Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VoidXs

    Topikgazda

    válasz junkpod #12868 üzenetére

    Néha vicc, ami ebben a topikban megy. Most komolyan az a vita tárgya, hogy a 90-110 fok inkább mellette vagy mögötte van-e? [45-135] mellette, [135-180] mögötte, ez egyszerű matematika. De hogy jobban megértsétek, miért mellette, beszéljünk egy kicsit arról, hogyan, és hol mixelik a filmeket.

    Először bemutatnám a világ legnagyobb és legmodernebb mixelési helyszínét. Szigorúan Dolby szabványok szerint építették fel, így akárcsak egy moziban, minden fal végig van rakva hangszórókkal. Na de melyik csatorna honnan jön? Most egy újabb, de még nem objektum-alapú elrendezéssel kezdjük, a 7.1-gyel.

    A Dolby elve a DTS-sel és IMAX-szel szemben az, hogy a hangnak nem jól, hanem egységesen kell szólni. Azaz teljesen mindegy, hogy mennyire torzul, mennyire nem jók a hangszórók, ameddig az összes néző a lehető leghasonlóbb élményben részesül, boldogság van. Ezért is tették le a voksukat a diszpergált surround csatornák mellett, vagyis a következő elrendezésben 7.1-nél: LS a teljes bal fal, RS a teljes jobb fal, LR és RR a hátsó fal megfelelő oldala, kivéve 6.1-nél, ahol az egész hátsó fal egy csatorna. Ez a formátum gyorsan kihalt, pedig sokkal jobban illett a hangszóró-szétszóró gondolkodásmódhoz, mint a 7.1.

    Az otthoni szögek hogy jöttek ebből? Egyszerű: ha a nézőtér (nem a terem!) közepén ülsz, a hangok forrása körülbelül ezeknek az értékeknek felel meg. Néhány immerzív elrendezés (pl. Barco Auro) is ilyen elvek alapján szétszórja a csatornákat. Manapság a 7.1-es sáv számít a leggyakoribbnak, viszont rendszerből nem az, hanem az 5.1. A lemixelés mátrix-alapú, így a hátsó csatornák 70-30% arányban kerülnek az oldalsó csatornákra, ezért ajánlott kissé, de nem nagyon, a hallgatás síkjától hátrébb tolni, még mindig inkább oldalt tartani. Azaz itt a 100 fok.

    Na akkor 5.1. Az elv ugyanaz, Dolbyé a piac, Dolby mondja meg a tutit. Annyira, hogy a Dolby logó stáblistára kerüléséhez le kell hívni tőlük egy bácsit, teljes ellátással, majd ezért hálául jól leszid, hogy milyen dolog, hogy a stúdiódban valamelyik ponton állva, valamelyik frekvencián fél decibellel halkabb az összkép, mint 85. Az 5.1 alapelve mindenhol más, DTS/IMAX-nél az, hogy vágjunk be a hátsó felső sarkokba egy minőségi hangszórót.

    Na a Dolby itt tényleg nem gondolkodott: a teljes oldalsó, illetve hátsó falat, amíg nézőtér van, be kell népesíteni, és hosszában két csatornára vágni. Természetesen oldalt több a hangszóró, így ha csak nem ül a supervisor a teremnek bőven a hátuljára, jobban fog oldalról jönni. Azaz 90-110 fok. Egy 5.1-es stúdió így néz ki, ez például az a hely, ahol a Saul fia, a Tiszta szívvel, vagy az Aranyélet hangja készült. Persze bőven modernizálódott, amióta ezek a 2012-es képek kikerültek. Erősen ajánlott a stúdiók kinézetére építeni, különben más lesz a hangzás, mint amilyennek tervezték.

    [ Szerkesztve ]

    W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?

Új hozzászólás Aktív témák