Hirdetés

Keresés

Aktív témák

  • nyunyu

    félisten

    válasz pmonitor #27 üzenetére

    A válaszadó azt írta, hogy ennek nagyon 1szerű oka van. Mégpedig a pénztárgép és taxaméter rendelet. Erre csak azt tudom mondani, hogy: tessék mondani, ezt a rendeletet nem a műszaki szakikkal egyeztetve alkották?

    Nem hiszem, hogy megkérdezték volna a műszakiakat.

    2006 körül volt egy csörtém a pénztárgép engedélyezéskor az APEH jogászaival:
    Nem tetszett nekik, hogy az akkori vevőkijelzőnk nem tudott 852-es kelet európai kódlapot, így jobb híján 850 nyugat európait állítottam be az adóügyi egységen, így az automatikusan lecserélte a ő/ű-ket a kalapos megfelelőjükre, és úgy jelenítette meg a tételek neveit.

    Na, jogászéknak ez nem tetszett.

    Kötözködő jogásztól megkérdeztem, hogy ez mégis hol van leírva a jogszabály 2005-ös verziójában, erre csak hebegni-habogni tudott, aztán közölte, hogy Magyarországon be kell tartani a magyar törvényeket.
    Oké, akkor melyikben van ez explicite leírva, hogy nem használhatok kalapos ő/ű-t?
    Újabb 5 perc izzadás után diadalittasan kinyögte, hogy a magyar helyesírás szabályaiban.

    Úgyhogy következő pénztárgép vizsgára rajzolhattam magyar karakterkészletet a vevőkijelzőre, előző este rohangásztam a fél várost körbe, hol lehet SOS EPROMot égetni, mert másnap reggel 8-kor jelenésünk volt a pénztárgép bizottság színe előtt az immáron 852-es kódlapra konvertált vevőkijelzővel.

    Na úgy átengedtek minket a vizsgán, de az engedélyben kikötötték, hogy a pénztárgépünk csak EPROM cserélt vevőkijelzővel kerülhet forgalomba.

    Aztán a következő jogszabály verziótól kezdve már valamelyik paragrafusban explicite kikötötték, hogy minden magyar feliratnak a billentyűzeten, monitoron, vevőkijelzőn, nyomtatón ékezethelyesen kell megjelennie.

    És tessék mondani, az az adóügyi egység miért olyan buta, hogy nem tudja a darabszám szerint nyilvántartott árucikkeket cikkenként összegezni? Ehhez ugyebár nem a saját fejem szerint kellene vezérelni.

    Adóügyi egység dolga a neki küldött tételek változatlan formában letárolása a "fekete doboz" EPROMjába+nyugtára nyomtatása.

    Nem vonhat össze külön-külön érkező tételeket, mivel az az EPROM módosításával is járna, azt meg szigorúan tilos berhelni. (BTK tétel! informatikai eszközzel történő csalás, vagy valami hasonló.)

    [ Szerkesztve ]

    Hello IT! Have you tried turning it off and on again?

  • nyunyu

    félisten

    válasz pmonitor #27 üzenetére

    Jut eszembe, mit értesz nyugta kinyomtatása előtt?

    Olyan opció nincs, hogy húzogatom a vonalkódot, és nem készül nyugta.
    Legkésőbb az első vonalkód lehúzásánál meg kell nyitni a következő nyugtát, és tételenként küldeni a sorokat, ami egyből megy az EPROMba.

    Speciális pénztárgépeknél lehet olyan, hogy gyűlik-gyűlik a rendelés, aztán egyben írjuk ki a nyugtát amikor a vevő fizet, de azok nevesítve vannak a jogszabályban. (pl. éttermi pénztárgépek, meg talán a benzinkutasok is ilyenek)
    Általános célú pénztárgépeknél nincs ilyen.

    Hello IT! Have you tried turning it off and on again?

  • nyunyu

    félisten

    válasz pmonitor #27 üzenetére

    Jogászok nem műszaki/józan paraszti ésszel gondolkoznak.

