Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz Humbucker #35335 üzenetére

    Az okokkal és elvekkel kell kicsit ismerkedned, úgy akár "hogyancsináld" leírás nélkül is be tudod állítani.

  • llax

    senior tag

    válasz fattyu #35352 üzenetére

    Így nézegetve a képet...
    Azok a görgős húrvezetők jelentenek-e valami többletet tremoló használat nélkül?

    Nekem hangolásnál mindig cibálni kell húrokat, ha stabil eredményt akarok. Pici változtatásra nehezebben csúszik meg a húrvezetőnél a húr, mint a nyeregben. (pedig grafitozom) Ezen segíthetne a görgős húrvezető, feltéve, hogy a húr által feszítve nem kezd el szorulni... Valakinek esetleg tapasztalata?

  • llax

    senior tag

    válasz Goose-T #35363 üzenetére

    Még akkor is lehet egynél több, ha igazából gitározni sem tud :D

  • llax

    senior tag

    válasz fattyu #35366 üzenetére

    Nekem csak kettő van. De szemezek LP kópiákkal is :) A kicsit komolyabb tanulgatást "majd egyszer" elkezdem :)

    Sokkal inkább az egész villanygitár téma technikája fogott meg, nem is annyira maga a gitározás. Ettől függetlenül lett egy ukulelém is :)
    Nem csak úgy magától jött ez az érdeklődés (kicsit mindig képben volt - az elektronika és elektroakusztika témájú érdeklődésem miatt), ehhez kellett, hogy egy családtag vegyen egy gitárt (azóta neki is 2 van). Elég sokat bitoroltam, így gyorsan vettem magamnak is egyet (semmi komoly, egy Squier Aff. Strat, HSS). Kb. 2 évvel később szereztem egy roncs állapotú és elégé szétgányolt Tele kópiát (nagyon régi és dögnehéz Johnson), amit kipofozgattam (benne bund csere is), így kettő lett. Közben készítettem TS9-et, tremolót, kompresszort hozzá, ezek dobozolásig jutottak de vannak még mások, amiket véglegesíteni/dobozolni kellene (doboz lenne... csak pár órát rá kellene szánnom).

    Jellemzően ilyenkor este szoktam néha kézbe venni őket, csak úgy "unplugged" játszogatni. Ott várja a ládámban egy G12K100 hangszóró, hogy néha megszólaltassam, de azt csak akkor teszem, ha néha egyedül vagyok otthon :)

  • llax

    senior tag

    válasz Humbucker #35412 üzenetére

    "Jó kis lecke, hogy ne tekergessem el, suszter maradjon a kaptafánál :P"

    Miből gondolod azt, hogy eredetileg jó volt? :)

  • llax

    senior tag

    válasz cucka #35421 üzenetére

    A nagyobb gitárhangszórók általában érzékenységben is jobbak. A 10"-osak inkább 90dB eleje (ha valami olcsó kínai inkább 80dB vége), a jobb 12"-osak 90dB vége körül vannak. (A membránfelület önmagában nem sokat jelent, mert a nagyobbhoz ált. nagyobb tömeg is tartozik.)

    Pl. ami nekem van Celestion G12K100 (99dB/W/m), az 1W meghajtás mellett produkál ugyanakkora (abszolút) hangnyomást, mint egy 89dB/W/m HiFi, vagy olcsó gitárhangszóró 10W-tal megküldve.

    Egy érzékeny (~100dB körüli) gitárhangszóró már egész pici teljesítményekkel is veszélyes társasházban/panelban :) Akár 1W-ért is üthetik a falat :) (hangnyomásban kb. mint egy olcsó kínai minihifi full hangerőn)

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz cucka #35449 üzenetére

    Basszus az más történet, ott már lehetőleg TS paraméterekkel méretezett láda kell és pumpálni bele a teljesítményt... 30-40Hz körül az érzékenység már köszönőviszonyban sincs az 1kHz-en mérttel, ezt kompenzálni csak + teljesítménnyel lehet (rezonancia alatt még meredekebben...). Az ember hallásgörbéje miatt + kell egy jó adag teljesítmény. Aztán ott vannak az ember zenei igényei, ami további teljesítményt követel a mély tartományra... Ezekből tevődik össze a szóló:basszus 1:10...1:20 arányú teljesítmény szükséglete (azonos alapérzékenységű hangszórók mellett).

  • llax

    senior tag

    válasz nap #35453 üzenetére

    "Kicsit szar érzés a város másik végéből hallgatni a dob+basszust mindenféle vernyákolás nélkül."

    A magasabb összetevőkre már a levegő is nagyobb csillapítást jelent és csak egyenes vonalban képesek jól terjedni. A hangosítás milyenségétől teljesen független dolog, hogy távolabbról csak a mélyebb hangokat hallod.

    Minél távolabb csap le tőled egy villám, a kísérő mennydörgésnek annál inkább csak a mélyebb összetevőit hallod.

    Távolra a mély jobban terjed, viszont úgy "előállítani", hogy hasonló hangerejűnek érezd, mint a magasabb hangokat, sokkal nagyobb energiát igényel. Erre tesz még rá néhány lapáttal az az igény, amikor is a tüdődnek is le kell szakadnia egy koncerten... (A kiegyenlítettebbet én is jobban szeretem.)

    .............................

    Ezt a Watt és érzékenység témát csak azért húztam elő néhány hozzászólással ezelőtt, mert itt főleg Wattokkal akarjátok eldönteni, milyen cucc fér el egy társasházban, gyakorlásra. Maga a teljesítmény a sugárzó eszköz hatásfokának (hangnyomás 1W meghajtásnál, 1m távolságból) ismerete nélkül egy "semmitmondó" szám, ha a hangnyomásról szeretnénk megtudni valamit. Itt nem néhány százalék eltérésekről, hanem akár nagyságrendnyi különbségekről van szó.

