Observer: System Redux teszt

Az új konzolok megjelenésével egy újabb kört futhatunk a lengyel Bloober Team cyberpunk kalandjátékában. De vajon érdemes-e?

A technológia fogságában

A tavalyi év végén a következő generációs konzolok megjelenését többek között egy híres lengyel csapat cyberpunk játéka fémjelezte. Ja, nem arra a játékra gondolok, amire ilyenkor a többség, hanem a Bloober Team 2017-es kalandjának felújított változatára. Az Observer: System Redux szebb grafikát, helyenként finomított játékmenetet és némi extra tartalmat kínál, kihasználva a PlayStation 5 és az Xbox Series X|S extra erejét. De vajon képes-e nyitócímként maradandót alkotni egy tipikus középcsapat felmelegített produkciója?

A System Redux nem ad valami pozitív első benyomást. Megszámoltam: kereken 10 céglogón és figyelmeztető képernyőn kell átvergődnünk magunkat, mire a játék címképernyőjére jutunk – ez nem túl acélos kezdés az új generáció hajnalán, a villámgyors SSD-kkel szerelt konzolokon. Arra is hamar rá kell jönnünk, hogy bár a fejlesztők a csillagokat is leígérték az égről (4K, 60 fps, raytracing), a két konzolos változat között nagy különbségek vannak. Xboxon (e sorok írásakor) nincs sugárkövetés opció, van viszont 4K felbontás, PS5-ön pedig az nincs. A játék minden esetben 60 fps-t céloz, de ezt csak 1080p felbontás esetén tudja tartani, 4K módban szörnyű lassulásokat produkál, míg a Sony konzolján sugárkövetéssel csak 30 körül mozog a – nem túl stabil – teljesítmény. Az tehát megállapítható, hogy a next-gen erőfitogtatásból ennél a játéknál nem sok minden lett.

Observer: System Redux Xbox Series X

Ennek ellenére nem lehet azt mondani, hogy a System Redux értelmetlen kiadás. Technikai paraméterei így is sokkal jobbak, mint az előző generációs eredetié, ráadásul a grafika más aspektusai is kaptak némi ráncfelvarrást. Általánosan jobb a bevilágítás, részletesebbek a karaktermodellek, itt-ott talán új effekteket is látunk, vagyis ez mindenképp egy szebb, érettebb prezentációja a Bloober Team különleges cyberpunk-horror víziójának.

Azért a grafikával és a technikai oldal ismertetésével kezdtem a cikket, mert az Observer: System Redux ebben mutatja a legtöbb újdonságot. Az alapjáték maga ugyanaz, mint volt. A távoli jövőben egy krakkói rendőr, Daniel Lazarski (Rutger Hauer) a fia keresésére indul, ám a háztömb, ahová megy, lezárásra kerül, ő maga pedig egy épületben ragad egy potenciális sorozatgyilkossal. Áldozatok és gyilkossági helyszínek vizsgálata, a lakók kihallgatása és a halottak emlékeinek kibernetikus újraélése segítségével kell felderítenie a sötét rejtélyeket, így a történet a tudományos fantázia és a horror hangulatos, bár nem a legszerencsésebb ötvözete.

Observer: System Redux Xbox Series X

A játék legerősebb pontja a hangulata: a felfedezős, nyomozós szakaszok elárasztják a játékost a retró jellegű cyberpunk atmoszférával (lásd még: Szárnyas Fejvadász, Johnny Mnemonic), és hiába egyetlen épületben játszódik, az egész kaland beillik egy művészi stílustanulmánynak. Biológiai és elektronikus szkennereinkkel deríthetjük fel a terepet, találhatunk rá tárgyakra, nyomokra, így halad előre a történet. A System Redux kiadás egyébként kapott némi extra tartalmat is, új mellékküldetések formájában. A fejlesztők szerint az új változat nagyjából 20%-kal tartalmasabb, mint az eredeti, így aki szeret elmerülni az analóg, gépszagú fantáziában, az találhat még néhány plusz órát a relatíve rövid fő történeti szál mellett.

Főhősünk rendelkezik egy különleges szerkezettel is, amellyel képes mások – akár halottak – utolsó emlékeiben kutakodni (ezért Observer (Megfigyelő) a neve). Ezt a játék több pontján használnunk is kell, de szerintem ezek a játék leggyengébb részei. A többnyire lineáris szekvenciák egyszerűen túl hosszúak, jobbára értelmetlenek, és leginkább arra épülnek, hogy a játékost ijesztgessék, hihetetlenül olcsó megoldásokkal – ugráló tereptárgyak, hirtelen zajok, véletlenszerűen átalakuló szobák. Ezekben ráadásul meg is lehet halni. A fejlesztők állítólag finomítottak a „lopakodós” pályákon, de én alapvetően azt nem értem, hogy egy cyberpunk játékban miért kell szörnyek elől lopakodni. Látszik, hogy a Bloober képtelen volt elszakadni a szokásos horror kliséktől, amiket minden játékukban (Layers of Fear, Blair Witch) elsütnek. Kár, mert szerintem rövidebb, áramvonalasabb és kevésbé olcsó emlékbejárásokkal hangulatosabb és érdekesebb lehetett volna ez az ígéretes kaland.

Observer: System Redux Xbox Series X

Szebb, tartalmasabb, csiszoltabb – ezt kínálja az Observer: System Redux, amely egyértelműen a játék legjobb változata, így akinek eddig kimaradt, mindenképp ez a kiadás javasolható. Jót tett neki a grafikai fejlesztés, mindenképp jobban fut, mint a régi konzolokon (legalábbis 1080p-ben, sugárkövetés nélkül), a legendás Rutger Hauer szinkronhangja pedig továbbra is nagyon üt – így, hogy már nincs köztünk, talán még inkább. Egy látványos és hangulatos, de tökéletlen belső nézetes produkció, amibe túl gyakran szivárog be a fejlesztők többi munkája. Így is bőven ajánlható kategória, és reméljük, hogy az illetékesek az ígéreteiknek megfelelően hamarosan a teljesítményt is rendbe teszik.

Pro:

  • erőteljes cyberpunk hangulat;
  • feljavított grafika;
  • extra mellékküldetések;
  • Rutger Hauer.

Kontra:

  • Xboxon nincs raytracing;
  • teljesítmény problémák mindkét next-gen konzolon;
  • a lopakodós és horror szekvenciák nem illenek ide.

70

Az Observer: System Redux PC-re, PS5-re és Xbox Series X|S-re érhető el.

dreampage

Azóta történt

  • Scarlet Nexus teszt

    Vadonatúj akció-szerepjátékkal jelentkezett a Bandai Namco. A Scarlet Nexus nem emeli új szintre a műfajt, de bemutat néhány nagyon érdekes ötletet.

Előzmények