Új hozzászólás Aktív témák
-
dabadab
titán
"olyan brutális dinamikájuk volt, hogy akkoriban gyakorlatilag az elérhető maximumot ostromolta.
Az felett csak a nyers bakelit lemez állt."Ami akár 60 dB dinamikát is tudott produkálni, persze csak a külső részén, a lemez belseje fele elfogyott az a kevés dinamika meg a magasak is
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz #56474624 #83 üzenetére
Tök jó ám, hogy az ember nekiáll összemosni a masterelés kérdését azzal, hogy az adott hanghordozó mit tud.
Egyébként meg a 60 dB egy csomó esetben bőven sok is hanganyagnak, de mindig előjön az az ostoba tévhit, hogy a bakelitnek valami nagyon jó dinamikája van. Nem, nincs neki.
(#88) Zsébernardo: ha egy lejátszónak van saját hangzása, akkor ott különösebb hangminőségről nincs értelme beszélni.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Az utómunkát és a hanghordozó hangminőségét azért illik együttkezelni, mert az előbbi nagyon erősen függ az utóbbitól"
Értem, tehát ha szar a master, akkor a FLAC 32 bitjéből 29 hirtelen eltűnik.
Ne komolytalankodjunk, ha kérhetem.
"ráadásul a zenerajongónak csak a végeredmény számít, mindegy, hogy a hanghordozó vagy a "master" sajátossága befolyásolta azt."
Szerintem tudatlannak lenni nem erény, a normális szakmai beszélgetést meg valami sárbanfetrengő röfögéssé lealacsonyítani meg nem vezet sehova.
"A hanglemez dinamikatartományát direkt nem korlátozta a jel-zaj viszony, hanem a jel még a zajban is hallható, emiatt nagyobb az a tartomány az általad említettnél"
Ezt szerintem te sem érted, mert amúgy értelme az nincs.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz ecaddsell #97 üzenetére
"biztosan volt tömörítés nélküli MD"
Csak a legvégén. 2004-ben jött be a HiMD formátum és az tudott ilyet, de addigra már bőven látszott, hogy ez halott technológi. Pusztán technológiailag a flash NAND elzúgott mellette illetve a Sony a HiMD használatát szükségtelenül túlkomplikálta és csak a rettenetesen szar sonys szoftverekkel lehetett rá bármit is másolni - nem túl meglepő módon ezek után nagyjából senki se vett ilyet.
"az összes közül az Atracos MD rázkódás védelme volt a legjobb"
Gyakorlatilag az összes MD-n valamilyen Atrac volt (sima Atrac, aztán Atrac3 meg Atrac3+).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Az utómunka a hangordozótól függ, hiszen arra optimalizál"
Csak akkor, ha a hanghordozó korlátoz. A vinil korlátoz, ott direkt vinilre kell masterelni, a CD viszont nem, arra azt raksz, amit akarsz.
"Hogy gyenge a zene dinamikája a CD-lemezeken, arra nem lehet kifogás az, hogy ez nem a hordozó, hanem a sz@r maszter hibája"
De, már csak azért is, mert konkrétan ez az igazság.
Egyébként itt elmész abba az irányba, mintha minden CD-s kiadvány agyon lenne kompresszálva - noha ez nem így van, arra is vannak gyárilag is nagy dinamikatartományú kiadványok.Egyébként meg a kis dinamika sokszor direkt praktikus - ezt nagyjából mindenki tudja, aki próbált autóban Mike Oldfieldet hallgatni
"Mi nem világos azon, hogy a digitális rendszerekben a zaj hangszintje a dinamikatartomány határértéke, míg az analógokban a zajszint alá nyúlik a tartomány?"
Ebből nagyjából annyit értek, hogy valami nagyon-nagyon naív elképzelésed van zajról, jelről meg dinamikatartományról.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Lalikiraly #106 üzenetére
"Nos analógon kisebb hangerő, de dúsabb, teltebb, természetesebb hangzás.
Optikán nagyobb hangerő, dinamikusabb hang, de digitális és sok részlet elvész"
Ha rendes listening testet akarsz csinálni, akkor:
1. Normalizáld a hangerőt. Ha ez nincs meg és az egyik hangosabb, a másik halkabb, akkor a fene megette az egészet.2. Vakteszt. Igen, tudom, hogy szerinted téged nem befolyásolnak az előítéletek. Meg azt is tudom, hogy igen, és hogy ugyanolyan lehetetlen az, hogy ne befolyásoljon az előítélet, mint az, hogy fényevő legyél: az ember nem így működik. És nem, igazából nem vagy tisztában a saját előítéleteid mibenlétével.
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Ez konkrétan nem igaz."