    Náluk annak van igaza, amelyik hangosabban hazudik vagy előbb leírja a jogszabályba.

    [ Szerkesztve ]

    Hello IT! Have you tried turning it off and on again?

  • nyunyu

    félisten

    válasz pmonitor #31 üzenetére

    Nyilván ez függ attól is, hogy már mennyire van készen / eleve hogy működik a bolti szoftver, amihez kell illeszteni egy magyar jogszabályoknak megfelelő AEE-t, meg attól is, hogy egyáltalán milyet találtál kulcsrakészen a pár szereplős piacon, amihez nem kell nulláról új firmwaret fejleszteni, mint a külföldi hardvereknél.

    Nálunk készen volt a (külföldi) éttermi szoftver, de nem tudott magyar nyugtát adni.
    Cseh, orosz, szerb adóügyi egységet ugyan támogatta, de azok ugye itthon nem használhatóak, mert totál más jogszabályi környezetben működnek.

    Úgyhogy itthoni pénztárgép(modul) gyártóknál kellett körbenéznünk *, hogy hol lehet olyan nyomtatóval egybeintegrált adóügyi egységet kapni, amit nekünk a megfelelő driver megírása után adatokkal kell csak etetni, aztán kijön rajta a hivatalos, APEH által elfogadott nyugta. (Akkor még APEH volt.)
    Azzal mi egyáltalán nem akartunk foglalkozni, hogyan kezeli belül az EPROMot, meg hogyan szummázza nap végén az ilyen-olyan kategóriákat.

    Mivel nálunk a tételek már felütéskor összevonódtak, és a nyugtát csak a fizetési folyamat végére illesztettük be (miután kiválasztottad, hogy KP vagy kártya), így mi egyben küldtünk mindent az AEE-nek.

    *: 2012-es online pénztárgép bevezetés eléggé felborította a piacot, mivel a legnagyobb pénztárgép forgalmazó nem akart a NERtől vásárolni a "jogszabálynak megfelelő" SIM kártyát + fizetni utána a havi 2k? előfizetési díjat, szimplán kigolyózták a piacról, 100k pénztárgép legyártása után szimplán visszavonták az engedélyét, és minden előrendelőnek vissza kellett adnia a pénztárgép árát...
    Külföldről piaci áron vett hardvert meg max ócskavasként tudta utána eladni.

    Most fogalmam sincs, mely magyar cégeknél lehet az aktuális szabályoknak megfelelő modulokat kapni.

    [ Szerkesztve ]

    Hello IT! Have you tried turning it off and on again?

  • nyunyu

    félisten

    válasz pmonitor #33 üzenetére

    2010 körül átmentem az egyik konkurenciához, aztán amikor megláttam az ezer sebből vérző pénztárgépüket, akkor megkérdeztem a főnököt, hogy mégis ezt hogy tolták át a pénztárgép előminősítésen, majd a vizsgákon?

    Egyszerű, csúszott a boríték a pénztárgép bizottság elnök zsebébe, aztán nem kérdeztek semmit.

    Korábbi főnököm szentül hitte, hogy 2000-re már levetkőztük a balkáni attitűdöt, és a gazdaságot már nem a kenőpénzek működtetik.
    Pedig a külföldi tulajdonosunknak pont ez volt az első kérdése, hogy kit kell megkenni, meg mennyivel, mert az egyszerűbb, mint lefejleszteni, amit kérnek. (miután elküldtem nekik angolra fordítva a 30+ oldalas komplett jogszabályt)

    Mivel nem kentünk, a bizottság extrán mélytorkoztatott minket.

    Ne tudd meg, hányszor kellett újraírnom a pénztárgép user guideot, mert a jogásznak nem tetszett valami apró felirat a képernyőn, aztán "bugfix" után csináltattam újra az összes screenshotot.

    Programozóként nem mindig látszik a projektek mögötti összes bullshit, amit a jogászok+managerek kavarnak a háttérben.

    [ Szerkesztve ]

    Hello IT! Have you tried turning it off and on again?

Aktív témák