-
GAMEPOD.hu
Milyen kompakt digitális fényképezőgépet?
Mielőtt kérdezel, olvasd el az összefoglalót!
Figyelem! A kompakt fényképezőgép és bridge kategória gyakorlatilag megszűnt. Az ajánlóban szereplő gépek 6-7 éves modellek.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #8833 üzenetére
(viszont a valós szorzó nem 1.5, hanem 1.52, így a 83.6-os eredmény még rosszkedvűen kerekítve is 83..
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #9545 üzenetére
"mindig érdemes meggondolni, hogy a képeid hány százalékát készíted ISO400 felett, ha ez megvan akkor meg azt, hogy hány százalékát ISO800 felett. Szvsz az emberek többsége a képeit ISO100 és ISO400 között készíti, így a zajösszehasonlítás pixelszámolgatós módszerének nem nagyon látom létjogosultságát, ami mostanában pedig nagyon divatos, de persze egyéni felhasználásfüggő mennyire fontosak a magas ISO-k"
ez igaz - de a zajnak még alacsony érzékenységen készített képeknél is komoly jelentősége lehet!
elég arra gondolni, ha pl egy nagy kontrasztviszonyú képen úgy exponáltál, h a csúcsfények még épp ne égjenek be: ilyenkor az árnyékos részeket utólag kell följebb húzni, világosítani
és ilyen kontrasztgörbe játéknál már hasonló szerepe van a zajviszonynak, mint nagyobb érzékenységen
-
Degeczi
nagyúr
válasz blattida #10004 üzenetére
a filmfelvétel teljesen más...
az nem egyes képkockák elmosódását csökkenti, hanem az egyes képkockák egymáshoz képesti elmozdulását küszöböli ki azzal, h a CCD-ről máshonnan szedi le a képet - ezért a csökkent fölbontás, mivel hely kell ehhez a játéktérhez
de ettől még 1-1 képkocka éppúgy bemozdult, elmosott marad, ha annak expozíciója közben történt a mozgás
-
Degeczi
nagyúr
válasz Dare2Live #10222 üzenetére
videokamera igen, bridge semmiképp (legföljebb ha a videokamerák és a kompaktok közt vesszük hídnak, nem a kompaktok és a DSLR-ek közt)
a rekesz hiánya komoly gond egy fényképezőgépnél!
eddig csak gagyi kompaktokból maradt ki - de egy videokameránál már nem olyan meglepő -
Degeczi
nagyúr
válasz Dare2Live #10225 üzenetére
szerintem kompakton is fontos a rekesz:
azok is kb 1FÉ-vel lerekeszelve adják a legszebb képet (legélesebb, és CA-tól sem nagyon sújtott), vagyis többnyire f/4-f/5 környékén, vagy pl éjszaka a lámpákból f/8 készít szépen csillagot (rekesz nélkül ez teljesen kiesik!, és ha egy DSLR-hez képest sokkal kevésbé is, valamennyire a mélységélességgel is lehet játszaniaz eddigi kompaktjaim f/2.8-a kb inkább egy DSLR f/8-f/9 adta mélységélességének felelt meg
közeli tárgynál (pláne makrónál) ez sem mindegyértem a bridge-et, de az egy teljesen laza kategória
a filmes világban még a fixen beépített zoomobival ellátott tükrösöket hívták így (amik valóban hidat képeztek két kategória között), de a digitálisoknál egyedül a Sony R1 volt joggal így nevezhető, mert az összes többi csak egy nagyra nőtt kompakt, azokkal azonos képminőséggel és egyéb jellemzőkkel - ezek már nem képeznek semmilyen "hidat" -
Degeczi
nagyúr
válasz Zola007 #10317 üzenetére
ettől még a vezérlőelektronikában nincs minek fáradnia
(elektrolit kondenzátorok száradhatnak ki, de nem ennyi idő alatt)az optika tologatása persze mozoghat nehezebben (így több energiát igényelve), de a panaszok hátterében többnyire a régi NiMh akkuk állnak, amik viszont valóban öregednek (ettől még más készülékben, vagy akár voltmérővel tűnhetnek jónak - de nagy terhelés alatt már nem azok)
-
Degeczi
nagyúr
válasz Zola007 #10319 üzenetére
általánosságban pl ezen az oldalon érdemes kezdeni a nézelődést, jó gyűjtemény
-
Degeczi
nagyúr
válasz DarkUBi #10336 üzenetére
mindenképpen fogd kézbe pl egy MM-ban, mert a kis Canon széria európai férfikézben roppant kényelmetlen, míg a D40 még nagy mancsban is egészen jó (van hely pl az ujjaknak, nem szorulnak az obihoz)
másfelől a D40-nél későbbi obiválasztásban komoly behatárolást ad a fókuszmotor hiánya - de van, akinél ez egyáltalán nem szempont, hiszen jól el lehet lenni pl egy 18-55/55-200 kombóval
-
Degeczi
nagyúr
válasz Zola007 #10357 üzenetére
nem hiszem, h kellene: asszem eleve ők csinálják az oldalt...
