Új hozzászólás Aktív témák

  • h-1-i

    lelkes újonc

    válasz MageRG #27486 üzenetére

    A Biblia engedélyezése-kitiltása így önmagában értelmetlen kérdés. Egyszer beszélgettünk a katolikus pap munkatársammal. Ő azon a véleményen volt, hogy a Bibliát a felnőtteknek sem kellene a kezébe adni, és a protestánsok ezt nagyon rosszul teszik, hogy mindenki szanaszét olvasgatja, és azt következtet ki belőle, ami neki tetszik. És meggyengül a hitében, összezavarodik, megbotránkozik, és amit jól értelmez, azt is egysíkúan.

    (Megjegyzem, hogy nem "evangélikus fundamentalisták"-ról van szó. Evangélikusok itt nálunk vannak, és Németországban, más néven lutheránusok. Akik Amerikában vannak, azokat rendszerint "evangelikál"-nak mondjuk. Ami azt jelenti, hogy becsületesen, tisztességesen újraolvasták az evangéliumokat, és "megtértek", azaz Jézus Krisztusban mint Megváltóban hisznek, egy adott módszertan szerint. Itt, nálunk igyekeznek minden felekezetben minél nagyobb tért nyerni. Aranyos, kedves embereknek ismertem meg őket. A fundamentalisták pedig egy harmadik kategória, ezek is minden felekezetben vannak. A magyar reformátusok közt vannak talán a legtöbben - bár maga a református hit eredetileg nem volna fundamentalista -, és az Amerikából érkezett "Református Presbiteriánus" egyház ilyen. Ők arra törekednek, hogy jól definiált, túlságosan is merev tanok és dogmák mentén, szigorú keretek közt tartsák a híveiket.)

    A katolikus egyház úgy csinálja, hogy nem a Biblia - nem Biblia gondolatkörben mozog, hanem egész rendszert épít fel. Egyházi szervezetet, etikai rendszert, nyilván dogmatikai rendszert, sőt, ahol teheti, ott az állami működést is szabályozza. Ahogy szerinte az a Bibliából a józan gondolkodás mentén következik. Így nincsenek ütközések, a társadalom egyik rétege építhet a másikra, szinkronban van az egész. Nincs kutya-macska kommunikáció, mert a kontextus, a narratíva minden egyes embernél ugyanaz. Volna. Ha létezne ilyen tisztán.

    A protestáns bibliaolvasás bonyolultabb szituációkat eredményez. Ott nincs egység. Különböző társadalmi struktúrák épülnek fel egy-egy bibliaértelmezés mentén, és ezek próbálnak hol együttműködni, de gyakrabban inkább rivalizálnak egymással. A nagy általános és elfogadott megoldás, (hogy mégse nyírjuk ki egymást) az lett, hogy mindenki olvassa a Bibliát a "belső szobájában", és hagyja békén a többieket a vallásos következtetéseivel. Oldjunk meg társadalmi szinten mindent ateista módon. Ott kevesebb a bizonytalansági tényező.

    Ebből aztán közkívánatra kifejlődnek a mindenféle felvilágosodott rendszerek, és ki-ki eldöntheti, hogy lefejezi-e az ellenfelét, vagy egyszerűen csak kiröhögi.

    A Bibliának innentől kezdve nem sok jelentősége van az iskolákban. Valóban csak annyi, mint egy regény, egy film, amit el lehet látni 16-os, 18-as karikával. Ki hol húzza meg a határt. Van bőven erőszakos jelenet benne, tehát a 16 garantált. De ha Ezékiel könyvét, vagy az Énekek énekét nézem, akkor a 18-as is benne van. Mint irodalomtörténeti emléket, szerintem teljesen fölösleges tanítani az iskolákban.

    Kis és nagyobb közösségekben érdemes magyarázni a Bibliát. Annak van haszna. Nem is kevés. Ha gyerekekből áll a közösség, akkor el lehet mondani nekik, hogy van Isten, és akik a világtörténelem során tapasztaltak valamit belőle, azoknak az élményeit összegyűjtötték egy nagy könyvbe, amit úgy hívnak, hogy Biblia. Ennyi elég a gyereknek. Akik pedig a frontra készülnek, azoknak ki lehet válogatni azokat a részeket, ahol embert ölnek valami nemes célért, és ahol embereket korbácsolnak meg, fűrészelnek szét, szögeznek egy gerendára, és hogy erre is van megoldás. Kinek mit hoz az élet...

Új hozzászólás Aktív témák