 lepesben mattot adjon,igy vannak programozva.A mai gepeken ez be is jon,mert nehez,40 lepes fole menni ugy,hogy ne a gep legyen elonyben.A vegjatek az mar sebeszinek nevezheto, a legtobb 6 babos es onnan mar igy sokkal jobban ertekeli,mondjuk egy 9 babos allast.
En ma mar nem adok tobbet 1 percnel a gepnek,igy jol meg lehet tanulni vedekezni!!
(#29) Sirpi
Syzygy Tablebases egy tomoritett,kisebb vegjatek adatbazis igy is 4 DVD
[ Szerkesztve ]
-
MegalodonS
őstag
Bekoszontott a videokartyak kora a sakkban!!
CPU vs GPU a gyoztes a GPU
Az elso negyben, mar 3 sakkprogramnak mar videokartya szamol,erdekes jovo ele nezunk
Optimizing Fat Fritz, the top rated engine in the world!![ Szerkesztve ]
-
Egon
nagyúr
válasz MegalodonS #30 üzenetére
Enyhén zavaros a hozzászólásod: nem igazán derül ki belőle, hogy mit cáfolsz az enyémen, amikor nagy vonalakban kb. ugyanazt írtuk.
A "40 lépésben mattot adjon" kitétel szerintem csacskaság: miért pont 40? Miért törekedne erre egy sakkprogram, amikor az esetek jelentős részében, akár jóval kevesebb lépésből is be tud mattolni sok játékost?
HA úgy írtad volna, hogy 40 lépésre előre kalkulál, azt még el is tudnám hinni..."Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)
Új hozzászólás Aktív témák
- OpenWRT topic
- Milyen RAM-ot vegyek?
- Stellar Blade
- Megjelent a Moondrop audio-fókuszú telefonja Kínában, lesz globális verzió is
- bitpork: Fogyasztásra ítélve
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Lelövi a Roccat márkanevet a Turtle Beach
- Milyen TV-t vegyek?
- Milyen hagyományos (nem okos-) telefont vegyek?
- Milyen egeret válasszak?
- További aktív témák...