    Egy ridikül méretű kombó hiába tud 15W-ot, ha a benne lévő 6-8"-os noname kínai hangszórónak csapnivaló az érzékenysége (még a márkásabb mini kombóknál sem nagyon lehet kideríteni a hangszóró eredetét). Egy 10dB-el érzékenyebb hangszóró ugyanazt a hangnyomást már 1,5W meghajtás mellett tudni fogja és ezek még nem is az abszolút szélsőségek, nagyobb különbségek is lehetnek.

    Tovább árnyalja ezt a dolgot, hogy a 10x akkora abszolút hangnyomást az ember nem 10x olyan hangosnak hallja (jóval kevesebbnek érzed a különbséget).

    Tehát a "Hány wattot bír el a szomszéd?" kérdésre nem igazán lehet csak teljesítménnyel válaszolni és nem csak a szomszédok eltérő tűrőképessége miatt. :) (Nálam ilyen gond fel sem merül.)

  • llax

    senior tag

    válasz bigrob #35503 üzenetére

    Azok nem valódi repedések. Csak egyszerűen nem jó az erezete a fának, legalábbis hangszer célokra "selejt".
    Az inlay illesztése sem mondható "sikeresnek", de ez szintén főleg esztétikai probléma.

    A bundok akár javíthatók is. Nem tipikus DIY művelet, de... Ha valaki akár hobbiként foglalkozik bármilyen anyagmegmunkálással, finommechanikával, polírozott már fémet, stb. és veszi a fáradságot, hogy alaposan utánanézzen "mit miért és hogyan" alapon a bundcsiszolás témának, el tudja készíteni annak fontosabb célszerszámait, akkor onnantól "nem űrtechnológia" a művelet.

  • llax

    senior tag

    válasz bigrob #35511 üzenetére

    "Fogtechnikus vagyok"

    Akkor előtted nincs sok "lehetetlen", ha gitárt kell javítani :) (Pont azok adottak, amit a legnehezebb megszerezni... Pl. hogyan kell mindenféle szerszámokkal precízen dolgozni...)

    "Azért nem tervezek gitár javító boltot nyitni..."
    "B terv pedig..."

    A kettő kicsit üti egymást, nem is baj, ha két külön terv :)

    Új bundok behelyezése után, történjen az bármilyen precíziós módszerrel, gyak. kötelező a csiszolás. Az olcsó gitárok gyártásánál ezt csak részben végzik el, ez jól látható is szinte mindegyiken. Ha egyébként jó a nyak (alapból nem görbe vagy tekeredett, nyakpálcával szép ív állítható), akkor bármilyen olcsó gitáron elérhető a "nagyok" játszhatósága... Mindössze a gitár gyártását kell befejezni, amit a gyárban nem tettek meg.
    A hangja persze más kérdés, de némelyeknél még azon is lehet tuningolni, akár minimális költségekkel is.

  • llax

    senior tag

    válasz #56474624 #35543 üzenetére

    Húrláb felfekvésének javítása és a tremoló "sustain block" cseréje jóval nehezebbre sok mindennek képes meghozni a hangját (a tompa hangon és a hangkitartáson sokat javít). Ha nem használod a tremolót (de nem is akarod fix húrlábasra átépíteni) egy extra rugó behelyezése tovább javít a helyzeten. A faanyag milyenségének és mennyiségének szerepe csak ezen problémák elhárítása és valami jó hangszedő beépítése után kezd el dominálni...

    Mindezek megoldhatók jelentősebb költekezés nélkül is. Aki csak gyári alkatrészekben gondolkodik és néhány csavar ki/betekerésével is hangszerészhez fordul, annak nem lesz olcsó mulatság.

  • llax

    senior tag

    válasz freelanced #35576 üzenetére

    X1 van családon belül... A nyaka nem a legjobb. Nincs benne "nagy" hiba, de kell majdnem dupla húrmagasság az enyéimhez képest, hogy ne zörögjön. Abban lakozik egy EMG hangszedő páros. A készlet drágább volt, mint a gitár :)

    Másik Cort:
    Action A (4 húros, aktív elektronikás). Az első példánynak totálisan selejt volt a nyaka. Szó nélkül kicserélték, de egy túlméretes, törékeny csomag díja odalett. Persze az adott hangszerüzlet mindent "beállítva" küld, csak azt nem tudom azon mit sikerült beállítani, közel fél mm hiba mellett...

  • llax

    senior tag

    válasz Jazz #35598 üzenetére

    A HSS és az SSS csak egy hangszedőben különbözik, a többi lehet ugyanaz (a hangja is). A videóban kimondottan a hídnál lévő hangszedők különbségét mutatták be, ami arra a két gitárra érvényes 100%-ban, a többire nem feltétlenül.
    Olcsóbb gitárokon akár fordított is lehet a helyzet (csak próbával dönthetnéd el), egy picit jobban sikerült humbucker akár fényesebben is szólhat, mint egy legalja single...
    Közel akkora különbséget, mint amit az első videóban hallottál, akár különböző húrkészletek között is találhatsz.

    A második videóban nem használták a hídnál lévő hangszedőt, így teljesen mindegy, hogy mi lett volna ott (lehetett volna akár HSS is egyik/másik/mindkettő).
    + az SX moddolt... Drágább hangszedők vannak benne, mint amennyibe egy olyan gitár kerül, így nem is kell csodálkozni a jó hangon. Mindezek egy még drágább kombóra kötve...

