Új hozzászólás Aktív témák
-
cousin333
addikt
válasz Tigerclaw #11 üzenetére
Nem csak neked
Az árazás elég vegyes: általában a gyorstöltők kWh, a villámtöltők meg perc alapúak (hogy minél gyorsabban eltakarodj róluk), de ennek a fordítottjára is van példa, vagy akár vegyes árazásra (pl. E-On), ami egyszerre perc és kWh alapú. Kicsit ez még amolyan Vadnyugat. Ha jobban elterjednek, akkor kialakul némi árverseny, persze ingyen már sose lesz.
Mindemellett még léteznek ingyenes töltők is, vagy parkolóhelyhez kötöttek (parkolóházban fizetsz a parkolásért, cserébe ingyen tölthetsz). Tény, hogy jelentősen drágult a töltés (arányt nem írok, mert korábban ingyen volt...): mondjuk egy e-mobi AC-n tipikusan 100 Ft/kWh, ami 20 kWh-os (kicsit talán pesszimista) fogyasztással számolva 2000 Ft, azaz 20 Ft/km. Ez durván 5 literes fogyasztásnak felelne meg. Azaz nem jó, de nem is tragikus.
Ráadásul aki a nyilvános töltők árazásán fennakad az általában benzines logikával gondolkodik: kevés az üzemanyag -> benzinkút. Egy villanyautót otthon is lehet tölteni, akár egy mezei konnektorból is (persze érdemesebb kiépíteni valami alap Type 2 töltőt), az meg mondjuk 7-800 Ft / 100km. A nyilvános töltőre nincs is nagyon szükséged, amíg a napi futásod 200-250 km alatt van. Ez pedig a legtöbb embernek az idő túlnyomó részét jelenti.
Ami az árkülönbözetet illeti, egy dolog ki szokott maradni a számításból: ez a kocsi 4 év múlva is legalább annyit ér, mint a benzines újonnan. Ha új autót veszel (ami nem a befektetés kategória), akkor valószínű, hogy idővel el is adod, így nem a vételárral, hanem az amortizációval kell számolni. Persze így is problémás lehet a matek, de azért mégsem ugyanaz.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
Veszel egy villanyost 11-ért, egy benzinest 4-ért: különbség 7 millió. 5 év múlva eladod a villanyost 4-ért, a benzinest 2-ért. A villanyon buktál 7-et, a benzinesen 2-t. A különbség 5 millió. Tehát kisebb, mint a vételár-különbség.
A fentiek sarkított számok, mert a villanyost is megkaphatod olcsóbban (pl. állami támogatással), és szerintem eladáskor többet fog érni, de a lényeg benne van.
Az árazáson túl meg vegyük észre, hogy a 4,3 milliós Peugeot 75 lóerő, a villanyos meg majdnem duplája, érzésre még több is. Gyanítom a felszereltségük sem egyezik. Nyilván ha 6 milliód van egy autóra, akkor nincs kérdés, vagy nem újat kell venni.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz Tigerclaw #21 üzenetére
Ez valóban így van. Ugyanakkor a belsőégésűek sem lesznek olcsóbbak (Euro akárhány), valószínűleg idővel korlátozni is fogják őket (pl. kitiltják a belvárosból).
Az értékvesztés részben a vételár miatt van: egy >10 milliós benzines sem értékálló befektetés. Ami az akkukat illeti: ezzel kapcsolatban egyelőre kevés a tapasztalat, de tény, hogy az idős villanyautók akkuja eredetileg is kis kapacitású volt (tipikusan 22 kWh), ami miatt már újkorukban is korlátozottan voltak használhatók (általában 2. vagy 3. autónak).
