Új hozzászólás Aktív témák
-
Noukoum
veterán
Tényleg hatalmas kompromisszum hogy nem kell benzinkútra járnom, max hosszú úton amikor tölteni akarok vagy enni egy szendvicset… Erre már nem lehet mit mondani,
kBika: na jön a matek része, bele se kezdj mert nem jössz ki belőle jól. 330i 19.3m-ra konfiguráltam, fényezés, felni, kárpit semmi nélkül. És ugyanúgy drága az üzemanyag, a szerviz, nincs zöld rendszám, nem tudok otthon tölteni és még rohadtul szennyez is. Persze a fapad viszonylag értelmesebb árban van.
Egyébként sem értem, a bmw egy prémium autó, 12-13 millióért ugyan kapsz nem városi villanyautót bőven, de prémiumot fix hogy nem.[ Szerkesztve ]
„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
#16820480
törölt tag
Ha már elvonatkoztatás, szerintem az sem az átlag, aki rendszeresen megy a horvát tengerpartra autóval, meg több száz km-t vezet hetente a családjához haza.
Amúgy a családnál annyira nincs a közelben töltő, hogy taxizni kellene odáig?
A dízeleddel meg ugye az a kompromisszum többek között, amikor ilyen 5-10km-t kell menni, mondjuk ha bevásárolsz, mert nem szereti a motor. -
#16820480
törölt tag
Ha nagyon érdekelne a megoldás, akkor lehetne azért találni. Mondjuk egy rollerrel (akár elektromossal) pár perc lehet. De akkor ezek szerint a családtól a legközelebbi Lidl/Aldi/stb is fél óra séta, mivel azoknak is szokott lenni töltője.
Bevásárolni pár napra még oké, de egy karton tejet már nem vinnék el szatyorban azért. De a bevásárlás csak egy pléda a kevés km-re, biztos másra is használod. Ha meg nem, csak a szülőkhöz vagy évente a horvát tengerpartra, akkor az árából kb egész életedre meglenne a vonatjegy. -
Noukoum
veterán
Átlag autós szemével nézek mindent.
Tehát anyós a cél és nem lehet ott tölteni. Városban AC töltőre rárakod amíg anyósnál vagytok, vagy visszafele villámtöltővel feltöltöd és hazamész. Előbbi sokkal kényelmesebb, utóbbi inkább szívás kategória de B tervnek elmegy. Töltőt meg nem kell vadászni, max Budapesten a legnépszerűbb töltőket. Töltőt akkor kellett vadászni mikor alig volt, és az is mind ingyenes. Ez már nincs.
Villámtöltés nem 1,5 óra, még a legolcsóbb dacia spring is feltölt dc-n 1 óra alatt 10-80%-ra. Annál meg csak jobb van.
Cserébe a dízellel folyamatosan tankolni kell járni, a villannyal meg max akkor ha hosszúútra mész. De mondom, akkor se mindig. Ez egy elég nagy kompromisszum.
Sok sikert a 300km-hez két gyerekkel hátul, és asszonnyal jobb 1-en.[ Szerkesztve ]
„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
Noukoum
veterán
Ja hogy ráadásul több napig lesztek? Akkor még annyira sem gond a töltés. Nem lehet náluk tölteni? Tehát egy faluban laknak, ráadásul társasházban ahol pont véletlenül nincs AC töltő? Biztos..
Rövid úton vagy nem is kell tölteni, vagy AC-n ott töltesz vagy konnektoron a célhelyen. Hosszú úton viszont útközben általában kell a villámtöltés, bár ez autófüggő. Persze ez nem jelent gondot, hiszen amúgy is megállna az ember viszont ahol kevesebb dc töltő van ott lehet hogy nem válogathat az ember hogy hol álljon meg pihenni. Pl. Kelet-Magyarország.„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
#16820480
törölt tag
Jó, a roller egy ötlet volt Úgy is mehetnél, hogy a 2 óra lefelé vezető úton egy töltőnél leparkolsz 10 percre, és azzal beletöltesz bőven eleget az úthoz (és akkor nem is kell teli akkuval indulj eleve). Bár ha lakóteleptől lakótelepig közlekedsz, az tényleg nem ideális. Idővel azért a megyeszékhely is csak rájön, hogy ki kellene tenni pár töltőt máshova is.