    Ha ennyire "válogatós" vagy, akkor webshop helyett inkább hangszerüzletekben nézelődj, ahol kipróbálhatod, vagy bemutatják neked a kiszemelt hangszert, lehetőleg a kiválasztott kombóval.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Jazz #35637 üzenetére

    Nem feltétlenül kell elfelejteni a szettet. Ha jók Neked azok a kis ridikül mérető kombók, akkor számolni kell, hogyan olcsóbb. Azok használtan 7-10e között mozognak, újként 15-20 körül. Ha a szett árra legalább egy ötezressel olcsóbb, mint ha külön vennéd a cuccokat, akkor nagyjából visszajött az, amennyivel kevesebbet érne az a kombó 1 naposan :)

    A HB szett kombója talán a vállalhatóbb "kicsik" közé tartozik. Nem hallottam még olyat szólni, de paraméterei alapján sokkal jobbnak tűnik, mint az SX szetté (utóbbi kb. "mindennek az alja", használtan 6-7e-nél többet nem ér - valójában annyit sem).

    Minden probléma ott kezdődik, hogy az eddigi hozzászólásaid alapján "hangzást" akarsz venni. Az nem fog menni a rászánt keretből. Itt mindenképp kompromisszumot kell kötnöd.

    Ma szereztem egy Crate GX 65 kombót. Kicsit ki kell pofozni, a hangszóróját talán kicserélem Celestion-ra (van kéznél), de így is egész vállalható hangja van.

    Nem egy csöves Marshall, de azért jól szól, kb. ez az a kategória, ahol már lehet "hangzásról" beszélni. Mondjuk egy ilyen társasházba már nagyon nem való :)

  • llax

    senior tag

    válasz Alexios #35652 üzenetére

    Jó ez a beállítás kérdés... A #35538-ban említettem "mennyit ér" az a bolti beállítás (az egyik legnagyobb hazai kereskedőnél). Mert ugye azt gondolnánk, hogy így már tutira nem küldenek hibásat. De mégis...

    Az említett gitár nyaka eleve "nem jó" fából volt, göcs mellől származhatott. A 12-14 bundok mögött erősen hullámosak voltak a fa rostjai, itt volt egy "hupli" a nyakban, a csúcsa a 13. bund-nál volt (közel 0,5mm). Annál mélyebb fekvésekben minden zörgött. Ilyen a beállítás és tesztelés után elküldött hangszer...
    Gondolom gyártáskor még egyenes volt a nyak, csak utána szállítás-tárolás hónapjai alatt a problémás részen vetemedett...

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz arnyekxxx #35755 üzenetére

    Egy darabig akartam jobb hangszedőket a HSS Squier Aff. Strat-omban, de végül nem kerültek bele olyanok. Családtagnak van egy aktív EMG humbucker páros, jó meg minden, csak fele akkora jelfeszültséget nem ad ki, mint a Squier gyári humbuckere. Az széthajt mindent :) Beállítok annyi erősítést, ami a singlekkel még éppen nem torzít, a humbuckerrel már vadul szól... Pedál sem kell, csak hangszedőt kell váltani.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz arnyekxxx #35758 üzenetére

    Zsír új 81/60 páros (teljes kit-ben lett véve), én építettem be... Ha eddig nem elég meggyőző: lemerült elemmel nem működnek :)
    A hangjuk teljesen rendben van, jelszint nagyobb, miket amit leváltottak. (2 "noname" humbuckert - Cort gyárilag beépített hangszedői). A Squier-emhez viszonyítva a jelszint kb. félúton van a humbucker és a singlek között, abban nagyon szól a gyári humbucker.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz bigrob #35760 üzenetére

    A kompresszor tényleg kisebb csodákra képes, de az SSM2166 zajzárával nem tudok teljesen kibékülni. Pontosabban az nem tudja jól kezelni a húr rezgés melletti körmozgásával járó miatti amplitúdó ingadozást (hosszan kitartott hang "végén", amikor a zajzár beállított határára ér, van némi ingadozás).

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz benedekco #35768 üzenetére

    Tanulást kezdeni valami jó állapotú használtat. Amit jó esetben bukta nélkül el lehet adni... Jól játszható hangszert és nem mindenáron hangzást (azért hangszedőileg passzoljon a kiszemelt stílushoz)...
    Ha már kezd ráérezni a dologra, sokkal könnyebben el tudja dönteni, mire van szüksége, ekkor már jobban lehet az új hangszerek között is nézelődni.

  • llax

    senior tag

    válasz brickm #35785 üzenetére

    Annyira nem fontos nekem a noise gate, inkább csak kicsit zavaró az SSM2166 viselkedése. Pedig gitárhoz is ajánlja a gyártója... Egyébként nagyon "letekerve", már majdnem zajba vesző jelnél problémázik jobban, ha magasabb jelnél vág, kevesebb a probléma. Ezt a kis bibit leszámítva nagyon jó cucc lenne...

    Gitárral a kompresszor rész is csak kb. 1:4-ig viselkedik jól (egyébként 1:15-ig mehetne). Amúgy ott is esélyesebb, hogy a zajzár problémázik, ha nagyon fel van tekerve a kompresszió, akkor erős jelre (pengetés) "kattanással" indul.
    Ez nem probléma, mert az 1:4 is majdnem mindenre elég + van benne (szintén a VCA-ra ható) állítható limiter is, a kettő meg tényleg mindenre elég a clean jel szintjének bűvöléséhez.

    Sőőőt :) A változtaható erősítése miatt mint overdrive fokozat is használható :)

  • llax

    senior tag

    válasz brickm #35816 üzenetére

    Azt sem bánnám, ha a zajzár funkciót ki lehetne kapcsolni az IC-ben. De nem lehet. Ahogyan a hiszterézisét sem lehet kívülről állítani. A húr körmozgásából eredő amplitúdó ingadozás már sok neki. De mint írtam, nagyon a "végén" problémázik inkább, ha kicsit magasabb jelre tekerem a zajzár bekapcsolását, akkor kevésbé feltűnő/zavaró.

    A kompresszor (cca 1:4-ig) és limiter funkciói viszont nagyon jól teszik a dolgukat, eléggé összetett IC létére még zajosnak sem nevezhető. Még úgy sem zajos a dolog, hogy a nagy bemeneti impedancia biztosítása érdekében egy TL071 is került elé (1x erősítés).