kompakt kamerával kapcsolatban viszont nem igazán értem az elvárásaid: olyan modellt, ami ISO 400-on kevésbé lenne zajos, legföljebb szintén a Fuji kínálatában találsz - jóval drágábban...
a szóban forgó modell(ek) előnye, h a nagyobb/drágább típusokkal azonos SCDD-t kaptak, kicsit egyszerűbb, kevésbé tank jellegű házban, egyedi akku helyett AA-t, és más optikát (nem feltételnül rosszabbat) - de nagyon kedvező áron
(a szülők egyébként aligha fognak pixelvadász módban nézelődni)
-
Degeczi
nagyúr
az 590-es galérián először meglepődtem, hogyan lehet egy kamera-JPG ennyire (talán egy kicsit túl-) élesített, és ragyógóan telített színekkel, mert az Exifben nem látni nyomát külső programnak
de aztán jobban megnézve kiderül, h ilyen alacsony fölbontást nem is támogat, és eredetileg 8 Mp-es módban készültek a képek - vagyis mégis átestek vmilyen utófeldolgozáson...ezzel együtt szimpatikus cucc
-
Degeczi
nagyúr
manapság nemigen tudod elkerülni, szinte minden cég ott gyártat...
egy jó előéletű Ebayes power seller szándékosan biztosan nem fog átvágni, a Paypal pedig egyébként is véd
inkább az a kérdés, van-e elég nagy az árkülönbség (ÁFÁ-t rászámolva a kinnti árra!) ahhoz, h be merje vállalni az ember a garancia hiányát, ha a hazai képviselet nem fogadja el a külföldi garjegyet
-
Degeczi
nagyúr
-
Degeczi
nagyúr
válasz philoxenia #10449 üzenetére
a D70-en meg pont az a baj ezekkel, h túlzottan megkötik a felhasználó kezét mindenféle fix beállításokkal
ezek miatt persze kisebb az esélye annak, h egy teljesen kezdő rossz képet készítsen - aki azonban haladó, már nem használja, mert zavaróak a korlátok:
pl egy kirándulás közben nem lenne rossz egyszerűen portré motívumba átcsavarni rekeszállítgatás helyett (amit aztán könnyen elfelejt az ember a következő, ismét tájkép jellegű fotó előtt) - de ott az élességállítás is fixen "legközelebbi pont"-ra áll be, ami szerintem nagyon zavarópedig ha nem lennének ilyen megkötések, pl egyfajta user memóriaként lehetne a motívumokat használni - dehát nem ez volt a fejlesztők célja, hanem a "kezdő nem tudja mit csinál, elállította" hibák csökkentése
-
Degeczi
nagyúr
válasz fradigy #10455 üzenetére
egyáltalán nem feltétlenül
nekem sincs egyetlen képstabis obim se (a váz Nikon, így abban sem), de nincs is rá szükségem
volt egy fél évig olyanom - de mivel sosem kellett, eladtamha fontos, akkor persze olyan vázat érdemes választani, amiben van - olcsóbb, mint ha minden obi árában meg kellene fizetni
-
Degeczi
nagyúr
szerintem egy kezdőnek nem is okos dolog több obival kínlódnia: ha egyetlen, de nagyobb átfogású zoomot vesz, még mindig élni fog a legtöbb DSLR előny (a képminőségkülönbség a jobb obikhoz képest pedig normál nézetekben nem akkora, h megérje. Kompakthoz képest viszont igen, mert azok közül sokminden képméretfüggetlen)
-
Degeczi
nagyúr
"5in1 obival pedig még a képminőség se lesz jobb mint a bridgel. Ideális körülmények közt pedig rosszabb"
nagyon nem értek egyet!
csak például, hirtelen:
- a DSLR sokkal jobb dinamikája obifüggetlenül él (és látható kis méretben is)
- a mélységélesség kompakthoz képest egy gagyi obival is nagyságrenddel jobban kontrollálható (és jól látható kis méretben is)
- a jobb színek obifüggetlenül érvényesek (és láthatóak kis méretben is)
- a sokkal alacsonyabb zaj szintén obifüggetlen (és akár már kis méretben is látható)ezen felül nagyon komoly behatárolás a legtöbb kompakt csigalassúsága (kezdve a bekapcsolástól a fókuszálásig, de akár két kép közti várakozásig), nagyobb fogyasztása (ami miatt folyton ki is kapcsolod, vagy elaltatod) így rengeteg képről maradhatsz le akár családban, gyerekek között is!
ettől még persze van, amire/akinek jó egy kompakt - de nincs rosszabb, mint fölöslegesen elcseszni a pénzt, aztán később sajnálkozni a rossz eredményeken (pláne ma, amikor már bárki által megfizethetőek a tükrös gépek is)
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #10464 üzenetére
"csak bekapcsolt állapotban világosodik ki a keresője, amúgy meg töksötét valóban"
meglepne...
a D70-en is ilyen LCD-n keresztül látod a keresőképet (így jelzi az aktív fókuszpontot), de ennek annyira minimális az energiaigénye, h folyamatosan feszültség alatt van (anélkül lenne sötétebb)
vagyis nem a bekapcsolt állapot kell, hanem pusztán annyi, h benne legyen az akku -
Degeczi
nagyúr
- a dinamika teljesen független a képmérettől, lényegében bélyegméretben is látható. Már Auto JPG-ben is, de RAW-ban végképp. A RAW pláne olyan lehetőség, ami miatt érdemes lehet DSLR-t választani, mert sokkal kényelmesebb otthoni beállítani pl. a fehéregyensúlyt vagy a kontrasztgörbét, mint már a helyszínen, az idő sürgetésében mindent véglegesre állítani - pont kezdőknek is nagy segítség
- mélységélesség: egy átlagos kompakt f/2.8-on ad (ha képes erre, persze) kb olyan mélységélességet, mint egy tipikus DSLR f/10-f/11-en! Amit egy gagyi obival f/5.6-on el tudsz érni, a nyomába sem érhet a kompakt, mert ugyanolyan tárgytávolság és képkivágás mellett f/1.4 vagy még nagyobb rekesz kellene hozzá...
- színek: itt szerintem nem a Canonoddal van baj, hanem túl jó modellt használsz. A komolyabb felhasználásra szánt gépek uis szándékosan visszafogottabb színvilágúak, h az utószerkesztés során lehessen majd egyéni ízlés szerint beállítani. A mai, már szélesebb rétegeknek szánt modellek már alapban szebb színeket adnak.
De nem is kimondottan erre gondoltam, hanem inkább arra, amikor egy kompakttal készült képen bármilyen utómunkát végzel. Szinte semmi tartalék: a sötétebb, árnyékosabb részeken rohamosan elvesztik a színűket a tárgyak, így a fölhúzott árnyékok elég rondák, fakultak- sebesség: álljon példaként egy nem túl régi csúcskompakt, az Oly SP-560
Bekapcsolás 3 mp, két kép közti várakozás több mint 2 mp (RAW-ban 11 mp ), AF idők 7-8 tized mp-esek - ugyanezek az idők a legtöbb DSLR-en teljesen elhanyagolhatóak, észrevehetetlenek (az AF legrosszabb esetben lehet hasonlóan hosszú - de csak az első alkalommal. Utána, ha csak kicsit kell korrigálnia, az szintén egy szemvillantás alatt megvan - ilyet sem tud egyetlen kompakt sem, és soha nem is fog, elvéből adódóan)- pénz: az eladás éppen rossz példa, mert pont az a lényeg, h ha egyszer jól választottál DSLR rendszert, utána az obikat és a kiegészítőket már nem adod el, azok fölmennek a következő vázra is
[ Szerkesztve ]
-
Degeczi
nagyúr
ha a fókuszpontok akku nélkül is láthatóak egy modell keresőjében, az azt jelenti, h nem LCD-vel, hanem egyszerűen a mattüvegre gravírozva mutatja ezeket a helyeket
ekkor azonban az aktív fókuszpont jelzésére nincs más mód, mint LED-del rávilágítani
ha LCD jelzi ezeket, akkor persze arra is van mód, h az éppen kiválasztott pont ne kivilágítást kapjon, hanem picit vastagabb fekete keretet - vagy akár teljesen eltűnhet az, amelyik nincsen használatban (asszem a D3/D300 tud ilyet)
és a ki/be kapcsolható segédrács is így, LCD-vel jelenik meg
-
Degeczi
nagyúr
válasz Cronenberg #10499 üzenetére
az Oly E10, E20 nem tökürreflexes gép, hanem egy prizmás keresőjű kompakt!