Az is látszik viszont, hogy az akku degradáció a legtöbb esetben nem olyan vészes, mint azt sokan állították, és a kapacitáscsökkenés sem abrupt, hanem fokozatos: akinek elég a 6-70%-os akksi, az nyugodtan megveheti, nem fog másnapra 10%-ra esni. Egy ilyen 208-nál már eleve 50 kWh a kiindulási alap, aminek a 60%-a is több, mint a régiek eredetije. Mindemellett jobb az akkutechnológia, azonos futásteljesítménynél kevesebb a töltési ciklusok száma és többet/kényelmesebben lehet az optimális tartományban használni (20-80%, vagy akár 40-60%). Általában véve is sokaknak elég lesz a hatótáv - ami nettó 18kWh-nál még nem mondható el - így az újabb, nagyobb akksis villanyautók megjelenése sem nyomja le annyira az értéküket.
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz forumpista #24 üzenetére
"Továbbra is ugyanaz a probléma, a limitált hatótáv miatt ezek inkább futkorászós városi autók, a városokban pedig pont elég kevesen tudnak otthon (olcsón) tölteni."
Agglomerációból bejárósnak viszont tökéletes: a távolság már elég nagy, városban haladsz vele és otthon töltheted. A mai 2-400 km meg a benzineshez képest limitált, a legtöbb ember valós igényéhez képest meg legtöbbször elegendő.
"A töltők között pedig nagy versenyhelyzet nem lesz, mivel hasonlóan az üzemanyaghoz, az áramot is mindenki ugyanúgy 1-2 helyről tudja vásárolni."
Mondtam, hogy ingyen nyilván nem fogják adni, de azért lesz különbség aközött, hogy 100 km-en belül a tiéd az egyetlen villámtöltő, vagy van még több is, adott esetben az utca túloldalán. És sokszor otthon is lehet tölteni, tankolni viszont nem.
"Ez lényegtelen, a vételi és eladási ár közti különbséget buktad."
Egy másik hozzászólásomban írtam, hogy ez valóban így van, így sem buksz annyit, mint a benzines és a villanyos új vételárai közötti különbség, amit sokak szerint a villanynak "be kell hoznia".
"Mert az e-autók akksija épp a fejlődési pálya elején van, most rohadt drágán vehetsz egy limitált e-autót"
Ebben van igazság (lásd #25), de az olló kezd záródni (50 kWh már sokaknak elegendő lehet), és a számítás szempontjából lényegtelen, amíg adott korú villanyos abszolút értékben drágábban eladható, mint a belsőégésű társa.
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
Még egyszer: nem azt mondtam, hogy nem buksz többet a villanyoson (akár arányaiban is), hanem hogy nem az új áraik közötti különbözetet bukod el. Amúgy a villanyos kedvezményes listaára 10,9 millió, ha nincs állami támogatás.
A hivatkozott két kocsi felszereltsége, menetdinamikája, komfortja továbbra sem azonos. Active felszereltségnél már 5 vs 11 millió. A 130 LE-s Allure Pack (mert csak ilyen van benzinesből ezzel a motorral) az 8 millió, ugyanez villanyosban 12 millió: [link].
Egy 5-ös benzines BMW árából meg veszel 3-4 Dacia Sandero-t, akkor most melyik a jó deal?
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
De miért kevered ide a második autót? Az elsőn buksz 7-et, ha villanyos, 2-t ha benzines. A különbség 5. Ezen a ponton ugyanott vagy, mint mielőtt megvetted volna: nincs autód. Ha veszel egy újat, akkor a fenti számokat szorzod meg kettővel. Tehát a különbség már 10. Ha veszel egy harmadikat, akkor 15. De ha a vételár különbségekkel számolsz, akkor a különbség 7, 14 illetve 21 lenne.
Az egész kérdés nem arról szólt, hogy melyik olcsóbb, vagy melyikkel buksz kevesebbet a vételáron, hanem hogy mennyit kell(ene) behoznia a villanyosnak. Én csak azt írtam, hogy kevesebbet, mint a vételárak különbsége. Ha az első kocsival nem spórolsz 5 év alatt 5 milliót, akkor a másodikkal is bukni fogsz (ugyanannyit).