    A néhány napja szerzett Crate GX 65-ben már zajonganak rendesen a "kis zajú" TL072-k... A clean csatorna tone stack utáni hangerőszabályzást is megvalósító fokozat 150x erősítésig tekerhető. Kicsit elgulrult a gyógyszere annak aki tervezte :) Az összes közül legkisebb jelet adó pickupommal (tele nyaki) sem tudom 10-es skálán 4-esnél jobban feltekerni a CLEAN csatornát... Az DST/OVD csatornát 3/3,5 állásig tekerve már a végfok clip-el (ahol ugye a DST diódái vagy az OVD visszacsatoló köre limitálja a kimenőfeszt - tehát jól illeszthető lenne a jele)
    Hozzá kell tenni, hogy a "használható" határig feltekerve a potikat még nem nagyon fúj a szél (csak DST, jól feltekert gain mellett), de azért némi modding kinézőben...
    Legalább két TL072 cserélődik OPA2134-re (van kéznél), ill. a maximális erősítéseket valami ésszerűbb mértékűre korlátozom (a hangerő potikat legalább fél álláson túl lehessen tekerni).
    Ahogy nézem overdrive fokozat képes fogadni akár a JRC4558D-t is. (eléggé alacsony impedanciás környezet ahhoz, hogy a FET-es OPA-t bipoláris bemenetűre cserélhessem, bármilyen egyéb módosítás nélkül - még a zaja is alacsonyabb, mint a TL072-é)

    Addig is az effect loop jack csatlakozójába van bedugva egy dugó, amiben egy feszültségosztó lakozik :) A megoldás persze maradhat, pl. estére/éjszakára jól jön, ha nem pl. 0,2-0,25 között kell a potikkal játszani :)

  • llax

    senior tag

    válasz Kobe #35820 üzenetére

    "Nagyon kreten kerdes.....illetve jon tobb is"

    A kérdés az jó.

    Nem csak a csövesekre, hanem jóformán minden valamire való (elektromos-szóló) gitárerősítőre és kombóra vonatkozik, még a ridikül méretűek egy részére is. (csöveseknél a kimenőtrafó sajátos viselkedése, az áramvisszacsatolás eltérő megoldhatósága a nagy különbség, megfelelő terhelőimpedancia nélkül nem nagyon kellene üzemeltetni, ill. az előfokban az overdrive viselkedése is különlegessé teszi)

    A villanygitárnál nem valamiféle opció vagy "szükséges rossz" (annak indult, de több lett belőle) az erősítés, hanem a gitár az erősítővel és hangszóróval egy rendszert alkot. A hangképzésben legalább akkora súlya van az erősítő és gitárhangszóró együttesének, mint a hangszedőnek és húroknak. Az sem a véletlen műve, hogy vannak külön gitárhangszórók (minél jobb, annál sz@rabbul szól egy HiFi hangládába téve). Ha nincs vagy nem lehet "hardver", akkor emulálják azt.

    Ezekben a gitáros cuccokban a hangszóró áramkörében negatív áramvisszacsatolást alkalmaznak, így az erősítő nem megfékezni próbálja a hangszóró sajátos viselkedését és rezonanciáit (mint HiFi-nél), hanem ellenkezőleg: kiemeli azokat. A hangzás kialakításában a hangszórónak van a legnagyobb szerepe.
    Amint kihagyod a hangszórót a játékól, a hangzás mint olyan, értelmét veszíti. Innentől tökmindegy, ha egy nagyobb kimeneti jelet adó pedálra közvetlenül kötöd a fülest, vagy HiFi erősítőt használsz a célra.

    Clean-ban csak a hangszedő nyers hangját hallod, esetleg némi hangszínszabályozással, a legnagyobb különbségek torzított jelnél lesznek (a teljes sávban konstans amplitúdójú négyszög-féleség, amit legfeljebb a hangszínszabályzó manipulál kissé). Gyakorláshoz ez is megfelelhet, de "hangzást" ne várj, csak hangot...

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Kobe #35836 üzenetére

    Cab sim? Fül/fejhallgatóhoz és "normál" módon (mint pl. HiFi) meghajtott hangszóróval (vagy hozzá tervezett gitárhangszóróval) tudja különféle ládákba tett gitárhangszórók hangját valamekkora sikerrel emulálni.

    Ha (nem hozzávaló) gitárhangszóróra küldesz emulált jelet:
    1. a hangnak semmi köze nem lesz az emulált cucchoz
    2. attól még lehet jó hangja, csak az valami egyedi lesz

    Ha villanygitár, akkor én a "nyers" analóg technikát szeretem. Piszkosul nem érdekel, milyen cuccra hasonlít a hangja, csak jó és ha akarom, jó nagy hangja legyen.
    Szeretem, ha a clean csatornán jól visszaadja a "fényes" hangot (D'Addario EPS510 és Ernie Ball 2721 húrokat használok), overdrive meg főleg TS9 (sk. építés) és szeressük ezt is. Ill most a Crate kombó torzítóján tervezek némi "minőségi upgrade-t" (a hangját alapvetően nem akarom megváltoztatni). Szóval itt semmi szimuláció vagy emuláció nincsen, csak szóljon jól :)

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz benedekco #35890 üzenetére

    Itt is nagy a különbség... Nagyobb, mint ahogy az elő van adva.... Csak a zajhatár feletti és még "stabil" jeleket nézve a legkönnyebb kb. 2/3-a idő a legnehezebbnek...

