Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • azbest

    félisten

    Az írás kapcsán pár apróság:

    " A giga szó a Tesla gigagyáraira jelent utalást, más gyártók megapressnek hívják ezeket a gépeket." - lehet a tesla ihlette, de az Idra nevezte így el a gépeket. Nem az öntőprések általános neve, hanem korábban nem létezett ekkora méretű. A tesla rendelésére kezdték nagyobb és még nagyobb méretben gyártani. Ezek lettek az idra giga pressek. Más gyátók gépeit nem mega pressnek hívják, hanem öntőprésnek. A megapress valami csőgyártó cég márkanevének tűnik.

    A hátrányok kapcsán, nem biztos, hogy igaz az, hogy "a nagy darabokból összerakott autókat nehezebb és drágább javítani". Márpedig azért, mert a többi gyártó ezer darabból legózott autója is össze van szegecselve, heggesztve és ragasztva. Azt sem szétszedhetőre csinálják, gyári állapotra általában nem lehet felújítani egy sérült karosszíria vázas autót. Azt csak a barkács, nem gyári megoldásoknál lehet csinálni. A gáztó és biztosító azt gazdasági totálkárként kezeli, de ettől persze még lehet belőle "nem dohányzó orvás feleségének garázsban álló" autó. A váz nem egyenlő a vékony, külső panelekkel, azt nem a gigapress gyártja.

    Egyébként javíthatóság terén az, hogy aluminium ötvözet, már meghatározó. A vas autókat heggeszthetik orrba szájba, az aluminium kaszni javítása szerintem nehezebb. Más gyártó - főleg sportos kocsijaiban is van hasonló. Cserében nem rohad el állásában. De a teslában is lehet olyan elem, ami nem a préssel készül, hanem acélból nyomással. A két oldala a jövendő olcsó autójuknak is acél lesz.

    Az akkupakknál "A sérült akkus EV-ket már így is másképp kezelik a biztosítók, az akkupakkok általában ugyanis nem javíthatóak." Ez így nem igaz. A gyártó gyári technológiával nem javítja, hanem cseréli és újrahasznosítja / a modulokat máshol használja fel. De a komplett autó ilyen, hogy a gyártói garanciában nem kezdenek el kókányolni, hanem cserélik / gazdasági totálkárként kezelik. Külső szervizek, gariidőn túl viszont javítanak akkukat. Vagy cserélik a modult az akkun belül, vagy a hibás cellát leválasztják és használható marad a többi. De ez kb minden mai modern gépre igaz. A gyártó nem bontja meg, hanem vagy cseréli egyben vagy totálkárnak minősíti. Ezért is kezdik egyre több helyen a right to repair mozgalomban noszogatni a törvényhozást, hogy engedtessék már meg 3rd party szerviznek, hogy megjavítsa azt, amit a gyártó nem akar.

    Az meg külön megmosolyogató fogalmazás, hogy a startupoknak éri meg a modern gyártástechnológia, mert a régi nagy gyártól sok modelles gyártásánál nem éri meg. Megsúgom, hogy azok a gyártók is ugyanazokat a modulokat használják az autóikban, csak különböző kombinációkkal és más külső és belső dizájn héjat tesznek a vázra.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz csakos1997 #51 üzenetére

    Igen, pillanatok alatt kész egy öntvény, ezért kell az öntőprés. Egyre kevesebb alkatrészre redukálták [link]

    Olyan ötvözetet fejlesztettek ki, aminél nem kell utólagos lassú hűtés. Valamelyik interjúban [link] volt szó arról, hogy a korai szériáknál még nem mindig sikerült optimálisra a folyamat, ezért volt változó a body panel gap. Aluminiumhoz értő mérnökökből kevesebb van, mint az acélon nevelkedetteket. Kellett kis idő, mire belejöttek.

    A tesla az egyik legjobb a törésteszteken. Múltkor láttam egy jó videót erről, hogy miért. 3 perc után az öntvénybe tervezett gyűrődési zónáról is esik szó [link]

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz Alaaf Pi #55 üzenetére

    Nem nézted meg egyik videót sem a giga press működéséről, úgy látom. 80-90 másodperces ciklus időt írnak elvi maximum sebességnek. A gyakorlatban még lehet kb ennek a felét érték el, szal nem napi 1000, hanem csak 500 körüli öntvényszámmal.

    Ha selejtet találnak, akkor az nem foltozzák, hanem beolvasztják a trimminggel együtt.

    A törésteszt és gyűrődés nem az autó, hanem az utasok megmaradását szolgálja. Nem az a gyártó célja, hogy a törött autót eladhassák használt piacon totálkár után.

    Ahogy linkeltem videót, már többedik iterációnál jár az öntvény is. Nem teljesen egyforma minden gyártban az öntvény, időnként karbantartásra leáll a gyárt és akkor szokták újabbra cserélni azt is, ha úgy gazdaságosabb. És biztosan nem hasra ütnek, mert profitábilis a gyártásuk.