Tehát nem arról van szó, hogy a villanyos anyagilag(!) összességében jobban megéri-e, mint az alap fapad benzines, mert gyanítom nem. Csak az zavar, hogy a számolásból mindig kimarad az eladásiár-különbözet. Mint ahogy egyébként a különbséget be is fektetheted, és akkor kamatozik, ami szintén a megtérülés ellen szól.
Akkor nekem is OK (bár most ez a hsz. kontextus nélkül marad...)
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz forumpista #32 üzenetére
Szerintem ez pont fordítva van. A villanyautók eleve drágán gyárthatók, ezért a gyártók azzal próbálják vonzóbbá tenni, vagy csökkenteni a benzineshez képest a felárat, hogy egy csomó funkciót, ami a benzinesben extra, azt itt alapból beépítik, hiszen ez nekik nem kerül annyiba, mint amennyiért neked amúgy eladják.
Nem tudom amúgy, hogy milyen extrákra gondolsz, ami kizárólag hosszútávú, autópályás utazáskor jön jól.
A megnövekedett fogyasztást amúgy a légellenállás okozza, de vannak villanyautók (pl. Tesla, vagy Ioniq), amik ilyen körülmények között is konszolidáltan fogyasztanak.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
"A 4-5-600 lóerős Tesla-k is 110-es tempóval mennek pályán, hogy ne merüljön le az autó."
Kivéve persze, ha nem. Egyébként pont nem sokszáz lóerőről beszélt. Egy 1000 LE-s autóval is lehet lassan menni, ellenben egy 50 LE-sel nem tudsz sportosan. 4-5-600 LE alapvetően benzinesben is felesleges.
"Városban meg még fontosabb a lóerő 50-60 km/h tempó mellett."
Városban miért ne számítana a dinamizmus? Mondjuk pont ez az a terület, ahol a villanyosok kenterbe verik a belsőégésűeket.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz forumpista #44 üzenetére
Ezen extrák jó része a benzines változatokban is benne van. Az ilyen mindenes platformokba (benzines, dízel ,hibrid, elektromos ugyanabban a kasztniban) már minden rendelkezésre áll. De nyilván egy tisztán villanyos sem maradhat el mögöttük, mert ez a trend, hajtáslánctól függetlenül.
Egyébként nem tudom, miért lenne felesleges: tegyük fel, hogy Németországban ingázol oda-vissza napi 80-120 km-t. Sanszos, hogy ebből 40-100 km-t autópályán mész, máris megérheti. de mondjuk egy távolságtartó tempomat országúton se hülyeség.
Amúgy meg már ma sem minden villanyautó egyforma. A városi szaladgálós kategória jellemzően 80-140 LE között van. A motor kicsi, könnyű, egyszerű, hatékony, miért ne lehetne erős? Állítólag már csak visszatöltés miatt is ilyenek.
A tényleg erős Teslák meg nem csak 60 km ingázásra valók, mert autópályán is elmennek 3-500 km-t egy töltéssel. Ez azt jelenti, hogy egy tipikus hosszabb egynapos utazást 2-3 töltéssel abszolválnak. Nem tudom, miért kell úgy tenni, mintha a villanyautók az utca végéig is csak konnektorral jutnának el...
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #23 üzenetére
Na, linkeljed azokat a találatokat. Nyilván 4 év múlva 120%-al lesz olcsóbb.
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
"Tehát egy évben minimum 200 töltés."
És? Hazaérsz, rádugod a töltőre, reggel indulás előtt lehúzod. Ez így együtt lehet akár 20 másodperc is.
"És még akkor is marad a hétvégi hatótáv-para."