  • llax

    senior tag

    válasz etejedu #35928 üzenetére

    Hangoló alkalmazás van több másik is, meglepően jól működnek. A PitchLab csak az egyik telefonomon elérhető a Play-ből (pont a jobbra-újabbra nem - pedig a PitchLab tetszik a legjobban). Telefon ma már hamarabb akad bárhol, mint egy hangoló...
    Tokot csak akkor, amikor tényleg elkezd órákra járni, ahhoz a gitárhoz, amelyiket majd akkor viszi :)
    Állványt csak akkor, ha nem tudja valami biztonságos helyre letenni, vagy már annyi gitárja, van, hogy tényleg meg kell oldani a tárolást. (eleinte védőtoknak és tárolónak akár a doboza is megteszi)
    Ilyen lábtámasz és hasonló dolgok: igény szerint, de az igény leginkább menet közben alakul ki.
    Pengetőt vegyél 2 különböző darabot (nem tudom milyen kell a nylon húrhoz), hogy azonnal legyen és a 2 darab árán rendelj egy maréknyi vegyes készletet az Ebay-ről :)

    Szóval ami kell az egy gitár és egy pengető (klasszikushoz még az sem minden esetben). Minden más majd menet közben...

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz freelanced #35937 üzenetére

    Mi az értékesebb??? Ha mindkettő jó :)

    Ha alapból nem túl jó, akkor is jobbá tehető, csak nem valami érinthetetlen "szent tehénként" tekinteni arra a kombóra/erősítőre.

    A korábban emlegetett Crate projekthez volt pici hiány, kb. 1,5 órája ment el a futár, így a kisebb alakításnak már nincs akadálya.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz fattyu #35943 üzenetére

    Majd ha jól széthajtod az újat, kicsit engedékenyebb lesz a pille és a membránszél, annak is "döngölősebb" hangja lesz. Ha fárad egy kicsit a membrán, a magas átvitele is romlik kissé :)
    No meg az egyik made in GB, a másik made in China... Persze megfelelő minőségellenőrzés mellett ennek nem kellene számítania.

    Nekem pl. tetszik a valamiért nem népszerű G12K100 hangja. Ez nem tagja semmilyen neves szériának, egyszerű nagy teljesítményű és érzékenységű (= jó hangos) "iparosnak" született, a gyártó szerint főleg 412-es ládákba...

  • llax

    senior tag

    válasz bigrob #35948 üzenetére

    Már az "eredeti" OD 808 is "kopi" :)

    A lényegi rész az Ibanez Tube Screamer 808 másolata, TrueBypass verzióban elkészítve és a be- és kimeneti buffereket tranzisztoros helyett IC-vel megoldva (ugyanúgy 1x erősítéssel és egyenes átvitellel, de sokkal több zajjal).
    Bár az OD808-ban használt MC1458 ugyanúgy bipoláris és nagyon lassú műveleti erősítő (ez is kell a "vintage", csöves jellegű hanghoz), mint az eredeti JRC4558, de kb. 5x zajosabb annál... (ráadásul oda is OPA került, ahová felesleges, a hangos semmi jót nem ad hozzá, csak zajt)

    Én maradtam a JRC4558-nál és a tranzisztoros buffereknél...

  • llax

    senior tag

    válasz brickm #35950 üzenetére

    Azok részben kicserélődtek (a jelútból), az IC is DD-re. (Szerintem még a képen látható állapotában is jobb sok "gyári" kopinál...) Ez egy több éves kép. Ez még a "kezdetek-kezdetén" készült, amikor ismerkedni kezdtem a gitáros elektronyikkal. Valójában ezek miatt kezdtem el foglalkozni a gitárral :)
    Azért lett érdekes számomra, mert kb. mindennel szembe megy, amivel addig az elektroakusztika területén megismerkedtem. (Aki meg azt mondja, hogy torzító után mehet a HiFi erősítő, pont ezt az ismerkedést hagyta ki...)

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz brickm #35952 üzenetére

    Ezért kezdett el érdekelni a dolog :) Korábban valahogy nagyon idegen volt számomra...

  • llax

    senior tag

    No... közben alakul át a kombó....

    Néhány alkatrész ki, néhány be... (kint már 3 darab TL072, helyette 2 helyen OPA2134, 1 helyen JRC4558DD - a többi helyen marad a TL072 + néhány ellenállás cserélődik, hogy értelme is legyen a szintszabályozó potiknak)

  • llax

    senior tag

    válasz #96302336 #36092 üzenetére

    Ha nem valami bevonatos spéci húr, akkor akár nitrohígítóban is fürdetheted. Sebbenzin helyett használhatsz motorbenzint is. Ha muszáj bent, lakásban megoldani, akkor marad a sebbenzin. Ha főzöd is, azt a lehető legnagyobb átmérőjű edényben tedd.

    Nem basszusgitár húrral, de a nagy E húrral követtem már el nitrós tisztítást + főzést. Közel sem olyan, mint egy új, de sokkal jobb lett, mint volt. (Nálam valamiért az szokott nagyon korán tompulni, miközben a többi még teljesen jól szól. Mondjuk lehet kapni egyenként is húrokat... csak nem a közelemben.)

  • llax

    senior tag

    válasz arnyekxxx #36110 üzenetére

    Jobb-rosszabb vagy rosszabb-jobb... Ilyen árkülönbségném már nem ez számít. Hanem az, hogy az olcsóbb is egész jól teljesít.

  • llax

    senior tag

    válasz csman #36122 üzenetére

    3 rugóval nem biztos, hogy kell a vékonyabb húr. Vékonyabb húrral nem biztos, hogy kell a 3 rugó. No meg az is számít, milyen rugó. Ahány forrás, annyi erősség. Némileg tudod a meglévő előfeszítését is állítani, de esetedben ez kevés.
    Kérdés továbbá, hogy mit akarsz a tremolóval. Alapállásban feküdjön fel a testre, vagy esetleg lebegő beállítást, vagy esetleg nem is akarod használni a tremolót?

  • llax

    senior tag

    válasz V.Stryker #36139 üzenetére

    Összefügg.

