Új hozzászólás Aktív témák

  • HaroWerks

    senior tag

    válasz fokukac #370 üzenetére

    Még egy kis ismertető :)

    DVDcenter.hu:

    I. rész:

    Superbit: csak vakítás?

    A napokban a DVDcenteren is beszámoltunk a Superbit minőségű lemezek megjelenéséről. A kérdés csak az, hogy valóban nagyon jó minőségű lemezekkel van dolgunk, vagy csak mókusvakítás az egész?

    --------------------------------------------------------------------------------



    A Columbia például bejelentette az új „Superbit Deluxe” sorozatot, amelyben például újra kiadják a The Patriot és a Hollow Man című filmeket. De mit jelent a Superbit Deluxe?

    Egy két lemezes készletről van szó, ahol az első lemezen csupán a film kap helyet, a másodikon pedig a megszokott extrákat találjuk. Ez jó ötletnek tűnik, tehát mi a probléma? Van néhány…

    Az igazat megvallva, a marketingrizsa ellenére semmi szuper nincs a Superbitben. Természetesen minden DVD fanatikus a legjobb minőséget keresi, és most a minőségi lemezek mellett az extrákat sem kell nélkülözni, de persze ennek megvan a pénzben kifejezett ára is… Ebben azonban nincs semmi újdonság! Rengeteg DVD kapható extra nélkül, és jó néhány olyan is van, ahol az egyik lemezen a film, a másikon az extrák vannak. Mégsem neveztük őket „szupernek”. Egy dolog, ha valaki a speciális kiadást pl. „Platinum Series” névvel illeti, és más dolog egy „Superbit” márkát is bevezetni, ami elvileg azt sugallja, hogy itt van valami új, valami különleges.

    Nyilvánvalóan sokan úgy gondolják, hogy a DTS, és a maximális minőség tényleg különlegesnek számít. Bár a DVD-n az adatokat változó bitrátával tárolják (lásd a DVD GYIK…), akár tetszik, akár nem, minél hosszabb a film, annál rosszabb a kép és a hang minősége, hiszen el kell férni a lemezen. A „Superbit” nem jelent semmi újat a DVD világában: nem kell speciális hardver, nem aranyozott a lemez, nincs új technológia. Egyszerűen eldobták az extrákat, hogy maximalizálják a bitrátát. Azonban nemcsak a bitrátán múlik a „minőség”. A Superbit nem egy okos marketingstratégia arra, hogyan adják ki újra ugyanazt a filmet?

    Ha a Superbit logikával gondolkozunk, akkor egy 90 perces film, előzetesekkel, mozgó menükkel rosszabb minőségű, mint egy 120 perces szürke gombokkal és extrák nélkül.

    Minden DVD-vel foglalkozó stúdió azt mondja, hogy a bitráta fontos, de rengeteg más tényezőn is múlik a DVD minősége, melyek talán még fontosabbak. A forrásanyag minősége talán a leglényegesebb tényező, és hasonlóan lényeges, hogy mennyi időt töltenek egy-egy jelenet finomításával, hogy a legjobb minőséget érjék el. A szép menük és a kétperces előzetes eltüntetése valóban a DVD készítés művészete lenne?

    És ha valaki arra gondol, hogy a Columbia speciális kódolót használ, vagy több időt tölt a Superbit filmek elkészítésével, akkor mit mondjuk a többi kiadványukra? Miért kellene többet fizetni azért, hogy megkapjuk a „Superbit” változatot? A többi film nem érdemli meg, hogy a lehető legjobb minőségben kerüljön a lemezre?

    És most peregjenek a dobok, mert itt a Superbit Deluxe! De megint csak az a kérdés, hogy mi a különbség a többi stúdió által kiadott kétlemezes speciális változatok és a Superbit Deluxe között? Természetesen nem az a baj, hogy egy stúdió megkülönbözteti a speciális kiadványokat, de ez egy kicsit zavaró: mi a „szuper” a Suberbitben, a Deluxe-ban, és a többiben? Miért nem adja ki a Columbia az összes speciális kiadványt kétlemezes készletben DTS hanggal, és miért nem ismeri el kudarcot, és rakja fel a Suberbit miatt eltávolított kommentárokat? Nagyon nehéz elhinni, hogy egy hangkommentár, és néhány színes menü elrontaná egy jól elkészített DVD minőségét…

    Végül, de nem utolsósorban érdemes összehasonlítani a kiadványokat. Igen, az igaz, hogy a legtöbb eddig megjelent Superbit lemez jobban néz ki, mint a korábbi változat. De ez vajon fair összehasonlítás? Néhány Superbit kiadvány új forrásanyagból készült, és a legtöbb a DVD korai időszakában jelent meg, ahol egy egyrétegű lemezen el kellett férnie mindennek. Ha filmet kiadják egy kétrétegű lemezen, és mellétesznek egy DTS hangsávot, attól még nem lesz „szuper”. Ez úgy hívják, hogy remastering. Jó néhány stúdió készített már ilyet, mégsem reklámozta úgy, hogy ez áttörés a DVD képminőségében. Kicsit ironikus, hogy a Paramount-ot sokan szidták amiatt, hogy nem rakott extrát a lemezeire, most pedig sokan örülnek a Columbia lépésének, mert elkötelezték magukat a minőség mellett.

    Az mindenképpen jó dolog, hogy a Columbia több olyan kétlemezes speciális kiadványt jelentet meg, így nem kell teletömni egy lemezt, kényelmesen elfér minden. Ezt minden stúdiónak át kellene vennie, és néhány már át is vette. De nem kellene a „szuper” jelzőt felírni a lemezre. Inkább legyen valóban jó minőségű a lemez már az első kiadáskor, és ne csak a marketing miatt…

    II. rész:

    Superbit: A bitráta valóban magasabb

    Április elsején az Egyesült Királyságban megjelent a Vertical Limit és a The Big Hit című filmek Superbit kiadása, így össze lehet hasonlítani őket. A legegzaktabb teszt a bitráta összehasonlítása:

    The Big Hit - Superbit változat


    The Big Hit - Hagyományos változat


    Vertical Limit - Superbit változat


    Vertical Limit - Hagyományos változat



    Ahogy a képeken látszik, nagyjából 60 százalékkal nagyobb a bitráta a Superbit változatnál, mint a hagyományosnál. Ez persze nem jelenti azt, hogy szemmel is látható lenne a különbség, azonban erről még nem érkeztek beszámolók (mi sajnos nem tudjuk megvizsgálni, mert itthon még nem kaphatóak Superbit lemezek).
    Ha lesznek képminőségbeli összehasonlítások, azonnal közöljük őket!

    [Szerkesztve]

Új hozzászólás Aktív témák