Milyen hatótáv para? Téged mindig az út szélén segítenek ki egy kanna benzinnel, vagy elmész tankolni, amikor fogy a nafta? Na, pont így kell villanyautóval is. A töltőhálózat nem olyan fejlett, ezt aláírom, de 50 kWh-s akkuval azért nem kell annyira parázni. 24-es Leaf-fel, 2016-ban, na az kaland lehetett. De ez? Akinek van ilyen kocsija, annak nem nagyon lesz hatótávparája. Akinek meg nincs, annak azért nem...
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #55 üzenetére
Először is a listaár egy dolog, az a kérdés, hogy ténylegesen mennyiért vette. A GT kivitel nagyon nem az alap, a jó felszereltség nagyobb értékvesztéssel jár. A "számolásom" meg arra próbált utalni, hogy az értékvesztés nyilván az első évben a legnagyobb, utána csökken a (m)értéke. Gyanítom, hogy ez a 24000 font is drágább, mint a benzines új ára, tehát igaz volt, amit leírtam. Amit viszont biztos nem írtam, az az, hogy a villanyos tartja az árát...
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #62 üzenetére
A tényleges vételár is számít. Egyszer vettem egy használt videokártyát, úgy gondoltam, hogy elég jó áron. A számlát megkapva kiderült, hogy az illető alig bukott rajta a vételárhoz képest. Amúgy ebben a listaárban van már valamilyen villanyautós kedvezmény, vagy az még ebből jött le?
"Aztán jössz azzal hogy a topp modell jobban veszít mint a többi modell."Miért, nem? Az emberek nem szeretik megfizetni az extrákat. Nyilván hajlandóak többet adni érte, de nem annyival, amennyivel az eredeti vételár alapján drágább lenne.
"Rosszul gyanítod. Nem így van."Tehát akkor már olcsóbban megkapok egy 1 éves villanyost, mint egy új benzinest? Még jobb üzlet...
Azt állítod, hogy a villanyos is sokat veszít az értékéből? Ez remek, mert én sem írtam mást.
"We spared no expense"
-
-
cousin333
addikt
Hát, lakótelepen talán, bár garázsod ott is lehet éppenséggel, de társasházban, kertvárosban azért nem kivitelezhetetlen. Végtére is csak egy mezei (nem szó szerint) konnektorra van szükséged, ami huzamosabb ideig elbír 8-10 Ampert.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
Olyan 1000-1500 ciklust el kell viselnie különösebb gond nélkül: [link]. Ez kb. 250-350 ezer km. Főleg, ha mindennapi használatban 50% körül tartod a töltöttséget (pl. 70 és 30% között, az kb. 100-120 km).
A 250 km-t 2 óra alatt is teljesíthető, annyit még bírnia kell, ha nem is feltétlenül télen.
A hétvégi történeted ott sántít, hogy a benzines autót sem orvosi fecskendővel tankolod meg, mert sosem végzel. Az EVSE 8-10 Ampere a mindennapi munkába járás pótlására elegendő. Ha komolyan gondolod, akkor kiépítesz otthon egy Type 2 töltőt, minimum egy fázis 16 Amperrel. Ha pedig gyorsan kell a delej, akkor az út mentén keresel egy villámtöltőt (250-300 km alatt már csak akad egy), vagy a célállomáson egy AC-t.
"Tehát a hétvégi 250 km-es kiruccanást 0 fok alatt felejtsem el az e208-cal."
Igen, mert köztudomású, hogy benzines autóval sem lehet 1000 km-t menni egy nap, mert nem elég nagy a tank...
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz <Lacy85> #107 üzenetére
Nem teljesen illik a képbe, de Hyundai Ioniq esetleg? Van 28 és 38 kWh-s verziója, de az egyik leghatékonyabb villanyautó, főleg nagyobb sebességnél. A nagyobbik változat biztos megy annyit, mint az 50 kWh-s e208.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #110 üzenetére
Igen, azért írtam, hogy nem illik teljesen a képbe. Bár az alacsony csomagtér és a szűk hátsó fejtér pipa
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #121 üzenetére
Ugyanazt írta, mint én az #57-ben, csak akkor sem akartad érteni. Egyébként meg: #65...