Ha azt nézed, akkor az elektromos ennél már csak kényelmesebb lesz a belátható jövőben, a dízel pedig kényelmetlenebb (ha elkezdik korlátozni majd őket). -
#16820480
törölt tag
Legközelebb neked is végigfotózom a kamionok mögött tötyögő benzineseket, csak hogy elhidd, hogy ez nem autótól függ, hanem sofőrtől A héten mentünk M6-on, és csak belsőégésűt láttam szélárnyékban vitorlázni, nem is keveset, és nem is ilyen 20 éves megpakolt málháslovakat.
Volt itt korábban olyan is, aki azon röhögött, hogy a 145-tel közlekedő Teslát le akarják tolni a pályán. Nyilván a sebességhatár+10%-kal menni nem elég, mert hát magyarok vagyunk, na -
#16820480
törölt tag
Ja, hogy az nem gond, ha valaki sebességhatárt szeg, de az már felháborító, hogy nem tartott jobbra a másik Ha szabályt szegnél, de ebben valaki akadályoz, a minimum szerintem az, hogy meghúzod magad de nagyon. Tudom, errefelé pattogni, dudálni, mutogatni szokás. Én is röhögve középsőujjazok azoknak, akik beesnek mögém másfélszeres sebességgel. Majd kivárják a sorukat, ha közveszélyesen akarnak közlekedni
Miért, egy benzines hatótávja hogy alakul, arra talán nem vonatkozik az aerodinamika? Ha mondjuk a 600km-ből lesz 400, mert 160-nal tolod, akkor minden oké a 30% hatásfokú autóval. Aztán ha a 400km hatótávból lesz 300 egy elektromosban, akkor vége a világnak
Egyébként ha tényleg érdekel a téma, akkor érdemes nézegetni Björn videóit, elég jó teszteket csinál (télen -30 fokban fűtéssel és anélkül, autópályán, autóúton, stb).Nem láttam a belsőben elektromost, mert ők kisorolnak szabályosan jobbra. A belsőben csak 180-nal döngető parasztokat lehet látni, hogy az analógiád használjam
dj79: Mondjuk a zöld rendszrám önmagában tud tényleg bicskanyitogató lenni, amikor a 3 tonnás, nálam magasabb SUV-ok is megkapják, mert el tud gurulni 10 métert akkuról. Kb ahogy a rokkant parkolót is megkapják (vagy simán odaállnak, mert ki nem szarja le).
De ez nem egy megoldhatatlan állapot, csak hát megfelelő szabályzás és annak betartatása kell.[ Szerkesztve ]
-
GreenGoblin
tag
Mondjuk a kis benyós autómmal én is lassabban szüttyögök pályán amit napi szinten használok mert így sokkal jobb a fogyasztásom. Kb. 5 perccel később érkezek meg mintha sávok között oda-vissza ingáznék és kitolnám a szemét. Az egy plussz pont hogy kevésbé vagyok veszélyes így a környezetemre meg magamra.
Így is lehet az ember zöldebb, hogy értelmesen vezet benyós-dízeles autót. Ja és az igényeimhez mérten választok autót. Pont ezért nem veszek nagy autót és nem is fogok sosem, mégha milliomos lennék sem... ....... .- -- ....... -... .- - -- .- -.
-
#16820480
törölt tag
[link] A ~105kmph-ról ~120-ra gyorsítás dízelnél olyan +20% fogyasztással jár, vagyis a hatótávod ennyivel csökken. Ha extrapoláljuk azt a vonalat, akkor 135-nél újabb 20%-ot vesztesz, szóval 105-höz képest már -40%. Ha volt 600km-ed eredetileg, akkor abból lesz kb 360. Az autó aerodinamikájától függően ez amúgy lehet rosszabb is akár, gondolom.
stickermajom: A gyorshajtás sem szabályszerű, de a kolléga szerint az oké, míg a feltartás ugye főben járó bűn.
dabadab: Biztosan, bár én itthon alig látok belső sávban vitorlázókat, akik feltartanak másokat, de rendszeresen húznak el mellettem 50-60kmp-s sebességkülönbséggel autózók, amikor én megyek 120-130-at. Nem teszi egyik sem a másikat jogosabbá.
Ha tényleg jobbratartás hiányát szeretnél látni, akkor ajánlom az USA dashcam videókat, ott eléggé sportot űznek ebből.Hieronymus:
Az nagyjából a Trabant kategória volt. nagyjából 1/3 a veszteség. A benzinüzemű járművek hatásfoka némileg elmarad gázolaj üzemű motorokétól.