    A tesla filozófiájának teljes ellentétje például az elektromos hummer. Az akkupakk szerelvény, a cellák nélkül többszáz darab lemezből van összerakva vagy 3500 heggesztéssel :D . [link]

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz Alaaf Pi #58 üzenetére

    A hiba a te készülékedben van, ha szaggat a videó, érdemes 10 évnél fiatalabb gépet használni youtubehoz ma már, vagy levenni a felbontást 480p-re.

    Örülök, hogy jobban tudod hogyan kell, mint a tesla, akik kedvéért gyártottak ekkora gépeket és akik ehhez fejlesztettek saját ötvözetet. Lehet tényleg nem gondoltak arra, hogy lehet selejtes öntvényt is tervezni, biztosan nem modellezik le és tesztelik a gyakorlatban az elkészült ötvényeket, írj Elonnak, lehet jutalmat ad.

    Egy száz darabból álló elem heggesztése pár másodperc? Szerintem sok autógyártó szívesen meghallgatná a titkot.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz Alaaf Pi #60 üzenetére

    a giga pressekkel már százezerszámra gyártottak autókat. Most talán 12 van használatban, a wiki és decemberi cikkek szerint. Nekem úgy tűnik, hogy teljesen tájékozatlan vagy a giga press kapcsán, ezért is linkeltem róla gyors fejtágító videókat.

    Magyarázd el nekem kérlek, hogy a teljes hátsó szekció 1 darabból öntés (1 másodperc az öntés + hűtés + xray + trimm nincs 3 perc összesen) hogyan jön ki neked lassabbra?
    Azt mondod, hogy 120 darabból összeheggeszteni kevesebb, mint 3 perc alatt megvan?

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz csakos1997 #63 üzenetére

    linkeltem videókat a gyártásról, az öntés 1 másodperc, a lehűtés kicsit lassabb, de ne úgy képzeld el hogy szobahőmérsékletre. Az öntvény meg nem egy fém kocka, hanem optimalizált vastagságú forma, térhálós szerkezet adja az erősségét. De itt is van pár ymásik [link] [link] [link]

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz csakos1997 #67 üzenetére

    nem egy másodperc alatt hűtik le, a befecskendezés 1 másodperc a leírások szerint. Az egész folyamat ciklusidejét írják 90 másodperc alattinak. Tehát ezalatt megtörténik minden lépés, a hűtést is beleértve. Van amelyik gyárnál írták, hogy még nem érték el a csúcssebességet, ott lehet 180 másodperc egy ciklus. Persze a cikluson belül párhuzamosan is történnek a lépések, nem várja meg a legutolsót az új öntéssel.

  • azbest

    félisten

    válasz moleculez #69 üzenetére

    nem lenne hülyeség a car sharing, de átlagember nem tudja kifizetni nálunk. Pontosabban inkább önti a pénzét egy saját roncsba, hogy elmondhassa, az az övé. Máshol, ahol nem kell filléreskedni, ott valsz jól tudnak működni ezek.

    Ja meg persze ne úgy, mint kínában. Ahol befektetési csalásnak csinálták a bicikli megosztást, majd újabban az autó megosztást [link]

  • azbest

    félisten

    válasz Alaaf Pi #75 üzenetére

    sajnos nem értem. Ezért kérem, hogy magyarázd el. Ne kelljen kitalálnom, hogy vajon mit gondolsz. Minek a ciklusideje és mekkora időről beszélsz?

    Csak tippelni tudok: egy forrasztás gyorsabb, mint egy öntés. Ez igaz. Csak egy öntés ekvivalens 120 darabból összerakni egy komplett hátsó egységet (a már optimalizált dizájnnál 70et helyettesített). Így összességében gyorsabb. És nem mellesleg olcsóbb is. Rövidebb gyártósor, kisebb alapterület, egy press helyettesít ~300 robotot.

    Két hátsó blokk elkészülése közt 90-180 másodperc telik el maximum, ugyanazon a gépen. A wikin és más helyen is 90 másodperc körüli ciklusidőt írnak egy giga pressre, de van még régebbi gép valamelyik gyárban, ami lehet lassabb.

    A kínai gyárban, ahol a model Y elejét és hátulják is így öntik, ott 40 másodpercenként készül el egy komplett autó. Több gép is megy párhuzamosan értelemszerűen.

    A giga press egy sokkal nagyobb gép, máshogyan kell kezelni, mint egy kis pár grammos öntvénynél. Nagy nyomással, nagyobb anyagmennyiséggel és más jellegű problémákkal kellett megküzdeniük.

    Nem olvasod el a forrásokat, nem nézed meg a videókat, hanem kitalálod, hogy milyen. Gratulálok.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák