Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • csiga8

    senior tag

    válasz PALEDOG #2050 üzenetére

    Üdv fórumlakók!
    Mannol olaj… (is)

    A Mannol márkanév a Hamburgi székhelyű SCT Germany tulajdona.
    2004-ben megvették a litván Pemco Kuras olajcéget, így már valós finomítójuk is van Klaipédiában.
    Az SCT Germany másik márkeneve a Fanfaro, de ugyanazt kapod Pemco néven is.

    Megítélésem szerint az alsó kategória felső széle és/vagy középkategória alja minőséget képviseli.

    Példaként említve az általam vásárolt előre bekevert fagyállójukat hoznám fel, amit a mélyhűtőbe tettem éjszakára és reggelre 4 db féltéglát vettem ki. Szó nélkül visszafizették, de akkor is…

    Olcsósága a kevesebb reklámban és a nem csúcsminőségben rejlik. Környékünkön a Kauffer, ZS+U bődületesen sokat ad el belőlük, ( 4T olaj) a magyar piac ugye erősen ár érzékeny.

    A kisgépeknél használt 2T olajak egyik nagyon fontos jellemzője a hőtűrő képessége, főleg, hogy most már katalizátorosak a kipufogók. Az fém szita kb 500 C-ra felhevül működés közben, ami mint egy kályha, sugározza a hőt minden irányba, így a dugó felé is. Így egy katis gép hőterhe nagyobb, mint régebben volt nélküle.

    A 2T olajok minőségét (is) alapvetően határozza meg az alapolaj minősége. Az alapolaj minél jobb, annál jobb lesz a végeredmény adalékolva.

    A 2T és 4T motor hőleadása a környezet felé egészen más. A 4T motoroknál a hengert kb 100 C fokos víz veszi körül, amit hűtőben hűtünk. A henger kb 30%-át veszi a hőtehernek, a hengerfej kb 70%-át.

    A 2T motornál nagyjából fordítva van. A hengerfej kb 30% hőterhet kap és a henger 70%-ot ss a hengert nem veszi körbe 100C fokos víz sem.
    Így már érthetőbb, miért kell inkább jobb, hőtűrőbb olaj a 2T motorba. ( Na meg mostanában ugye a kati…)

    A 4T motornál szinte mindegy hol ( külső környezet) üzemel, mert mindig kb ugyanolyan hőmérsékletű víz veszi körül.
    A kisgépeknél a léghűtés/kényszerléghűtésnél pedig ha tél van hidegebb, ha forró nyár van, melegebb levegő hűti. ( bordatőnél simán 200C fok körüli is lehet a hőmérséklet nyáron)

    Itt szokott lenni az első bibi. Hűvös ősszel-tavasszal és hideg télen nincs baj, de nyáron előkerül az a csíkos probléma…

    Egy minőségibb gépnél a tartósság jegyében a hengeren a hőleadó felület ( bordák száma és mérete) egy olcsóbb kategóriához képest jóval nagyobb.
    Érdekességképp egy Solo 662 és egy Fuxtec 6150 hengere van egymás mellett, amik közel hasonló űrméretűek.

    Solo662 és Fuxtec 6150 henger


    A Solo hengerhez tartozó többi rész itt még asztalon


    Nagyon gyakori, egy ősszel-tavasszal előveszem felhasználónál, hogy benne hagyja a (normál) benzint a gépbe, esetleg valami olcsóbb 2T olajjal, amik szépen el kezdik eltömíteni az üza. szűrőt, eldugítják ( lerakódások a járatokban) a karbit. Észre sem veszi, hogy hangosabban bőg a motor, csak ha megáll…

    Egy leragadt szuszogó nagyon hasonlóan szegényíti a keveréket, szerencsétlen user nem érti mi a baj, ha kicsavarja a tanksapkát, akkor megint megy a gép egy darabig, és csak nyüstöli a gépet.

    Aztán az egyszerű, de lelkes, olcsóbb gépet vásárló és használó talál a neten jobb/rosszabb videót a karbi beállításáról, amivel azért oda tud tenni rendeset a gépnek, ha nagyon szegényít.

    Ha egy éppen még jó, vagy megfelelő olajat veszünk, ezek a felmerülő „hibák” kb a gép végét ( megragadás) jelentik(hetik).

    Érdekességképp pár kép, egy általam saját részre vásárolt Husi 343R dugójáról. Egy hentestől ( ez volt a szakmája) vettem, aki gondos gazdaként piros Stihl olajjal használta a gépet saját hétvégi telkén, ami tán 1000-1500 négyzetméter üres, gazos terület volt. Szerintem túl dúsra is keverte az olajat, de ez az eredménye:



    A JASO FD és a szinte ugyanaz ISO-L-EGD pont ennek elkerülése végett lett bevezetve.
    Ezt a teljesítmény szintet el lehet érni némileg rosszabb olajjal agyon adalékolva és jobb olajjal kevésbé adalékolva.

    Ugye nem kérdés, hogy összességében melyik lesz a jobb.

    Olyanba már ne is menjünk, hogy a doboz oldalán azt látod, ( mondjuk ez inkább 4T-re jellemző) hogy Approval ( elfogadással rendelkezik), vagy Meets requirement ( csak teljesíti a szintet a gyártó bevallása szerint), vagy a motorolaj gyártója ajánlja (recommendations), követelményszintet teljesíti (following quality level).

    Egy valódi PAO ( GroupIV), vagy észter ( GroupV) full szintetikus olaj a legjobb alapot adja az olajnak hőtűrőképesség szempontjából. (is)

    Van némi csavar a dologban. A HC-szintetikus (hidrokrakkolt) olaj egy olyan szintetikus olaj, amely ásványi olajból készül. Elég jó minőségű olajat lehet előállítani így, de a kiindulási alap akkor is ásványi eredetű. Volt ebből per is Németországban, ott meg kell ezt különböztetni, HC-Synthese szerepel a dobozon.

    [link]

    Máshol más ítélet született: [link]

    Az SHC a Synthetic HydroCarbon, azaz a szintetikus szénhidrogén rövidítése, tehát ez teljesen szintetikus olajat jelent. Ők eleve szintetikus alapolajokból készülnek, amiket szintézissel állítanak elő. A szintetikus olajok teljesítenek a legjobban, kenés, hőstabilitás, motortisztaság szempontjából. (is, de gyakorlatilag mindenben)

    Az elmúlt években sokat fejlődtek, javultak a HC olajok, ezért már majdnem olyan jók mint a szintetikusok, DE jóval olcsóbbak. A valódi full szintetikus olaj ára azért húzósabb.

    A HC szintetikus minősége a full szintetikushoz képest a 100-as skálán kb 85-95 a minőségtől függően.
    Tehát egy „jobb” HC szintetikus, amit nálunk full szintetikusként vásárolsz, kb 90%-ban hozza a full teljesítményét. Jóval olcsóbban!!

    Ennyit az elméletről, jöjjön a gyakorlat.

    Egy magyarországi Simson verseny szakosztály ( ugye árérzékeny réteg, de a „kigyúrt” gépekhez azért minőségi olaj kell) kompletten egy fajta 2T olajat használ megelégedéssel. Motoros fórumokon is meg lehet fordulni, érdeklődni. Hasonló jókat mondtak ugyanarra az olajra.

    Amatőr krosszosok is használják ugyanezt az olajat probléma mentesen. Nosza menjünk krosszosok közé személyesen ( közeli „krosszdombok”) és érdeklődjünk. Meglepő, de ők is ismerik, használják, ajánlják. Van több más is, ami jó, de ez is szerepel.

    Mit tehet a magamfajta egyszeri ember, kipróbálja. Előszőr kínai gépeken nyüstöltem, szándékosan szegényített keverékkel, nyáron, melegben, vastag tölgy fában. Úgy kb egy-két tank után SEM volt semmilyen nyom a hengeren, dugón.

    Onnantól tettem ezt az olajat a komolyabb gépeimbe is. ( Addig Castrol Power1 Racinget használtam megelégedéssel) Abban az időben még néha javítottam gépeket, és egy helyi ( kezdő) vállalkozó ( 1,1 millió! négyzetméter/ évente 3 alkalom kaszálás, igaz nagy része nem kézi kaszával) kaszáit néha orvosolgattam. Probléma volt a megragadás is, ezért ajánlottam ezt az olajat, ( 1:40) meg hogy ő keverje be és úgy adja az agysebészeknek a keverékes benzint.

    A fűkasza üzemmód szerintem itt sem ismeretlen. Nyél gáz 40 percen keresztül a tűző napon is. Egy év múlva sem volt egyetlen megragadás sem ezzel az olajjal. Ez azért nem rossz eredmény…

    Nem sokkal később egy új, feltörekvő „márka” került látótérbe egy másik fűrészes fórumba. A márka képviselője és eladója khmm…., hát mondjuk úgy, hogy a lópokróc árusból faragtunk több-kevesebb sikerrel kínai gép eladót. Szóval a rezes főtengely és a fogaskerekes kuplung szintről indultunk…
    Kínai gépek eladójának (is) sok gondja volt a garanciális, vagy garanciába visszavitt gépekkel.
    Egyről dobok képet, néhány üzemóra van a fűrészben, ( 6150) de azért látszik, hogy nem a legjobb olajjal volt használva…


    Szóval sok-sok évvel ezelőtt telefonos megkeresésre, hogy mit csináljon ( mármint az "eladó") – az előzmények tudatában- ajánlottam, hogy ne sajnálja azt a kb ( akkor még) 2.000 Ft-ot, adja ajándékba a gépei mellé ezt a már kipróbált olajat, és jó vastagon írja rá a dobozra, hogy 1:40.

    Telt, múlt az idő….Nyár volt, locsoltam. Csörgött a telefonom, az „eladó” hívott. ( akkor még beszélő viszonyban voltunk) Így kezdte : B+ csiga! Két hét alatt a szezonban eladtam 80+ fűkaszát, eltelt egy hónap, egyet se hoztak vissza, és nincs alkatrészem!

    Kettő dolgot kell megérteni ebből. Az egyik, hogy az egységsugarú felhasználó se tudta tönkre tenni a kínai gépet a kapott olajjal, másrészt az „eladónak” nincs külön alkatrésze, garanciába visszavett gépeket bontja(otta)…

    Azóta sok év telt. Ugyanezt az olajat használom, - bár most már sokkal kevesebbet - tőlem is viszik motorba, kisgépbe, ezért általában 7-8 literrel rendelek, itt van a polcon, árrés nélkül adom ismerősöknek.

    Ugyanezt az olajat tesztelték Balázsék és árulják RS olajként.
    Tehát kipróbált, „tesztelt” olajról van szó.

    Nézzük az árát. Jelenleg 2.500 Ft körüli áron már kapható [link]

    Egy átlagos, kerti gépekbe szánt olajhoz képest jóval minőségibb, széles körben kipróbált, viszonylag nagy tartalékokkal rendelkezik pár száz forinttal drágábban….

    Az általam próbált Repsol és Castrol olajhoz képest jóval erősebben színez, ami azért kisgépeknél nem hátrány.
    A kipufogó füstjének illata egész kellemes, nem olyan szúrós szagú mint pl a piros Stihl, vagy a Castrol Power1 Racing, de ez már csak a hab a tortán…

    Tehát a többi, márkásabb ( Repsol, Castrol, Motul, stb) „full szintetikus” olaj sem rosszabb valószínűleg, de pl. a szimpátia, a jó illat és a jó színezés miatt nálam az Elf lett a befutó.

    Összegezve, az a szintetikus felirat nem ördögtől való, érdemes odafigyelni rá, adott esetben sokat „menthet”.

    Ha engem kérdeznek, akkor a fent leírtak miatt csak olyat fogok állítani, amivel az egységsugarú felhasználó ( vagy akár én is) nem tud olyan helyzetet teremteni, amivel kárt tenne e gépében. Ez a többlet néhány száz forint.

    A kialakult tapasztalattal rendelkező meg nem kérdez…

    Visszatérve Mannolra. ( Egyébként használok Mannol terméket, ha nem is sokat)
    Hogy Mannol 2T-t használnék-e? Nem, főleg nem nyáron. Nem műszaki indokok miatt, / tényszerűen nem tudok (rá)cáfolni minőségére/ hanem bizalmi miatt. Nem tudom, hogy jó-e, de van(nak) olyan(ok), amikről tudom, (próbáltam) hogy több, mint jó.

    Nem vitaindítónak írtam, érdemes a leírtaknak utánanézni, elgondolkodni.

    üdv












Új hozzászólás Aktív témák