-> "Modern gasoline engines have a maximum thermal efficiency of more than 50%,[1] but road legal cars are only about 20% to 35% when used to power a car." és "Engines in large diesel trucks, buses, and newer diesel cars can achieve peak efficiencies around 45%.[7]"
Ezért ez messze van az 1/3 veszteségtől, inkább olyan bő 50% a dízelnél (ha modern és megfelelően karban is van tartva), benzinnél meg kétharmad.Miért baj? Még a Tesla mechanikus részei is igényelnek kenést és karbantartást. Amúgy a hulladék olajok újra hasznosíthatóak.
Csak jóval kevesebb mozgóalkatrész van bennük. Lehet, hogy az olajat is újra lehet hasznosítani, csak a kezelése problémás és mondjuk egy hibánál/balesetnél nem mondanám semlegesnek, hogy fél deci vagy másfél liter olaj úszik szét a világba.Hidrogént mint égethető anyagot (btw, az nem robbanómotor, ha már itt tartunk, rég baj ha robban, inkább csak belső égésű) kb csak rakétákban használnak, elég veszélyes is, de tényleg jó hatásfokú és nem szennyező. De én nem is erről beszéltem, hanem az üzemanyagcellákról. Nem tudom hol hallottad, hogy hatékonyak, eddig ahány tanulmányt láttam, mind ilyen 25-35% körülre teszi a hatásfokát. Például [link]
Ettől függetlenül be fog indulni a hidrogénes hajtás is, de nem személyautókban elsősorban, hanem ipari környezetben, energiatárolásban, szállítmányozásban és hajózásban, meg talán majd repülésben is, ahol nem kell messzire vinni és millió kis töltőállomásra stabilan és rendszeresen eljuttatni.Az akkuk biztonságát pedig kb megoldja a solid state hamarosan, [link] Ezt olyasmivel szokták demonstrálni, hogy ollóval kettévágnak egy solid state akkut, és nem gyullad meg, nem történik semmi. Manapság létező technológia, csak fel kell skálázni.
dabadab: Azért ahol szinte korlátlan megújuló áll rendelkezésre, ott ez még jól működhet, de majd meglátjuk: [link]
[ Szerkesztve ]
-
Rolly
veterán
0) sose mondam, hogy aki nem tud otthon tölteni az elektromos autót vegyen jelenleg. Sőt annak azt mondom ne is vegyen ... Viszont nálunk mindenhol 3 fázis van (nálunk, szülői házak mindkét oldalon, sőt szerintem minden rokonnál (nálunk tuti, de feleségemnél is), hogy miért mert vagy mezőgazdaságból élnek (értsd kell a három fázis például darálónak) vagy autó szerelő, fűtés szerelő stb akik pedig miért ne lenne 3 fázissal áltak hozzá. Tipikus probléma, hogy 4P csatlakozók vannak még fent, s nem 5P ami kellene (de ez kb 5000 Ft / ház és meg van oldva ) Jelenleg még van diesel autónk, de 3,5 év múlva megy mind a két autó a háztól (e208 és 308 gt line) és egy 80+ kWh akkus autónk lesz - ami már tudni fogja a V2G-t ...
1) szerencsére a benzint nem zabálja a kocsi dugóban... a motor tér nem forrósodik fel mert nincs elég menetszél, így az akku nem sül meg... ja de (mi pont így jártunk splitnél a kikötőben 40 fok klíma ment és egyszer csak megállt az autó és nem lehetett beindítani (diesel) lehetett menni akkuért
2) ha több elektromos autó lesz akkor lesz több töltő.
Legutoljára mikor horvátban voltam akkor 30 perc alatt nem tudtunk tankolni / pisi / kaja dolgokat megoldani... nekünk párommal kb 250km-enként kell megállnunk.. elektromossal ez több lenne 150-170km... de ez így 1 plusz megállást jelentene évi 2x 30 perc közben meg megjárom a horvát tengerpartot jelenleg 0 Ft üzemanyag költséggel (ionity éppen ingyenes + elen horvátoknál ingyenes ) amúgy meg ha nem lenne és nem akarnék 30-60 perccel lassabban leérni a tengerpartra akkor az éves üzemanyag megtakarításom negyedéből bérelnék egy autót erre az 1 hétre
3). régen havi 2x tankoltam (52 vagy 55 literes a tank) és ott hagytam kb 2x20e Ftot a tankolás 3-5 perc volt többnyire néha 10 perc ha előttem valaki szarakodott valamivel : de ez lényegtelen... most félévente 1x tankolok a dieselbe... így havi 10 percet spórolok ami évi 120 perc máris megvan a horvát lassabb lejutásra a 2x maximum 60 percem
-
#16820480
törölt tag
Nyilván gyorstöltőre gondoltam, nem sima AC töltőre, úgy van értelme. A másik amiből kiindultunk, hogy ezt nem napi rendszerességgel kell megtegye, hanem időnként, tehát felesleges behozni azt, hogy milyen hatással lesz az akkura.