ennek összes hátrányával: csigalassú fókuszálás, más (régi) kompaktokkal egyező képjellemzők (zaj, dinamika, mélységélesség)
a keresője ugyan optikai, de mattüvege nincs, így élességállításra sem vmi jó
nem csoda, h nem erőltették tovább ezt az irányvonalat - érdekes kísérlet, de nem igazán vált be
-
Degeczi
nagyúr
válasz Hydra SR #10503 üzenetére
viszont egy érdekes dolog, ami fölött korábban átsiklottam: a D60 végre ad olyan segítséget kéz fókuszáláshoz, mint régen a filmes vázak!
vagyis nem csak egy pöttyet jelenít meg amikor jó a fókusz, hanem az expókorrekció sávján is jelzi, merre kell korrigálni, és még a sáv mérete is hiba mértékének megfelelő - tökéletes!
(régen erre két kis nyilacskát használtak a pötty mellett - de ma csak a legnagyobb vázak kapják ezt meg, mint a D3. Pedig az AF rendszer mindig tudja, merre kell korrigálni, tehát semmi akadálya nem lett volna eddig sem egy hasonló módszernek)
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szoles #10507 üzenetére
alapban igaz, de a képmérettől függetlenül átjön rengeteg DSLR előny...
különösen a "gyorsabb AF" az, ahol kompaktokon már - az elvükből adódóan - nem történhet lényegi fejlődés, de pont a nyaraláskor jellemző erős, kontrasztos fények miatt is kellemetlen egy kompakt szűk dinamikája
aztán a "jobb minőségre vágyik" sem a kompaktok mellett szól: hiszen az agyatlan megapixelháború miatt az új modellekre nem kimondottan a javuló minőség jellemző...
-
Degeczi
nagyúr
a helytelen expó korrigálására nem az ilyen villogó játék való (ami ráadásul nem csak a teljesen fehéret vagy teljesen feketét villogtatja, hanem azt is, ami már pár fokozatnyira a közelében van - így nem is feltétlenül hiba!), hanem a hisztogram!
az pedig van minden kamerán, az újabbakon már RGBmásfelől ezek forrásaként gyakran csak egy előnézeti, kis fölbontású kép szolgál, így azon minimális az esélye, h egy hotpixel látható legyen
-
Degeczi
nagyúr
nade másként nem is csinálhatja...
önmagában a RAW alapján még nem lehet hisztogramot rajzolni - hiszen abban színek sincsenek...
