-
GAMEPOD.hu
Microsoft Flight Simulator (MSFS vagy FS) és Prepar3D (vagyP3D) összefoglaló:
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
F/D: flight director. A két kis lila pilinszka kereszt mutatja a követendő, beállított irányt (FMS, LNAV, VNAV, HDG, stb.)
Az A/T nem függ össze az autopilot-tal, mivel manuálisan is irányíthatod a gépet, míg az A/T-vel szabályozod a tolóerőt, hogy tartsa a beállított sebességet.
APP: auto approach. Leszálláshoz beállítod az ILS frekit, de ehhez DC kell, tehát mindkét NAV panelen be kell lőnöd a pálya ILS-ét, és mindkét robotot is be kell kapcsolni. Az irányítás rávisz a pálya irányadóra, a localizer-re, ott megnyomod a VOR/LOC gombot, így a gép ráfordul a final-re,megkéred a clearence-t, és ha megvan, megnyomod az APP gombot, mire a gép az ILS jelei alapján szépen leteszi a gépet.[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Sorry! Egyébként azt elfelejtettem odaírni, hogy ez Boeing NG-knél van így, LearJet-et nem ismerem közelebbről, ellenben, mivel 747-est linkeltél, gondoltam leírom, hiszen ott hasonló az eljárás, csak a linkelt 747-es képen VOR/LOC helyett a BC-t tudod használni, ami az ellentétes irányú pálya adója segítségével lövi be a pálya localizer-ére a gépet.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
DC itt is Dual Channel, azt jelenti, hogy mindkét robotpilótacsatorna működik, de mint mondtam, LearJet-nél sajnos nem ismerem a pontos eljárásokat, cockpitot, stb. tehát B737 NG-ről beszélek tisztelettel. A Radio Stack-on 2 navigációs adót tudsz beállítani, és auto approach-hoz mindkettőbe be kell állítanod az ILS frekijét, ahogy a képen is látszik egy 747-es rádió pultján. A 747-esekben (és a 767-esekben is) 3 robotpilóta van, ahogy a képen is látszik az MCP jobb oldalán, míg a 737-esekben 2, kisebb madarakban pedig rendszerint csak 1.
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Kis kiegészítés: az irányításnak nem sok fogalma van a gép körüli szélsebességekről, ellenben a radaron természetesen a gép földhöz viszonyított sebességét, tehát a GS-t látják, A gépet természetesen adott IAS tartására fogják utasítani, és ha lekérdezik a sebességét, azt is IAS-ban teszik. Amiről te írsz, az a TAS, ugyanis míg az IAS-t az atmoszférikus nyomás (vagyis a gép repülési magassága) befolyásolja, addig a TAS-t a gép mozgását befolyásoló szálirány, és szélerősség. A GS tehát TAS +/- szélsebesség, míg az IAS és a TAS viszonya sok egyébtől függ (légnyomás, magasság, sebesség, hőmérséklet, stb.)
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Highfly motion-ös szimcsi?
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz cintula187 #1338 üzenetére
FS9-cel játszom, ott úgy van, hogy a betölthető játékok közül betöltöd a cold&dark cockpit-ot, majd save, és elmented default-ként (checkbox-ot pipálva), vagy indítás után leállítsz, kikapcsolsz mindent és elmented default-ként.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Kosztinho #1453 üzenetére
Az első gurulóút 31R-en a 90 fokos X-ray, kicsit több mint 1 km-re van a küszöbtől... A hosszabbik - felső - futópálya 3707 méter hosszú.
A képen jól látszik a gurulóút, amin lejönnek, és hogy ez milyen arányban áll a teljes futópálya hosszával. Ettől függetlenül meredek dolog egy 800-assal lejönni az X-ray-en, de ne túlozzunk ien 400 méterekkel.
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Geryson #1493 üzenetére
NG-nél nem függ a főfutó berugózásától a reverse használata. 10 feet alatt már rá lehet húzni. Szerintem az interceptorokkal kevered, bár ott sem a főfutó adott mértékű függőleges terhelésére csapódnak fel az interceptorok, hanem, amikor a berugózás mértéke eléri az air/ground switch szenzort. Ez például akkor okoz gondot, ha kvázi üres géppel szállnak le, és így nem mozdul be annyit a főfutó, hogy aktivizálódjon a rendszer.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz cintula187 #1612 üzenetére
Attól függ, hogy mi alapján repülsz. Ha a HDG aktív, akkor horizontálisan azt követi az FD, ha állítottál be V/S-t, akkor az határozza meg a vertikális irányt, ergo az FD-vel azt kell követned. Ha felprogramoztad az FMS-t, és az MCP-n aktivizálod az LNAV VNAV funkciókat, akkor az FD-vel ezeket tudod követni.
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
PMDG B737 NG-nél, amennyiben adottak a körülmények:
- NAV1 és NAV2-re betekered az irányítás által adott pálya ILS frekijét, aktiválod őket
- beállítod a pályairányt (course)
- CMD A és CMD B engaged
- A/T aktív
- MCP-n IAS-t Speed-re állítod
- sebességet fokozatosan csökkented kicsivel approach speed fölé (FMS megmondja a terhelés, üzemanyag, pályaadatok alapján az adott fékszárnyhelyzethez tartozó app. speed-et)
- az adott sebességhez tartozó fékszárnyhelyzetet használsz
- az irányítás bevezet final-re, adott magasságon, ahol el kell csípned a localizert, vagyis az iránysávot)
- VOR LOC engaged (a gép ráfordul a pályirányra, vagyis a végső egyenesre)
- futók kint
- all lights on
- APP engaged
- az automata elcsípi a glideslope-t vagyis a siklópályát
- ekkor flaps már 30 vagy 40 fokon
- hátradőlsz[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz cintula187 #1634 üzenetére
Az nem lenne autoland. Ha jó a sebesség és fékszárny helyzet, a pitch miatt úgyis a főfutók érnek le elsőnek. Mondjuk sokkal határozottabban teszi oda a gépet, nem lebegtet sokat, de a tolóerőt majdnem olyan jól adagolja, mint az életben.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz cintula187 #1651 üzenetére
Széliránynak azt nevezzük, ahonnan a szél fúj. De tessék, itt egy hivatalos ábra:
Egyébként sem illene az irányításnak belekergetnie egy tailwindes landingbe.
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
A PAPI light egyébként nem a "javasolt magasságot" jelzi, hanem a siklópálya szögét. Az adott időjárási, látási körülményeknek megfelelően az irányítás simán mondhatja azt, hogy straight in, visual app., és akkor nem kell semmi extra, landing config., PAPI, a pályát meg látod, nem kell semmi, amivel érzékeled az oldalsó eltérést. Ha olyan időjárási, látási körülmények vannak, akkor az irányítás nem fog ilyen pályát adni. Plusz ugye az egyes géptípusok más és más minimumokkal rendelkeznek, amikhez még hozzá jönnek az időjárási körülmények, terhelés, stb. tehát mindezeket figyelembe kell venni leszállásnál. De mondom, CAVOK-ban simán lehet tolni PAPI alapján short visual-t ILS nélkül is (miután felkészültünk az adott reptér pályáiból, megközelítés, holding pontok, siklópálya adatok, missed app. eljárás, stb.)
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Az autó valszeg nem fogja kibírni, mert bár gumi kerekeken áll, egy villámban azért simán van akkora fesz, hogy áthúzzon, és akkor már ott a föld, az áramkör záródik, a kocsi hamuvá ég. A repülőkre azért nem jelent különösebb veszélyt a villám, mert a levegőben vannak, a feszültség simán átmegy rajtuk, és a szárnyakon található kis pálcikákon, az ún. statikus kisütőkön távozik tovább a föld felé. Gond akkor van legfeljebb, ha pont egy pitot csövet, vagy antennát talál el a villám, de erre igen kicsi az esély. Nem egyszer voltam már olyan helyzetben, hogy a repülőbe, amin utaztam villám csapott, de a fény és hang jelenségen kívül semmi extra nem történt. A viharokat nem a a villámok, hanem a nagy erejű le-és feláramlások miatt kell elkerülniük a gépeknek.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Nem tudom, jól értem-e de az, hogy 160-as HDG-gel repülsz, a legritkább esetben jelenti azt, hogy a gép 160 fokos irányon repül. Ha az irányítás azt mondja, hogy fordulj 160 fokra, akkor nehogy 160 fokos irányba kezdj repülni, csak a HDG-et állítsd 160-ra (ez széltől függően simán lehet akár 150 fokos irány is).
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Csak a pontosság kedvéért: FMS-nek hívják magát a rendszert, mert hogy Flight Management System. Maga a fedélzeten levő berendezés az FMC, a Flight Management Computer.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz AirBooms #2627 üzenetére
Ja, hát padlógázzal igen nehéz. Mert ugye hiába alacsony a GS, ha magas az IAS, akkor bizony nem fog leszállni a röpcsi a felhajtóerő miatt. Ienkor annyit kell csinálni, hogy beviszed a pálya fölé, leszállási konfig, gáz alapra, és annyi. A nosewind meg szépen megfogja a gépet. Arra persze figyelni kell, hogy messze landing speed fölötti IAS-sal ne akarjuk odavágni a gépet a pályára, mert el fog pattanni.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz AirBooms #2656 üzenetére
B737-nél sem mindig 5 fokos fékszárnnyal szállnak fel. Sokszor elég 1 fok, néha kell 15 is, a gép tömegétől, a hőmérséklettől, a futópálya hosszától függően.
Itt egy classic-ra vonatkozó táblázat a különböző sebikkel:
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz gabitoo88 #2716 üzenetére
És mi a jelenség? Ott az útvonal az ND-n, felszálltál, az irányítás elvektorálgat erre-arra, majd egy idő után szól, hogy repülj a leadott flight plan szerint, amit felprogramoztál. Oké, repülsz, AP, LNAV aktív, hajrá. Az útvonalon vannak nyilván irányváltások, ezeket nem követi a bringa, és ezért mész Lengyelország felé, vagy az irányítás mondja, hogy repülj arra?
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Korcsii #2743 üzenetére
Játéktól függ, hogy driverből, vagy magából a gámából tudod konfigolni a 3D beállításokat. Oblivionnál például driverből kell tolni a 8xAA, 24xED, 16xAniso-t, és a játékban default-on hagyni. Ellenben mondjuk Fallout3-nál ugyanez a módszer nem működik, helyesebben hatástalan, nem lesz sem élsimítás, se anizotróp szűrés, ott driverből application managed-en kell hagyni a beállítást, és launcherből konfigolni. FSX-et sosem próbáltam, de FS9-et mindig játékból állítom be, driverben app.man-on van minden.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
-
nagyúr
válasz Gizmo94 #3006 üzenetére
Nekem pont múltkor volt hasonló élményem. Néztem a hegyek mögött lenyugvó napot, előtte a fák élesen kirajzolódtak az erős ellenfény ellenére is. Mondom, nézd már, micsoda HDR effekt...
Amúgy a gurulóutak fényei a valóságban is ilyenek, ezt megerősíthetem. Kis glória van körülöttük a nagy sötétségben, de azért ne kezdj el petéket telepíteni. Elég sokat repülök a munkámból kifolyólag, úgyhogy volt alkalmam megfigyelni.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Gizmo94 #3037 üzenetére
Hehhe, nekem alig 4.2GB az FS9 mappa. A táj, felhők, vizek stb. nem érdekeltek sosem, mivel általában pocsék időben szeretek repülni, úgysem látszik semmi, így csak a modellek élethűsége fontos, és, hogy az utolsó gombot is úgy lehessen kattintani, mint a valóságban. Ami fent van: a már említett Level-D B763, Lago, PMDG Next Gen. 6-7-8-900, meg egy kis Cerenado. Igaz, ezek mind rendszeres használatban is vannak.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
A kissé száraz topicot hígítanám néhány - ezúttal nem giccses - képpel.
Erre a mazsolára kellett várni.
Telt házas VIE-BUD-on épp elröppenünk Schwechat-ról.
Shortcut után final-re fordulva (igen, kicsit még jobbra a localizer-től)
"Fifty"
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Gizmo94 #3092 üzenetére
Nimá, 67-es kollega. Szép kis gép és képek! Amúgy 30-as flaps-szel, 161 kts IAS-nál landingnél nem szokott probléma lenni? Teljes terhelésnél, 3000 m körüli hosszúságú RWY-n 150 kts alatti sebi tartozik 30-as fékszárny-álláshoz. Én rendszerint 144-148 kts körüli sebikkel szoktam bebillegni final-en, igaz, a rövid pályákat preferálom.
[ Szerkesztve ]
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
-
nagyúr
válasz andorra #3145 üzenetére
De kis goni vagy. Amúgy volt izgalom, például be kellett kapcsolnom a prog. taxiwayt - szokásom ellenére - ugyanis majdnem eltévedtem a gurulóutak dzsungelében. Aztán Schipol-ra való érkezéskor kicsit elszöszöltem a süllyedést, így 300 kts IAS fölött estem be 2000-re, 2800-as V/S körül, úgyhogy toltam egy slip-et a nagymadárral. (Majd teszek fel róla képet, sajnos nem volt se naplemente, se narancssárga felhők.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Korcsii #3161 üzenetére
A gond az volt, hogy valahol MUC után elmentem zuhanyozni, és így nem kezdtem meg a süllyedést időben, de már késésben voltam a randiról, így nem volt idő holdingolni, még egy kört menni, vagy egyéb, életszerű megoldást alkalmazni.
Egyébként már jó ideje nem él az említett korlátozás, legalábbis a valós repülésben. Sokszor eleve az irányítás utasít magasabb sebi tartására. Nálunk jelenleg 5.000 ft alatt jelent FOQA event-et a 250 kts IAS feletti sebi.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
válasz Korcsii #3163 üzenetére
Departure speed-et szokták a helyi hatóságok limitálni a zajterhelés miatt, illetve általánosságban ez a korlátozás a bird strike-ok miatt (is) lett bevezetve. A forgalmasabb reptereken (FRA, AMS, LGW), standardnak számít az irányítás által előírt 265-270 KIAS FL100 alatt. Ez egyébként országonként, hatóságonként, irányítási körzetenként változik. A kanadaiak pl. épp most vezették be a 250-es limitet, szintén a bird strike-ok miatt.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Aki teheti, repüljön real weatherben most! Olyan köd van itt, Ferihegyen hajnal óta, hogy mindenki húz a kitérő repterekre.
Aktuális helyzet: LHBP 201000Z VRB03KT 0100 R31L/0250N R31R/0250N FG -DZ VV001 06/06 Q1029 NOSIG
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
-
nagyúr
Gizmo94: szép munka! Mi 3 gépet szedtünk össze a nap folyamán a kitérő repterekről (egyet CLJ-ből, kettőt VIE-ből).
Korcsii: a 0250 az 250 méter, a többi stimmel.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen