Új hozzászólás Aktív témák

  • Ger|||

    aktív tag

    Mostanában rengeteg sok ú.n. vudu videókártyával vagy egy bizonyos 3dfx nevű tüneménnyel kapcsolatos topik nyílik.

    Legyen ez a topik mostantól a naaagy 3dfx topik, s szóljon a 3dfx kártyákról.

    Tehát adott az a szó hogy 3dfx (kezdetben 3Dfx), ami ugye lealacsonyodva a barbár angol nyelvhez, lefordítva annyit tesz hogy háromdéseffektek.
    Persze hogyha próbáljuk angolosítani, akkor 3d effects, bár ki az az állat, aki ilyen nevet ad egy cégnek? Nem jobban hangzik, hogy tridefeksz?
    Dehogynem. Így született a 3dfx. A mostani felnevelődő gémerek már nem tudják, hogy mi az a vudu, azon kívül, hogy egy olyan vallás, amely
    segítségével lélekkel ruházhatunk fel egy élettelen tárgyat: lásd beleszúrnak egy tűrt a baba hasába oszt felfordul a csávó.

    Gyakran hallani olyat, hogy Voodoo1, meg hogy istenkirály.
    Most aki nem tudja, mi az, hogy 3dfx Voodoo1, és vesz egyet, mert csak azért sem ati vagy nvidia, ez a harmadik ismeretlen tök jó
    lesz a konfigba hogy 3.2Ghz P4, 1 giga ram, az meg is érdemli.
    A voodoo1 nevű dolog arra való, hogy egy 233as gépbe rakjuk gyorsítókártyaként.

    Persze a newbik nem tudják, hogy mi az a gyorsítókártya, úgyhogy megmondom, hogy Voodoo1/2 .Se több
    se kevesebb. Ezeket hogyha szimplán beledugjuk az alaplapba, és benyomjuk a power gombot, és persze mégcsak nincs
    is videókártya a gépben,. akkor bííííípbibibibi lesz az eredmény, merthogy a Voodoo1/2 gyorsítókártya, és nem
    videókártya.

    Szóval Ati Radeon X800 helyett ne vegyen senki sem PCI-s VooDoo1-est, hiába ''gyors''.
    zárójel: a komodor64 a leggyorsabb és mindent kibír!!!! zárójel bezárva

    Lássuk a Voodoo1 paramétereit:
    ------------------------------

    -50 Mhz GPU (nem tartalmaz hűtőt)

    -4 Mbyte 50 Mhz MEMÓRIA (EDO-RAM),

    -PCI (66 Mhz-set is támogat)

    -max textúrák: 256x256

    -max 16 bit

    -max 640x480-as felbontás. Szoftveres z-bufferrel 800x600 is elérhető.

    -1997/8 fele erről a cuccról álmodott minden gémer.

    Nem volt se butított le ''hülyegyerekvegyémeg'' széria, emberi forintokért beszerezhető teljesértékű kártya.
    Gyártók: Creative, Hercules, Diamond

    Nem videókártya, mint már hangsúlyoztam!
    A számítógépen kívül egy kis kábellel kell összekötni a videókártyát, pl egy S3 Trio 4 megás cuccost ezzel.
    Szép kis vastag fekete kábel, melytől úgy néz ki a számítógép hátulja, mint egy erőmű.

    Felépítés:
    8 v. 12 db memória (össz.4/6 megás, EDO) változat
    2 bazinagy 3dfx feliratú chip a kártyán, ebből az FBI feliratú nem a rendőrök, hanem a 2d-s képpuffer és az alapszámítások
    a TMU pedig a textúrák kezelésére hivatott
    Tuning:
    Hűttés nélkül: 57 Mhz (57/57 csak szinkronban húzható), hűtéssel akár 75 Mhz
    Támogatott API: Ogl1.1, Glide, Szoftveres DirectX7 (hardveresen: DirectX5), pl a fade effektek szoftveresek v. nem is működnek.

    Mivel játszhatunk Voodoo1-el? Nos, a későbbi dosos játékok szoftveres trükkel mind Voodoo1-kompatibilissá varázsolhatók, és
    aki ezen röhög, annak ajánlom hogy nézzen meg egy tomb raider 2-t 3dfx módban, és fagyjon az arcára a mosoly.
    Persze nem a szörnyülködéstől, hanem a látványtól, ami egészen szép, bár én gyönyörűnek nevezném.
    Persze windowsos játékokkal is játszhatunk. Bár aki nem akarja a haját tépni az maximum croc1/2-zik vele.

    Aztán jött a 3dfx Voodoo2, amely a Voodoo1 méltó utódja. Ez persze nem volt olyan occsócska, (kb 30k huf volt mikor úgy rendesen elterjedt)
    azért ennyi pénzért csak megvette aki kicsit is jáccogatott.
    A dosos játékokat az elődtől eltérően már csak némi fenntartással kezeli, ellenben amire mi most koncentrálni szeretnénk, az a Voodoo2SLI.

    Voodoo2 SLI paraméterei:
    ------------------------

    -4 * 100 Mhz Textúrakezelő egység, és 2 * 100 Mhz 2d kezelő egység
    (egyes gyártóknál 90)

    - 2*12Mbyte (2*2*24 db memóriachip a nyákon) vagy 2*8 Mbyte (2*2*16 db memóriachip a nyákon) EDO memória (100 Mhz)
    (egyes gyártóknál 90)

    -2 DB PCI foglalat kell neki (PCI66-t is támogatja)

    -max 16 bit

    -max 1024x768

    -max 256x256 textúrák

    -Támogatott API: Ogl1.1, Glide, DirectX7, de a driverek 8-as DDI-t emulálnak

    Ez az ''barbárállat'' sem videókártya (a barbárállat szócskát most jó értelemben használom)
    A két kábellel össze kell szépen kötni a gép hátulján a 2 db pci portban fekvő Voodoo2 egységet, és a gépen
    bellül is össze van kötve. Képzelhetitek micsoda egy élőlény!

    Felépítés:
    mint már írtam, 24 darab memóriamodul. 8db (4 Mbyte) az első kártyán az fbi-nak (bár itt nem pont így hívják, lényegében megegyezik a
    Voodoo1en lévő chippel), az első tmu-hoz szintén 8db (4 mbyte), a másodikhoz szintén 8db 4 mbyteos memóriachip tartozik. Ez összesen
    eddíg 12 mbyte, de mivel 2 db nyákunk van, és mindenből 2, ezért össz. a kártya 24 mbyteos, ebből viszont 16 mega memóriába ugyanazt az
    adatot 2x kell feltölteni.
    A Voodoo2SLI kártyákként maximum 2db textúrát képes egy tárgyra felhúzni. A textúrachipek is 2*2 felállásban dolgoznak, nem multitextúrás
    játékok esetében egy menetben 4 textúrát képesek felhúzni... elméletileg. Gyakorlatban ez persze már nem ilyen fényes, mint ahogy hangzik, ugyanis
    a tisztán látás érdekében a két kártya összehangolási metódusáról is kell pár keresett szót ejtenünk.
    Egyszerűen zseniális! Az egyik FBI a páros a másik pedig a páratlan sorokat dolgozza fel. Így lényegében az a 4 textúra körönként mégsem
    4 textúra, hanem két textúrát fele ennyi idő alatt számol ki a Voodoo2, így összesen egy kör alatt 4 textúrát kapunk (optimális esetben)
    végeredményül.
    Támogatott API: Driver: DirectX8 (HW: DirectX7), a kártya természetesen nem tartalmaz shadereket, ezért a speciális
    effektekről fájó szívvel le kell mondanunk.
    Sajnos ha kül. V2 kártyákat kötünk SLI-ben össze, max. DirectX7-et tudunk kisajtolni a masinából (az eddígi külömböző házi gyártmányú
    driverek csak DirectX7, OGL, Glide kompatibilisek, DX8 nincs, és XP alatt sem működik két külömböző típusú Voodoo2.. még :D )

    Mivel játszhatunk V2SLI-vel?
    Nos, a Voodoo2SLI egy olyan jól kitalált valami, ami megelégszik akár 32 mbyte rammal is a játékok futtatásához, ugyanis
    a drverek szinte csak kilobájtokat esznek a memóriából. (egy ATI radeon DX7-es kártya megeszik vagy 40 mbyteot)
    Ez a plussz memória olyannyira elég, hogy bátran nekiugorhatunk 2001/2-es játékoknak is egy 500as Celeronnal mondjuk 96 mbyte rammal.
    A Voodoo2-t képes bármilyen mezei számítógép kihajtani. Egy pII is elboldogul vele, Final Fantasy 8-azhatunk akár 32 mbyte rammal, persze
    ebbe ben van a windows, az emulátor, és a Voodoo2 driverei. Mielőtt valaki felhördülne, és kipróbáltam ezt 32 mega rammal, és csak
    annyit mondhatok, hogy meglepődtem. Egy riva 128assal is megpróbáltam ugyanezt, de az nvidia driverek szintén megákat
    rágtak, úgyhogy Voodoo ROXX!
    Szóval ugorjunk neki: OGL: pl Alice. Ez egy olyan édi kis gémecske... Voodoo2SLI-vel istenkirály. Quake3 (textúrákat közepesre le kell venni)
    Ha szépen megkérjük, kb 50 Fps-el Doom3azhatunk is rajta, persze a textúrákról és shaderekről ne álmodjunk. Vagyis textúrákról igen, a
    megfelelő 256x256os méretben.
    D3D: Hmm.. Mondjuk esetleg Unreal Tournament, Drakan, stb.
    Glide: minden, ami szem szájnak ingere

    Nah el is fáradtam. Jöhet a következő mesélni a Voodoo Rush/Banshee/3-ról, valaki meg a 4/5-ről. :)

Új hozzászólás Aktív témák