2016 legjobban várt FPS játékai

Idén is lesz ólompumpálás

Mostani összeállításunkban a 2016-ban érkező first person shootereket gyűjtöttük össze, és ahogy azt látni fogjátok, bőségesnek ígérkezik a felhozatal, így a Nintendo 3DS-ére megjelenő Metroid Prime: Federation Force-ról, a Star Citizen-ről, vagy a túlélésre építő ARK: Survival Evolvedról csak itt a bevezetőben teszünk említést (némelyiknél még a pontos műfaji besorolással is nehézségekbe ütköztünk). Szinte biztosra vesszük, hogy az újesztendőben is lesz Call of Duty az Activision részéről, ahogy az Electronic Arts háza tájáról is várunk valamilyen battlefieldes feltűnést és meg kell említenünk a Dying Light komolyabb kiegészítőjét is, a The Followingot, azonban részletesebben majd csak a horror szekcióban foglalkozunk vele.

Idén a konzolosok is megkapják a Fatshark meglepően jól sikerült (ki gondolta volna ezt az Escape Dead Island után) Warhammer: End Times – Vermintide kooperatív aprítását. Három társunkkal eshetünk neki az The End Times történetének, melyben a Skavenek lerohanták Ubersreik városát. A különböző képességű hősök közelharci és távolsági fegyverek terén bírnak jártassággal, de akadnak mágiahasználók és lőfegyverforgatók is. A patkányok csontjait porlasztják a kalapácsok, a rágcsálók testeit miszlikbe metszik a pengék, szóval igazi összedolgozásra lesz szükség, ha a csapatunkkal túl akarunk majd élni PlayStation 4-en és Xbox One-on is.

Lassan három éve, hogy a Superhot böngészőből futtatható prototípusa megjelent az interneten és azóta bizony sok víz lefolyt a Dunán. A különleges játékmenettel megáldott Superhot elsőre még meglepően puritán designjával is képes volt érdeklődést kiváltani, de az elnagyolt formákról, sterilséget sugalló fehér anyagmintákról az alapötlet már az első másodpercekben elvonta a figyelmet. Az első személyű lövöldében csak akkor peregtek az események, azaz az idő csak akkor haladt előre a normális tempójában, ha karakterünkkel mozgásban voltunk, így kellett eliminálni az ellenfeleket és kijátszani a felénk irányuló halálos lövéseket. A kevesebb néha több örök igazság mesterien bebüntetett, a fejlesztők pedig éltek a lehetőséggel és a Kickstartert segítségül hívva 100.000 dollárt gyűjtöttek össze az első pár napban, hogy idén teljes játékként is megjelenhessen. A támogatók nem lankadtak, összedobták még a pénzt a minőségibb animációkra, Speed Run és a Replay, sőt még a New Game + lehetőséget biztosító 230.000 dolláros álomhatárt is elérték (a 300.000-res pályaszerkesztő már nem kellett a népnek).

Nagyon keveset tudni még a PayDay-es srácok, az Overkill Software és a Starbreeze Studios közös munkájáról, az Overkill's The Walking Deadről. Eddig csak néhány képkockát láthattunk az igencsak sötétnek és elsőre talán kicsit szegényes, amolyan PayDay-es színvonalú megvalósítással rendelkező játékból. Az Overkill's The Walking Deadje egy hagyományos PC-s, PlayStation 4-es és Xbox One-os első személyű kooperatív akciójáték lesz, túlélő horrorral és lopakodós elemekkel tarkítva. Kíváncsian várjuk mi fog kisülni belőle, igazán ránk férne már egy rendes The Walking Dead videojáték adaptáció. (A Telltale Games ügyes kalandjátékát most figyelmen kívül hagyva.)

A bő egy hónapon belül megérkező Far Cry Primal talán már nem is tekinthető szokványos első személyű lövöldének, sokkal nagyobb szerepet kap a kalandozás, a felfedezés és a taktikus harcok. Fegyverzetünk a kőkornak megfelelően alakul, dárdákkal, kőbunkókkal, íjakkal és nyilakkal dönthetjük el a nézeteltéréseket. A préda vagy az ellenséges csapat becserkészése után olyannyira elszabadul a pokol, hogy a cikázó dárdák közepette alig lesz időnk felfogni a csonttörő, nyakkitekerő kivégzéseket. A különleges képességek ezúttal sem maradnak ki a pakliból, idézhetünk felderítő baglyot, amellett, hogy a vadállatokat megszelídítve hátasként vagy gyilkos bestiaként alkalmazhatjuk. A Far Cry Primal az a játék, ami akár az év meglepetése is lehet (jó vagy rossz értelemben egyaránt).

Őrült mészárlás 2016-ban!

Sajnos nincs még pontos dátumunk, de a sokadjára újrakezdett fejlesztés úgy néz ki, hogy visszatért a gyökereihez és egy igazi sötét démonirtós mészárláshoz lehet majd szerencsénk az év első felére ígért DOOM-ban. Valaki ezúttal megint csúnyán elcseszerint valamit, mert a pokol csak úgy okádja majd magából a gusztustalan démonokat, még szerencse, hogy az olyan ikonikus fegyvereink, mint a duplacsövű shotgun, a chaingun, a rakétavető vagy a láncfűrész hűséges társként kísérnek majd belsőségekkel szegélyezett utunkon. Az Impek, a Mancubusok, a Cacodemonok, a Lost Soulok, mind jelen lesznek csodásan modernizálva, így a szóló küldetések már biztos, hogy hangulat bombaként robbannak az deresedő halántékú gémerek arcába.

A többjátékos részleg már most úgy fest, hogy a darálók darálója lesz, ráadásul újabb fegyverekhez is szerencsénk lesz, sőt még egy trükkös kis személyi teleporttal is ügyeskedhetünk, ami jót tesz majd a játékmenetnek. Ahogy az a húzás is fel fogja dobni a hangulatot, amivel egy rövid időre Revenanttá alakulhatunk és kegyetlen démonként a vállról indított rakétákkal csúnyán szétalázunk majd mindenkit. Végre a DOOM nem ijesztgetni akar a sötétben, hanem pörgős pokolba vezető mészárlással szeretne minket levenni a lábunkról. Engem már le is vett.

A Flying Wild Hog nem sokat teketóriázott a jól sikerült és kedvező fogadtatásra talált újra alkotott Shadow Warrior kapcsán, azonnal neki is fogtak a folytatás készítésének. A Devolver Digital segítségével már idén szerencsénk lehet a második menethez, melyben Lo Wang még nagyobb mészárlást igyekszik elkövetni, elvégre segítségül hívja három társát, így akár kooperatív módban is szórhatjuk az ólmot, metszhetjük pengénkkel a testeket, na és persze bűvészkedhetünk a mágiával. A fejlődés jelei meglátszódnak majd a pályák méretén, sokkal nagyobb, nyitottabb terepek fognak rendelkezésünkre állni a 70-es nagyságrendű fegyverfelhozatallal történő vérontáshoz. Karakterünk fejlesztésének céljából visszalátogathatunk majd a korábbi szakaszokra is a mocskos szájú, de rendkívül szórakoztató dumákat eregető hősünkkel. Röviden és tömören a Shadow Warrior 2-ről: 4 fős kooperatív mód, új fegyverek, új pengék, de ugyanaz a Wang.