Tényleg? Valami konkrétum?
"a legjobb felvételek többsége nem CD-re kerül(t)"
Elég kevés olyan felvétel van, ami ilyen vagy olyan módon, de végül ne került volna CD formátumba.
"Akkor ideje olvasgatnod a témában egy kicsit. "
Ez az "olvasgass" olyankor szokott előjönni, amikor már nem nagyon maradtak érvek. Persze mindenféle konkrétum nélkül.
DRM is theft
-
dabadab
titán
"A CD-n digitalisan taroljak az informaciot, tehat ha hibatlanul kiolvassa a lejtszo, akkor egyatalan nincsen kulonbseg semmilyen CD kozott."
Ez így van, de a fenti okfejtés nem magára a CD-re, hanem a masterekre vonatkozott. Ezért mondtam, hogy tök rossz, hogy az emberek össze-vissza keverik azt, hogy mit tud a CD meg hogy milyen mastereket raknak rá.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz olbaidhun #132 üzenetére
Mágneses tároló volt a 3,5"-es HD lemez is, annak a legendás megbízhatóságáról még egész konkrét emlékeim vannak, amikor az ember otthon felmásolt rá dolgokat, aztán fél óra múlva, amikor a másik gépben le kellett volna olvasni, akkor lehetett izgulni, hogy tízből mennyi lesz olvashatatlan
Szóval ilyen anekdotaszinten minden technológiáról elő lehet ásni történeteket arról is, hogy mennyire rossz, meg arról is, hogy mennyire tartós (a valamikor a kilencvenes évek közepéről származó első írt CD-m még mindig olvasható, ahogy az ennél régebbi nyomott CD-im is).DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz olbaidhun #136 üzenetére
"A mágneses megoldás, mint elv és gyakorlati eredményeket tekintve adattár, általánosságban az egyik legjobb megoldás, amit elérhet az ember manapság."
Nem igazán, mert azért azt lehet tudni, hogy ezek belátható időn belül elvesztik a mágnesezettségüket, akármit is csinálsz velük. Ha például az ókori egyiptomiak nem kőbe faragták vagy pergamenre írták volna a dolgaikat, hanem mágnesszalagokra, akkor abból mára semmi nem maradt volna Elvi szinten az optikai adathordozók sokkal jobbak, mert ott olyan fizikai változáson megy keresztül a hordozó, ami permanens - maximum azzal lehet gond, hogy maga a hordozó megy tönkre, de egyrészt ez a mágneseseknél is létező veszély, másrészt nem megoldhatatlan (ahogy az archiválási célú hordozóknál meg is oldották).
A szalag meg régen nagyon menő volt archiválásra, de egyre kevésbé az, mert a kapacitása és a sebessége nem tud igazán lépést tartani az igényekkel: pl. a mindenféle felhőszolgáltatóknál leginkább HDD-re archiválnak.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz olbaidhun #142 üzenetére
"Ez ilyen CD, DVD típusú dolog? PL ?"
Igen, pl. a Verbatim M Disc DVD.
Egyébként a BD lemezeknél már szervetlen dye-ra váltottak, ami sokat számít, mert a CD és a DVD esetében ennek a bomlása volt a lemez halálának az oka (az M Disc is szervetlen dye-t használ)."Ez is igaz, épp ezért mondom, hogy kár érte, fejleszthették volna"
Kemény fizikai korlátok vannak, egyrészt az adatsűrűségnél másrészt a szalagsebességnél.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz SkyLine3000 #143 üzenetére
"Összegyűjtöttem fater összes kaziját, amikre a 70-es 80-as években vett fel zenéket és egyikről sem tűnt el semmi."
Dehogynem, teljesen biztos, hogy jelentősen romlott a felvétel minősége.
DRM is theft
-
dabadab
titán
Itt azért érdemes két dolgot különvenni:
Van az a probléma, hogy mekkora az egyes komponensek hibája: torzítás, crosstalk, miegyéb. Ezt simán lehet műszerrel mérni, nem gáz.
Meg van az, hogy az egyes emberek mit gondolnak kellemesnek illetve az adott hibákra mennyire háklisak. Itt viszont értelmeszerűen magát az embert kell mérőműszernek használni, ami sok szempontból kihívásosabb dolog
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #225 üzenetére
"Egy tipikus analóg lánc hagyományos LP-ről veszi a zenei forrást, ami jócskán tartalmazhat (ha tisztán analóg módon készült el a felvétel) 20 kHz feletti frekvenciájú hangokat."
Több kérdés merül fel.