    Minél vastagabb egy azonos fajta húr azonos hangolásnál, annál jobb a hangkitartás és nagyobb jelszint jön ki a hangszedőkből. Viszont kényelmetlenebb...
    Aztán ott vannak a különböző anyagok és bevonatok. A nagyobb gyártók általában jelölik, melyik fajta húr milyen stílusokhoz való. Egymáshoz közeliek között nem lesz ordító különbség, de pl. egy krómos és egy tiszta acél között már igen nagy a különbség (főleg harmonikus tartalomban és a harmonikusok összetételében).

    Teljesen alapnak a nikkel bevonatú, 10-46-os készlet tekinthető. (Ettől függetlenül nagyon sok gitárt 9-42-essel szerelnek gyárilag). "Általános" használatra ez jó, ettől eltérni csak spec. műfaj igények szerint kell.
    Jelentősebb eltérésnél (akár vastagságban, akár anyagában) szükség lehet a nyakpálca-húrmagasság-intonáció beállításra.

    Az egyik kedvencem a Kobaltos EB (2721), a másik a D'Addario ProSteel (EPS-510). Sok harmonikust termelő, nagyon fényes hangú, hangszedőket jól meghajtó húrok, de gyorsan korrodálnak, nem hosszú életűek. Néha csak az egyik gitáron van ilyen "spécibb", ekkor a másikon a teljesen "standard" D'Addario EXL-110 (ebből mindig van 2-3 készlet betárazva - a 3 sima húrja azonos az EPS-510 készletével).

  • llax

    senior tag

    válasz V.Stryker #36126 üzenetére

    Még csak most néztem meg a Bullet Tele árát. Az mióta lett ilyen drága??? Az régebben is drágább volt, mint a Bullet Strat, csak közel nem ennyivel.

  • llax

    senior tag

    Ma este egy újabb "tuningot" elkövettem a Crate GX-65 kombón. Sokat javult a (zaj) helyzet az OPA-k néhány nappal ezelőtti cseréjétől (kb. 2x800 + 1x300Ft, ha venni kellett volna), de néhány sajátosabb (kevésbé "fehér") zaj nem csökkent a várt mértékben. Mitől is csökkent volna, ha zajos csóri OPA-k tápja is (részben ők maguk is teszik azzá - értelmes szűrés nélkül nem nehéz)... Jel nélkül 50mVpp-t is meghaladó zaj a tápon... Nem is tudom miért nem néztem ezt korábban. (De tudom: az IC cserékhez a műhelyembe csak a nyák-ot vittem át...) Táplábak közé kerámia kondi, a stabilizáló zénerekre szintén. Kemény 40-60Ft érték beépítésével határozottan hallható (és mérhető) javulás.

    A overdrive/torzító fokozatba tett JRC4558 meg teszi dolgát :) A "nagy klasszikuson" túl lennének más alkalmas (és szintén filléres) OPA-k is, de azok NEM az itt és sok másban is gyárilag alkalmazott TL072 és tsai... (mint ha szándákosan akarnák elq...)

  • llax

    senior tag

    válasz #96302336 #36153 üzenetére

    Ezzel részben az is a bajom, hogy nem csak oda tesznek TL0xy-t, ahová elférne jobb is (legalább a bemenetre és az A>20...30 fokozatokba), hanem oda is ahová az "túl jó", pontosabban túl gyors (overdrive fokozat).

    Ennek a kombónak előbb láttam a kapcsolási rajzát, mint magát a kombót, mondhatnánk úgy is, hogy választottam egy "menthetőnek tűnőt" (a használtan jó áron elérhető kínálatból). Részben azért is folyamodtam ilyen kiválasztási megoldáshoz, mert láttam már néhányat közelebbről. Tökmindegy, hogy mekkora "brand", az olcsóbbja (kb. az újként 100kHUF alatti 50W felettiek) ugyanilyen, vagy még igénytelenebb megoldásokkal van kibélelve, hát még ha beépített zajgenerátor (multieffekt/modellezés) is van benne (azoknak sokszor zajzára is van, így elsőre nem feltűnő, hogy mennyire veszélyes ipari hulladék).
    Sokszor olyan problémákról van szó, amik egy csövesnél nem is létezhetnének :)

    Maga a készülék alapból sem rossz, de ha már van benne overdrive az legyen "normális" (pl. JRC4558, vagy egyéb "ősi" felépítésű nagyon lassú bipoláris OPA, vagy jFET-es/tranzisztoros), a zaja semmilyen körülmény mellett ne legyen nagyobb, mint amit egy humbucker vagy aktív EMG is produkál (nagyon alá menni meg nincs semmi értelme).

    Egy pici érdekesség:
    A korábban betett [képen] láthatsz (a JRC mellett) egy R1 és egy R94 ellenállást szorosan (1 raszter) egymás mellett. Az R1 egy bemenettel sorba kötött, védődiódák előtti ellenállás, az R94 az 4, azaz négy erősítőfokozattal odébb, az overdrive kimeneti bufferének visszacsatoló körében van... Ilyen megoldás még egy kezdő hobbista konstruktőrtől is minimum "égő". Ha nincs a bemenet se letestelve (kihúzott jack esetén alap), se leterhelve (pl. néhány méter kábel kapacitásával), félig feltekert gain mellett sz.rrá gerjed az egész. Bár normál használatban nem tűnik problémásnak, de a való élet mindig hozhat meglepetéseket, amit megfelelő konstrukcióval jobb lenne kivédeni. A bemeneti, egyent leválasztó C1 is veszélyesen közel van az overdrive fokozathoz... (Amit eddig láttam - bár kisebb teljesítményűek voltak - azok több helyen ennél is igénytelenebbek.)

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #36160 üzenetére

    Igen.

