Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Szevasz
A helyzet az, hogy eleve már elég gyenge motorral vettem meg 10 evvel ezelőtt.
Haveromnak kölcsön adtam, nemsokkal a megvétel után egy útra, aztán még el is mentünk közösen a haverokkal kirándulni vele. Amikor megvettük, igaz nyára volt, még rendesen indult, egy pici korom pamacs és semmi más.
Aztán mikor haverom visszajött vele, ugyan még nagyjából indult de már kicsit feltehetően füstösebben is. A kiránduláson egy alkalommal nem indult be, de vacak volt az akku is, betudtuk annak.
Összel aztán, mikor már kicsit hüvösebb napok is jöttek, már nehezebben indult.
Én is zöldfülü voltam az egészhez, eszembe sem jutott, hogy pár dolgot nemártana megnézni a járgányon megvétel után, úgy mint légszűrő tisztasága, motorolajcsere és a hűtővíz szintje.
Ezekből a légszűrő az az utak után kiderült, hogy totál el van tömődve, vékonyabb ág darabokkal, madátollal és minden poros szeméttel, csoda, hogy még egyáltalán kapott levegőt a motor.
Az olaj ki tudja mikor volt cserélve. . ..
Hűtővíz meg nem volt elég, nem látszott a hűtőlemezek tetején sem.
Aztán ősszel elvittük egy szerelőhöz.
A szerelő feltételezése szerint már akkor fel lehetett javítva valami szerrel a motor, mikor megvettük.
Ez feltehetően szétment a megeröltetés következtében.
Beállította a szelepeket, aztán próbálta. valamivel jobban indult így. Az ízzítókra azt mondta, hogy azok, bár lassan, de ízzanak, jók.
Szerinte csak a motorfelújítás segítene, az meg sokba került, nem csináltattuk.
Így jártam több évig, közben járt egy másik szerelőnél is a járgyány, ahol kicserétlék az egyik nagynyomású csövet, mert forrasztott volt és kicserélték az összes befecskendezőt.
Jah, meg kicserélték az adagolót (befecskendező szivattyú) is, mivel felt. a rossz cső miatt szétment a csapágy benne és már egyenetlenül adagolt.
Ezzel jelentősen javult a motor működése, egész jól húzott, de azért nem indult továbbra sem könnyen hidegben.
Később én állltam neki kicsit körülnézni az ízzítógyertyák terén.
Az egyik gyertyának szétment a nyaka, ezért kicseréltem.
Ez sem volt egy szerencsés húzás, mint utóbb kiderült, mivel annak a szálellenállása egészen más volt, mint a többi, régi gyertyának.
Akkor úgy viselkedett a motor hidegben, hogy azonnal akart indulni, de felt. nem minden henger, csak részben indult be, de ez nekem nem esett le rögtön, csak sejtettem.
Aztán két éve beruháztam és kicseréltem az összes ízzítót, lengyel utángyártott gyertyákra (hurkos gyertyák).
Akkor egész jól indult még 0 fok körül is.
Azóta pedig folyamatosan kicsit gyengült.
Összel kirándultunk egyet vele, mentünk autópályán, ahol igaz, kicsit meghajtottam, mentem vele 150 körül.
Hajtott egész jól a motor, de aztán az út után már gyatrábban indult hidegen és ez fokozatosan romlott vagy két hónap alatt.
De még csak nem is ez a legmeglepőbb.
Henem az, hogy egyik alkalommal mentünk a kertembe, vamaikor októberben. Hidegen beindult a motor, aztán viszafele jövet, a langyos motor nem akart beindulni, hiába forgattam.
Végül be kellett tolni a járgányt, akkor beröffent.
Itthon leállítás után kicsivel megint i ndítottam a motort kiváncsiságból és beindult.
Legközelebb egy hét mulva indítottam hidegen, akkor is beindult.
És azután már egyszer sem sikerült beindítani sem, még ugy sem, hogy megpróbáltuk betolni, sőt megpróbáltuk behúzni másik járgánnyal.
Úgy tünt, mintha megnőtt volna a motor forgási ellenállása.
Aztán februárban volt lehetőségem elvontatni a járgányt szerelőhöz, ahol megmérték a kompressziót, ami állítólag valami 9-11 környékén van, ami egy benzines motor környékén van.
A furcsak csak az a dologban, hogy a motor járásán és húzásán az égvilágon semmi változást nem tapasztaltam, miután már beindult, egész az utolsó pillanatig.
Még az is eszünke jutott, mikor gondolkodtunk, hogy esetleg a szelepek beállítása tolódott el, mert pl. a vezérmű lánc kopott, vagy a láncfeszítő lazulása miatt elmozdult.
Mindenképpen a lényeg az, hogy leginkább valszeg a teljes motorfelújítás lenne a megoldás !
Kivétel néhány alkatrész, ami már cserélve volt és most is jó, az adagoló és a befecskendezők.
Röviden ennyi ! ( )
Üdv.:Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Hi
Jah, nekem volt olajcsere minden évben !
Eleinte a BP Visco Diesel nevezetű olajat vettem bele, aztán Valvoline 10W40 illetve 10W50, vagy 15W50-es olaját.
A hűtőt is takarítottam, abban is rendszerint évente csréltem lötyit és mindíg fagyállósat tettem bele.
Indulás után az első kilómétereken sohasem nyomtam neki , csak szerényen, és alacsonyabb fordulatokat is tartottam, nem húzattam ki egyáltalán.
Szóval vigyáztam rá, amennyire csak tudtam, dehát, már eleve jó vacak állapotban kerülhetett hozzám.
Azt is olvastam egy leírásban pár hónapja, hogy nem jó a motort max. fordulat közelében hosszan használni, mert igen jelentős lehet a kopás és hogy ennek a modellnek (123.200D) kb. 110Km/h az utazósebessége, azt hogy mennyi a hivatlos végsebessége, azt ez sem mondta.
Valszeg azzal a 140-150-es hajtással megadtam neki a kegyelemdöfést (bár párszor korábban is mentem 140 körül és azt még bírta).
Olyanon és is gondolkodtam, hogy egy, mondjuk 300-as, vagy újabb 200-as turbófeltőltőjével össze lehetne hozni a motort, az biztos dobna rajta vagy 15LE-t,
meg olyanon, hogy egy elektromos hajtású centrifugál, vagy axiál kopresszort lehetne a légszűrő elég tenni, ami a gázpedál lenyomásával arányos sebességgel pörög és nyomja be a levegőt a hengerbe, segíti, gyorsítja a töltést, sőt még némi többlet kompressziót is adhat annak.
Meg, ami jelentős lenne ebben az esetben, hogy nem kényszer gyorsulással pörög fel a kompresszor, többlet üzemanyag benyomása után, mintha a vezérmű tengelyről a motor hajtaná, hanem már előre felpörög és segíti a gyorsításkori levegő töltést a többlet üzemanyaghoz, ami jóval nagyobb gyorsulást jelenthet elgondolásom szerint és ráadásul tökéletesebben ég el az üzemanyag, mai még takarékosabb üzemet is biztosítana, meg kevesebb kormolódás koszkszolódás a hengerben, stb. előnyök !!!
Csakhát kellene hozzá egy olyan kompresszor, 12V-os motorral hajtva, ami képes max. kb. 12 000 liter levegő továbbítására percenként, vagy 0.5-1bar nyomáson !!!
Ilyet fogalmam sincsen, hogy honnan tudnék szerezni és hogyan házasítanám össze a motorral, bár ez utóbbi már lényegesen egyszerübb lenne, ha egyáltalán lenne mit !
Üdv.:
[Szerkesztve]Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979