1. Ez kinek és miért jó?
2. Ami lejön az LP-ről 20+ kHz-es hang, az ott volt-e a masteren is vagy csak zaj? Mert ha a CD lejátszó DAC-járól leszednénk az lp filtert, akkor ott is kijönne 20 kHz feletti hang, csak nem a masterről.
3. Ki a fene masterel 20 kHz fölötti tartományban? Egy denevér?
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #235 üzenetére
"Korábban írtam, hogy a kazettás magnó az MP3 párja"
Ami persze rettenetes hülyeség, bármilyen normálisabb mp3 köröket vár az akármilyen spéci kazettákra is.
A 320-as mp3 meg a legtöbb ember (önjelölt audiofilek is ide tartoznak) számára transzparens."a szalagos magnó pedig a tömörítés nélküli digitális kódolást tartalmazó formátumokkal van párban. Hogy a minősége mennyire jó, az kérdés, de 44/48 kHz mintavételű, 16 bites kódolású formátumoknál biztosan jobb."
Maximum a stúdiómagnók, 30 IPS-sel, bizonyos paraméterekben, de stúdióban senki sem használ 44/16-ot, hanem legalább 96/24-et, az meg bőven a szalagos magnók felett van.
Az otthoni szalagos magnók meg nem jobbak.Ja, és van még egy érdekesség: nem láttam soha, sehol semmilyen meggyőző tesztet arról, hogy a 44/16 ne lenne transzparens az emberi fül számára.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz SkyLine3000 #233 üzenetére
Azt írtad, hogy nem tűnt el semmi.
Az, hogy ma is meg lehet ismerni, hogy mi van a felvételen, nem azt jelenti, hogy nem tűnt el semmi, csak azt, hogy nem tűnt el túl sok információ.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Donki Hóte #240 üzenetére
"Miért jó a 120 dB jel zaj viszony? Miért jó a 0,0000001 % THD?"
Hallgatáskor? Semmire.
"A 20 kHz feletti hangokat nem halljuk ha ott vannak, de ha nincsenek ott, akkor a hiányukat megérezzük."
Nem.
"A CD lejátszó DAC-járól hiába szeded le az aluláteresztő szűrőt"
Nem veszem le hiába, mert akkor remekül kijön az alias zaj és bőven lesz 20 kHz feletti tartomány a kiadott hangban. Persze, zaj lesz, de ott lesz - az LP-nél se állíttota senki, hogy azért vannak ott, mert a masterről kerültek oda.
"Az LP-re készített felvétel során nincs ilyen kötelező szűrő"
RIAA-görbe?... Ami ráadásul csak 20 kHz fölött már nagyon durván vág.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
-
dabadab
titán
válasz Kékes525 #294 üzenetére
"A magyarázatot odaírtam."
Amit írtál, az nem magyarázat, hanem legjobb esetben is egy hipotézis. Amit a konkrét kísérletek nem hogy nem támasztanak alá, hanem határozottan cáfolnak.
"Én viszont arról, hogy kis mértékben módosítja az eredeti hangokat a zene hallgatásakor az ez alatt és ez fölötti tartomány"
Én is erről írtam. A fent linkelt cikk is ilyen kísérletről szólt, hogy olyan zenei anyagnál, ahol bőven volt 20 kHz feletti tartomány, lejátszották a komplett hanganyagot meg a csak 20k alatti részét és nem hallottak köztük különbséget a tesztalanyok.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Hieronymus #335 üzenetére
Nekem is van otthon pár sellak lemezem, többek között egy soklemezes Pillangókisasszony is: akkor értettem meg, hogy honnan jön az "album" kifejezés (a lemezek tartója tényleg úgy néz ki, mint egy klasszikus fényképalbum, csak jóval vastagabb és megdöbbentően nehéz a lemezek miatt).
DRM is theft
-
-
dabadab
titán
válasz #00137984 #342 üzenetére
"Szerinted... Retró konzol utáni magas érdeklődés sem ezt bizonyítja"
De, pontosan ezt, ha meg megnézed, hogy milyen alakok érdeklődnek meg gyűjtik, akkor meg főleg: az a negyvenes-ötvenes korosztály, akik tinédzserkorukban ezt tolták.
"Fonográf és a Gramofon szintén létező dolog"
Újabb példa: ott már kihalt az a generáció, amelyik modern technológiaként használta, alig van rájuk kereslet, van egypár gyűjtő, de nincs igazán súlyos áruk.
DRM is theft
Új hozzászólás Aktív témák
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Nyíregyháza és környéke adok-veszek-beszélgetek
- OLED TV topic
- PlayStation 5
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Autós topik
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- PlayerUnknown’s Battlegrounds
- NBA és kosárlabda topic
- Futás, futópályák
- További aktív témák...