Somatom: Oké, akkor viszont a tankolás sem 5 perc, hanem 10-15. Így most jobb?
-
#16820480
törölt tag
Ezt előre tudod tervezni, a normálisabb EV-kben a beépített térkép is tudja úgy tervezni az utat, hogy beleszámolja a töltéseket is, az adott töltő képességei alapján.
Rendszeres gyorstöltés persze hatással van az akkura, de minél jobb a hőkezelése, annál kevésbé. Biztos vagyok benne, hogy t e is utána tudsz keresni neten ilyen tanulmányoknak, ha érdekel a téma.
-
#16820480
törölt tag
Persze, hiszen bármilyen rendszer tartalmaz kompromisszumot (talán ha közvetlen hyperloop van kiépítve mindenhova, ahova csak személyesen mész, akkor nem ). Itt arról van szó, hogy egy kiépülőben levő dolgot hasonlítunk egy évtizedek óta kiépítettel, és még így is igazából teljesen jól használható, kivéve a szélsőségesebb eseteket, de többnyire ott is megoldható azért. Ráadásul mi annyira picike ország vagyunk, olyan sűrű infrastruktúrával, hogy ez a jövőben semmilyen gondot nem fog jelenteni egészen biztosan (és ez az EU nagy részére is igaz).
Ha már hatótáv gondok meg töltőállomások, akkor mondjuk Észak-Amerika vagy Belső-Ázsia jobb példa. Ott még belsőégésűvel sem garantált, hoyg el tudsz jutni valahonnan valahova, mert egyszerűen nem lesz út közben kút, vagy ha lesz, akkor sem biztos, hogy megfelelő minőségű üzemanyaggal.Somatom: El tud, ott írták alattad.
-
Rolly
veterán
például nekem pozitív kompromisszum, hogy az év 98%-ban nem kell töltenem nyilvánosan és nem kell benzinkútra járnom, mert elektromos autóm van, sőt mivel otthon van 3 fázisu töltő (sőt minden rokonnál) + lassan napelem is minden rokonnál van így még a töltés is tök zöld lehet.
Az, hogy kifogásokat keresünk az elektromos autó ellen azt nem tudom megérteni. Egyik itt EV mellett érvelő fórumtárs se írta, hogy mindenkinek jó lenne az EV nagyon sokan kiesnek de a hazai autók 40-50%-ának ma már technológiai szempontból megfelelő lehet az EV... árban sajnos inkább 10-20%-ot mondanék, (és tényleg van ennyi mivel évente körülbelü az autók 4%-ának megfelelő új autót vásárolnak itthon - cégek és magánszemélyek) ha az autók esetén a csere periódust 5-10 év közé lőjük be...
-
#16820480
törölt tag
Én értem, hogy az átlagot nem fogja érdekelni ez, de az átlag nem is fog vele 5-600km-eket autózni naponta. Linkeltem statisztikát róla, hogy napi átlag vezetett mennyiség milyen körül van, még a 100km-től is nagyon messze kevesebb. Nincs mit megmagyarázni, ahogy Rolly írja, a többségnek most jelenleg simán működőképes lenne.
A saját példád nem átlagautós, ezt nem sikerült még igazán megérteni Aztán meg persze itt kifogásoljátok, hogy Rolly a saját példáját írja, amikor ti is pont ezt teszitek Csak a napi 600km az tökre nem átlag, a napi 20-30-40 az reálisan igen.
Ha nem tudod otthon tölteni, akkor jelenleg kellemetlen helyzet, de egyre kevesebb ilyen lesz és egyre több olyan, aki tudja. Új építésű házaknál kötelező garázst építeni, kertes háznál eleve van rá hely/lehetőség. A régi lakótelepeken nincs egyelőre töltő, aztán ha terjed az e-autózás majd lesznek ott is. Schawo írta valamelyik ilyen topikban, hogy ők azzal foglalkoznak, hogy kiépítenek ilyen rendszereket.Ahol van lakott terület, ott áram általában lesz, benzinkút nem biztos. Amúgy ha elmész kempingezni, ott is az akkuról lehet használni már sok autónál dolgokat (vízforralótól a laptopig akármit), ezt dízelnél megteheted talán, ha szerzel invertert hozzá, csak közben járatod a motort és szívod a kipufogót. Lehet egy tonna előnye.
Annyi a lényeg, hogy más. Mindenki a benzin/dízel érában nőtt fel, erre áll rá az agya, az elektromos autózás meg kicsit más, és még alakulóban van. Ennél már csak jobb lesz. -
Noukoum
veterán
Tehát jelenleg a lakosság legalább felének kényelmes technológia a villany. Halott technológia, hidrogén a jövő.
Az nem kompromisszum hogy a város szélére kell járnom hetente tankolni? Az nem kompromisszum hogy nem tudom előhűteni/fűteni az autót? Az nem kompromisszum hogy idegesít a motorzaj és a rezgés? Az nem kompromisszum hogy megalszik a tej az ember szájába mire elindul az autó? Soroljam még? Minden egy rohadt nagy kompromisszum, az is hogy otthon be kell dugnom a töltőre a kocsit. Hiszen ha nem kéne tölteni akkor fix hogy nem dugnám be. A belsőégésű autók is kompromisszumosak. A kérdés az az hogy kinek melyik jelent kevesebbet, kevésbé fájdalmasat. És fentről jön a jolly joker környezet védelem mely üt mindent. Persze tudom ez itthon senkit sem érdekel.
[ Szerkesztve ]
„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
#16820480
törölt tag
Tudom, az felfoghatatlan egy benzinen nevelkedett valakinek, hogy nem kötelező mindig 100%-ra tankolni az autót (kivéve ha menőcsávó az ember, akinek nincs pénze rá és csak ezresé' tankol az X5-be), de ezeknek a 15 perces töltéseknek pont az a lényege, hogy rátöltesz egy keveset abban a tartományban, amikor a lehető leggyorsabb a töltés, és amikor szükség van rá.
És ja, én inkább választanám azt az opciót, hogy az év 90%-ában kényelmesebb, mert nem kell benzinkútra járni (hiszen az nincs otthon), mint hogy az év 10%-ában kicsit kényelmesebb, mert 10 perc alatt megtankolok a 30 helyett.
GreenGoblin: Ez akkor igaz, ha ilyen 60-80 literes tankod van és valami dízeled, ami keveset fogyaszt. Ezzel az év 90%-ában kényelmetlenebb közlekedni, de cserébe letolja egyben a Rijeka távot. Ha már tankolni kell, akkor pálya mellett a benzin is másfélszer annyi mint általában.
Gyerekkel utazás stresszes, én nem is csinálnám, de ha már igen, nem vagyok benne biztos, hogy jobb ha szegény 1000km-t ül a hátsó ülésen kucorogva, a helyett, hogy időnként megáll az ember, mert pisilni kell enni kell, vagy csak sétálna egyet Ezt írta Noukoum, csak nem esett le úgy látom.
Lassabban kell menned? Minél lassabban? 120-130-at mehetsz simán, annál többel nem nagyon lehet közlekedni legálisan az EU-ban (kivéve Németo. egyes részeit, és tudom, biztos mindenki oda megy nyaralni).
-
Rolly
veterán
te meg azt fogadd el, hogy az ingatlanok 56%-a lásd fent KSH szerint családi ház (ikerház, sorház). Ha én egy nagyváros belső részébe laknák akkor nem lenne autóm... ott a car sharing + tömegközlekedés... Sőt egyes Nyugat-európai nagyvárosok belvárosába már most is csak korlátozásokkal lehet bejutni...
-
dabadab
titán
A ICE autókkal ellentőben az EV-s feltöltések nagyon kis része történik menet közben, nyilvános töltőállomáson (ahol ugye nem 2-5 órát töltenek, mert egy 20-80 kevesebb, mint egy óra), a domináns modell a parkolás közbeni töltés, ahol tulajdonképpen már most eljutottunk az "elég gyors" szintre. Nem nagyon látszik, hogy ez a modell miért változna meg a jövőben, az viszont igen, hogy a töltésnél a km/perc minden bizonnyal javulni fog.