    Ellenállással sorba kötött kondi, ez tag mehet a hangszedő kimenetére, ha csak egy hangszedőre akarod, vagy a hangerő poti elé, ekkor mindenre hat.
    Kezdetnek 22nF kondi, ellenállás ízlés szerint. A kondi várhatóan 100k alatti ellenállással kezdi jól hallhatóan vágni a magasakat.

    De lehet próbálkozni csak a hangszedő megterhelésével is (minden jel csökken, de a magasak jobban). Pl. ha egy 500k ellenállást a hangszedő kimenetére kötsz, akkor pont annyira lesz (gitáron belül) megterhelve, mint ha 250k-s hangerő potid lenne.

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #36163 üzenetére

    Az első esetben minimális, főleg csak a magas hangokat érinti.

    A második esetben pont annyi lesz a veszteség, mint ha az 500k-s hangerő potit kicserélnéd 250k-sra. (ellenben a kábel meghajtása marad olyan, mint az 500k-s potival, így a kisebb poti valódi haszna elmarad)

    Kísérletezni lehet kívül is. Ha a hangerő potid koppig fel van tekerve, akkor a kívülről ráaggatott alkatrészek hatása pont ugyanaz lesz, mint ha belül lennének (amint szabályozni akarsz a hangerő potival, az alkatrészeknek már belül kell lenni). Ekkor egyszerűen a jack meleg pontja és a test közé kötöd az alkatrészeket.
    Az első esethez jó, ha egynél több kondi van kéznél és van egy poti is (100k-250k-500k bármi, a legolcsóbb is megteszi, kondik 10nF-15nF-22nF-33nF-47nF-68nF) . Ekkor van lehetőséged kísérletezni, az előbb említett módon (kívül), majd amikor kialakul egy tetsző beállítás, az mehet belülre, fix értékű alkatrészekkel (megméred a poti beállított ellenállását, legközelebbi fix értéket építed be).

    Kondiból azért kell több kéz alá (22nF legyen a kiindulási alap), mert ha úgy érzed, hogy a magasak mellett túlzottan belenyúl a közepébe is, akkor tudd kisebbre cserélni. Ha úgy érzed, hogy még sok a "közép teteje", akkor meg mehet a nagyobb kondi.
    A célra megfelelnek kisfeszültségű poliészter kondik, vagy egyéb műa. dielektrikumú. 25-40Ft-nál többet ne adj darabjáért :) (kezdeti próbálkozáshoz akár az 5Ft-os kerámia is megteszi)

    [ Szerkesztve ]

  • llax

    senior tag

    válasz consono #36166 üzenetére

    A javaslatom ugyanaz, mint egy extra tone poti (ha a kísérletek idejére potit használ, akkor addig az is).

    Itt a kondi megválasztásával el lehet tolni a töréspontot. Minél kisebb a kondi, annál inkább csak a magasakat vágja. Sőt, ha a kondi jelentősebben eltér a beépített tone potihoz tartozótól, akkor a kettő hatása is eléggé eltérő lesz, kevésbé szűkíti a beépített poti hatását.

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #36169 üzenetére

    Mivel 22nF kondi van alapból (van, ahol pl. 47) és tényleg csak egy pici magasat akarsz elvenni, akkor kisebb kondival érdemes próbálkozni (közepet kevésbé bántja). Persze nem nagyságrendi léptékekben kell gondolkodni. 10-15nF, vagy csak a legmagasabb harmonikusokat csökkenteni 6,8-10nF körül is lehet nézelődni.
    A kondival sorbakötött ellenállás nagyságával kb. a vágás mértékét állítod be.

    (Itt minden csak kb., mivel az ellenállás is hatással van a töréspontra, csak kevésbé, mint a kondi. Ezért érdemes kísérletezni, a tetsző hangot keresni.)

    "A tone középső lábára van kötve a kondi „forrópontja”, ha jól mondom."

    A poti és a kondi sorba van kötve. Ugyanolyan soros RC tag, amiről korábban is írtam, ebben az R tag (poti) ellenállása változtatható. Ha a hangszín potin a két bekötött lábat megcserélnéd, semmi sem történne, minden pont ugyanúgy működne továbbra is.

    "A humbi piros vezetékére forrasszam majd a kondi-ellenállás szendvicset a volume barnavezetékes lábához?"

    A barna mentén bárhova az egyik végét, másikat a legközelebbi testpontra (poti fémház). A barnával egy lábra forrasztott piros a hangszedőről jön, a középső lábra forrasztott piros a kapcsolóra megy.

    "Merre halad a jel?"

    Az alsónál:
    1. hangszedő (fekete köpenyű kábel, piros-+zöld+felete+fehér vezeték - a leszigetelve összekötött fekete+fehér köti sorba a humbucker két felét - ez így felezhető is lehet)
    2. hangerő poti + hangszín (kondi+poti), a kettőnél (jel szempontjából) nincs sorrend, a hangerő poti felső ("bemenet") vége és a hangszín tag közös pont, a barna vezetéken keresztül párhuzamosak
    3. kapcsoló (szürke köpenyű kábel piros vezetéke)
    4. jack (a kapcsolóról jövő fekete vezeték folytatódik a vastagabb fekete kábelben)

    A felsőnél:
    1. hangszedő (szigeteletlen árnyékolású kábel)
    2. hangerő poti + hangszín (kondi+poti), a kettőnél (jel szempontjából) nincs sorrend, a hangerő poti felső ("bemenet") vége és a hangszín tag közös pont, a barna vezetéken keresztül párhuzamosak
    3. kapcsoló (szürke köpenyű kábel fehér vezetéke)
    4. jack (a kapcsolóról jövő fekete vezeték folytatódik a vastagabb fekete kábelben)

    A hangszín tag mint látod is, (villamosan) közvetlenül a hangszedőn lóg. (Fender Strat féle kapcsolásokban kicsit cifrább a dolog, a kapcsoló is szerepet kap a hangszínnél, Nálad nem)

    "a kondi merre „nézzen”? Jól tudom, hogy az iránya lényeges?"