A Homefront első része már öt éve volt, hogy meglepett minket kellemes „Amerikát megfingatják a Koreaiak” alapötletével. A THQ és a Kaos Studios már a megjelenést követően nekifogtak a folytatás kalapálásának, de sajnos elsőnek a kiadó köpött bele a levesbe a csapat menesztésével, majd az egész Homefront brand létét kezdte fenyegetni a kiadó csődje. A megmentő könnyes szemmel Németország felől érkezett, megesett ugyanis a Crytek szíve a Homefronton és úgy másfél milliónyira tárták pénztárcájukat, hogy hazavihessék a hazafias felfogású első személyű partizán shootert. A történet vége azonban majdnem tényleg sírás lett, ugyanis a Crytek is csődközeli helyzetbe került, de végül a Deep Silver (Koch Media) átvette a projektet. Az új kiadó Dambuster Studios néven toborzott jó munkásembereket a Homefront: The Revolution fejlesztésére, ami úgy fest, 2016 tavaszán tényleg megjelenhet.

De mit tudunk eddig a játékról? Négy évvel később folytatódik a cselekmény, még mindig az elnyomó vágott szeműek ellen küzd az ország és a bátor lázadók apró csoportjai. Nyugodtan mondhatjuk, hogy az újabb Homefrontnak elődjével egyetlen közös jellemzője van, mégpedig a műfaja. Azon kívül, hogy FPS-ről beszélünk minden más tényező megváltozott. Új főhős, új helyszín és a lineáris játékmenet helyett már sandbox módban hatalmas nyílt terepeken harcolhatunk. Ebből kifolyólag számos lehetőségünk lesz egy-egy őrjárat vagy bázis felszámolására. Megfontolt akciót levezényelve csapdákat vethetünk be a rajtaütések során, de ha úgy tartja kedvünk, valamilyen járművet elkötve Rambo üzemmódba is kapcsolhatunk, minden ellenfelet szitává lőve. Ethan Brady-vel Philadelphiában fogunk küzdeni az elnyomás ellen, a látványért a CryEngine 3.0 fog felelni, míg többjátékos móka kedvelőinek kétfős kooperatív módban is lehetőségük lesz harcba szállni.

A lesből durrogtatók

A Square Enix és az Eidos Montreal már jó ideje tologatja remek akció-szerepjátékának legújabb felvonását. A mechanikus augmentációkkal felvértezett Adam Jensen ismét harcba száll idén nyáron a Deus Ex: Mankind Dividedben. A Human Revolution eseményei után bő két évvel kapcsolódunk majd a történetbe, mikor az Illuminati csúnyán elbánik hősünkkel és a világgal. Az Aug Incidenssel elérték, hogy a transzhumánok agresszívvá váljanak és gyilkoljanak, ezzel az emberiséget a technológia és a beültetésekkel rendelkező transzhumánok ellen fordították. Főhősünk így köt ki a korábbi munkahelyét elhagyva a Task Force 29 névre hallgató egységnél, akik a transzhumánok ellen irányuló atrocitásoknak próbálják elejét venni. A Mankind Divided különlegességét az fogja adni, hogy állandóan döntéshelyzetekre leszünk kényszerítve, ezek a döntéseink pedig kihatással lesznek a további küldetésekre és a történet alakulására. Ezúttal is számos fejlesztéssel tehetjük majd még könnyebbé a dolgunkat, az előző részben ismertekhez képest dupla annyi augmentációt fogunk kapni.

Az olyan új képességek mellett, mint a páncélozott bőr, vagy a falakon átlátás, természetesen visszatér a hackelés: másodpercek alatt tudjuk majd fegyverünket is módosítani, erősíteni. A játék készítői külön kihangsúlyozták, hogy komoly előrelépés várható a mesterséges intelligencia és a harcrendszer kapcsán, ami a végeredmény szempontjából csak jót jelenthet. A harcok, azaz maga a konkrét fegyveres akció első személyű nézetből fog zajlani, azonban a kamera gyakran vált harmadik személyű pozícióra, főleg a lopakodásoknál vagy a fedezékrendszer használata esetén. A játék megvalósítása kapcsán remek munkát végeztek az Eidos emberei. A grafika üdítően fest, színes, részletes, a korábbi egyhangúan letisztult cyberpunk jövőképhez képest. A Dawn Engine az eddigi felvételek alapján csodás képet alkot erről a futurisztikus alternatív jövőről, ráadásul a PC-s játékosoknak még brutálisabb élményben lehet majd részük a DirectX 12 támogatásnak köszönhetően (kellő hardverek társaságában).

