Farming Simulator 15 teszt

Ásó, kapa...

A tágra nyílt szemű, csodálkozó tekintetektől az elnéző mosolyon át nagyjából a hangos röhögésig terjedt a játékosok reakciója, amikor három éve először látogatott konzolokra a svájci Giants Software Farming Simulator sorozata. Már önmagában az is kiváltotta ezeket az érzéseket, hogy egyáltalán sorozatról (sőt nem is sikertelen sorozatról) beszélünk, de a játék stílusa alapján tényleg elképzelhetetlennek tűnt, hogy ez bárkit is érdekelni fog a konzolos közönségből. Érdekelt, olyannyira, hogy nemrég az újgenerációs gépeket is betámadta a Giants traktoraival és kombájnjaival.

Farming Simulator 15

Mivel sokak számára továbbra is egy teljesen ismeretlen címről van szó, úgy gondoltam, érdemes röviden áttekinteni a sorozat történetét. A zürich-i székhelyű Giants Software először 2007-ben jelentette meg farmer szimulátorát, amit akkor még kizárólag a PC-s közönség élvezhetett. A többféle munkagépet, élethű játékmenetet felvonultató játék a látszólagos esélyek ellenére, hogy stílszerűek legyünk, megvetette a lábát a piacon, főként Európában, majd az évek során vastag gyökeret is eresztett. Szinte minden évben jelentek meg új epizódok, a viszonylagos siker pedig odáig fokozódott, hogy 2012-ben a fejlesztők konzolokon is tettek egy próbát. Az átirat, ha nem is kaszált a pénztáraknál, elég sikeres lett ahhoz, hogy idén, immár az erősebb gépeken is megjelenjen a legújabb verzió. A Farming Simulator 15 tovább csiszolt játékmenettel és kezelőfelülettel, illetve a fakitermelés megjelenésével próbál újítani és további rajongókat szerezni.

Farming Simulator 15

Első indításkor mindenképp érdemes a részletes gyakorló móddal (Tutorial) kezdeni az ismerkedést, ez a mód ugyanis meglepően tömören és hatékonyan vezet be a virtuális földművelés rejtelmeibe. A játék célja ugyanis tényleg a földek megművelése, a szántás, vetés és aratás szentháromsága, a megtermelt és betakarított növények, illetve az állattartásból származó javak eladásából való gyarapodás és növekedés. Gyakorlás közben minderről átfogó képet kapunk, ahogyan az irányítás alapjait is megismerhetjük a szántástól a permetezésen át egészen a favágásig. Azért is feltétlenül ajánlott ez a mód, mert sajnos a játék csak itt érthető meg igazán, a fő játékmódban már szinte semmilyen további segítséget nem kapunk.

Karrier mód?

A játék fő eleme, a „karrier” tulajdonképpen semmi másból nem áll, csak a farmerkedésből. Két terület (Észak-Európa és Egyesült Államok) között választhatunk, hogy hol akarunk földet művelni. A választott nehézségi szinttől függően kapunk egy bizonyos induló összeget, néhány traktort és munkagépet, néhány megművelhető földet, és onnantól miénk a pálya. Sajnos a játék gyengesége, hogy ezen felül végső soron nem is kínál semmit. Nekikezdhetünk a földek megművelésének, learathatjuk és eladhatjuk a kinőtt gabonát, majd ezeket a munkafolyamatokat ismételgetve gyűjthetünk pénzt, visszafizethetjük a kapott bankkölcsönt, a profitot pedig újabb gépekbe, erősebb traktorokba és szállító járművekbe forgathatjuk vissza, így növelve tovább a gazdaságot. A játéktér meglepően nagy, ha van elég pénzünk, akkor további földeket is vehetünk, valamint állatokat (csirkéket, marhát), és így tovább, amíg meg nem unjuk.

Farming Simulator 15

A Farming Simulatornak ugyanis nincs végcélja, története, kihívása. Ez a szó legszorosabb értelmében egy „sandbox”, egy nyílt és szabad világ, amiben azzal foglalkozunk, amivel akarunk. Bizonyos helyeken vannak táblák, amikről küldetéseket vehetünk fel (például meghatározott áru vagy gabona leszállítása stb.), de ezek teljesítése nem kötelező, elhagyásuk pedig semmiféle büntetéssel nem jár. A karrier innentől pedig tulajdonképpen értelmetlenné válik: a játék semmilyen motivációt nem nyújt, a játékmenet alapjaira nincs ráépítve semmilyen élmény. Csak jövünk-megyünk a járművekkel, learatjuk, ha épp van mit (egyébként csak várakozás van), vagy egyetlen gombnyomással automatizáljuk egy-egy földterület megművelését. Ennyit kínál az egész.