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz gabber01 #119 üzenetére
Lásd #68.
Nem írtam sehol, hogy a lakótelepi, garázs nélküli emberek rohanjanak villanyautót venni. Ha nincs saját töltési lehetőséged, akkor jól gondold meg a dolgot.
Valamiért egyesek azt hiszik, hogy "szerintünk" most mindenkinek azonnal villanyautót kell venni. Pedig csak arról van szó, hogy sokaknak már most is alternatíva lehetne (városban is!), mert sem a hatótáv, sem a töltés nem lenne leküzdhetetlen probléma. Az ár más kérdés, de azt szerintem mindenki önállóan el tudja dönteni.
"és nem is lehet mindent beépíteni ilyen szarokkal"
Miért nem? Minden házban/lakásban akad jó néhány konnektor, azt is sikerült kiépíteni valahogy. Most is léteznek olyan megoldások, hogy pl. a villanyoszlopokba tesznek kis teljesítményű töltőket. Nyilván nem kell minden bokorba dedikált 2x22 kW-os töltő, de 2-3 kW-os diszkrét oszlopokat akár a lakótelepi parkolóban is ki lehet építeni. Itt sem töltene mindenki, pláne nem egyszerre mind, mielőtt aggódni kezdenél.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
Bjorn tesztjei is ezt erősítik meg. Az új Ioniq legnagyobb hibája a töltési karakterisztika, ami sokkal rosszabb mint az elődjénél. Nem véletlen, hogy az 1000 km-s kihívást a 28 kWh-s verzió teljesítette hamarabb, megelőzve az e208-at(!), és a 38 kWh-s csak a harmadik lett ebben az összevetésben.
1000 km challenge e208
1000 km challenge Ioniq 28 kWh
1000 km challenge Ioniq 38 kWh"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
Ahogy én látom a napelem is olyan, mint a villanyautó, ha "kiadja a matek": először drága pénzért megveszed, majd fokozatosan dolgozza le az árkülönbözetet.
Nyilván jobban megéri, ha eleve napelemet telepítettél/telepítenél, mert a villanyautó miatt már "csak" bővíteni kell.
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #135 üzenetére
Elolvastam és válaszoltam is rá. Nem véletlenül ajánlgattam a #65-öt. Amiből kiderül, hogy amit írtál, az nem ábrázolja hűen a valóságot, mert tényleg lehet (jóval) olcsóbban is újat kapni, listaár ide vagy oda, mint ahogy benzinesből is van új 20000 font alatt, vagy ahhoz közel (igen, a 131 LE-s verziót). Mind "brand new", és a név alapján Peugeot márkakereskedéstől, nem a Tesco-ból. Tehát olcsóbban, mint a
linkeltemlített használt e208.[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz GreenGoblin #140 üzenetére
Elsőre is világos volt, mire gondolsz, pontosan úgy értettem, ahogy most is elmondtad. Csak akkor sem értettem vele egyet. A dolog onnan indult, hogy szerinted az eladó 30%-ot bukott a kocsiján 1 év alatt. Ami csak akkor igaz, ha listaáron vette. Márpedig olcsóbban is megkaphatta, újonnan, hivatalos márkakereskedőtől, akkor pedig nem bukott 30%-ot. Sőt, gyaníthatóan soha senki nem fizetett 33000 fontot a kocsiért, már csak azért sem, mert eleve jár rá 2500-3000 font állami támogatás.
A használt e208-at 24-nek mondtad, én meg írtam, hogy 20-22-ért kapsz hasonló, új(!) benzinest, és 24 > 22.
De valóban túl lett ez tárgyalva, mindketten elmondtunk már mindent, amit akartunk, majd az utókor ítélkezik felettünk...
"Amúgy hallottátok, hogy Tesla ad el VW-nek CO2 kvótát?!"