Az Arkane Studios még erre az évre ígéri Corvo Attano történetének, vagyis a Dishonorednak a folytatását. Nem is olyan régen lehetett szerencsénk a felújított teljes csomaghoz, amiben megismerkedhettünk a kelepcébe csalt császári testőr történetével és különleges adottságaival, miközben az uralkodónő halála, annak elrabolt lánya és Dunwall városát sújtó pestisjárvány ügyében nyomoz álruhában. A Dishonored 2 kapcsán már két lényeges változást az orrunkra kötöttek. A helyszín a haldokló, sötét és mocskos Dunwall helyett sokkal látványosabb, szebb és derűsebb lesz. A cselekmény ezúttal a birodalom déli részén Karnacában játszódik (Corvo otthona), ami egy üdülőparadicsomnak is megfelelne homokos vízpartjaival, dús erdős növényzetével. Ez a terület elméletileg a fejlődésünkhöz szükséges Bone Charmok lelőhelye is, így elég valószínű, hogy a fejlődési rendszerhez ezúttal is közük lesz.

Másik érdekes változás a Dishonored 2 kapcsán, hogy ezúttal már nem csak egy főhősünk lesz, ugyanis Corvo lánya, Emily Kaldwin is választható lesz. Emily apjához hasonlóan agilis, harcias és különleges, hiszen mesterien forgatja a számszeríjat, professzionálisan settenkedik az árnyékban, arról nem is beszélve, hogy a távolságokat üde könnyedséggel hidalja át misztikus adottságai révén. A két főhős természetesen gyökeresen eltér majd egymástól, ami jót tesz a szavatosságnak és biztos vagyok benne, hogy ezúttal is számos módon kombinálhatjuk majd a képességeinket a célunk eléréséhez. A patkányok helyett döglégy rajokkal machinálhatunk és a világ tele lesz meglepetésekkel, mint a mechanikusan mozgó, átalakuló Clockwork Mansion, ráadásul a romlott lelkületű arisztokratákat már robotizált testőrök fogják védeni. Még szerencse, hogy a feladatokat egyetlen halálos kimenetelű támadás véghezvitele nélkül is lehetőségünk lesz abszolválni (persze bőségesen okozhatunk élettel össze nem egyeztethető sérüléseket is).

A City Interactive az előzetesek alapján a harmadik részre felnőhet a feladathoz és tényleg egy értékelhető alkotást tesznek le az asztalra a Sniper: Ghost Warrior 3 képében. A lengyel csapat nyelt egy nagyot és a lineáris játékmenetet nyílt világúra cserélte. A harmadik felvonásban amerikai katonaként kapunk majd egy grúziai megbízatást, amelynek a teljesítéséhez számos kisebb mellékküldetésen keresztül vezet majd az út. Folyamatosan információkat kell szereznünk és ezeket értelmezve a legnagyobb biztonsággal, óvatos lépésekkel egyre közelebb kell majd jutnunk a végcélunkhoz. Ebben a technika is szolgálatunkra lesz, így a karakterfejlődés helyett a rendkívül különleges mesterlövész puskánkat tudjuk majd fejlesztgetni, de azért nem maradnak ki a különleges képességek, valamint a felderítő drónok sem a felhozatalból. A felfedezésre váró világ dinamikus küldetésekkel, napszakokkal és időjárással várja idén az igazi Snipereket.

Első személyű multiplayer lövöldék

Már mindenki kívülről fújja, hogy a Gears of War megálmodója és megteremtője, Cliff Bleszinski otthagyta az Epic Gamest és a fogaskerekeket, hogy elkészítse legújabb saját agymenését, ami egy egyszerű, free-to-play, arénás shooter lesz. A kezdetben csak Project Bluestreak néven emlegetett alkotás már elnyerte végső megnevezését, így majd LawBreakers néven kell majd az érdeklődőknek keresni. Na, de adódik a kérdés, hogy kik lehetnek az érdeklődők? CliffyB olyan játékosokat vár majd az arénáiba, akik szeretik a színes, látványosan stílusos megvalósítást, a pergő akciókat és taktikus csapatmunkára ösztönző lövöldéket. Mondhattam volna azt is, hogy a Quake 3 Arena, a Team Fortress és az Unreal Tournament játékosait célozza meg? Igen, hiszen az eddig látottak alapján egy különleges képességekkel és fegyverekkel tarkított pörgős gravitációval kavaró lövölde lesz a LawBreakers. A világunkat a The Shattering néven ismert esemény totálisan megváltoztatta, elvégre a korábbi gravitációs hatásokat alaposan felül írta. A Boss Key Production Unreal Engine 4-es darálója kezdetben a PC-s tábornak készül, de idővel és siker esetén a konzolosok is kaphatnak majd belőle.

A Hi-Rez Studios elkötelezett az online játékok témakörében, hiszen 2016-ban a Tribes: Ascend után egy újabb shooterrel igyekeznek majd megörvendeztetni a zsáner szerelmeseit. A Paladins: Champions of the Realm kapcsán annyit már tudunk, köszönhetően a pár lényegre törő gameplay felvételnek, hogy egy csapatalapú FPS-MOBA lesz, egy érdekes kártyás rendszerrel megfűszerezve. A feladat alapú játékmenetben eszkort és területfoglalós küldetések várják a csapatokat látványosan színes, rajzfilmszerű fantasy megvalósítás mellett (még hátasok használatára is lesz lehetőség). Az egészen változatos és karakteres harcosok között akad majd alkimista mókus, dögös téli boszi, hatalmas gyógyító kék ork, robotizált zöld manó, íjászmester, lángszórós paladin, vagy láthatatlan bérgyilkos, így a játék a képességek és a fegyverek tökéletes kombinálásáról és maximális hatásfokkal való használatáról fog szólni. A Paladins: Champions of the Realm esetében kicsit mondjuk csalóka a műfaji besorolás, mivel nem csak első személyből, de harmadikból is harcolhatunk, azaz egy FPS-TPS hibridről beszélhetünk. A koncepció ígéretesen fest, reméljük sikerül életképesen összegyúrni az alap összetevőket és a végeredmény egy kellően mély, valamint tartalmas játék lesz. Mindenesetre a béta tesztek már gőzerővel zajlanak.

A hóviharos srácok elhagyják az RPG-k, RTS-ek és a WOW világát és új vizekre eveznek. A tőlük kicsit talán műfaj idegen stílusba azonban az előzetesek alapján nem fog beletörni a csodás dolgok faragására képes bugylibicskájuk. Az első látnivalók a szokásos Blizzardi színvonalról és minőségről árulkodtak, a karakter felhozatal egyediséget áraszt magából, míg a gameplayek csodás egyensúlyról, döbbenetes különleges képességekről és klasszikusokat idéző hangulatról árulkodnak. Kicsit nyájasan ömlengősek a szavaim az Overwatch kapcsán? Lehetséges. Ezt csupán az eddig látottakkal és a megrögzött minőség iránti elkötelezettségükkel vívták ki. Mint tudjuk, amihez ezek a fiúk (és lányok?) hozzányúlnak az helyből arannyá válik. Az Overwatch egy olyan szervezet, ami a világuralomra törő mesterséges intelligencia (Omnic) megfékezésére jött létre és a legkülönfélébb harcosokat toborozza az elkeserítően kemény csaták megvívásához. Ezek a harcosok pedig tényleg nem hétköznapiak. Akad itt vadnyugati revolverhős, génmanipulált intelligens pusztító gorilla, idő manipulátor, csöndes szamuráj vadász, technikus törp, golyószóróvá alakuló robot, angyali gyógyító, dögös mesterlövész, high-tech monstrum gyilkos pöröllyel, és még maga a kaszás is tiszteletét teszi (21 különböző karakter vár a játékosokra 4 osztályba sorolva). A cyberpunk ütközetek a földünk legkülönlegesebb tájain fognak zajlani 6v6-os megfontolt csapatmunkára építő küzdelmekkel, teljesen elzárkózva az Unreal és Quake szerű frag habzsolástól. A kezdetben kizárólag PC-re érkező free-to-play lövölde mára már fizetős játékká avanzsált és konzolokra is megjelenik, ráadásul még mikrotranzakciós rendszerre is lehet számítani (a további tartalmi bővítések azonban ingyenesek lesznek). Hiába, a pénz nagy úr!

Valami egyetemes sugallat érhette a videojáték ipar fejlesztőit, elvégre 2016-ra időzítette szintén első személyű csapat alapú aréna shooterét a Blizzard mellett a Gearbox is. A Battleborne természetesen igyekszik kicsit határozottabban meríteni a napjainkban igencsak kirívóan magas népszerűségnek örvendő MOBA műfajból (fejleszthető képességekkel megáldott hősök), amellett, hogy a csapat korábbi nagy sikerű alkotásából is átemel egyes elemeket, mint a kooperatív mód és a lootolás. A Battleborn érdekessége, hogy a szokványos online multis durrogtatás mellett egy lineárisabb játékmenetet felvonultató 5 fős kooperatív kampányt is hoz magával. A világunk, sőt az egész világegyetem biztonságát egy furcsa idegen invázió fenyegeti, jönnek a rohadék Varelsik. Minden útjukba kerülő bolygót, civilizációt és létformát felemésztenek, így a még túlélő fajok a Solus planétán gyülekeznek, hogy megpróbálják közös erővel elpusztítani a halálos fenyegetést. A sztori oktató módként is funkcionál, felkészít az online ütközetekre, ahol egyszerre tízen feszülhetünk egymásnak (5v5), a csaták alatt pedig folyamatos lesz a fejlődés, ami újabb képességek feltűnésével kecsegtet MOBA-s módra.

Az Epic Games múlt évben előkapta az egyik legaprítósabb lövöldét a műfajból, hogy egy különleges koncepció keretein belül porolja le az Unreal Tournamentre rakódott közel egy évtizedes porréteget. Multiplayer shooterek egyik királya a remek fegyvereiről és játékmenetéről vált híressé. Az extrém pályák és mesterien precíz gunplay olyan elegyet képeztek, amivel hosszú időre bebetonozott helye lett az Unreal Tournamentnek a legjobb multiplayer lövöldék között. Az Epic Games a legújabb Unreal Engine-el kezdte felépíteni a klasszikus játék ikonikus elemeit, majd szinte a kezdetektől ingyenessé tette, hogy egy új üzleti modell megszületéséhez asszisztálhassanak a játékosok. Az érdeklődők nem csak a játékhoz, de magához a fejlesztői készlethez is hozzá férnek, sőt saját minőségi tartalmak készítésére is buzdítják a játékosokat, mivel az elkészült művek után járó bevételekből kér csak egy minimális százalékot az Epic. Ezzel motiválja a játékosokat az alkotásra, folyamatosan tartalmi támogatást biztosíttat a felhasználókkal a játékukhoz, ráadásul még apránként ki is termelhetik a fejlesztési költségeket. Ennél életképesebb és barátibb elképzeléssel már régen találkoztunk ebben az iparágban. Kreatív, nagylelkű és ötletes.

Rage23

Azóta történt

Előzmények