Farming Simulator 15

Óriási hiányosságokkal van tele az egész játék. A világ, amelyben tartózkodunk, szinte teljesen üres és halott. Az utakon alig van forgalom és járókelő, azok is teljesen élettelenül, mintegy robotként haladnak. Hiába méretes a játéktér, ha teljesen érdektelen, jellegtelen az egész, csak egy kidolgozatlan, papírmasé díszlet. Van ugyan dinamikus napszakváltozás és időjárás, ezek mégsem teszik élvezetesebbé vagy hangulatosabbá a munkát. Az sem segít, hogy grafikailag a játék valahol az előző konzolgeneráció kezdetén ragadt: ez a látvány még tíz éve is kínos lett volna. A küldetések nincsenek rendesen elmagyarázva, a navigáció körülményes, mert semmihez nem kapunk szöveges tájékoztatást, csak ha fizikailag is odamegyünk egy-egy ikonhoz, ami viszont – ismerve a traktorok sebességét – nem valami gyors és hatékony megoldás. A Farming Simulator játékmenete összességében elképesztően lassú és végtelenül, de tényleg hihetetlenül unalmas.

Inkább tarló ez, mint termőföld

Vannak azért pozitívumok is a játékban, ha nem is sok. A traktorok, munkagépek kidolgozása például egészen jó, a fejlesztők a tudásukhoz és lehetőségeikhez képest minden részletre odafigyeltek. Érdekes figyelni a különböző vontatmányok mozgását, működését. Hogyan dolgozik egy bálázó, vagy hogyan kell kikeverni a megfelelő takarmányt. A vezethető monstrumok minden alkatrésze mozgatható, a járművek viszonylag élethűen viselkednek, még olyan apróságokat is kidolgoztak, mint a kapcsolható fényszórók és villogók, tolatáskor figyelmeztető pittyegés, illetve minden járműhöz tartozik belső nézet, körbeforoghatunk a vezetőfülkékben is. A teljesség kedvéért pedig hozzá kell tenni, hogy a játékban található minden eszköz valódi, licenszelt márka, ez pedig fokozza a hitelességet. Egy szó mint száz, aki esetleg érdeklődik a mezőgazdaság iránt, az sok érdekességet találhat ebben a programban.

Farming Simulator 15

Sajnos a „program” megnevezés tényleg találó, játéknak ugyanis nem nevezném a Farming Simulator 15-öt. Annyira unalmas és üres, annyira nincs benne semmi, csak az alapvető játékmechanikai alapok, és olyan szinten nincs hangulata, hogy bajosan lehet teljes játékként értékelni. Tény, hogy a valódi földművelés monotonitását kiválóan átadja, de a gamerek nem ezt keresik egy videojátékban. Az egész koncepció sokkal jobban működne hagyományos stratégiai címként, ahol mi ténylegesen egy gazdaságot irányítanánk, érthetőbb és funkcionálisabb menürendszerrel, valamint működő virtuális gazdasággal. Ebben a formában ugyanis a játék valójában nem szimulál semmit, felesleges figyelni az időjárást vagy az egyes javak árfolyamait, ezek semmilyen hatással nincsenek a játékmenetre. Az első föld beszántása után garantáltan minden munkafolyamatot automatizálni fogunk, mert egyszerűen halálra fogjuk unni magunkat. A sors iróniája, hogy ha gépi pilóták végzik a munkákat, akkor pedig méginkább.

A Farming Simulator 15 online multiplayert is kínál, akár hat fő részére is. A felállás ilyenkor nem sokat változik, mindenki beülhet egy-egy munkagépbe, és saját maga dolgozhat a földeken, a megtermelt profit pedig közös kasszába folyik be. Első pillantásra talán érdekes is lehet, de ennyire lélektelen és üres játékmenet mellett szinte elképzelhetetlen, hogy összejöhet egy olyan hatfős társaság, ami hosszú órákon keresztül élvezné az együtt szántást és vetést.

Farming Simulator 15

Érdekes kísérlet, egyedülálló műfaj, és bizonyos értelemben láthatóan szívvel-lélekkel kidolgozott termék a Farming Simulator 15, de videojátékként egyszerűen nem állja meg a helyét. Ezek csupán alapok, olyan, mintha egy jóval nagyobb és hangulatosabb játék magja készült volna el, de elfelejtettek volna egy konkrét élményt ráépíteni. A stílusából eredő újdonság varázsa pedig már a gyakorló küldetések során elmúlik, valamint technikai értelemben is ijesztően elavult. Nem igazán ajánlható senkinek, sokkal jobban jár mindenki, ha a bőven tízezer forint feletti árát inkább valami másra költi.

Pro:

  • Licenszelt munkagépek pontosan modellezett működéssel
  • Jól átadja a gépesített földművelés alapjait
  • Érdekességnek megteszi

Kontra:

  • Teljesen üres, céltalan karrier
  • Fantáziátlan, halott tájak
  • Technikailag tíz-tizenöt évvel lemaradt
  • Unalom a köbön

40

dreampage

Azóta történt

Előzmények

  • Beach Buggy Racing teszt

    Manapság egyre divatosabb, hogy a nagy sikerű mobiltelefonos játékok átköltöznek konzolokra. A Vector Unit már a második ilyen projektjét jelentette meg, kipróbáltuk, hogy asztali platformon mit tud a Beach Buggy Racing.

  • Új előzetest kapott a Farming Simulator 15

    A konzolokra is érkező játék legújabb bemutatójában a többszereplős mód áll a középpontban.

  • Xbox One magyarországi premier: mi változott?

    Szeptember 5-én, azaz most pénteken Magyarországon is hivatalos forgalmazásba kerül az Xbox One. Ebben a cikkben áttekintjük, mire számíthatnak a hazai vásárlók.