Szóval mindezt összefoglalva, csak a töltési idő messze nem indokolja, hogy megduplázzuk-triplázzuk az autók energiaigényét (igen, a hidrogénes-üzemanyagcellás energiatárolásnak kb. ilyen vesztesége van)
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#16820480
törölt tag
Miért, a hidrogén kutak építését ki finanszírozná? Minden új építésű használ kötelező annyi garázs, ahány lakás van, egy idő után lesz elég saját parkoló, de egyébként lakótelep parkolóba is lehet ám publikus töltőt tenni, erre is vannak cégek.
A betáp fejlesztését majd az elektromos művek, ahogy jelenleg is ők teszik. Vagy gondolod hogy elektromos járművek nélkül nincs hálózat fejlesztés? -
dabadab
titán
A lakótelepeken akkor minden parkolóhelyhez raknak egy töltőoszlopot?
Nagyjából igen. Ha én csinálnám, akkor első körben mondjuk valami olyasmiben gondolkodnék, hogy (hasracsapok) öt parkolóhelyhez legyen egy töltőoszlop négy töltőkábellel, mivel amúgy az egy-egy parkolóhelyre jutó kihasználtság nem túl nagy.
Egyébként érdekes, hogy mindig a lakótelepek jönnek elő, pedig ilyen szempontból azok a legkönnyebben kezelhetőek, mivel ott sok parkolóhely van nagyon sűrűn meg eleve ott vannak a transzformátorállomások (lásd még: hol szeret szolgáltatni a Digi).Ezt ki fogja finanszírozni? És a betáp fejlesztését?
Az áramszolgáltató vagy magántőke - ahol kereslet van, ott lesz kínálat is.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#16820480
törölt tag
Ezeket a kérdéseket úgy teszed fel mintha valami megoldhatatlan paradoxon lenne mind.
Hidrogén kútból elég néhányat lerakni? 😂 Hány benzinkút van az országban? Mert annyira néhányat kellene lerakni belőle. Csak sokkal drágább őket kiépíteni, mert nehezebb tárolni a hidrogént. -
nagyúr
Miért lenne a megtérülés bizonytalan? Kevés ennél biztosabban megtérülő üzletet tudok elképzelni.
Az elektromos művek a mostani hálózatot is kiépítette, látnivaló, hogy lehetséges, már megtörtént a múltban. Nem hiszem, hogy megugorhatatlan feladat lenne bővíteni rajta...Valamiért mindig úgy van ez előadva, hogy az összes elektromos autó egyszerre, minden nap nulláról százra fogja tölteni az autóját. Hát nem. Egy átlagos autós megy egy évben 25-30 ezer km-t, erre kell tervezni, ahogy nem tankol minden nap, tölteni sem fog minden nap. Egyre nagyobbak a hatótávok, egy 300 km-es hatótávú autót kb. két hetente fog tölteni a többség.
(természetesen vannak a Békéscsaba-London távot naponta kétszer leautózó tömegek, hát ők így jártak...)Aki él és nem boldog, az téved!
-
#16820480
törölt tag
Annyira bizonytalan a megtérülés, hogy a Tesla évek óta telepíti őket, és hamarosan meg is fogják nyitni általános használatra amúgy. Ha valaki nem akar eladni elektromos autót, akkor nem fog ilyet tenni persze, lásd a többi gyártót, ahol foghúzás jelleggel megy bármi érdemi fejlesztés.
Mondjuk egy töltőoszlop kicsit olcsóbb egyébként is mint egy benzinkút, vagy főleg egy hidrogén kút. Nem véletlen amúgy hogy csomó helyen a benzinkutak nem a benzinből élnek, mert abból nem lehet, hanem a bolt forgalmából.
Egy pár milliós benzines is pont úgy elérhetetlen, ha egy összegből akarod fizetni. Egy Corsa/Fiesta kb 5 milliónál indul, az alap modell.