először tehát föl kell dolgozni - ott pedig már játszanak az aktuális beállításokami zavar, h sok gépen (a Nikon D70 és hasonló kategória pl biztosan ilyen - a D300 már gondolom nem, mert különben nem lenne értelme a nagy fölbontású TFT-nek), csak kisebb fölbontású JPG, és nem a teljes méretű kép alapján dolgozik
valszeg más modelleknél is lehet ilyen, mert pl régebbi Oly-k tesztjében is gyakran lehetett olvasni, h az utolsó nagyítási fokozatok már nem adnak további valós részletet, vagy pl olyan JPG mellékhatások látszanak, amik a teljesen képen már nincsenek rajta
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #10535 üzenetére
"A D50 (dobpergést kérek) 1/500 sec vakuszinkronidővel rendelkezik. A Canon 450D 1/200 seccel"
ez a gyakorlatban (mert az esetek 99%-ban ez azért fontos, h nappal is lehessen ráderíteni) majdnem ugyanaz, mivel a Canon alapérzékenysége ISO 100, míg a D50-é ISO 200
(vagyis ha 1/250 lenne a Canon szinkronideje, ugyanolyan fényben lehetne vele deríteni. Így olyan fényviszonyok mellett lehet, ahol azonos rekesszel a Nikon 1/400-at lő - minimális különbség)
-
Degeczi
nagyúr
hmmm, érdekes gondolat
nem tudom, a RAW konverterek hogyan dolgoznak: először alkalmazzák-e az expókorrekciót, és utána a fehéregyensúlyt - vagy fordítva? illetve hány biten történik a földolgozás?
ehhez az előbbi kellene, különben a fehéregyensúly állításakor már túlcsordulhatnak az értékek - kivéve, ha 12 bitesnél nagyobb pontossággal dolgozik a konverter (nem kizárt, sőt, elég valószínű)
mindenesetre hasznos lenne egy open-source firmware, mert gyáriban ilyen opció szerintem sosem lesz
-
Degeczi
nagyúr
válasz philoxenia #10543 üzenetére
hát, nekem pl a D70-ről is lelóg néha a kisujjam, a D80 pedig több, mint egy centivel alacsonyabb (gyakorlatilag a D50 házát kapta meg)
-
Degeczi
nagyúr
válasz philoxenia #10547 üzenetére
(ja, az utolsó mondata, már értem - észre sem vettem)
-
Degeczi
nagyúr
válasz Szten Márs #10613 üzenetére
"A Canonnál is van fénymérés, de élesség visszajelzés már nem"
ez érdekes, hiszen semmiből nem áll az AF rendszer egyébként is létező visszajelzését kirakni
a legjobban ezt fura módon a kis Nikon D60-on oldották meg, ahol még a hiba mértékét is jelzi az expókorrekció skáláján
(igaz, az a modell meg fényt nem mér ilyen obival) -
-
Degeczi
nagyúr
szerintem is vannak további szimpatikus jellemzők az Olykban, és az első 3 pl pont mostanában, nyaralásnál jöhet jól:
- kis méret, mégis jó fogás a legtöbb modellnél
- az obik mérete, súlya a nagyobb látószög-szorzó miatt pláne kisebb
- elismerten jól működő érzékelőtisztítás (a Nikoné még új, nem szerepelt tesztben, de a többi gyártóé parasztvakítás, semmit nem érnek)
- ha vki kompaktról tér át, csak Oly-nál kapja a megszokott 4:3-as képarányt -
Degeczi
nagyúr
"sosem volt bridge gép a kezemben, nem tudom összehasonlítani sem a kompaktokkal"
ugyanaz!
nincs is pontos definíciója: csak egy marketingkategória a "bridge", nagyjából a küllem alapján...az érzékelőmérete, belső fölépítése teljesen azonos a kompaktokéval, így az olyan jellemzői is mint az AF lassúsága, a nagy mélységélesség, nagy zaj, kis dinamika - mind azonosak
[ Szerkesztve ]
-
Degeczi
nagyúr
válasz gyáliSanyi #11000 üzenetére
mi értelme ezt általánosságban nézni?
úgyis egy adott típus érdekel, mert olyanod van/lesz - akkor pedig megnézed mekkora fileméretek jellemzőek rá, és kiszámolod magadnak
-
Degeczi
nagyúr
sok DSLR elég visszafogottan élesíti a képeket, mert a tervezők arra számítanak, h úgyis utómunkán esik át a kép, és az élesítést a legvégére kell hagyni
a K10D különösen ilyen - pláne "normal" élességi beállításon, ahogyan a képet készítették
egyáltalán nem részletten az, csak még ráfér egy kis USM
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD off topik: VGA, CPU, APU és minden, ami AMD
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Stellar Blade
- Így építsd a billentyűzeted!
- Linux felhasználók OFF topikja
- Bemutatkozott a Moto G32 4G
- Luck Dragon: MárkaLánc
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Konzol Screenshot
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen