Dragon Age: Vérvonalak - Eszmélés teszt

Kicsomagolás és installálás

FIGYELEM! Előfordulhat, hogy itt-ott SPOILER-es a leírás, így aki érzékeny az ilyesmire, az csak az első és az utolsó oldalt olvassa el!

A Dragon Age: Vérvonalak a tavalyi év egyik legjobb - ha nem a legjobb - szerepjátéka volt. A BioWare több kisebb-nagyobb DLC-t is kiadott a játékhoz az elmúlt időszakban, amelyek eléggé vegyes érzelmeket váltottak ki a játékosokból. Ugyanis, bár akadtak közöttük érdekes darabok, de a többségük messze nem nyújtotta azt a mennyiségű plusz tartalmat, amennyibe került a DLC a teljes játék árához képest.

Most azonban itt van az első komolyabb kiegészítő, az Eszmélés, melyet már minden Dragon Age-fan nagyon várt. Az első komolyabb sokkot magának a kiegészítőnek az ára okozza, ami elég magasnak mondható, ugyanis nálunk 7.990,- Ft.-ba kerül, amennyiért már egy teljes játékot is kaphatunk. Lássuk, hogy vajon megéri-e ennyi pénzt áldozni rá (Természetesen egy igazi fannak kötelező vétel!), vagy valójában ez is csak egy túlárazott, nagyobb méretű DLC?

Az Eszmélés című kiegészítő - sajnos azt kell mondani, hogy a mai trendnek megfelelően - egy hagyományos DVD tokban érkezett, melyben a játék lemezén kívül csak egy vékonyka, mindössze 16 oldalas kézikönyv lapul. A lemezen összesen 2.5 GB adat található, ami elég aggasztónak tűnik a kiegészítő méretét illetően. Installáláskor 3.2 GB helyet foglal el, és bekerül a Letölthető Tartalmak közé, mintha csak egy normál DLC lenne - ez sajnos tovább erősíti bennünk az érzést, hogy ismét csak egy DLC-t kaptunk, picit nagyobb méretben és jóval magasabb árban. Most lássuk magát a játékot.

A Dragon Age: Vérvonalak indításához az Eszmélés feltelepítése után már nem használhatjuk a játék eredeti lemezét, csak a kiegészítő korongját behelyezve tudunk játszani vele. Indítást követően, új játék kezdésekor választhatjuk ki, hogy az eredeti Vérvonalak történetet akarjuk játszani, vagy az Eszmélés című, új sztorit indítjuk el. Amennyiben az Eszmélés mellett döntünk, úgy szintén választhatunk, hogy új karakterrel vágunk neki a kalandoknak, vagy importáljuk a Vérvonalak-ban is használt hősünket. Amennyiben a kiválasztott karakter még nem érte el a 18. szintet, úgy automatikusan odakerül. Természetesen a magasabb szintű karakterek nem fokozódnak le, csak az alacsonyabbakra érvényes a dolog. Új karakterünk pedig csak egy Orléziából származó Szürke Kamarás lehet, aki szintén a 18 szinten fog kezdeni.

Még egyszer: Akik érzékenyek a SPOILER-ekre, azok az utolsó oldalra lapozzanak!

A játék kezdete

Az Eszmélés című kiegészítőben a Szürke Kamarások új parancsnokát alakítjuk, és azzal bíztak meg minket, hogy a főhadiszállásunkká kijelölt Amaranthine-ben található erődöt - amit csak úgy neveznek, hogy a "Strázsa" - helyrepofozzuk az éjfattyak támadása utáni eléggé lerokkant állapotából, és minél több újoncot besorozva újjáépítsük a Szürke Kamarások rendjét. Ezzel tulajdonképpen két fő feladatra kell összpontosítanunk: egyrészt pénzt és erőforrásokat kell gyűjtenünk, hogy segítségükkel kiépítsünk egy ütős hadsereget, másrészt egy masszív erődöt kell építenünk a düledező romokból, ami szintén nem kevés tartalékunkat fogja felemészteni (Csak példaképpen: Nekem már a játék legelején, csak a falak felújítása 80 aranyba került. Még jó, hogy volt pénzem az eredeti játékban).

Amennyiben a régi karakterünket hozzuk át a Vérvonalak-ból, úgy sokkal könnyebb dolgunk lesz, hiszen az emberek tisztelnek minket, mindenki tudatában van annak, kik is vagyunk valójában. Viszont amennyiben új karaktert alkottunk, sokkal barátságtalanabb fogadtatásban részesülünk mindenhol, hiszen Orléziából származó Szürke Kamarások rohanták le régebben Amaranthine városát, így senki sem bízik majd bennünk.

Az első fájó pont, amivel kénytelenek leszünk szembenézni a kiegészítő indulása után, hogy bár a cuccaink, képességeink, és egyéb elért tulajdonságaink megmaradtak, de a prémium tartalmakból szerezhető tárgyak nem kerültek át a kiegészítőbe. Ez nálam konkrétan azt jelentette, hogy a Kamarás Erőd-ben fáradtságos munkával készíttetett kardom, a "Csillagagyar" - ami mellesleg szerintem az egyik legszebb kard volt az eredeti játékban - eltűnt a készletemből. Így aztán kénytelen voltam a kétfegyveres harcra specializálódott karakteremmel kard + pajzs kombinációt használva küzdeni a játék első pár percében. Később olvastam a BioWare fórumán, hogy a Visszatérés Ostagarba című DLC-ben található cuccok kivételével egy prémium tartalomból szerezhető felszerelés sem kerülhet át az új játékba. Majd csinálok még egy mentést, amiben okosabb leszek a végén.

Azonban nem leszünk kénytelenek egyedül nekivágni az új küldetésnek, ugyanis már a játék elején találkozunk Mhairi-vel, akit kiküldtek elénk, hogy fogadjon minket, és rajta kívül még több új szereplővel is bővíthetjük csapatunkat hamarosan. Azonban némi csalódottságra ad okot, hogy az eredeti Vérvonalak történetben szereplő társaink közül csupán Oghren lesz az egyedüli, aki végig velünk tart az új küldetésekre. Még jobban elszomorító az is, hogy az új társaink közül egyedül Mhairi-t tudnánk Védelmezőnek beállítani a játék elején, de őt elveszítjük az Egyesülés alkalmával. Később persze találunk alkalmas társat, de addig jócskán kell Védelmező nélkül küzdenünk.

A többiek között, akikkel a játék elején összefutunk, van Harcos, Szerencsevadász és Mágus is, de - hacsak mi nem Védelmezőnek gyúrtunk - akkor nagyon megérezzük Mhiari hiányát a játék kezdetén. Megoldhatták volna, hogy ne mindig ő haljon meg, ha már választhatunk, hogy kiket sorozunk be mindjárt az elején.

Társak és küldetések

Összesen hat új társunk lehet a későbbiekben, akik között találunk két Mágust, két Harcost és két Szerencsevadászt, így minden feladatra tudunk megfelelő embert kiképezni. Oghren a kétkezes fegyverekhez ért, míg Igazság a pajzs és fegyver kombinációt használja. Sigrun két fegyverrel, míg Nathaniel íjjal tud legjobban küzdeni. A mágusok közül Velanna-t inkább támadásra, Anders-t pedig gyógyításra érdemes fejleszteni, de persze nem kötelező az én példámat követni.

A történet cselekménye először rajtunk áll, kezdetben főleg a Strázsa mindennapos teendőit kell segítenünk. Első feladatunk a katonák és az erőd fejlesztése lesz. A katonák felszerelését és fegyverzetét különféle ércek segítségével tökéletesíthetjük, ezeket a kalandjaink során bejárt területekről szerezhetjük be. A falak megerősítéséhez először is munkaerőre és egyéb anyagokra lesz szükség, úgyhogy mindjárt egy nagyobb költekezéssel kezdünk - áthozott, gazdagabb karakterek előnyben. Szerencsére a kiegészítőben nem lesznek anyagi gondjaink, egyedül az indulás lesz nehézkes.

Időnként a birtok folyó ügyeivel is törődnünk kell, így például nekünk kell eldöntenünk, hogyan osztjuk meg a katonáinkat, azaz hogy a várost, az erődöt vagy a karavánokat akarjuk-e inkább védeni. Máskor a köznép és a nemesség ügyes-bajos dolgaival is megkeresnek majd minket, ilyenkor összegyűlnek a trónteremben, és el kell velük beszélgetnünk, melynek során sok érdekes dologra is fényt deríthetünk.

