The LEGO Movie Videogame – PS4 Teszt

Filmes alapra építkezve

A Lego kaland – magyarul ezt a címet kapta a The LEGO Movie – nem csak a mozi-pénztáraknál bizonyult sikeresnek, de a róla szóló kritikák elsöprő többsége is pozitív kicsengésű. A filmekre szakosodott kollégák némelyike pedig őszintén rácsodálkozik arra, amit a Traveller’s Tales műhelyéből kikerült játékokat ismerő gamerek régóta tudnak: A kicsi, fröccsöntött figurák roppant szórakoztatóan tudnak viselkedni, amikor digitálisan életre keltik őket. Kiváltképpen mióta megtanultak beszélni és a szöveges poénok is hozzá adódtak kimeríthetetlennek látszó humorkészletükhöz. A LEGO mozi méltatása vagy a siker okainak boncolgatása azonban maradjon meg a filmkritikával foglalkozó oldalaknak, a GAMEPOD inkább a játékra koncentrál. A játékra, ami egyaránt mutat előre és visszalépést a franchise korábban megjelent címeivel összevetve.

A visszalépést a The LEGO Movie Videogame esetében az jelenti, hogy szemben a 2013-ban megjelent két fő-címével, a City Undercoverrel és DC Super Heroes-zal szemben itt egy mozifilm történetét játszhatjuk újra, és nem a játék számára írt történet várja a játékosokat. A franchise népszerűségét megalapozó sikerek azonban mind egy vagy több népszerű, kultikus mozi feldolgozása, és a megjelenésre váró címek között is lesz még bőven mozira épülő játék. Az a tény, hogy a film megtekintése után a történet egészének ismeretében vághatunk neki a játéknak, koránt sem mér komoly csapást a játékélményre, hiszen a saját storyt kapott játékokat sem jellemezte a drámai fordulatok szédítő sokasága. Szerencsére az sem jelent hátrányt, hogy maga a mozifilm is a humorra épül, mivel a TT fejlesztőinek maradt még bőven poénja a játékra is.

Ebben a történetben egy építőmunkás LEGO figura, az átlagosok között is átlagos Emmet a körülmények és ügyetlenségének áldozatává, s rögvest egy prófécia kiválasztottjává válik. Minden LEGO világok gonosz zsarnoka rögvest fel is figyel rá, de prófécia beteljesítésén munkálkodó Mesteri Építők egyike kimenti LEGO City világában rendőrként mindent ellenőrző robotsereg karmaiból. Az üldözés világok során hajszolja keresztül a játékost, aki az egyre bővülő csapat tagjait irányítva tud átjutni a különféle akadályokon. Attól azonban, hogy különféle LEGO univerzumokat látogat végig a játék, nem kell búcsút venni a LEGO City Undercoverrel bevezetett sandbox helyszíntől sem, csupán annyiban módosul a dolog, hogy egy nagy és egybefüggő szabadon bejárható, mellékküldetéseket és gyűjtögetni valót kínáló terület helyett itt több kisebb „homokozóban” lehet randalírozni.

A szavatosságra viszont komoly befolyása van annak, hogy most csupán egyetlen mozifilm adja a játék gerincét, mert bár a filmes jeleneteknél jóval hosszabb pályákon kell keresztül verekednie magát a játékosnak, de a nettó hét-nyolc órás játékidővel így is elmarad a TT játékoktól megszokott kiadósságtól. Igaz, mint ahogy azt a TT LEGO opusainál megszokott, bónusz tárgyak összegyűjtése és a pályákat összekapcsoló szabadon bejárható területeken elszórt mellékküldetések teljesítése további órákat adhat a játékidőhöz. A kimaxolás egyetlen végigjátszással nem lehetséges. A gyűjthető speciális kockák és a The LEGO Movie Videogame-ben a mini-kiteket felváltó különleges készletek darabjait gyakran rejtik el olyan helyekre a fejlesztők, ami a történet szerinti összeállítású csapat tagjai számára nem, csak a későbbi szabad játék során a játékos által direkt a bónuszok begyűjtésére összeválogatott karakterek számára hozzáférhető.

Fejlesztések a játékmenetben

A franchise korábbi darabjaiban megismert különleges képességek itt is szerephez jutnak, például magasabb vagy hosszabb ugrásokra, akrobatikus falmászásra vagy a speciális elemekből épült falak és tárgyak szétbontására csak bizonyos karakterek képesek. Némely kapcsolót is csak bizonyos figurák aktiválhatnak, de nem ám csak egyszerű gombnyomással, hanem egy mini-játék megnyerésével. Hosszan lehetne még sorolni a különleges képességeket, amik között a TT korábbi LEGO játékait ismerő játékosoknak alig lesznek újdonságok, a kezdők pedig első felbukkanásukkor rövid instrukciót kapnak használatukhoz.

Az viszont egyértelműen az előrelépések oldalán behúzandó strigula, hogy a figurák személyes képességei mellett a The LEGO Movie Videogame-ben a korábbi játékokban használt építési rendszert továbbfejlesztették. Míg korábban mindenki képes volt megépíteni a szanaszét heverő vagy megfelelő képességgel bíró karakter által kibontott elemekből, a továbbjutáshoz vagy bónusz eléréséhez szükséges struktúrát, addig itt háromféle építési mód is van. Az építőmunkások (construction worker) azon túl, hogy fúrójukkal tudnak széttörni bizonyos elemeket, meg tudják javítani az elromlott szerkezeteket és ők az egyetlenek, akik képesek instrukciókból megépíteni tárgyakat, járműveket. Az építőmesterek (master builder) viszont nem csak arra képesek, hogy tervek nélkül építsenek, de bizonyos pontokon ehhez nem csak a szabadon heverő (de legalább is korábban kibontott elemeket tudják felhasználni) hanem „röptében” kapnak szét tárgyakat, épületrészeket vagy járműveket, hogy valami nagyon mást állítsanak össze a darabokból.

A leírva talán egy kissé bonyolultnak ható építkezési rendszer használat igen kézenfekvőnek bizonyul a játék során, ráadásul, ha nem a megfelelő kasztba tartozó figurával próbálkozna a játékos, akkor a játék erre fel is hívja a figyelmét. A nehézségen ugyanis ebben az epizódban sem változtattak a készítők. A The LEGO Movie Videogame követi a korábbi epizódokban lefektetett hagyományokat és a családi játékhoz illően mérsékelt, a legifjabb és kezdő játékosok számára is teljesíthető kihívás szintje nem is növelhető. Míg a megszállott játékosok kritizálják a Traveller’s Tales játékait, mert a figurák halála csupán néhány lego-pénz szétszórását eredményezi, még csak az utolsó checkpointig sem kell visszalépni. Addig sokan kimondottan pozitív jellemzők közé sorolják, hogy a figurák széthullásuk után az adott pontról folytathatják a játékot, mert így még a kevéssé türelmes legfiatalabb játékosokat sem frusztrálja az újrakezdés. A gyakorlott játékosok pedig a feladatok könnyed teljesítése mellett megmaradt energiájukat fordíthatják arra, hogy a háttérben látható vagy történő poénokra is fordítsanak figyelmet, mert mókából jutott oda is bőven.

Komoly előrelépés a hangulatban

Legkomolyabb - és személyes véleményem szerint játékélmény szempontjából a figurák megszólalásával és a sandbox játéktér bevezetésével egyenértékű - előrelépést a látvány területén tették a Traveller’s Tales fejlesztői. A The LEGO Movie Videogame minden, még a háttér utolsó, aprócska darabja is Lego elemekből épül fel. Hirtelenjében csak a víz alatti jelenetek légbuborékjait és a pisztolyok, lézerek lövedékeit tudnám felsorolni a létező LEGO készletekben nem megtalálható elemek listáján. Ami persze nem jelenti azt, hogy minden szét is bontható lenne, de nagyon komoly hangulati tényező, hogy látszanak a kis elemek illesztései és a játékos úgy érzi, hogy néhány köbméter műanyagkockából maga is meg tudná építeni a helyszíneket a maguk teljességében, maximum a lebegő pénzérmék és instrukciós füzetek oldalai nem kerülnének a pontos helyükre.

A minden ízében Lego kulisszákból megalkotott környezetben, a történelemtől a képregényeken át a mozifilmekig mindenhonnan összeválogatott fő- és mellékszereplőt felvonultató történettel minden eddiginél Legósabb játék került ki a TT műhelyéből. Ehhez hozzá véve a családi mozi filmkritikusokat meglepő, de általuk is jogosnak ítélt sikerét, igazából csak azt nem értem, hogy miért is nem jelentek még meg a két nagy konzolgyártó kínálatában a játékkal (vagy játékokkal) csomagban kínált Lego kiadások. A korábbi daraboktól némileg elmaradó játékidő, a mozi-élmény hatására új szórakozási lehetőséget kereső új játékosok számára még pozitív jellemző is lehet, arra pedig egész biztosan elég, hogy a következő LEGO játék a Hobbit megérkezéséig alaposan megismerkedjenek a kis műanyagfigurák irányításának élményével. Ugyanakkor arról se feledkezzünk meg, hogy több játékos szórakoztatására még mindig csak kétfős helyi cooperatív multit kínáló játékok fejlesztőjének igazán ideje lenne meglepnie régi rajongóit a franchise hálózatok felé tett előrelépésével.

Értékelés
8 Játékmenet:
Az új építési módok nagyon jót tesznek a játéknak, a LEGO címektől megszokottat alulmúló játékidő viszont némi hiányérzetet kelthet a franchise elkötelezett rajongóiban. Ezt a változatos helyszínek még tovább is erősítik, hiszen mire megszokunk egy világot, már utazunk is tovább a következőbe.
9 Hangulat:
A fejlesztők kezét most ugyan nem kötötte egyetlen univerzum, így minden korábbinál komolyabb „sztárparádét” kapnak a játékosok. A mozi parodizálása helyett pedig annak szereplőjévé teszik a játékost
9 Grafika:
Az egészen apró részletekig Lego elemekből „épülő” látványt elnézve a játékos még el is morfondírozhat azon, hogy akár az otthoni készletek figurái is életre kelnek és világ uralmáért vagy felszabadításáért küzdenek, amik senki nem látja őket?
9 Hangok:
Nagyon eltalált, ütős szinkronhangok és a zenék is sokat adnak a hangulathoz. Az értékelést akár el is dúdolhatjuk, mert „Everything is awesome” és ez a dallam tutira bele is tapad a fülünkbe.
8

Összességében:
Bátran ajánlható mindenkinek aki csak most ismerkedik a videojátékok világával, de a Traveller’s Tales játékainak régi rajongói is találnak benne elég újdonságot ahhoz, hogy jól elszórakoztassa őket a LEGO világain végkalauzoló kaland.

Azóta történt

Előzmények