Megy majd lejjebb az elektromos ára is, egyelőre alig van pár éve a piacon ilyen kínálat. -
Rolly
veterán
Szerinted nem éri meg a cégeknek 60 Ft-ba kerülő áramot 80-ért árulni? szerintem megéri ha lehetne és engednék holnap telepíteném a töltőket 10-esével Panelok közé... Csak jelenleg még nincs hozzá elég autó, hogy ez profitabilis legyen... ezért most még azoknak éri meg az autó akik otthon tudnak tölteni és így nem éri meg töltőt telepíteni. De így is van itthon pár 1000 töltő már (pontos számot nem tudok) amit vagy
- piaci alapon (több kis cég telepít töltőket és például nagyobb cégek is Mol, Eon, Shel, Lukoil)
- vagy EU támogatásokból (mobility, emobi, Ionity) épültek ilyen töltők (akár önkormányzatoknál)
- vagy autógyárak jelentettek be töltő hálózat telepítést (például csak a VW group 2030-ig európába 40e töltő telepítését ígérte, de a Sellantis is hasonló telepítést jelentett be EUban)
- vagy jogszabályi kötezelettségből (lidl, aldi, penny, tesco)
#549: pont ez a lényege az autózásnak és ezt az elektromos autó tudja... Nem mertük eladni a diesel autót (most szépen havi 100e ft-ot kb bubkok rajta), de egyszerűen nincs szükség rá... Évi 4-6 útra veszem elő ahol szükséges a 500 km és lusta vagyok tölteni. Szerinted jó döntés, hogy megvan évi 2500 km-re egy autó? (amortizáció évi 500e körül tuti van bár még több is mert 4 éves az autó, biztosítás rá 150 Ft / év - kötelező casco -, és a szervíz is 100e / év körül van) Ja és heti kétheti 1x el kell menni vele egy körre (20-30 kmre) hogy ne rohagyjon bele az üzemanyag...
Már várom, hogy leteljen a 3 év az elektromos autóról és akkor mindkét autót egy nagyobb (45 a mostani) 80-90 kWh-s akkus elektromosra tudjuk majd cserélni... Bár a 3 év alatt annyit fejlődik a töltőinfrastruktúra, hogy már a 45-ös autóval is 500 km-t meg tudunk tenni 26 perc töltéssel... Mert amerre megyünk lesz töltő (Dunántúl már ilyen...) -
dabadab
titán
a magánszektor szintén nem, hiszen a megtérülés nagyon hosszú, és bizonytalan
Bizonytalan? Mitől lenne bizonytalanabb, mint mondjuk a benzinkutak építése?
Nem látom, hogy ezek mikor veszik majd át az uralmat a pár milliós belsőégésűek felett.
Ma a magyar autópark átlagéletkora kb. 15 év.
A célkitűzések alapján 2035-re (15 év múlva) lesz az, hogy minden eladott személyautó elektromos lesz.
Gondolom ebből azért nagyjából tudod saccolni, hogy 2040 előtt nem lesz elektromos többség.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#16820480
törölt tag
Miért, ha van mondjuk egy x magas garázs, és nem fér be a lakókocsi, akkor mi van? Nem fog oda beállni. Érdekel ez bárkit? Nem nagyon, kivéve ha tiéd a lakókocsi.
Ha igény lesz rá majd megoldják, amíg nincs, addig minek tennék? Nem mintha olyan nehéz lenne kicsit szélesebb vagy hosszabb töltő beállót csinálni. Gondolom mindjárt jössz majd azzal, hogy ha lakótelepen lakik akinek a lakókocsija van 😄 -
nagyúr
Dehát benzint se lehet ennyi autóhoz eljuttatni. Mert a gyógyszertárba hogy megy be ennyi autós? Nem lehet majd aszpirint venni, mert a sok autós ott fog tobzódni. Meg ennyi benzint hogy fognak olajból finomítani? Ki építi fel azt a sok finomítót? Meg hogy fogják odaszállítani? Amikor konkrétumok kerülnek szóba, akkor mindig jön a terelés, hogy majd megoldja az olajtársaság. Ez tényleg egy szekta, nagyon kemény.
Gondolták a hasonló gondolkodású emberkék 100+ éve, amikor még csak a gyógyszertárakban lehetett benzint kapni. Teljesen lehetetlennek látszott (nekik), hogy akár több millió autó is benzinhez tud jutni egy ilyen kis országban...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
dabadab
titán
Ez a jolly joker EV-fan érv.
Hát ez ilyen. A történelmi tapasztalat az, hogy pontosan ez történik minden technológiával.
Most képzeld el, hogy milyen válaszokat kaptál volna pl. 25 évvel ezelőtt, 1996-ban arra, hogy hogyan lesz mindenhol szélessávú internet meg ki akarná használni és mire.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nagyúr
-
dabadab
titán
Hát attól még a ráépülő ipar ugyanúgy tud organikusan fejlődni - ahogy azt elég jól láthatóan meg is teszi (illetve azt se nagyon látom, hogy a technológia rohanna a politikai akarat után, inkább azt, hogy a politika végre lépni mert most, hogy láthatóan itt van a technológia meg annak a belátható fejlődése).