Természetesen a legizgalmasabb részt - mint általában az RPG játékokban - a kalandozások jelentik. Kezdetben nem sok helyre mehetünk, és ez a játék végére sem fog sokkal bővülni, viszont ezeken a helyszíneken megfelelő mennyiségű és változatos küldetéseket találhatunk. A helyszínek eltérő méretűek, kezdetben öt nagyobb terület elérhető, ezek sorban: Feketeláp, Kal'Hirol erődje, Bűverdő, Amaranthine városa, valamint maga a Strázsa, ahol a pince sok felderítetlen kazamatát, kriptát és egyéb érdekességet tartogat.

Ezeket a helyszíneket olyan sorrendben látogathatjuk meg, ahogyan nekünk tetszik, egészen a játék fordulópontját jelentő városostromig, mikor is az éjfattyak serege támadást indít Amaranthine városa ellen. Ha az elkezdődik, onnantól már nem lesz befolyásunk a történet menetére, egyenes úton haladunk a végkifejlet felé.

A kiegészítő újdonságai

A kiegészítővel nem csak új helyszíneket és küldetéseket, de számtalan egyéb dolgot is kapunk. Amennyiben nem rendelkezünk mentett állással - vagy kíváncsiságból szeretnénk másféleképpen végigjátszani a kiegészítőt -, úgy lehetőségünk van egy új Eredettörténet indítására, melyben egy Orléziából származó Szürke Kamarásként minket küld Weisshaupt-ból Ferelden-be a főkamarás, hogy átvegyük a Strázsában a parancsnokságot.

A kiegészítő három új képzettséget is tartalmaz. A Rúnavetés elsajátításával képesek vagyunk különféle, fegyverekbe és páncélokba való rúnákat alkotni, valamint magasabb szinten azokat tovább erősíteni. Ez a képesség nagyon fontos, hiszen mostantól csak a rúnák készítéséhez szükséges alapanyagokat tudjuk a kereskedőktől beszerezni. Legalább egyik társunknál fejlesszük ki ezt a képességet, hogy tudjunk vele rúnákat készíteni.

A Vitalitás főleg a harcosok számára fontos, hiszen minden fokozatával növekszik az egészsége, kitartása és ellenálló képessége.

Az Önfegyelem mágusok és szerencsevadászok számára fontos, hiszen ennek elsajátításával kevésbé zavarják meg külső tényezők az aktuális cselekedet végrehajtásának sikerét, valamint minden szinten újabb mana- vagy állóképesség-bónuszt ad a karakternek.

Minden karakterosztály megtanulhat két új Specializációt a kiegészítőben, melyből egy játék alatt egyet választhatunk ki, ha karakterünk eléri a 22. szintet, és sikerült megszereznie valamelyik új képességet akár egy társa, akár egy könyv által. Minden képességfa egy újabb, magas szintű képességsorral is gazdagodik, melyeket a 20. szinttől kezdhetünk el fejleszteni.

A Harcos választhat, hogy Szellemharcossá, vagy Őrzővé fejlődik, melyek közül az első inkább támadó skillekkel rendelkezik, az Őrző viszont a társai védelmét helyezi előtérbe.

A Varázslók számára lehetőség van Csatamágussá, vagy Megtartóvá fejlődni, melyek közül az elsőt inkább az különbözteti meg a többi varázslathasználótól, hogy ők nem távolról küzdenek, hanem a fegyverforgató társaik és saját testi épségét megőrizve közvetlen közelről irtják az ellenséget. A Megtartók ezzel szemben különféle lényeket és a természet erőit hívják segítségül, legjobban talán a Druidához hasonlítanak ebből a szempontból.

A Szerencsevadászok Árnyjárókká és Légiós Felderítőkké válhatnak, melyek közül az elsők az igazi értelemben vett orgyilkosok, a rejtőzködés, lesből támadás, méregkeverés mesterei. Nem hatják meg őket mások szabályai, a maguk feje után szeretnek menni. A Légiós Felderítők főleg a törpék Holt Légiójának tagjai közül kerülnek ki, tagjai a csapat élén járnak, kiemelkedő szívósságuknak köszönhetően a legdurvább összecsapásokat is képesek túlélni.

Az Eszmélés című kiegészítő több, mint 500 új tárgyat is tartalmaz, melyek között nagyon erős fegyverek és páncélok is vannak. Ezek a tárgyak már kilences szintűek is lehetnek, azaz a Vérvonalak-ban fellelhető tárgyaktól két szinttel magasabbak. Mostantól pedig már a páncélokba is pakolhatunk védőrúnákat, így jócskán megnövelhetjük az új felszerelésünk hatékonyságát.

A Vérvonalak-ban már láthattunk fegyverbe pakolható rúnákat, melyek extra tulajdonságokkal ruházták fel a tárgyainkat. Mostantól már Védőrúnákat is találunk, melyeket páncélokba pakolhatunk, valamint új, nagyobb hatásfokú Fegyverrúnát is képesek vagyunk alkotni a Rúnavetés képesség használatával.

A kiegészítőben sok új tárgy, valamint a régiek magasabb szintű változatai is szerepelnek. Az eddig megszokott életerő- és mana-italok felsőbbrendű, mesteri, és éteri formula szerint készült változatai mellett kapunk egy új típusú italt is. Az Energiaitalok az állóképességet növelik az elfogyasztásukkor, Mágusok kivételével bárki használhatja őket.

Ezeken kívül rengeteg újfajta csapdát, gránátot és bevonatokat találhatunk, valamint az ezek megalkotásához szükséges recepteket.

Játékélmény és tapasztalatok

Most térjünk át magára a játékélményre. Az elmúlt pár napban elég sokat játszottam a kiegészítővel, ezért annyit már a legelején kijelenthetek, hogy nagyon addiktívra sikerült a Dragon Age: Vérvonalak - Eszmélés. A készítők korábbi elmondása alapján 15 órányi plusz játékidőt biztosít a kiegészítő az eredeti játék történetén kívül, és ez nagyjából megfelel a valóságnak. Legalábbis én kicsivel több, mint 13 órányi játékidő alatt értem a történet végére, de sajnos akadt pár küldetésem, melyet nem tudtam befejezni - javát az utolsó küldetéslánc linearitása miatt -, és akadt olyan is, melyet félbehagytam (Egyik küldetésben rímelő strófák alapján kellett nyomokat keresnem, az első megtalálása után feladtam, nem az én stílusom).

Nagyon tetszettek az új helyszínek, bár tényleg lehetett volna benne több is, alig pár ikon jelenik meg a hatalmas, üres térképen, aminek a látványa a játék elején még elég biztató. Maguk a helyszínek nagyon szépen ki vannak dolgozva, néhol tényleg órákat vesz igénybe, amíg mindent alaposan felderítünk. Márpedig erre szükségünk is van, mert rengeteg rejtett kapcsolót találhatunk, valamint olyan ajtókat is, melyekhez több kulcsot kell összeszednünk különböző helyszíneken, és később visszatérve tudjuk azt kinyitni.

Sok különféle fejtörőt is raktak a játékba, melyekkel általában különösen értékes felszerelést védenek. Ezeket megoldani nem annyira nehéz (Néhol túlságosan is könnyűek), de érdemes rászánni az időt, mert annál kifizetődőbb a jutalom. Különösen érdemes összegyűjteni az új, 9-es szintű páncélszetteket, melyek között megtalálhatunk Harcosnak és Szerencsevadásznak valót is, de a Mágusok számára is fellelhetünk pár értékesebb darabot. Vannak kasztspecifikus felszerelések, ezek gyakorta egyedülállóak, de előfordul az is, hogy egy értékesebb szett egyik darabjának megkötései miatt csak az adott kasztú karakterünkkel tudjuk azt használni.

Az ellenfeleink szintén elég változatosak, jóval több kiemelt (Színes nevű) ellenséges kreatúrával futunk össze a kiegészítőben, és gyakran egyszerre többel is meg kell küzdenünk, de nyilván a magasabb szintű partinak nem fog nagy fejtörést okozni, pláne ha minden tagunkat felszereljük 9-es szintű fegyverekkel és páncélzattal. Részben ezeknek köszönhetően - meg persze az új elit skilleknek, melyeket 30-as szinten kapunk meg - egy sárkány legyűrése már nem olyan izzasztó, mint amikor az Őssárkánnyal küzdöttünk meg az eredeti Vérvonalak-ban.