A CO2 kvóta eladása egy fontos bevételi forrás a Teslának. A VW-nek is megéri, mert így nem kell brutális büntetést fizetnie.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz Tigerclaw #144 üzenetére
Mert nekik a kvóta egy eszköz a cél eléréséhez. Időlegesen adnak némi engedményt, hogy nem kell feltétlenül hozni a számokat, de akkor legalább fizess. Hidd el, az sem esik jól a gyártóknak...
#113-ra válaszolva:
"Ezert viszont nincs ertelme az EU-nak hajcsar modjara kenyszeriteni az autogyarakat, hogy hagyjanak fel a hagyomanyos hajtasu autok gyartasaval. Ha valamit eroltetni akarnak, inkabb a hibridekre koncentraljanak."
Az EU ebből a szempontból nem buzdít a hagyományos autók leváltására. Csak megad egy pár ambiciózus célszámot meg egy -dátumot, aztán minden gyár oldja meg, ahogy tudja. Lehet(ne) kis méretű, könnyű, gyenge autókat gyártani, lehet hibrideket (sokan ezt is teszik, pl. a BMW; nem az EU koncentrál rá, hanem az autógyárak), villanyost, hidrogénest (ami szintén villanyautó) vagy tudomisén...
Ahogy én látom a hibrid inkább csak egy átmeneti állapot, mint a CO2 kvóta-kereskedelem. Akkor már inkább a hatótáv növelő.
[ Szerkesztve ]
"We spared no expense"
-
cousin333
addikt
válasz <Lacy85> #196 üzenetére
"Pedig idén már 1 millió a cél eladásban."
De nem is Model S-ből, hanem leginkább Model 3-ból, meg Model Y-ból. Ami jóval olcsóbb, miközben az akksi mérete nem sokkal kisebb.
"hiába lesz 50%-kal olcsóbb az akksi gyártás"
Persze, mert közben 2-3-szor akkora akku kerül az autókba (most nem a Teslákra gondolok elsősorban). Meg építik ezerrel az infrastruktúrát (Gigafactory, Supercharger).
Az i3 gyártása is megtérült már, pedig az elején kezdték, nem adtak el kiugróan sokat és a gyártása sem nevezhető olcsónak.
Ha most gyártanák az első Leaf-et, meg az i3-at a 22kWh-s akkuval az is olcsóbb lenne, csak az ugye nem felel meg a kényes ízlésnek. Jelenleg elsősorban nem árcsökkentést zajlik (legalábbis nem látványosan), hanem az akkukapacitás bővítése, beltér/összeszerelés minőségének javítása. Tíz éve 10 mió környékén kaptál egy full műanyag, aprócska i-Miev-et, ma ugyanennyiért (pénzromlással, EUR árfolyammal számolva) sokkal komolyabb kocsikat vihetsz haza. Miközben a belsőégésűek sem lettek olcsóbbak, sőt. Egyelőre annyi a különbség, hogy a villanyautóknak magasabb a belépő ára. Majd megy az lejjebb is, koreai, kínai autók is nyomják majd lefelé, hiszen az európai gyártók hajukra kenhetik az évszázados belsőégésű know-how-t.
"We spared no expense"
Új hozzászólás Aktív témák
- Vezetékes FEJhallgatók
- Építő/felújító topik
- OLED TV topic
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Kicsit extrémre sikerült a Hyte belépője a készre szerelt vízhűtések világába
- Óra topik
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Crypto Trade
- Politika
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- További aktív témák...
- VADIÚJ, BONTATLAN! Mac Mini M2 8GB 256GB
- i7 7700K////1070 TI///16GB
- ASUS ZENBOOK 13 UX333FA - 13,3"FHD IPS - i5-8265U - 8GB - 512GB SSD - Win11 - Magyar
- Playstation 5 Drive Edition 825GB (CFI-1216A), 2025.11.03-ig gyári garanciával, Bp-i üzletből eladó
- Lüm-tec m85 Svájci szerkezetű Amerikai microbrand