DRM is theft
-
nagyúr
Oké, de azt megvan, hogy mondjuk csak az utóbbi 50 évben sokkal több, mint duplázták a kapacitást? Pont annyival növelték (meglepő módon), amennyivel többre volt szükség. Varázslat, vagy egyszerűen ez így működik? 1960-ban a föld lakossága valahol 2 milliárd körül volt, most meg majdnem 8. Akkor mennyit fogyasztott egy átlag háztartás és mennyit most? Kb. megtízszereződött, és négyszer annyi ember van, vagyis negyvenszeresére növekedett (valójában jóval több, de hagyjuk). Hogy lehetséges mégis, hogy van ennyi áram? Talán úgy, hogy kiépítették hozzá a hálózatot? Na most ha már a múltban ezt meg tudták tenni, én ebből arra következtetek, hogy a jövőben is megtudják.
Ráadásul számolj utána, hogy nem fog mindenki napi 500 km-t autózni (mert ebben az esetben lenne csak igaz a számításod, hogy mennyit töltenek), sokkal inkább 50-60 km-t megy az átlag, vagyis mindjárt lehet tízzel osztani, amire gondoltál...Aki él és nem boldog, az téved!
-
dabadab
titán
Számoljunk!
Magyarországon a benzinkutakon elfogy kb. 2 milliárd liter benzin és 3,5 milliárd gázolaj (2019-es adatok). Ez - a spritmonitor adataiból számolva ( [link] [link] [link] )- megfelel kb. 4 TWh és 10,5 TWh áramnak, vagyis összesen 15 TWh (ebben értelemszerűen már nem csak a személyautók, hanem a kb. a komplett közúti fogyasztás benne van, teherautókkal meg kamionokkal együtt). Magyarország áramfogyasztása 2019-ben 45 TWh volt.
Szóval nem kétszeres bővülésről van szó, hanem kb plusz 30%-ról.
DRM is theft
-
nagyúr
De a mostani földkábelek hogy kerültek oda? Nem lehetséges, hogy ezt a bravúrt megismétlik? Vagy az a 6 milliárd plusz lakos mind az erőműből viszi haza vödörben az áramot, csak az eredeti 2 milliárdnak jut az utolsó kilométerekből?
Nem hiszem el, hogy ne lehetne bármilyen hálózatot bármilyen mértékben növelni.
Ha például épül egy új lakópark mondjuk 1500 lakással (pl. nemrég a Marina park a Váci út mellett), akkor mi történik vele? Nem lesz áramuk, vagy kiépíti a szolgáltató? Én az utóbbira tippelek...Aki él és nem boldog, az téved!
-
dabadab
titán
Az inkább helyi probléma lehet, nálunk minden gond nélkül adták a 3x25 A-t.
És ha csak azt nézem, hogy mennyire népszerű lett a klíma meg a villanytűzhely, nem nagyon hihető, hogy ez még mindig az ötven évvel ezelőtti igényekre tervezett rendszerrel menne.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nagyúr
De miért gondolod elképesztően költségesnek? Ha a mostani állapotot vesszük 100%-nak, akkor a 20 évvel ezelőtt 80%-volt, és simán megugrották a +20%-ot 20 év alatt, akkor a következő 20 évben a +20% miért lenne ennél lényegesen költségesebb?
Igen, elég lesz a 20%, fentebb dabadab kiszámolta neked, hogy a teljes üzemanyagfogyasztás kiváltása +30% lenne, de egyrészt nem lesz a teljes közlekedés átállva 20 év alatt, másrészt ennek jelentős része vonat/busz/kamion, ami ezután sem a lakossági hálózatot fogja terhelni. Ráadásul eleve van egy igen széles réteg, a kertesházban lakó, aki nagyrész meg fogja oldani pl. saját napelemmel a töltést. Aztán lehet éjszaka is tölteni, amikor eleve van plusz kapacitása a rendszernek stb. Szóval semmi elképesztően költségesen vagy akár csak nehezen megvalósítható dolgot nem látok abban, hogy a lakosság jelentős része 20 év alatt átálljon elektromos autózásra, legalábbis a villamos hálózatot tekintve.Aki él és nem boldog, az téved!