Értékelés

Mindent összevetve nekem tetszett az Eszmélés című kiegészítő. A játék nagyon addiktív, akárcsak az eredeti Vérvonalak története, rabul ejti a játékost, aki csak azt veszi észre, hogy ráesteledik a gép előtt ülve. Aki végigjátszotta az előzményeket, az mindenképpen szerezze be a kiegészítőt, hiszen ezúttal tényleg egy rakás olyan dolgot kap vele, mely képes órákra lekötni az embert. Még majd kipróbálom, hogy új karakter esetén milyen játékmenetbeli eltérések lesznek, valamint kiderítem, hogy a sok újdonságból mit használhatunk fel az eredeti játékban.

A játék rendszerigényéről nem tudok érdemben nyilatkozni, mert nálam egy Intel Core i7-920, Radeon HD 4890, 6GB DDR3 RAM kiépítésű gépen semmiféle akadást nem tapasztaltam, még a legnagyobb ütközetek közepette sem 1920x1200-as felbontásban, 4xAA és 16xAF használata mellett. Egyedül annyit vettem észre, hogy az 1.03-as javítás feltelepítése után az eredeti Vérvonalak játék rendszeresen fagyott, a kimentéseket alig tudtam betölteni, és kilépegetett az asztalra is. Na most, az Eszmélés feltelepítése után ezek a problémák megszűntek, a játék tökéletesen működik, egyszer sem lépett ki, se nem fagyott le, és mintha gyorsabban is futna, mint előtte.

A negatívumokról nem sokat tudok mondani. Azok a hibák, amik eddig is benne voltak a Vérvonalak-ban, sajnos itt is jelen vannak. Gondolok itt a néhol éles mellett lévő elmosódott textúrákra, valamint itt-ott megesik, hogy az ellenfelek legyőzőse után azok ottmaradnak a pályán és rángatóznak (Főleg az új Páncélos Ogár-ok).

Azonban van egy hatalmas hibája az Eszmélés című kiegészítőnek! Nevezetesen az ára. Nyolcezer forintért (Pláne ha a kiszállítás miatt még egy ezressel többe kerül) nagyon kevés új tartalmat kapunk, és amennyiben ezeket nem használhatjuk fel az eredeti játékban sem, akkor tényleg nem ér ennyi pénzt a kiegészítő. Mindezt annak ellenére mondom, hogy tényleg nagyon jól elszórakoztam vele. De ezt a kiegészítőt szerintem maximum ötezer forintért kellene árulni itthon, és akkor tényleg kihagyhatatlan lenne, így sajnos csak a rajongóknak ajánlom, de nekik nagyon.

Értékelés
8 Játékmenet:
A játékmenet hozza az alapjáték színvonalát, a küldetések jól kidolgozottak és változatosak, viszont a játék vége nem a legjobb. Gyakorlatilag egy bizonyos ponttól csak előre haladhatunk, nincs lehetőségünk a korábbi küldetéseket befejezni.
10 Hangulat:
Ez az a pont, ahol nincs miért szégyenkeznie a kiegészítőnek. Nagyon addiktív a játék hangulata, a küldetések akció dúsak, változatosak, még órákkal a játék megkezdése után is indulnánk tovább "Csak még ezt az egyet" stílusban.
9 Grafika:
A kiegészítő grafikája megegyezik az alapjátékáéval, annak minden előnyét és hátrányát magán viseli. Néhol tűéles, részletes textúrák mellett elmosódott, alacsony felbontásúakat látni, és ez lerontja a játék összképét, de mindezek ellenére nincs gond vele.
9.5 Hangok és zene:
A játék hangjai nagyon jók, az effektek, robbanások és a szinron is nagyon jól meg van csinálva. A zene is jó, bár egy-két helyen én eléggé idegesítőnek találtam - pl. Sárkányveszte alatt.
9 Összességében:
Nagyon jó lett a Dragon Age első kiegészítője. Ha nem lenne ilyen drága, akkor nyugodt szívvel ajánlanám mindenkinek, aki szereti a szerepjátékokat, így viszont a rajongók kivételével nem sokan veszik majd meg, és ezzel sajnos egyet kell értenem.

Azóta történt

Előzmények