    Itt a jel szempontjából lényegtelen a soros tag sorrendje és a kondi polaritása (mivel ezeknek nincs), ahogy kényelmesebb rögzíteni.

    #36170:

    "Egyébként a jelenlegi bekötéssel a kondinak, az Orange Drop-nak mi a feladata?"

    Frekvencia függvényében változik a reaktanciája. Minél magasabb a frekvencia, annál kisebb ellenállásként viselkedik, azaz jobban terheli a hangszedőt. Van vele sorban változtatható (poti) valódi (frekvenciafüggetlen) ellenállás is.

    Legyen példa a 22nF kondi:
    82Hz-en (nagy E, üresen): 88kOhm
    440Hz-en: 16,5kOhm
    1kHz-en: 7,2kOhm
    2,6kHz-en (24. bund a kis e' húron): 2,8kOhm
    ellenállásként viselkedik, ehhez még hozzá kell adni (sorosan - az eredő a kettő összege) a hangszín potin beállított ellenállást (minden frekvencián ua.), a hangszín kör ennyivel terheli a hangszedőt.

    "Ha leforraszt(aná)m a tone poti középső lábáról, nem lehet, hogy a ToneZone magasai valahogy megérkeznének?"

    Az előbbi számokból már láthatod, hogy egy (pl.) 500kOhm-os hangszín poti (magasra kitekert - 500kOmh állásban) ellenállása nagyságrendekkel nagyobb, mint a kondi reaktanciája ugyanazon (magasabb) hangokon, egyúttal a frekvencia függvényében (arányaiban: 588...502,8) kicsi a változás. Egy nagyon picit talán számíthat a kondi lekötése (többet, ha 250k a tone poti), de ez esetben már jobb a barna vezetéket lekötni (magában feleslegesen lóg ott a tone poti - semmit nem tud csinálni).

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #36172 üzenetére

    Az Orange Drop gyak. "fémezett poliészter film" kapacitás, nem csak belsejét tekintve, hanem "tokozásban" is gyakorlatilag ugyanaz, mint a képen láthatók. Ezek kb. 25...50Ft/db. árú kondik. Elektronikai mércével már igen drágák :) (pl. ugyanekkora kerámiák kb. 3...10Ft/db.)

    Másik érdekes téma a rezonancia témaköre.
    Amikor a hangszedővel, mint tekerccsel párhuzamosan kötsz egy kondenzátort, egy rezgőkört hozol létre. A hangszedők induktivitása elektronikai mércével igen nagynak számít, humbucker-ek esetén 3-4H ("fimomelektronikában" ezrede-milliomoda, stb. nagyságrendek gyakoribbak). Ez a tipikusan alkalmazott kondikkal a középtartományban (valahol 500-800Hz között) fog rezonálni. Minél jobban letekered a tone potit (csökkented a magas hangokat), középtartományban annál nagyobb kiemelést hozol létre.
    Vagy fordítva: minél kevésbé vágod a magasakat, azaz nagyobb a poti (vagy majd a beépítendő) ellenállása, annál inkább csillapított az így létrehozott rezgőkör, így mérsékeltebb a középtartomány kiemelése.

    Kisebb kondival magasabban, nagyobb kondival mélyebben jelentkezik a kiemelés. Néhányszor 10kOhm soros ellenállással már nagyon kicsi ez a kiemelés, néhányszor 100kOhm ellenállással meg gyak. hatástalan a kondi (magasat se vágja észlelhető mértékben).

    Ezért is jobb, ha van több kondi a kísérletezéshez, mert lehet, hogy az egyik értékkel eléred az elsődleges célt, de ettől még lehet számodra kellemetlen hangja.

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #36174 üzenetére

    A kondi kikötésével megszakítod a teljes hangszínszabályzó áramkört. No meg frekvenciafüggő komponens (pl. kondi) nélkül nem is lehetne hangszínt szabályozni.

    "letekerve ahogyan eddig is szólt, feltekerve pedig a pluszban beépített "vágás" mértékéig"

    Eddig azt hittem, hogy alapból kell egy kis "tompítás" és onnét lehet még tovább tompítani a magasakat.
    Ha nagyobb vágás kell, akkor a bekötés egy picit változik. (alapelvek maradnak, kondi kérdése egyszerűsödik, a számításba vehető ellenállás tartomány csökken)

  • llax

    senior tag

    válasz Eastman #36178 üzenetére

    Az első javaslatom arra szólt, hogy a hangszínszabályzótól teljesen függetlenül, alapból elvenni egy kicsit a magasakból (és persze lehet tovább, a hangszínszabályzóval is). Így minden körülmény mellett kevesebb a magas, a mértéket és jelleget a plusz kondi és ellenállás határozza meg.
    Legalábbis elsőre így értelmeztem az igényt és ehhez javasoltam, azt, amit.
    A kísérletezést (különösen a különböző kondikkal) azért is javasoltam, mert lehet más törésponttal is elvenni, mint ahogyan a hangszínszabályzó teszi (kevésbé vagy éppen jobban belelóg a középtartományba a korlátozás - a hangszínszabályzóval tovább korlátozva már annak hatása dominál).

    A beépített hangszínszabályzó csak magas vágást végez, az is csak egy kondival és egy ellenállással terheli a hangszedőt. (gyak. az összes passzív elektronikás villanygitárban gitárban ez történik - az elektroakusztikus EQ másabb)
    Pont ezen működésmód miatt tud engem összezavarni a felteker-leteker dolog :)
    A gitár hangszínszabályzó számomra a működés oldaláról szemlélve vagy elvesz (valamennyit) a magasakból, vagy nem bántja azokat (magasat kiemelni nem képes, csak meghagyni, vagy valamennyit elvenni).

Új hozzászólás Aktív témák